Opnieuw trillen remschijven na vele bezoeken aan dealer, advies nodig

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Ok, vandaag behoorlijk opgewonden in een lang gesprek met Van Dorst Breda. Vriendelijk gesprek dat wel, maar de uitkomst was niet naar zin. Ik schets hieronder de historie en hoor graag ieders ongezouten mening danwel advies.

Twee jaar geleden bleken vrij snel na aanschaf de remmen te trillen (o.a., zie mijn oude topic met trillingen: http://vb.lexusforum.nl/forum/model...itlijning-trilling-geluid-en-verzoek-proefrit). Ze waren bij 70.000 km al versleten. Vroeg, maar goed, kan. Eerste eigenaar waarschijnlijk veel korte stukjes gereden. Opdracht aan Van Dorst gegeven graag vervangen en alles er omheen controleren, moet perfect zijn.

Nieuwe schijven en blokken erop bij ongeveer 72.000. Remklauwen hadden ze gecontroleerd, die zijn in orde. Vrij snel daarna kromgetrokken schijven. De klauwen waren volgens hen goed, maar die bleken gewoon te hangen, met name rechtsvoor. Die schijf was zo heet na een uur rijden dat je de wielmoeten niet aan kon raken. Ook blauw verkleurd.

Klauwen gereviseerd, schijven afgedraaid en gaan weer. Daarna meerdere keren auto heen en weer naar hen wegens terugkerend trillen in de auto en bij remmen. Iedere keer opnieuw schijven afgedraaid. Totdat ze eindelijk besloten nieuwe schijven te monteren bij ongeveer 77.000. Daarbij is er ook besloten de oude remblokken te monteren. Ik kon mij nog herinneren te hebben gevraagd of dat wel verstandig is. Werden opgeschuurd, zou goed moeten komen en waren 7.500 km mee gereden.

Het is inderdaad een tijd goed gegaan. Totdat, je weet niet precies wanneer, denk paar maanden geleden het trillen weer begon. Kilometerstand toen ongeveer 98.000. Met name bij hogere snelheid goed merkbaar. Ik heb na diverse vakantie een week geleden contact met ze opgenomen en de bijgaande foto's gemaild en deze link: http://www.tuning-gids.nl/remschijven_afdraaien.htm

Mijn idee is dat ze die remblokken nooit hadden mogen hergebruiken. Maar dat is hun beleid. Kokende kromgetrokken schijven en blokken dus ook verkeerd ingesleten. Is keihard materiaal en even opschuren gaat niet werken. Met 7.500 ook zo?n 15% a 20% al verbruikt. Als je nu naar het slijtagepatroon kijkt is het voor mij 1 + 1 = 2. De schijven worden maar deels beremd en aan de rand voorzien van koellucht. Het is alleen een zodanig gebied, dat dat geleidelijk gebeurd.

Niet voor Van Dorst, want zij zeggen dat de hergebruikte remblokken niet de oorzaak zijn, denken ze. Wat anders vraag ik mij dan af? Ik rij zeer bewust en ben mierenneukerig zuinig. Rij niet door een plas bij stevig afremmen en gebruik bewust de parkeerrem na een lange afrit. Aangezien het redelijk geleidelijk is gegaan in combinatie met het geschetste verhaal en wat ik op internet zo snel vind, zeg ik verkeerde beslissing door hen genomen.

Het blijkt dat ze het eigenlijk niet weten bij Van Dorst. Waarom? Afdraaien raden ze af gezien historie. Maar die schijven waren toen extreem heet geworden en zeer snel krom. Nu zeggen ze beter vervangen. Waarom dan? Uit angst vanwege een niet te voorspellen uitkomst? Daarbij tellen ze op dat ze door alle reparaties en vervangingen verlies hebben geleden. Dat kwam dan wel door verkeerde beslissingen, hun risico. Ik geef aan dat je dat niet hierin kan betrekken. Kan me goed voorstellen dat het vervelend is voor hen als dealer. Maar nogmaals, ik breng de auto weg naar de expert met het verzoek het op te lossen. Ik ben hier ook meer tijd en geld dan lief aan kwijtgeraakt en het is nu nog niet opgelost of weer terug.

