Proefrit NX300h

EjT64

Nieuw hier
26 dec 2013
23
5
3
Vandaag had ik een proefrit in een NX300h. Het is een heel verhaal geworden, dat komt vooral omdat ik de teleurstelling therapeutisch van me af ben ga schrijven.

Momenteel heb ik nog in een Renault Captur (1.2 ltr, 4 cilinder, automaat), en ik ben aan het kijken naar een opvolger die groter is en die qua luxe, comfort en rijgedrag op een hoger plan staat. Budget (incl. inruil) max 40k, en het moet een automaat zijn en het liefst een SUV of Crossover achtig model, vanwege de hogere zit en beter zicht.
Zo doende heb ik gekeken naar Peugeot 3008 (mooie auto, bijzonder interieur, maar te krappe zit achterin), VW Tiguan (juist hele ruime zit achterin, maar o wat saai. Dat vind ik overigens gelden voor alle soortgelijke auto?s van het VAG concern dus daarmee valt Skoda, Seat en Audi ook af), Mazda CX5 (in gereden, viel af door gillende motor bij accelereren), Renault Kadjar (model 2019, gereden in Black Edition: door achterlijk grote velgen een stuiterbal, en de Intens: stuitert minder, maar ik mis de beleving van kwaliteit, het is te veel plastic en daar wil ik nou juist van af).
Op mijn lijstje staan nog Hyundai Tuscon (model 2019, maar valt buiten mijn budget) en BMW X1 (nieuw ook buiten budget, en bij 2e hands zie ik door alle opties en pakketten het bos niet meer, en bovendien een beetje saai toch).

Bij toeval liep ik bij een universele dealer een NX300h tegen het lijf. Deze auto was onder de radar gebleven, omdat ik zocht op automaat en benzine. Even erin gezeten en direct overrompeld door de kwaliteit, het interieur, het exterieur, de eigenzinnige vormgeving, eigenlijk alles. Daarna op internet van alles over deze auto gelezen en besloten dat als ik een NX zou willen, dit via de merkdealer moest gaan, vanwege de service en garantie. Toevallig kwam bij de plaatselijke dealer vorige week een NX binnen die me heel interessant leek.

Vandaag had ik een afspraak om daarin te proefrijden. Bleek dat deze blauwe NX300h nog binnen stond. Hij was net gepoetst. De verkoper nam met ons (mijn vrouw was mee) de auto door: F Sport Line, sportstoelen, leer, Premium navigatie, elektrisch verstelbare stoelen, panoramadak, donkere velgen, etc., puur zakelijk gebruikt, 1e eigenaar. De verkoper had me eerder al wat fotootjes gestuurd, omdat ze de foto?s niet op de website wisten te plaatsen. Deze kleur blauw viel me op de foto?s wat tegen. Ik had liever zilver gehad, een NX ziet er dan meer high tech en modern uit, lijnen van het koetswerk zijn dan duidelijker. In het echt viel dit blauw mij wel mee, maar mijn vrouw juist niet, ze vindt het niet zo subtiel. Ik ook niet, maar daardoor is hij lekker opvallend, hou ik wel van. Verder strak in de lak, geen parkeerdeukjes, wel een beetje steenslag op de zilveren lijst van de grille, en een plekje in de vooruit, dat ze gaan vullen.
Van binnen: als nieuw. Geen krasje, niets. Waanzinnig mooi. Alsof er nog nooit iemand in heeft gezeten. Ik kan mijn enthousiasme met moeite verhullen.

Maar dan. Mijn vrouw gaat in de passagiersstoel. Nou moet ik zeggen dat zij een gemiddeld, normaal postuur heeft. En toch, ze zit niet lekker in deze auto, het doet haar zelfs pijn. Ze heeft last van de zijwangen van de zitting, die doen pijn aan haar bovenbenen. In de Kadjar had ze precies hetzelfde. Misschien een kwestie van wennen? Mijn vrouw denkt van niet. Ik kon mijn teleurstelling met moeite verhullen.

De verkoper, ook niet achterlijk, bemerkte onze twijfel en kreeg koudwatervrees om de net gepoetste auto de regen in te sturen. Hij wilde wel een soortgelijk model meegeven die toch al in de regen stond: een NX uit 2017, 15k op de teller. Als we dit wat vonden, en we kwamen er daarna prijstechnisch uit, dan stond een rit met de blauwe niets in de weg. De man had groot gelijk, vooruit dan maar.

