problemen met universele radio aansluiten

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Heren,

Ik ben ontzetten aan het stoeien om de originele stekkers van de radio weer terug naar origineel te krijgen, er namelijk best wat aan geknoeid.

Maar ik kom er niet uit wat ik met de antenne kabel moet doen. Ik ben een hele tijd op zoek geweest naar een adapter kabel maar die vind ik niet!!

Nu is mijn vraag, is de kabel die ik zie wel de originele antenne kabel??

Ik heb namelijk een 3-aderige kabel met 1 stekker en 2 soort van mini-antenne aansluitingen.

Ik zet zsm een foto online
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Re: Radio antenne, is dit OEM?

Ik heb hier de foto.

En de ham vraag is, is die origineel of niet? Want ik zoek me wezeloos naar een adapter kabel...


IMAG0460.jpg
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Re: Radio antenne, is dit OEM?

die kleine plug komt mij niet bekend voor hoor....
die dikke wel das de standaard stekker die ook in de lexus radio gaat.
(de normale antenne aansluiting)
dat witte stekkertje is volgens mij van een antenne versterkertje dat in de antenne voet zit.
heb je al een schema van de originele bedrading anders laat het maar even weten.
wellicht dat je dan meer inzicht krijgt in hoe en waar alles moet zitten...
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Re: Radio antenne, is dit OEM?

Ik heb hetzelfde, volgens mij is het een splitsing voor TMC voor de navigatie.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Re: Radio antenne, is dit OEM?

Okee, kijk dat is nuttige info.

Verklaard een hoop. Dus als ik het goed heb moet ik een verloopje hebben van klein naar groot voor in een universele radio?

Stroomloop schema's heb ik nog niet nee.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Re: Radio antenne, is dit OEM?

Schema zoek ik ff voor je op. Welk bouwjaar en hoeveel speakers heeft de auto.
Zit er een versterker achter het handschoenkastje?

De zwarte stekker gaat gewoon in de radio.
De zilvere plug kun je vergeten heb je niet nodig.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Re: Radio antenne, is dit OEM?

2002 sedan, ik tel zo 6 speakers, (2x deur, 2x tweeter astijl/deur, 2achter de achterbank).

Er zitten simpele speakers achterin, maar heb nog niet gekeken of er echt iets zit bij het dashboardkastje
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Re: Radio antenne, is dit OEM?

Trek voor de zekerheid het dashboardkastje er aub ff uit.
Zit met 2 pennen onderin vast!
Rechts in de hoek zal een versterker zitten denk ik.
De achterspeakers lijken er 2 maar zijn er 4 zitten er 2 in elkaar.
Als je meer weet over de versterker dan hoor ik het wel.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Re: Radio antenne, is dit OEM?

Heb ik de pauze alles nog even beter bekeken en denk dat er toch een versterker in de auto zit met die speciale speakers.

Alleen de vorige eigenaar heeft zelf speaker draden getrokken en aangesloten. Dus als je aan de onderkant van de speakers kijkt, zie ik 2 door geknipte draden, en vervolgens zitten de nieuw getrokken speaker draden daar aan vast. Dus ik weet niet hoe dit gaat aflopen met een andere radio omdat die speakers 2ohm zijn...

Best verwarrend allemaal als een ander met de bedrading heeft lope. Kloten
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Re: Radio antenne, is dit OEM?

Als je wilt kun je alles weer origineel maken en aansluiten via de versterker.
Kan daar wel wat tips en hulp in geven per mail of via het forum.
Laat maar even weten wat je wilt doen.

Groeten,
Patrick
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Re: Radio antenne, is dit OEM?

Nivek zei:
Okee, kijk dat is nuttige info.

Verklaard een hoop. Dus als ik het goed heb moet ik een verloopje hebben van klein naar groot voor in een universele radio?

Stroomloop schema's heb ik nog niet nee.
Die zwarte is gewoon een normale antenne stekker, die zit bij mij in mijn Pioneer radio.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Ik heb de titel van het topic even aangepast omdat het probleem verandert is in iets anders


Met pijn en moeite ben ik weer een klein stapje verder, en heb de titel even aangepast.

