Proefrit CT 200 bij Lexus Groningen.

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Nou hier zijn mijn belevingen over de proefrit van afgelopen Dinsdag in de CT 200 bij Lexus Groningen.

Ik had van Lexus Nederland een uitnodiging gekregen om de CT 200 te rijden. Geen probleem ik ben toen ook naar het Loo geweest en in de RX Hybride gereden. Dat viel mij tegen want dat is gewoon een zware bak die wat zuinig is gemaakt. Geen auto voor mij. Na ontvangst door Ignaat Teuben eerst aan de koffie in de showroom. Lekker relaxt en over Lexus gepraat. Ik zag een mooi dik boek op de tafel liggen van de LS 460 en vroeg of dat te koop was. Geen probleem zei Ignaat en haalde een nieuw boek voor me op en kreeg dit gratis mee. Kijk dat was een goed begin of niet. Verder met de proefrit, instappen en op start drukken met de sleutel in je zak. Alles licht op en het scherm kwam tevoorschijn. Het kleine pookje in D positie en dan wegrijden. Kind kan de was doen. Eerst elektrisch maar gauw kwam de motor er bij. Blijft wel een aparte gewaarwording. Meteen de snelweg op richting Veendam en ik moet zeggen niet echt snel maar wel snel genoeg. Wat mij wel meteen opviel was het lawaai van de motor bij optrekken en erg veel lawaai van de banden in de kasten maar daar over later meer. Eenmaal op snelheid werd het rustig aan boord. Ik had mijn zoon van 17 meegenomen en die heeft zich vermaakt met de muis en scherm. Een tip voor iedereen die moeite heeft met de handleiding op usb: neem een jonge vent mee die goed is met een Playstation, echt lache. In 10 minuten had hij alles gevonden in elk menu. Ik zag alles voorbij komen op het scherm en ja dan voel je weer oud met 50 jaar. Maar aan de anderen kant ook trots want die jonge knapen groeien gewoon op met een muis en menu's.

De CT is wel een meteen wegrijden auto, ik vond alles meteen en ook logisch gegroepeerd. Al die autotester van autoweek en autovisie hemelen alle VW's zo op maar dat kan ik me ook voorstellen. Die dingen zijn zo slaapverwekkend van binnen dat je alles wel meteen moet vinden. De CT geeft een mooi gevoel van binnen, Lexus waardig. Nu reed ik wel in de duurste uitvoering want de goedkoopste vindt ik te kaal en te veel op een Auris lijken. Er moet wel leer in en alle speeltjes daar rij je Lexus voor.
Dus op de snelweg en op de cruise is de CT erg stil van binnen maar zodra je even snel wilt inhalen zet de motor wel een keel op en dat viel me wel tegen. De 1800 cc is niet een stille motor. Dat hadden ze beter kunnen doen dmv een dubbel tussenschot in de motorruimte. Je moet erg aan de CVT wennen maar het oude DAF gevoel is er nog steeds als je wegrijdt. Verder mooie dikke spiegels om achter je te kijken. Stuurgevoel erg direct en echt BMW gelijk. mooi dit stuurwiel met heel lekker stuurgevoel, klasse. Veercomfort wel aan de stugge kant. Bij zuid-Broek eraf gegaan en binnendoor wet weggetjes genomen. Dan merk je wel dat het een stugge auto is net zoals een 1 Serie BMW. Zal wel modern zijn maar mij te stug. Eenmaal terug ben ik de snelweg weer op gereden en toen plankgas gegeven, mooi naar de 150 km/uur (Sorry Ignaat moest even haha) Dat leverde een blauw balkje op het scherm op met een verbruik van bijna 1 op 5! Terug rijden naar Groningen op de cruise genoten van de enorme bak herrie die mijn zoon had gevonden in de radio met Slam FM. Wat een geluid alle euro's zijn dat het waard.
Verder nog compleet elektrisch gereden op het industrieterrein, erg leuk maar je moet wel op eieren rijden om de motor uit te laten. Toen weer geparkeerd mbv de tv naar achteren, erg handig. Niet dat je de auto stukrijdt want zo lang is de CT niet. nog leuk na gepraat met Ignaat en naar huis in mijn LS 400. mijn zoon vroeg nog of deze ook elektrisch reed maar dat was gewoon de stille motor.