Het rijden:
wegrijden, stilte. Op binnenwegen iets harder rijden, stilte. Op de snelweg, stilte. Het enige dat je hoort zijn de banden. Door de stilte valt dat des te meer op. Er stond een giga wind vandaag, maar de auto is er nauwelijks gevoelig voor. Wind voel en hoor je eigenlijk niet. Stilte.
Wel voel je en hoor je goed op welk wegdek je rijdt, meer dan in de Captur. Maar het wordt niet storend. Drempels neemt hij absoluut heel soepel.

Het geluid van de CVT waar ik voor vreesde viel me heel erg mee. Ja, je hoort hem wel, maar nee het is niet storend. Ja, het is wat vreemd want het geluid en het versnellen van de auto lopen niet synchroon, maar nee, dit is voor mij geen dealbreaker. Ik vind hem best fijn klinken zelfs. Een heel verschil met dat irritante gegil van de Mazda CX5. Wel een slag om de arm, dit is een 2017 model, en op internet las ik dat er in 2016 een aanpassing is geweest waardoor dit geluid beter is gedempt. Volgens de verkoper betreft het een update die ook op oudere modellen is toegepast?

De auto is best vlot. Het reageert meteen, niet zo?n achterlijk turbogat als bij de Captur, maar een heel strakke en directe aandrijflijn. Nice! Hij trekt niet zo lekker door als de Kadjar waar je op een bepaald moment voelt dat de turbo erin komt. Deze NX begint meer toeren te maken maar een echte versnelling bemerk je niet. Niet storend, maar wel iets waardoor je anders gaat rijden, meer met beleid, rustiger en relaxter. Eigenlijk wel goed voor me.

Ik heb verder niet de S stand of de flippers geprobeerd, te weinig tijd. Wel de eco, normaal en sport modus. De sport is wat levendiger, maar je gaat er niet sneller mee. Vering en demping zijn dan wat straffer en strakker, maar ik vind het niet oncomfortabel. In normaal modus glijdt hij wat meer, drempels worden er glooiender van. In eco lijkt de aandrijflijn wat slaperig. Verder merk ik niet heel veel verschil tussen de instellingen. Normaal stand lijkt me de gulden middenweg, dan heb je ook continu vermogen beschikbaar en nooit het gevoel van waar blijft die turbo.

De geluidsinstallatie heb ik niet geprobeerd (want Mark Levinson, en in de 2015 versie zit dat niet.)
Ook de satnav verder niet kunnen uitproberen. De touchpad, waar je altijd vreselijke verhalen over hoort, vind ik erg prettig en simpel werken, voor zover ik in deze korte tijd er iets mee heb kunnen doen. In vergelijking met de Tomtom in de Captur lijkt de kaart ietwat gedateerd qua looks, maar wel duidelijk genoeg.
Headup display is erg fijn. Ik ken dat van de BMW X5 waarin ik regelmatig mag rijden. Deze van Lexus is groter, duidelijker en helderder.

Eerst een rondje over de snelweg. Glad asfalt, dat kan iedere auto. De afrit behoorlijk snel genomen, en dan valt op hoe weinig de auto overhelt. Of eigenlijk niet overhelt. Drempels veegt ie glad, die bemerk je niet eens. Dan een akelige klinkerweg: het is niet super smooth, geen Franse toestanden, maar stevig, en toch niet onprettig. Hij kleeft aan de weg, begint niet te stuiteren of te dribbelen en geen kraakje te horen. Weer heel anders dan die CX5 die ook straf was, maar op het randje van oncomfortabel zat.
Besturing is misschien wat gevoelloos en toch totaal in control. De auto laat zich heel gemakkelijk en precies manoeuvreren. Het stuurt niet heel licht en ook zeker niet te zwaar, er zit een prettig soort tegenwicht in het stuur. Stuurwiel is lekker dik, hoewel de Captur nog wat voller lijkt.

