Proefrit Lexus RZ 550e F Sport Steer-By-Wire

Ik las iets over “pensioen”, dan kun je toch een andere periode kiezen?

Ik ben vaak naar Italië op vakantie geweest, door Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland is het allemaal prima te doen qua laaddrukte. Ik rij niet op zaterdagen. In Italië van bestemming naar bestemming is het bij de bekende Autogrill vaak erg druk tot zeer druk als je op zaterdag rijdt. Als er dan een laadpaal niet benut is, zet iemand z’n brandstof auto gewoon op die laadplek. Zo druk is het dan dat reizigers extra parkeerplaatsen “creëren”. Niet reizen op die wisseldagen (vrijwel altijd zaterdag) zal met een EV vast meer vrije laadplaatsen opleveren onderweg.

Ik rij liever niet op zaterdagen vanwege die enorme drukte en dan is er vaak wel een laadplek vrij hoor.
Inderdaad, periode keuze is makkelijker als je met pensioen bent. Dat geld alleen voor mijzelf overigens, mijn vrouw werkt nog.
We starten onze vakanties nooit in het weekend, dan vraag je om ellende. Meestal dinsdag of donderdag als reisdag. Over het algemeen, afhankelijk van de bestemming, gaat dat stukken beter.

De gelamineerde ruiten vind ik wel eng. Men geeft aan dat de electrische ramen nog een tijdje werken na te water raken.
Ik kijk daar wat anders tegenaan. Hoe groot is de kans dat je gaat zwemmen met je Lexus? Voor mij ongeveer even groot als het winnen van de jackpot. Nihil. De achterruiten zijn wel gehard, dus daar kom je wel altijd uit. Vooropgesteld dat de wagen horizontaal blijft met de de wielen omlaag gericht. Mocht je onwel geworden zijn en je moet uit de wagen gehaald worden, terwijl de portieren op slot zitten, dan kan dat ook via de achterportieren. Ook hier is de kans uiterst minimaal dat je én onwel geworden bent én de portieren op slot zitten. De kans op inbraak is vele malen groter en dan is het fijn dat het ruitje niet ingetikt kan worden. Met double Lock komen ze ook niet via een achterportier in de wagen.

Als je nog zo geniet van de LS dan zou ik er lekker mee blijven rijden.
Ja, geniet er nog zeker van. De LS is niet te vervangen en te vergelijken. En mee blijven rijden kan zeker nog wel 10 jaar. Maar de energietransitie cirkel sluitend maken is ook leuk. Dit wordt denk ik de moeilijkste keuze in mijn auto carrière....

Als ik de LS 600h nu nieuw zou kunnen kopen zit ie op 200k Euro en dus niet reëel. De RZ 500e President is 70k en voor dat geld is de kwaliteit-prijs verhouding erg goed. De RZ is (bijna) net zo stil, is praktischer. Maar goed ik had al even een vergelijking gemaakt en wil die best delen. Ben benieuwd wat jullie vinden.

Voordeel RZNadeel RZ
Nieuwste tech en modernste infotainmentActieradius gemiddeld winter 350 zomer 450 km (RZ 500e President met 18" velgen en banden - is mogelijk bij dealer)

Hogere snelheden en koud weer drukken de actieradius wel
Volledig electrisch dus direct koppel, EV rijdt fantastisch, m.n. AWDLaadsnelheid niet marktleidend maar houdt 150 kWh wel langer vast dan concurentie.
Geen lokale uitstootHogere prijs voor de geboden range (concurenten goedkoper)
Veel veiligheids en assistentiesystemen (nu we ouder worden)Mark Levinson klinkt minder goed als LS (lijkt misschien zo, alleen geluisterd via DAB+, nog niet getest met USB Flac bestanden)
Voorspelbaar rijgedrag vanwege AWD = veiligAfwerking meer Toyota dan Lexus (maar acceptabel, mag niet worden vergeleken met de LS)
Maandelijkse kosten halveren tov LS zoals onderhoud en energieVakantie planning minder vrij door "verplichte" route langs 150 kWh laadstations
Lagere kosten = extra rente opbouw (300)Relatief hoge investering (kosten) zelfs voor 10 jaar houden
Zekerheid van betrouwbaarheid en 10 jaar garantieOver 5 jaar wellicht nieuwere accu tech (Solid state) beschikbaar met hogere actieradius
Thuis laden en dus altijd vol
Thuis laden met zonnestroom (van thuisaccu en laagste tarief)
RZ is nieuw
Zeer stijve carroserie en dus kraak en rammel vrij