Conclusie in mijn ogen:

Mooie techniek om zuinig te rijden maar 1 op 26 zal moeilijk worden. Wij kregen 5.8 liter op de 100 op het scherm.

Erg mooi afgewerkt van binnen echt Lexus, handige muis en warm gevoel van binnen. Genoeg speelgoed in de menu's maar om dit tijdens het rijden te doen is niet voor mij. Uitzicht naar voren en opzij ok maar naar achteren en schuin naar achteren erg beperkt. Nu is de trend dat er steeds kleinere ramen in auto's komen dus daar moet je aan wennen. De stoelen zijn voor mij aan de kleine kant, zitting te kort. Ik ben 1.94 m en lange benen. De hoogteverstelling is ook weer zoals vele andere auto's: je kont gaat omhoog en de voorkant van de stoel zakt. Niet handig daarom moet elke auto ontwerper verplicht op bezoek bij BMW. Perfecte stoelen met een uitschuifstuk aan voorkant van zitting. Zo simpel en tegen geen kosten. Wel heeft de CT een lekkere lendensteun. Maar absoluut niet te begrijpen is het ontbreken van een compleet elektrisch verstelbare bijrijdersstoel. Dit is totaal Lexus onwaardig en knapte ik op af. Rechts gewoon een domme Toyota handverstelling en klaar. Mijn vrouw mag toch ook lekker zitten? Achterin te klein voor mijn gebruik, mijn zoon kon niet achterin zitten maar goed dat is niet anders.
Kofferbak erg ondiep maar wel bak eronder.
Armsteun in deur te laag, de handgrepen voelen erg goedkoop aan. Bij het dichtdoen van de deur toch een erg goedkoop blik geluid zoals elke Toyota Corolla. Dit moet beter. Bekerhouder geen klepje maar maakt niet uit hier kan allemaal zooi in best wel handig. Dan de banden, die Yokohama's gingen meteen de bak in. 17 inch 45 serie, keihard met geen comfort. Geen idee waarom tot 240 km/uur toegelaten banden onder een auto zitten die niet harder kan als 180 km/uur. Gewoon iets betere Michelins eronder. Zal een hoop herrie schelen en beter veergedrag opleveren. Ignaat zei dat er meer klachten over deze banden waren. goed een heel verhaal maar toch wel verrast door de CT, ik kan mij voorstellen dat mensen hiermee blij gaan worden. Hangt wel van je gebruik af want voor mij gelden andere regels. Ik ga graag met mijn vouwwagen erop uit en dat kan dus niet. De kleien kofferbak zit me ook dwars maar dat is persoonlijk. Verder het rustige karakter moet je aanstaan ik heb toch liever een dikke motor onder de kap. Als ik echt woon werk verkeer had en files met maar 14% bijtelling dan komt deze auto erg dichtbij dat wel. bij mij op mijn werk heb ik al enkele collega's weten te vinden die zich gaan verdiepen in de CT 200. Alles staat om die bijtelling tegenwoordig. Voor 210 euro per maand dit rijden dan doe je het goed toch. En een 1 Serie is vergeleken met de CT een auto van niks. (stuurt goed maar je hebt er niks aan als familie-auto maar dat vindt ik.)