Dan naar huis, puberslungel van 1 meter 85 ophalen, kijken of die achterin goed zit. In de CX5 zat ie te laag, in de Kadjar zat ie te rechtop, en de NX heeft verstelbare leuningen dus dat zou goed moeten zijn. Niet dus. Hij zit met zijn kruin tegen het dak. Door het panoramadak zit er achterin de auto een verdikking in het dak, precies waar hij met zijn hoofd zit. De rugleuning verstellen helpt niet. Voor hem is dit onprettig. Zucht. We rijden nog wat rond, maar ondanks dat de NX heel fijn rijdt heb ik er niet veel lol meer in, wetende dat twee gezinsleden niet prettig in deze auto zitten.

Zelf heb ik een beetje een gemengd gevoel: aan de ene kant voelt de NX rijk en luxe aan, aan de andere kant geeft de NX zoveel informatie van het wegdek door dat ik het warme-in-de-watten-gelegd gevoel een beetje mis. Dat wordt ruimschoots gecompenseerd door strak en veilig weggedrag, de auto rijdt werkelijk heerlijk soepel.
Het is een behoorlijk grote auto, en toch is er niet die typische machtige SUV feeling die ik zocht. Ook dat geeft niet, door de schuine A stijlen (die nemen overigens veel minder zicht weg dan de Captur), door de hoge schouderpartij en de lage zijramen, voelt het alsof je in een coup? zit, een beetje geborgen. Heel fijn.
Het gevoel in een upperclass premium auto te rijden is volop aanwezig. Het verschil met de Captur (en de Kadjar en de CX5) is groot.

Kortom, ik ben wel overtuigd. Praktisch alles aan deze auto klopt, tenminste, zoals ik het zou willen.
Maar ja, dan kan de auto nog zo fijn rijden, als vrouwlief pijnlijke heupen krijgt en zoonlief hoofdpijn, dan wordt het wel een beetje ongemakkelijk om mijn zin door te zetten.

We hebben de auto teruggebracht, nog gebabbeld met de verkoper, maar behalve ?de vrouw dan maar achterin en de zoon voorin?, kwamen we niet op een goede oplossing. Voor mijn vrouw zouden we nog een kussen kunnen proberen (hoe lullig is dat, heb je superluxe leren sportstoelen, heb je een ikea kussentje nodig om lekker te kunnen zitten), maar voor mijn zoon achterin kan ik geen oplossing bedenken.
Tot slot deed de verkoper me een voorstel voor de inruil van de Captur die zo aantrekkelijk was dat ik nog net kon voorkomen dat ik ter plekke mijn handtekening zette. Ook dat nog.

Conclusie: ik weet het niet. Eigenlijk weet ik het wel: als het aan mij lag dan staat deze auto volgende week bij mij op de oprit. Maar dan moet ik eerst scheiden van mijn vrouw en mijn zoon onterven. Gaat vast niet gebeuren. Ik zal dus verder moeten kijken. Of heeft iemand hier misschien nog een briljant idee?
 
Laatst bewerkt:

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Zo, een heel verhaal.

De F-sport stoelen zijn een beetje hate it or love it heb ik het idee.

Wat belangrijk is om te weten is dat de NX basically een verlexusde Toyota Rav4 is.
Wat voor jou nog een optie zou kunnen zijn is een NX luxury of zelfs president line te zoeken.
Deze hebben andere stoelen en velgen (en waarschijnlijk banden) waardoor de rijervaring aanzienlijk anders zou moeten zijn.
Daarnaast zou ik je aanraden om geen Lexus te kopen zonder Mark Levinson sound system, want dan mis je ?cht wat.

Mocht de NX het toch net niet zijn voor jouw gezin, dan zou je ook kunnen kijken naar de RX450h.
Basically het grote broertje van de NX met een dikkere motor (3,5L V6, t.o.v. de 2,5L 4 cil), meer Luxe, ruimer interieur etc etc.
De RX is echt een hele dikke wagen en ik verwacht dat bij een Luxury/President line jouw vrouw helemaal comfy zit voorin en achter in zou er ruimte zat moeten zijn voor je zoon.

