Ik heb het helaas moeten afblazen. Het was een close call. Een optelsom van plussen en minnen. De gebutste bumper was niet de enige reden.
Het begon eigenlijk al met dat de prijs onder aan de streep net iets meer was dan ik wilde uitgeven. En toen kwam er nog bij dat de auto geen alarmklasse 3 had, er zou dan 200 euro bijkomen voor de inbouw en certificaat. Daarnaast was de navigatie nogal verouderd en een update zou 185 euro gaan kosten. Komt bij dat ik nog een set winterbanden en velgen zou willen aanschaffen, kortom, al met al viel het een stukje duurder uit dan verwacht. Op zich zou ik dat er wel voor over hebben, maar dan moet de auto wel aan (bijna) al mijn wensen voldoen. En daar begon het wat te wringen.
Zo vond ik de navigatie echt een stap terug ten opzichte van wat ik gewend was, qua verkeersinformatie en qua gebruiksgemak. Ook blijkt deze 2016 NX niet in aanmerking te komen voor Apple car play, dus je blijft afhankelijk van dit systeem van Lexus. En ik vind het not done om met een auto uit dit dure premium segment maar weer een telefoon aan het raam te plakken.
De Mark Levinson installatie vond ik prima, maar niet zo super fantastisch zoals ik van sommige mensen had begrepen. Muziek streamen met de iPhone via bluetooth klonk ronduit slecht. In de Captur klinkt dat echt veel beter. Op internet lees ik dat meer mensen hier last van hebben en dat er (nog) niet een oplossing voor is gevonden. Muziek via een usb stick klinkt echt heel fijn, maar ik stream bijna alles via Tidel (in hoge kwaliteit) en in de NX klinkt dit echt niet goed. Mogelijk dat het via een kabeltje beter klinkt, maar ik vind dat ouderwets en onhandig en ik heb dat verder ook niet meer kunnen uitproberen.
Verder trilt de auto nog steeds op hogere snelheden (hoewel dit wel al beter is na het balanceren en ik er minder last van heb dan mijn vrouw). En mijn vrouw was niet weg van de kleur, maar dat was voor mij als kleurenblinde niet een dealbreaker.
En dan dus die bumper, waar de dealer aanvankelijk een bijdrage van mij verwachtte om het op te lossen. Na wat discussie zou hij dit dan toch voor zijn rekening nemen, maar of het dan voldoende naar mijn zin zou worden opgelost is maar de vraag. En ik zou eerst het koopcontract moeten tekenen wat me niet een fijn gevoel gaf.
Tegenover de minpuntjes staan ook een aantal plussen: de heerlijke stoelen (elektrisch verstelbaar, geheugenfunctie, verwarmd ?n gekoeld!), het rijke gevoel van het interieur, de extra?s als stuurverwarming, blindspot warning, adaptive cruisecontrol, automatisch grootlicht, headup display, you name it).
Zoals gezegd, een close call, ik had bijna een muntje moeten opwerpen. Ik vroeg me af hoe ik me zou voelen als ik hem zou kopen. Ik denk dat mijn blijdschap over de aanschaf erg zou worden getemperd door bovenstaande minpuntjes. Ik denk dat ik al binnen enkele weken gewend raak aan de extra?s en die normaal ga vinden, terwijl ik me de komende jaren steeds meer zou gaan ergeren aan het navigatiesysteem en de slechte geluidskwaliteit van bluetooth. Dus, na een paar half slapeloze nachten, besloten het niet te doen.
Maar echt overtuigd dat dit de juiste keus was ben ik eerlijk gezegd nog niet.