Even opnieuw een uitleg van hoe het er nu voor staat:

-Ik heb de auto gekocht met een dubbel din frame, zonder radio.
-de vorige eigenaar heeft een iso stekker aan de bestaande bedrading gesoldeerd
-de vorige eigenaar heeft zelf draden getrokken naar elke speaker, en die draden aangesloten op een iso stekkerblok
(als je in de kofferruimte kijkt, onderkant van de speaker, zie ik 2 afgeknipte draden, de door hem getrokken draden zitten op de speaker aangesloten)


Na lang zoeken zie ik dat er maar 2 typen iso verloop kabels zijn. Het 1e type past niet bij mij, en het 2e type ook niet, althans, dat dacht ik. Dat 2e type, zoals te zien is in de link hier onder, is bedoeld om aan te sluiten op de stekker die achter de versterker zit. Ik heb alleen nog niet bedacht waarom dit zo zou zijn.

http://www.ebay.co.uk/itm/Autoleads-PC2 ... 1023909018


Probleem waar ik nu mee zit is dat als ik de radio aansluit zoals het nu is, dus met de bende van de vorige eigenaar, krijg ik de radio aan de praat maar ik krijg er geen geluid uit. Als ik oldschool met een batterij de speakers ga testen door de batterij op de iso stekker te zetten krijg ik wel uit elke speaker geluid.


Dus tenzij ik, of iemand nog een idee heeft, zit ik er aan te denken om alle speakers eerst op de originele manier aan te sluiten en dan verder te kijken. Ik heb momenteel het budget niet om 4 nieuwe speakers met aftermarket versterkers aan te schaffen.

Als iemand nog informatie heeft over de iso verloop kabel die bij de versterker aangesloten moet worden hoor ik dat ook graag.

Tot zo ver bedankt allemaal!
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
de vorige eigenaar van de auto heeft dus echt zitten prullen om de boel werkend te krijgen.
de stekker die je op ebay hebt gezien is de bypass voor de versterker.
hiermee schakel je de versterker dus uit (je lust hem door)
wat je geprobeerd hebt met de batterij is een goed idee je weet nu dat de speakers goed zijn en dus moeten werken.
waarom dat de radio dan niet speelt is me een raadsel tenzij je door het proberen de radio al hebt opgeblazen (2ohm speakers....)
dat kan ik me haast niet voorstellen maar toch blijft het een optie.

wat ik persoonlijk zou doen is de boel weer aansluiten op de versterker en het eens proberen met enkel de kabels die vanaf de versterker naar de radio lopen.
je soldeert gewoon weer de originele kabels aan de afgeknipte stukken en zorgt dat alles weer is zoals het in de fabriek gemaakt is.

vervolgens hoef je enkel de voorspeakers van de radio maar aan te sluiten op de versterker (zie schema) (L+ en L- en R+ en R-)
de bruine draad van de originele kabelboom is massa die sluit je ook aan op de radio.
de grijze is geschakeld plus
de blauw met gele streep is de plus
dan blijft er enkel nog een draad over die je vanaf de radio naar de versterker moet krijgen om die aan te kunnen zetten.
in de originele radio gaat dat via de canbus maar daarvoor heb je een beatsonic adapter van 300 euro nodig....
wat ik me heb laten vertellen en wat denk ik ook moet werken is het volgende.
op positie 3 in de versterker stekker s10 dat is de kleinste van het stel (zitten er 2 in)
hier kun je de draad van de ant.remote control opzetten.
hij geeft dan een signaaltje dat de versterker aan moet gaan.
probeer dit even door aan te tikken als je de boel gaat proberen.
komt er dan muziek uit dan werkt het, zo niet dan zul je de originele radio moeten hebben om de versterker aan te sturen of een beatsonic adapter.
zelf heb ik de laatste optie genomen omdat ik het uitzoek werk destijd beu was.
heb hierna nog meer mensen op weg geholpen met het aansluiten van de radio en sommige waren van mening dat de eerder genoemde optie moest werken.
echter zelf heb ik hem niet getest.

dan had ik het nog over de canbus, die moet je ook even omzeilen anders gaat de versterker ook niet aan.
de canbus is dan namelijk niet compleet.
op de rood witten en rood gele draad dien je wat weerstanden en diodes te plaatsen.
deze zal ik in de volgende post even als bijlage toevoegen.

succes en bij vragen hoor ik het wel.
hierbij overigens ook het schema waarvan ik denk dat jou setup in de auto zou moeten zijn....
 