Succes met de zoektocht. En laat je niet gek maken door de verkopers. Er zijn zoveel mooie Lexussen te koop, dat je zeker niet voor de eerste de beste zou moeten gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB
12 mrt 2016
109
8
18
Ja inderdaad, Een RX zou vrijwel zeker beter bevallen maar die zijn groot en vooral erg zwaar. Een klein beetje vloeken in de kerk misschien, hier op het Lexus forum maar ik ben vorige maand voor een 4e generatie Rav4 gegaan en die biedt waarschijnlijk aanzienlijk meer aan zitcomfort en ook nog iets aan binnenruimte. Ik heb zelf een 2.0 maar voor jou zou een 2.5 hybride wel eens heel interessant kunnen zijn.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Ik denk dat een RX 450h zeker een goede kandidaat zou zijn. Een slagje groter dan de NX en afhankelijk van welke grenzen je stelt aan bouwjaar / aantal km is die ook prima onder de 40k te krijgen. Hij zou ook wat vergevingsgezinder moeten zijn voor de hollandse lengte: https://youtu.be/K97ePdm7bEo?t=45

Jarno
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
.... of ga op zoek naar een NX President z?nder open dak. Zou maar zo kunnen dat de president-editie betere stoelen heeft en zonder dat open dak heb je beduidend meer hoofdruimte.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik zou hetzelfde zeggen als de leden hierboven :p

Wat Frank2b zegt is zeker het eerste wat je kunt proberen. Een F-sport is doorgaans stugger, je lijkt het niet erg te vinden, maar iets meer comfort zou je best willen. Een F-sport heeft wat meer kuipvormige stoelen, die kun je op plekken beter voelen. Dan zou ik denken dat jij om deze twee redenen sowieso niet moet kijken naar een F-sport. En probeer eens je puber mee te nemen in een auto zonder dakraam, ik heb bewust gezocht naar een auto zonder dakraam omdat ik er zelf prettiger in zit.

Een NX in Luxury- of President Line, zonder dakraam. Zoek daar eens naar. Een RX is natuurlijk machtig, maar in alles meer, veel meer dan een Captur. Zeker in maandelijkse kosten. En vergeet tenslotte niet: het land staat niet zo vol met Lexus modellen als met Renaults Captur, maar de auto die jij zoekt kan over een paar maanden, weken of zelfs al dagen maar zo ergens te koop staan. Een gebruikte Lexus koop je niet in een week, simpelweg omdat er niet veel aanbod is wat past bij alle wensen. Maar ik heb gezien in de afgelopen jaren dat er wel degelijk keus is, als je op zoek bent naar een gebruikte Lexus. Je moet daar meer geduld voor meebrengen. Over een paar maanden kan jouw zilvergrijze Luxury- of President Line zonder dakraam maar met Mark Levinson bij je dichtstbijzijnde dealer te koop staan.

Een Lexus schijnt velen te onthaasten, als ze er eenmaal een bezitten. Dat begint eigenlijk al bij de zoektocht voor de daadwerkelijke aanschaf.
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Wij hebben ook in een NX met panorama dak gereden, die beviel ons redelijk, maar zo'n dak kan niet open, en wij houden er van om tijdens onze vakantie met het dak open door b.v. Toscane te rijden.
Onze F-Sport heeft wel een open (schuif/kantel) dak en de rest van de hemel achterin is even hoog als een normale NX zonder open dak. Dat zou achterin zomaar eens twee of drie centimeter kunnen schelen.
Misschien toch eens met een President line o.i.d gaan berijden?:rulez:
 

EjT64

Nieuw hier
26 dec 2013
23
5
3
Dank voor jullie reacties!

Jullie opmerkingen hebben geholpen mijn teleurstelling te verwerken :rulez: Jammer van deze F-sport, maar het positieve is dat ik nu wel weet dat een Lexus me zeer is bevallen. Dus, life goes on, er komen meer kansen.

De RX450h vind ik te groot (en te zwaar en te duur, etc.) en ga ik verder niet onderzoeken. Ik begrijp dat dat een oplossing zou kunnen zijn, maar ik vind de NX al een behoorlijk grote bak, veel gekker moet het dus niet worden :oops:.

Op basis van jullie suggesties ga ik mijn aandacht inderdaad verleggen naar een Luxury line of President line, want dat lijken toch wel de versies te zijn die aan mijn wensenlijstje tegemoetkomen.
Het blijkt dat de F Sport bredere en plattere banden heeft, het lijkt me inderdaad dat je dat in de rijervaring gaat voelen, en iets meer comfort zou ik best prettig vinden.