Ik hoop dat ik mijn verhaal duidelijk heb verteld maar zoals zoveel dit is mijn mening. Ik rij voorlopig wel door in mijn LS 400 en maar kijken wat de toekomst brengt. Ik heb het leuk gevonden in Groningen en de typische Lexus ontvangst en behandeling als gast/klant doet mij weer goed. Daarom rij ik Lexus. En nog mooie folders op de koop toe plus een prachtig LS 460 boek, het kon niet op. :D :D
 

tompoes

Hoort erbij
27 feb 2011
50
0
0
Waardeer deze bijdrage als zeer positief. Ik heb een ct besteld bij Ignaat en kijk uit naar de aflevering. Ik neem aan dat Lexus de ct200h op een zo goed mogelijke manier in de markt wil zetten. Daar hoort een optimale keuze van de banden bij. Waarom bezuinigen op banden als daar veel betere oplossingen tegenover staan. Als een Michelin band de oplossing is om comfortabeler te rijden dan kan ik me niet voorstellen dat Lexus daar geen gebruik van maakt. Dat punt blijft bij dus een groot vraagteken. De vergelijking met een Michelin band is volgens mij een aanname.
De klacht over de banden is niet nieuw en ik mag aannemen dat Lexus daar actie op heeft genomen.
I am puzzled.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Yokohama banden zijn best wel goed maar meer geschikt voor sportief gebruik. Ik heb ze onder een Honda Legend gehad maar toch te hard bevonden. De CT 200 is geen scheurijzer maar een auto met een ander doel. 17 inch is leuk maar dan wel wat soepele banden eronder. Ik vond het comfort op de hobbelige wegen erg stug maar ik ben ook verwend met mijn LS 400 die alles opslokt met zijn lange wielbasis en soepel vering. Ik hou niet van dat harde. Ik denk dat een 16 inch velg met een iets hogere band beter onder een CT tot zijn recht komt. Maar ioeder het zijne toch er zijn zat mensen voor wie het niet stug genoeg kan zijn. Geen auto is perfect ook een CT 200 niet maar voor een bepaalde doelgroep is het een mooi alternatief tot de bekende leaseauto's. :hi:
 

tompoes

Hoort erbij
27 feb 2011
50
0
0
Een kwestie van smaak dus. Maar inmiddels is het een algemene klacht geworden dat vering te hard is. Ik heb inmiddels vele testen gelezen en kom dit bezwaar vaak tegen.
 

Audiophile

Actief
11 okt 2010
132
1
0
Even over de banden.......

Er is voor de Yokohama banden gekozen om het bandengeruis te reduceren. Het is een "speciaal" type de AVS DB decibel. Zoals de naam al doet vermoeden, een band met een laag geluidsnivo.
De eerste testmodellen in Amerika stonden op een ander merk banden en daar was naar voren gekomen dat de banden toch wel veel geluid maken.

Dit is wel iets om rekening mee te houden als men toe is aan een bandenwissel. Om hetzelfde type/model band te monteren.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Ik heb toch een heel stuk snelweg gereden en als de Yokohama een stille band is dan heb ik mijn twijfels. Ik zit ondanks mijn andere werk nog regelmatig in de auto's en er zijn echt stillere banden dan deze. Het heeft ook met de wanghoogte te maken, een 45 serie heeft gewoon geen comfort. Veel te plat dit merk je ook onder andere auto's. :D
 

bruineluxury

Hoort erbij
22 mrt 2011
52
1
0
Kan me wel vinden in de klachten betreffende het bandengeruis.

Aan de andere kant ben ik er nog niet helemaal uit of dat een specifiek probleem is van de yokohamadinges banden.
(onder mijn luxury ligt ook 17").

Zou het niet zo kunnen zijn dat het bandengeluid meer naar voren komt omdat de rest van de ct zo stil is?

Misschien dat er nog mensen zijn die hun nog af te leveren ct op voorhand nog van andere banden laten voorzien?

De eerdere suggestie voor de Michelins lijkt me heel logisch. Alle door PON geleverde auto's (Audi VW etc) werden op Continental banden gezet, vond ik geen fijne band. Liet ze dan ook voor aflevering door de dealer omruilen voor Michelin. Scheelde best veel in comfort (minder stuiterig en een stuk stiller).