Voordeel LSNadeel LS
Stilte en verfijning is niet te vervangen, ook stijve carroserie (RZ is stijver) maar geen kraakje of piepje na 15 jaar.Verbruik is hoog gemiddeld 1 op 10
Actieradius 800kmZeer complexe auto bij storing waarschijnlijk hoge kosten
Luchtvering is erg fijnSteeds minder kennis bij garagebedrijven (Peterman nog wel)
Achterbank comfort is hoogOnderdelen steeds minder beschikbaar (tot 15 jaar)
V8 + Hybride = veel (lineair) vermogenMinder directe koppel dan RZ
Soepele krachtopbouwVerouderde technologie m.n. navigatie en interface
Interieurafwerking van topniveauIn de Lexus forum club is de RZ minder bekend
Niet te vervangen maar RZ is 1/3 van nieuwprijsLS is wel onbekend bij main stream publiek
Unieke autoML versterker gevoelig
Mark Levinson klinkt hier het besteAuto in 15 jaar oud.

Wellicht kunnen jullie nog aanvullende voor en nadelen aangeven van beide auto's.

Nou … dat is dan toch duidelijk 😃.
De LS blijft !!! 🎉🎊🎈

Met de RZ ga je geen prijzen winnen op een meeting, want dat staat nog niet in de vergelijkingslijst 😂

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bobusa
Weet niet of het voor jouw financiële overweging belangrijk is. Maar elektrische auto’s schrijven enorm af. Zeker als er technologische doorbraken zijn is de techniek al snel verouderd. Als ik jouw keuze zou moeten maken dan zou ik nog een paar jaar van de LS genieten. Echt afschrijven doe je daar niet meer op denk ik. Zeker als hij zo netjes blijft! Dan kun je de komende jaren de ontwikkelingen afwachten, ondertussen genietend van de LS.

De schrik slaat me om het hart @Bobusa ...

Het topic gelezen hebbende: een paar superlatieven (maar wel waar):
- bij twijfel niet inhalen
- angst is een slechte raadgever.

Daarnaast lees ik dat je liever nog een jaar of vijf zou willen wachten omdat er dan wellicht een model is met een acceptabele actieradius. Verder is je auto voor zover ik weet in zeer goede staat en rij je niet al te veel. Als je je voelt zoals ik in de LS (of er alleen maar naar kijkt) dan krijg je spijt als je hem op dit moment in deze staat inruilt voor wat voor andere auto dan ook vrees ik. Besef je dat je niet snel weer iets vergelijkbaars vindt als je dat toch op enig moment zou willen.

Mijn auto is afgeschreven; mochten er kosten om de hoek komen kijken die ik thuis niet uit kan leggen dan gaat hij weg en alleen dan. Er is simpelweg geen (qua prijs redelijk) alternatief. Elke rit in mijn auto maakt mij blij.

Je zit in een luxepositie; je hoeft niks. Doe dan ook even niks zou ik zeggen en geniet, voor zolang acceptabel, van de LS. Als je LS je het gunt in ieder geval nog vijf jaar. En dat doet ze wel.

Just my two cents 😇

Bedankt en leuk om van jullie kant ook goede raad te krijgen. Zal het allemaal meenemen in mijn beraad.
Ga morgen weer op pad met de LS en dan heb ik toch elke keer weer dat gevoel, wat ga ik missen. En inderdaad, als de twijfel te groot blijft dan is het besluit eenvoudiger.

Soms zeggen plaatjes meer dan 1000 woorden.
P1020547.jpeg
P1020548.jpeg
P1020549.jpeg