Wat de stoelen betreft: vanmiddag gekeken naar 2 Luxury lines, allebei zwart, en ik wil geen zwart, maar we zijn puur gaan kijken voor het zitmeubilair. Eentje met leer en eentje met stoffen bekleding. Beiden bevielen ons meer dan de zetels in de F Sport, ze zijn wat breder en wat meer comfi. Die met leer zit heerlijk, maar die met stoffen bekleding beviel ons zelfs nog iets meer, die is zachter en je zit er meer in dan op. Leer is voor ons dus geen must.

Het dakje: de ene Luxury had een open dakje (niet een panoramadak), hierdoor zit er wel iets van een verdikking in het plafond, maar op de plek boven de achterbank lijkt het dak net zo hoog als bij een NX zonder zo?n dakje. We kregen de slungelpuber niet uit zijn comfort zone (gamen op de pc), dus konden we het niet testen, maar het lijkt er op dat het wel gaat passen. Dit gaan we bij een eventuele proefrit nog wel uitproberen natuurlijk.
Dus, panodak doen we niet, en een open dakje is een optie, maar geen must.

Dan wordt het nu een kwestie van kijken en wachten, en toeslaan als het juiste model langskomt. Geduld dus, want in het aanbod wijzigt per week niet zo heel veel, en op dit moment zie ik maar ??n exemplaar die aan mijn wensen voldoet, maar die zit helaas net iets te hoog boven mijn budget.
Ik ben benieuwd!
 
  • Leuk
Waarderingen: Dietrich

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Ik begrijp zo'n pano dak eigenlijk niet zo goed, de ruimtelijke werking kan ik wel begrijpen, maar het ding kan niet open, dus in de winter doe je dat zonnescherm dicht omdat het koud is boven je hoofd. In de zomer doe je het zonnescherm dicht omdat er van alles reflecteert en het broeierig warm wordt.

Daarbij zal zo'n glazen dak niet te weinig wegen, en in verband met dat oprolbare zonnescherm is er minder hoofdruimte. Dus ja, ik zie geen voordelen aan zo'n pano dak.

Ons schuif/kantel dak is wel fijn, maar de versie in de IS die in het dak schoof was wat stiller, niet in gekantelde stand natuurlijk, maar echt open rijden is nog niet aan de orde geweest, want sinds wij de NX hebben is het eigenlijk constant baggerweer met storm geweest. Overigens blijf ik erbij dat de Solar Moonroof in onze 'oude' Toyota Prius het allerfijnste schuif/kantel dak was dat wij ooit gehad hebben.

Stoelen, tsja, mijn vrouw is dol op dat rode leer in onze F-Sport, en zij zit er, volgens haar, heerlijk in, maar goed, zij zit ook op al die prachtige stiksels te letten, en allemaal van die andere subtiele dingen, zoals de chromen instaplijsten, de klemmende bekerhouders enz:.
Persoonlijk heb ik wel het gevoel dat een lange rit voor mij iet of wat minder vermoeiend zal zijn dan in de IS, en dan voornamelijk door de hoge zit, niet dat de IS vermoeiend was hoor, maar in de NX zit je net wat meer rechtop, en je hebt wat meer overzicht.

Na onze vakantie eind april/begin mei door Belgi?, Luxemburg, Zwitserland, Frankrijk, Itali?, Sloveni?, Oostenrijk, Tsjechi? en Duitsland zal ik eens een vakantie review maken, de vakantie daarna in september lijkt naar Montenegro en Kroati? te gaan, dus dat dak gaat dit jaar nog wel een paar keer open.

Ik wens jullie geduld met zoeken, het is het wachten waard!
 

EjT64

Nieuw hier
26 dec 2013
23
5
3
Ondertussen heb ik een NX uit 2016 op het oog die aan (bijna) al mijn wensen voldoet ?n van de offici?le Lexus dealer is, met Lexus select garantie van 2 jaar. Maar deze NX komt uit het buitenland en de onderhoudshistorie is niet bekend... Voor de komende twee jaar loop ik geen risico's denk ik, maar als ik hem ooit wil inruilen dan zou dit nog wel eens een nadeel kunnen zijn? Wat zouden jullie doen?