Groet,
BL
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Het geluid voel me gewoon op maar zoals ik al zei ik ben een zeer stille LS 400 gewend. Maar ik vindt de motor bij het optrekken toch wel rumoerig. Eenmaal op snelheid is het lekker stil in de CT en dan hoor je gewoon veel lawaai in de wielkasten. Het is maar hoe je rijdt en optrekt. Een hybride moet je anders rijden als een conventionele auto. Je koopt zoiets met een doel en niet om elke dag te gassen en te scheuren daar zijn ze niet voor. Als je niet teveel gas geeft blijft het motorgeluid best wel acceptabel. Toch hadden ze in mijn ogen het motorgeluid iets beter moeten isoleren. dit deed Mercedes al bij de 190 serie met een dubbele wand tussen de motor en binnenkant van de auto. Zeer eenvoudig en heel effectief. :D
 

danidude

Hoort erbij
26 mrt 2011
39
0
0
Dag,

ik ben nieuw hier en zal me nog wel even voorstellen in het juiste topic, maar ik wil alvast reageren op het bandengeluid en de stugheid. In overleg met de dealer heb ik besloten om voor de 15" velg/bandenmaat te gaan, juist om zo stil en comfortabel mogelijk te rijden (ik zal er jaarlijks behoorlijk wat kilometers in wegtuffen). Volgens de dealer zit er namelijk nogal wat verschil in comfort en geluid tussen de verschillende velgmaten en voor de beste rij-ervaring was 15" het meest geschikt. Ik heb overigens nog geen proefrit gemaakt dus ik kan de bewering nog niet staven. Het ziet er aan de buitenkant dan misschien iets minder spectaculair uit, maar hee, dat zie ik toch niet als ik er in zit... :)

Nu heb ik bij de dealer (Louwman Den Haag) ook even gekeken bij de auto's die klaar stonden om te worden afgeleverd, en bij de 15" zaten er als ik mij niet vergis Michelin's onder, onder de grotere velgmaten zaten inderdaad andere banden.
 

Audiophile

Actief
11 okt 2010
132
1
0
De aanname dat Michelin de beste banden maakt is onzin en dat de auto er stiller van word??......dat moet je eerst ondervinden.

En hier wordt het zelfs tegengesproken
http://www.goauto.com.au/mellor/mellor. ... C000064072

Kijk maar eens op http://www.destilleband.nl. Ik denk dat Lexus geen slechte keuze heeft gedaan met het merk/type band.
Als je comfort wilt dan moet ie idd op 15" rijden.
En als je dan nog vindt dat de auto te hard is afgeveerd....tja dan moet je in een franse auto rijden....
 

bruineluxury

Hoort erbij
22 mrt 2011
52
1
0
@ audio,

Hoeze onzin?

Misschien is het wel zo dat een aantal mensen hier uit ervaring spreekt, dat lijkt mij toch goede info.
Zelfs meer uit de praktijk dan wat google-links denk ik zo.

Daarnaast heeft niemand beweert dat Michelin de beste banden maakt maar gaf men aan comfortverbetering te ervaren na omruiling van de banden.

Ben ook benieuwd of je zelf wel eens banden hebt geruild om comfort te verbeteren van je auto en wat je praktijkervaring daar mee is?

Uiteraard hebben we hier ook te maken met een smaakkwestie maar om iedereen die iets meer comfort in zn ct wil de keuze te bieden tussen 15"of een frans gebakje lijkt me niet een heel gefundeerd verhaal....

Laat een ieder voor zich bepalen wat zin en onzin is en vooral genieten van de eerste kilometers in onze maagdelijke ct's

:mrgreen:

Groet,
BL
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Ik heb 17 inch eronder liggen met de Yokohama's, afrolgeluid is goed hoorbaar en steentjes in de wielkasten zijn goed hoorbaar, dat valt wel op aan de isolatie van de wielkasten, de GS was bekleed met een soort viltachtige laag in de wielkasten waar de CT dat niet heeft.

Over het algemeen geld , hoe lager de wang van de band hoe sportiever en stugger, hoe hoger de band hoe comfortabeler en zachter de auto rijdt, daar is de CT geen uitzondering op dat geldt voor alle auto's.