Dat is men wel met me eens, maar ze trekken nu een grens. Daarvoor wordt er geschermd met de Bovag voorwaarden en eigenlijk ook met het feit dat het ze al genoeg heeft gekost. Kortom, niet veel verder op deze manier. Ben namelijk terug waar ik een hele tijd geleden begon.
Ik heb bij hen aangegeven dan te overwegen de auto ergens anders in onderhoud te brengen. Maar ook uit te zoeken of het hergebruiken van de remblokken algemeen wordt afgeraden en nog eens contact te hebben. Of ze dan alsnog buigen is de vraag.

Wat nu te doen? Naar een specialist misschien (omgeving Amersfoort)? Of naast de banden ook onderhoud bij m'n vrienden bij de Euromaster. Nieuwe schijven en blokken (misschien via A.S. Motorsport of anderen?) of toch afdraaien? Klinkt dit bekend, moet ik het heel ergens anders in zoeken? Is mijn redenering onzin en heb ik vette pech door slechte schijven? Et cetera, ik hoor graag. Bedankt alvast.
 

Bijlagen

  • photo1755.JPG
    photo1755.JPG
    128 KB · Weergaven: 55
  • photo1756.JPG
    photo1756.JPG
    324,6 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:

saenjo1

Nieuw hier
21 mei 2015
2
0
0
Sorry hoor, maar bedoel je met alles nieuw, nieuwe schijven, blokken en nieuwe remklauwen?
Meestal wordt het trillen veroorzaakt door de Chinese kwaliteit van de remklauwen waaronder ook het juk met de geleidingspennen valt, (zie vorige reactie)
In het algemeen kan je stellen dat als je maar lang genoeg doorrijdt met hier voor genoemde problemen ook de remschijf niet meer meewerkt bij remmen zoals het hoort.
Het reviseren van de remgeleidingspennen is een optie, bij het vastzitten van een cilinder is een revisie set niet echt een optie dus is de echte oplossing het museum sponsoren voor een nieuwe complete remklauw . - 600 euro of zo- wel andere (betere) kwaliteit als de originele inclusiesief juk!
Of after-market.
Als alles echt al vervangen is kunnen de draagarmen (komt niet vaak voor) voor versterking van het trillen zorgen.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ook een herkenbaar verhaal wat hierboven is gezegd. Afgelopen maart heb ik hetzelfde gehad, 2 vastzittende remcilinders door waarschijnlijk pekel. Ook liepen er twee geleidepennen niet meer lekker. Voor deze diagnose had ik hevig slaan van het stuur bij +- 90 - 110 km/u. Daarvoor enorm warmte ophoping wat weer zorgde voor minder bandendruk. Hierna een gereviseerde remklauw gemonteerd en de remmen werkte weer prima. Echter sinds dien nog tussen 80 en 95 km/u wat vibratie in het stuur. dat bij snelheden daarboven en daaronder niet merkbaar zijn. Ik wil nog eens gaan kijken of de naaf krom is. Ik vind het conceptueel lastig te begrijpen dat een bepaalde trilling maar op een bepaald punt in de snelheidscurve merkbaar is. Ik zou eerder verwachten dat de snelheid een versterkende factor speelt.
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Jij zou verwachten dat de trillingen toenemen naarmate de snelheid toeneemt en afneemt naarmate je langzamer gaat ?
Er ontstaat blijkbaar een disbalans tussen de 80 en 95 km/u die je onder en boven deze snelheid niet hebt of nog niet voelt.🤔
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Nou ja, eigenlijk wel. Nu geloof ik dat de rubbers en dempers een hoop kunnen wegfilteren en dat er resonantie/disbalans ontstaat vanaf een bepaalde snelheid/frequentie. Maar het contrast tussen 95 en 100 van flinke vibratie tot praktisch volledig trillingvrij vind ik lastig om te bevatten.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat is ook raar te om bevatten, kort door de bocht heeft het te maken met harmonische modulatie (frequentie). Ofwel bij een bepaalde snelheid ontstaat een specifieke trillingsfrequentie van het wiel wat niet meer opgevangen kan worden door de dempers/rubbers. Rij je daar doorheen verandert weer de modulatie/frequentie en neemt het af, om soms weer terug te komen op hogere snelheid. Beetje als een sinusgolfvorm.