Of zou ik (over een jaar of zo) beter kunnen gaan voor het ge?pdate model van 2018? Ik heb begrepen dat deze een stukje stiller is, verbeterd rijgedrag en een verbeterd multimedia/satnav systeem heeft. Iemand daar ervaring mee?

@Dietrich: goede vakantie(s) gehad met de NX?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dietrich

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Maar deze NX komt uit het buitenland en de onderhoudshistorie is niet bekend...

Ik zou me over die buitenlandse herkomst niet zo veel zorgen maken. Lexus auto's worden nieuw gekocht door mensen die of het onderhoud prima kunnen betalen of in staat zijn die kosten op iemand anders af te wentelen....Ook als er geen onderhoudshistorie bekend is (die mogelijk nog wel gedeeltelijk is te achterhalen als de dealerorganisatie de auto heeft geimporteerd) is drie jaar niet veel reden tot zorg. Als je daarnaast de twee jaar garantie lrijgt kan er weinig gebeuren lijkt me zo.

Veel van de in Nederland geimporteerde Lexus auto's zijn bewust geimporteerd door de dealerorganisatie, omdat het aanbod gebruikte inruilauto's aan de kleine kant is omdat iedereen er langer mee door blijft rijden.....

Of het uitmaakt wanneer je er van af wilt is moeilijk te zeggen. Maar als je in ieder geval je eigen onderhoudshistorie bijhoudt en de auto langere tijd houdt lijkt me dat geen punt.
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Ondertussen heb ik een NX uit 2016 op het oog die aan (bijna) al mijn wensen voldoet ?n van de offici?le Lexus dealer is, met Lexus select garantie van 2 jaar. Maar deze NX komt uit het buitenland en de onderhoudshistorie is niet bekend... Voor de komende twee jaar loop ik geen risico's denk ik, maar als ik hem ooit wil inruilen dan zou dit nog wel eens een nadeel kunnen zijn? Wat zouden jullie doen?

Of zou ik (over een jaar of zo) beter kunnen gaan voor het ge?pdate model van 2018? Ik heb begrepen dat deze een stukje stiller is, verbeterd rijgedrag en een verbeterd multimedia/satnav systeem heeft. Iemand daar ervaring mee?

@Dietrich: goede vakantie(s) gehad met de NX?


Ik kom er nog op terug, het is echt een weergaloze heerlijke reisauto.
Binnenkort naar de Balkan, daarna krijg je een review.
(Maar daarna heb je er alvast al een..) hoop ik.
 

EjT64

Nieuw hier
26 dec 2013
23
5
3
Dank voor jullie reacties! Op basis daarvan een afspraak gemaakt bij Louwman en vandaag een proefrit gedaan in de NX300h President Line, een grijs metallic uit 2016. Bij navraag bleek dat er de onderhoudshistorie wel bekend is (waarom staat dan op de site van niet?) en dat alle beurten keurig door Lexus zijn gedaan. De auto had een paar kleine steenslag plekjes, maar gezien het aantal gereden km?s kan dat haast niet anders. Verder geen butsen of deukjes, de velgen hadden een paar kleine schrammetjes. Verder een heel mooi exemplaar, strak in de lak. Van binnen ook heel netjes, praktisch als nieuw, ik zag alleen wat schoenstrepen onderaan de binnenkant van de deur.

De proefrit: vooral de stoelen, het comfort van de wegligging en het navigatiesysteem hadden onze speciale aandacht.

De stoelen: in ??n woord, geweldig. Heerlijke zetels, lekker zacht geperforeerd leer. Vooral het kunnen koelen van de stoelen vond ik heel aangenaam. Mijn vrouw had dit keer niets te klagen, ze zat heerlijk. Goedgekeurd? Check!