De 17 inch bevalt mij overigens prima, we hoeven niet te remmmen voor minirotondes en behouden dus zo snelheid, en dat scheelt weer brandstof. :D
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Hallo mensen ik lok geen discussie uit om te stellen dat een Michelin band de beste is absoluut niet maar wel een mooie soepele band. En dat baseer ik op jaren ervaring met auto's. Een Yokohama band is ok maar in een 45 serie kun je geen soepelheid verwachten. En een VR band is gewoon een sportband. Stug maar met een reden. Voor mij is Lexus toch comfort met een grote C en dat heeft de CT zoals ik die reed in Groningen op slechte wegen niet. Erg stug en hobbelig maar dat is ook te verwachten met zulk laag profiel banden en een relatief korte wielbasis. Een CT is ook geen GS of LS maar het viel mij op. Een Good Year Vector is ook een klasse band voor veel doeleinden. De juiste band is voor ieder anders. De CT 200 wordt bewust in de leasemarkt gezet naast bv een 1 Serie BMW, een kart zonder vering. Een maand in zo'n ding gestuurd. Teringsnel met 177 pk diesel maar mijn nieren zaten op een ander plek na die maand. Vering was volgens mij een optie. Ieder het zijne ik wil comfort in mijn auto want stugheid gaat mij op den duur echt vervelen. Rij maar eens in een sportieve auto op en neer Zuid-Europa dan leer je comfort wel waarderen. Ik ben benieuwd naar ieder zijn bevindingen in de CT 200. :hi:
 

Audiophile

Actief
11 okt 2010
132
1
0
bruineluxury zei:
@ audio,

Hoeze onzin?

Misschien is het wel zo dat een aantal mensen hier uit ervaring spreekt, dat lijkt mij toch goede info.
Zelfs meer uit de praktijk dan wat google-links denk ik zo.

Daarnaast heeft niemand beweert dat Michelin de beste banden maakt maar gaf men aan comfortverbetering te ervaren na omruiling van de banden.

Ben ook benieuwd of je zelf wel eens banden hebt geruild om comfort te verbeteren van je auto en wat je praktijkervaring daar mee is?

Uiteraard hebben we hier ook te maken met een smaakkwestie maar om iedereen die iets meer comfort in zn ct wil de keuze te bieden tussen 15"of een frans gebakje lijkt me niet een heel gefundeerd verhaal....

Laat een ieder voor zich bepalen wat zin en onzin is en vooral genieten van de eerste kilometers in onze maagdelijke ct's

:mrgreen:

Groet,
BL

Onzin in de zin dat Michelin per defenitie beter comfort geeft dan een ander merk.

En jah ook ik heb diversen merken geprobeerd vooral ook om het bandengeruis te verminderen. Aangezien Honda daar ook last van heeft.
En raad eens ik had Michelin's en heb nu Yokohama DB's inderdaad wegligging stugger, beter in bochten. En bandengeluid veel minder.

Maar inderdaad ieder zijn ding.....Ik vind de CT perfect rijden.....lekker stug.

Mijn bedoeling was om alleen aan te geven dat wanneer men een ander merk/type band kiest. Dat je wellicht moet inleveren qua bandengeluid. Omdat dit kennelijk toch een zwak punt is van de CT.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Het is absoluut gen onzin dat Michelin geen soepele band zou zijn, daar hebben ze niet voor niks jaren ervaring in. Yoko's zijn gewoon stug net zoals Conti maar ieder zijn meug toch. De een rijdt en VW de ander een Skoda, lekker boeiend allemaal. Ik vond de CT 200 op Yoko's gewoon stug en dat gaat mij op den duur tegen staan. Altijd in een speotief stugge auto rijden verveelt mij op den duur maar dit is persoonlijk. Discussie voor mij gesloten. Leve de lol. :hi:
 

LarryS

Hoort erbij
13 mrt 2011
37
0
0
Net gezien in Amsterdam, de Business Pro en Luxury staan op Yokohama, de Business staat op Bridgestone. De standaard weet ik niet...