Echter sinds dien nog tussen 80 en 95 km/u wat vibratie in het stuur. dat bij snelheden daarboven en daaronder niet merkbaar zijn.
In bijna alle gevallen wijst dat naar een wiel met hoogteslag. Grote kans dat je velg niet geheel rond is (verbogen/deuk erin) of een band die afwijkt. Dat kun je vrijwel niet voldoende balanceren.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik vermoed dat door het hevig slaan van het stuur wellicht een balanceerloodje de benen heeft genomen. Ik moet nog steeds eens langs de bandenboer om te laten balanceren....
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.395
219
63
Bij mij is het opgelost, en was het een oneffenheid op de wielnaaf. Helemaal vlak gemaakt en ik rem weer helemaal zonder trillingen !!
 

oedipus

Hoort erbij
30 jul 2011
46
0
0
Mogelijk kan dit al veel verklaren (zie link onder). Bij mij kwamen trillingen voor door vuilafzetting op de remschijf. Enkele keren in een lege industriezone hard afremmen tot bijna stilstand om dan weer op te trekken en dit een vijf tot tien keer tot ze helemaal heet staat en de vuilafzetting is verdwenen. Niet tot stilstand remmen met hete schijven, dan plakt de boel weer vast aan de remschijf. Ook remmen na een regenrit of na wassen als je de auto slechts sporadisch gebruikt bleek afzetting te veroorzaken. Remblokken worden dan zacht en kleven aan het oppervlak van de schijf. Merkte ik vaker toen ik de auto na wasbeurt had weggezet en de volgende keer uitrijden hoorde ik de remblokken losscheuren van de schijf. Eerlijkheidshalve bijvertellen dat ik ook al eens een voorste ophangingselement had laten vervangen doordat hij kraakte en trilde bij zacht afremmen bij erg lage snelheid. Versleten ophangingsrubber. Maar dus geen kromme schijf.

http://www.stoptech.com/technical-su...nd-other-myths
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Inmiddels rij ik niet zo veel meer met de IS200, sporadisch om het ding wat snelwegkilometers te laten maken.Daar merk ik een flinke trilling in het stuur bij aanremmen van 100/120 km uur. Dit zou verklaard kunnen worden door kromme schijven. Maar gek genoeg neemt de trilling af wanneer ik de koppeling indruk. Inmiddels is m'n IS200 aardig op leeftijd, zo ook alle rubbers, dus het kan ook een optelsom zijn
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Inmiddels rij ik niet zo veel meer met de IS200, sporadisch om het ding wat snelwegkilometers te laten maken.Daar merk ik een flinke trilling in het stuur bij aanremmen van 100/120 km uur. Dit zou verklaard kunnen worden door kromme schijven. Maar gek genoeg neemt de trilling af wanneer ik de koppeling indruk. Inmiddels is m'n IS200 aardig op leeftijd, zo ook alle rubbers, dus het kan ook een optelsom zijn

Hoewel het mij afgelopen zomer niet lukte om de remschijf rechtsvoor los te krijgen, afgelopen zondag wel gelukt met wagen op de brug en een flinke moker. Naaf goed schoongemaakt, beetje kopervet ertussen en de nieuwe schijf er weer op. Trilling bij aanremmen is volledig weg. Rijdt toch een stuk "rijker" zo...
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Ik zou nooit kopervet of iets in die geest tussen de wielnaaf en de remschijf smeren, deze twee raakvlakken moeten 100% op elkaar aansluiten, ben bang dat je met kopervet een minimale kanteling kan veroorzaken tussen de twee onderdelen en hoe gek het misschien ook klinkt dit een onbelans in de schijven kan veroorzaken
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik zou nooit kopervet of iets in die geest tussen de wielnaaf en de remschijf smeren, deze twee raakvlakken moeten 100% op elkaar aansluiten, ben bang dat je met kopervet een minimale kanteling kan veroorzaken tussen de twee onderdelen en hoe gek het misschien ook klinkt dit een onbelans in de schijven kan veroorzaken

Het rammen met een moker om de schijf er af te krijgen zal dr boel ook niet beter maken (tav naaf bijv.) Daarnaast zorgde oppervlakte corrosie dat de naaf niet meer zo glad als aal zijn (ondanks hanteren van staalborstel). Vet was enkel om bij een nieuwe wissel de schijf er makkelijker vanaf te krijgen.