De wegligging: we hoopten dat hij wat comfortabeler zou zijn dan de F-sport. Theoretisch moest dit wel want deze President heeft dikkere en hogere banden. We merkten niet veel verschil, voor zover het mogelijk is om verschil te merken tussen een proefrit van nu en ??n van 5 maanden geleden. Feit is wel dat deze auto meer van de weg doorgeeft dan de Captur. De auto voelt minder smooth aan dan onze Captur, we vonden hem een beetje trillerig, onrustig. Vooral op de snelweg. Mijn vrouw vond dit als passagier zelfs onprettig en had er last van. We hebben in eco, normal en sport modus gereden, maar qua wegligging merkte ik geen verschil (in tegenstelling tot de F-sport, daar maakte het best veel verschil).

Op andere wegen zijn putdeksels en richels ook goed voelbaar en hoorbaar. De Captur filtert dat beter weg, blijkbaar is die Franse vering toch wel iets speciaals. Daar staat tegenover dat deze Lexus veel solider op de weg ligt en geeft een heel veilig gevoel en is toch heel wendbaar en licht.

Ook het bandengeruis was opvallend aanwezig, meer dan in de F-sport. Er zitten Yokohama BluEarth E51 banden onder. Volgens het www produceren deze 71db, en dat lijkt me niet echt stil. De banden hebben nog redelijk wat profiel, dus vervangen voor stillere is voorlopig niet aan de orde.
Dus goedgekeurd? Niet helemaal.

Het navigatiesysteem:
Ik vind de grafische lay out van de menu?s en de kaarten wat gedateerd overkomen. Het werk allemaal prima, we vonden de weg naar de dealer in een omgeving die we niet kenden terug zonder problemen, maar het Tomtom systeem in de Captur vind ik duidelijker en is gemakkelijker te snappen. We hebben natuurlijk niet alle instellingen kunnen bekijken, misschien is er meer mogelijk dan we nu hebben gezien. De touchpad werkt prima.

Ik denk dat ik hier prima mee kan leven, maar vraag me af hoe lang nog. Google of Waze ziet er veel beter uit en deze versie van Lexus komt niet in aanmerking voor update voor Apple Carplay?
Goedgekeurd? Misschien.

En verder? Fijne auto. Twee uur lang heerlijk in kunnen sturen. Ondanks de wereld aan knopjes vond zelfs mijn vrouw hem gemakkelijk rijden. We vinden de auto mooi (ik wat meer dan zij), hij rijdt dus prima, goede zitpositie, en verder zeer compleet en luxe. Ik had nog wel wat langer willen doorrijden.

Bij terugkomst bij de dealer hebben we onze indruk over het weggedrag aangekaart, maar volgens hem was er niets aan te doen, de banden zijn van het huismerk en zouden niet de oorzaak zijn. Mogelijk een kwestie van wennen?
We kregen we een offerte mee die alleszins redelijk is. Vraag is, gaan we dit doen? Ik ben er nog niet uit.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Aan de wegligging kun je eventueel met andere schokdempers nog iets doen. Als er een kleinere velgmaat op kan dan scheelt dat ook weer een stukje, ook in het brandstofverbruik. Dat je dingen beter hoort kan ook komen doordat een Lexus een stuk stiller is dan een Captur. Mijn vader had ooit een Captur en die vond ik vrij rumoerig.

De navigatie en het infotainment van Lexus is inmiddels bekend en berucht. Het werkt allemaal wel maar het is gedateerd en de indeling soms amateuristisch. Het is inderdaad de hoogste tijd dat Lexus daar eens een paar mensen naar laat kijken die weten waar ze mee bezig zijn.

Ik had nog wel wat langer willen doorrijden.
Dat zegt toch eigenlijk al genoeg? :)

Jarno
 

Mr Bullet

Hoort erbij
1 sep 2014
76
16
0
Ik heb hiervoor een BMW 335i gereden en heb daar 1x met pech langs de weg gestaan. Toen kreeg ik een Captur mee. Omdat ik toen vanuit Bussum naar Leeuwarden moest terug rijden heb ik hem maar meegenomen. Volgende dag vriendelijk gevraagd of ik alstublief een andere leenauto mocht. Wat een ongevoelig en karakterloze auto was dat zeg... Ieder het zijne natuurlijk!

Ik vind de zin: Ik had nog wel even door willen rijden al doorslaggevend. Je kan ook van de huisbanden afstappen. Andere bandenboer benaderen. Auto goed laten uitlijnen, banden balanceren. Kom je vaak al een heel eind mee.
 