Bijlagen

  • l_31.pdf
    21,1 KB · Weergaven: 48

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
en hierbij het diodebruggetje
je hebt hiervoor nodig een 2tal zenderdiodes.
een 2tal weerstanden 100 ohm en een weerstand 68 ohm.
soldeer deze zoals in de afbeelding en je canbus is weer compleet
de versterker denkt nu dat er een radio aan hangt en zal dus aangaan naar alle waarschijnlijkheid als je een spanninkje zet op positie 3 van stekker s10
 

Bijlagen

  • Foto-86T3Z3UQ.jpg
    Foto-86T3Z3UQ.jpg
    16,2 KB · Weergaven: 49

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
De adapterkabel die ik eerder gepost had, die bij de versterker aangesloten moet worden, zit die op stekker A of stekker B als ik kijk in het schema die gepost hebt?

Verder staat het waarschijnlijk even op de laag pitje, ik wil eerst die adapterkabel en de nieuwe facia plate binnen hebben voor ik verder ga.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Die adapterkabel gaat in de brede stekker van de versterker dus niet degene waar je de aansturing op hebt zitten.
Deze stekker heb je enkel nodig als je de radio gaat bypassen.
Normaliter heb je deze niet nodig!
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Nu snap er ik er helemaal niks meer van. Ik heb ISO stekkers nodig voor een aftermarket radio. er bestaan geen verloop kabels voor stekkers die normaal gesproken in de radio zitten, in plaatst daarvan kan ik die kabel bestellen die aansluit op de grote stekker van de versterker. En die bypassed de versterker volgens de beschrijving
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Het is wellicht allemaal wat vaag maar wat je kunt doen is het volgende.
De versterker terugbouwen zoals het was dus speakers er weer aan sluiten.
Dan aan het uiteinde waar de vorige eigenaar iso stekkers heeft gemaakt de boel aansluiten zoals ik in mijn post van gisteravond heb uitgelegd.
Je monteerd dan zijn isostekkers aan de originele kabelboom die normaalgesproken de radio in gaat.
Op de tx+ en tx- zet je die diodebrug en op de kleine stekker van de versterker zet je op positie 3 de ant. Remote en dan zal het moeten werken....
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Btw, mocht je deze manier van aansluiten nu lastig vinden dan kun je er alsnog voor kiezen de bypass-stekker te gebruiken.
Je schakelt dan echter wel de versterker uit!
Je kun er ook voor kiezen om aan de speakerdraden die naar de versterker lopen tulp stekkers te maken en die op de pre-out van de radio te maken maar dat moet je natuurlijk zelf weten.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
De manier van aansluiten zal waarschijnlijk wel mee vallen, al met al. Dat zijn dingen die mij wel moeten lukken. Alleen is het wat lastig uit de beschrijving te halen hoe of wat.

Ik kan zo alles aansluiten, zoals het hoort. Het enige wat "gesloopt" is zijn de aansluitingen bij de speakers zelf. En de iso stekker met stroom, geschakeld en massa zit achter de oem stekker gesoldeerd. En dat is juist waar ik van af wil. De pest is alleen dat er geen verloop is voor die oem stekker, enkel voor de stekker die achterin de oem versterker zit. Met andere woorden, het lijkt als of het gewoon niet netjes op mijn manier kan zonder knippen, solderen etc. En daar baal ik een beetje van.

Als ik voorlopig niks ga veranderen aan de speakers is het misschien wel verstandig om de oem versterker te gebruiken maar dan kom ik terug op bovenstaande, ik houd eigenlijk niet zo van dat knip en plak werk.