EjT64

Nieuw hier
26 dec 2013
23
5
3
Aan de wegligging kun je eventueel met andere schokdempers nog iets doen. Als er een kleinere velgmaat op kan dan scheelt dat ook weer een stukje,
Jarno

Dank voor je tips. Ik snap dat andere schokdempers een verschil gaan maken, maar dat zou ik alleen doen als er iets aan de huidige schokdempers mankeert, en dat is waarschijnlijk niet zo. Als de trilling die wij voelen bij dit model auto hoort, dan is dit misschien niet wat wij zoeken. Een kleinere velgmaat zal zeker comfortabeler zijn, maar ik vind dat bij deze auto niet mooi staan.
Deze aanpassingen gaan me eigenlijk te ver voor een auto van deze prijsklasse.
 
Laatst bewerkt:

EjT64

Nieuw hier
26 dec 2013
23
5
3
Wat een ongevoelig en karakterloze auto was dat zeg... Ieder het zijne natuurlijk!
Het hangt denk ik ook af van welke uitvoering van de Captur je had en wat je gewend was. Ten opzichte van een BMW 335i (premium en veel power) zal de Captur (in welke uitvoering dan ook) vast terecht karakterloos overkomen.

Auto goed laten uitlijnen, banden balanceren. Kom je vaak al een heel eind mee.
Goede tip! Ik ga navragen of ze dat hebben gedaan of nog gaan doen. Dan zou een tweede proefrit moeten uitwijzen of dit de oplossing was.
 

EjT64

Nieuw hier
26 dec 2013
23
5
3
Ondertussen had ik op een Lexus site iets gevonden over de update van de NX300h eind 2017:
"In pursuit of the most comfortable ride, even the oil and oil seals in the front shock absorbers have been change to reduce friction, eliminating fine vibrations provoked by the road surface".

Zou dit kunnen zijn wat wij voelden? Heeft iemand ervaring met de NX300h van voor en na de update?
Ik hoop dat iemand hier uit ervaring iets kan zeggen over het weggedrag van de NX300h met Yokohama of met andere banden.
 
Laatst bewerkt:

EjT64

Nieuw hier
26 dec 2013
23
5
3
De dealer had de banden gebalanceerd, er was iets gewicht toegevoegd maar niet veel, de dealer verwachte dan ook geen verschil in rijgedrag. Toch vandaag maar een tweede proefrit gemaakt. Het zal wel verbeelding zijn, maar ik vond hem nu beter rijden. Mijn vrouw vond dat de trilling op de snelweg iets minder voelbaar was. Op de heenweg viel ons nu op dat de Captur ook trilt, nooit eerder opgevallen. Dit zelfde stukje weg met de Lexus gereden, toch wel een hele verbetering hoor. Wat rijdt de NX strak en zeker. Qua rijden zijn we nu wel echt overtuigd.
Het bandengeruis viel me nu ook erg mee, zelfs op akelige klinkerweggetjes. De NX is een stukje stiller dan de Captur.

Maar. Na closer look, buiten in de zon, zagen we aan de voorkant een scheur in de zwarte kunststof rand onder de gril. Niet heel erg zichtbaar, maar wat ik erger vond is dat rondom de gril de lak is overgespoten met kleurverschil. Blijkbaar heeft de auto (waarschijnlijk geen erge) schade gehad en is het herstel wat amateuristisch aangepakt. De dealer wil dat (na wat discussie) wel kosteloos herstellen, maar waarschijnlijk wordt dan niet de hele bumperpartij overgespoten. Er is een kans is dat het toch zichtbaar blijft. De scheur kunnen ze 90% onzichtbaar maken.
Ze gaan dit pas doen nadat het koopcontract is getekend. Dus we kopen iets waarvan we nog niet weten hoe het er uit komt te zien ????

Op het dashbord zitten lelijke lijmresten van een of andere carkit die is weggehaald. Dealer denkt niet dat hij dat onzichtbaar kan wegpoetsen. Ik zit er de hele tijd naar te loeren en vind zoiets echt afbreuk doen aan het idee van "nieuwe" auto. De auto is nog maar 2 jaar oud en ik vind het vervelend dat er nu al van alles aan moet worden bijgepunt. We hebben twijfels of we de auto gaan kopen. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.