Radio kanaal wordt steeds weergegeven op Navi scherm

Vortaxian

Hoort erbij
4 mrt 2025
30
38
18
Ik heb iets vreemds en ik heb echt alle instellingen nagelopen, ik krijg het niet opgelost.
Het volgende doet zich namelijk voor. Als ik iets anders dan mijn radio op het scherm toon dan krijg ik om de zoveel tijd (weet niet exact hoeveel) een balk die van bovenaf in beeld schuift met de geselecteerde radiozender:
navi radio.JPG

Hij blokkeert dan ook de info boven of als je het kleine gedeelde scherm gebruikt.

Ook als ik de radio informatie in het dashboard tussen de tellers laat zien blijft ie dit doen.
Vind het gewoon heel hinderlijk.

Iemand een idee hoe ik dat UIT kan zetten?

Pff, ik graaf in m’n geheugen want ik gebruik alleen nog maar CarPlay, maar is dit niet een gevolg van schakelen tussen FM en DAB+? Doet ie dit ook als je bijvoorbeeld een CD of USB-stick/iPod gebruikt?

• Leuk
Waarderingen: robtp09
Als ik radio luister dan is dat alleen DAB en dan komt steeds in beeld welke zender ik luister en dan schuift het weer weg. Als ik via de aangesloten telefoon spotify afspeel doet ie dat niet wanneer ik de navigatie volledig op het scherm heb getoond.

Zover ik weet doet ie bij FM dit niet, maar 100% zeker durf ik niet te zeggen. Zal straks onderweg naar huis wel even proberen.

Als het DAB signaal te zwak wordt schakelt de radio om naar FM, dat zou de meldingen inderdaad kunnen verklaren. Of je dat uit kunt zetten weet ik niet, maar ik had het in mijn IS ook. Overigens hoor je het verschil qua geluid wel dus dat zou je dan tegelijkertijd op moeten/kunnen vallen.

Het is geen FM melding, hij doet het ook niet als die op FM staat. alleen op DAB

Ik luister altijd naar de zelfde zender en het is ook niet zo dat ie van kanaal wisselt of de FM link inschakelt. Dat herken ik van door tunnels rijden dan schakelt over naar FM-link.

Is altijd die CH 11C regel die steeds in beeld komt, of een andere als je toevallig een andere DAB zender op hebt staan. Als ik aan de rechterzijde het kleine gedeelde scherm op radio zet dan komt die balk niet meer in beeld. Het is alsof ie mij steeds wil herinneren dat de radio aanstaat. En omdat die balk elke keer het beeld in en uit schuift leidt het mij af. Gewoon hinderlijk :unsure:

Dat van die TP kan ik nog even checken maar het is geen Verkeers info of een pop-up waar ik iets in selecteren kan. Dus ik vermoed dat dat niet de reden is.

Tot 2 jaar geleden reed ik een IS 3e generatie, dus hou me ten goede…..

Volgens mij heet het een “FM Radiotekst”.
Of een DAB Radiotekst.

Bijlagen

• IMG_2754.png
    IMG_2754.png
    439,8 KB · Weergaven: 21
  • IMG_2755.png
    IMG_2755.png
    668,3 KB · Weergaven: 22
Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik heb het scherm vaak uit staan, dus dan is het extra irritant als er om de zoveel minuten een balk in beeld komt. Ik heb het idee dat het geen vaste interval heeft. Bovenstaande suggesties zal ik ook eens proberen.

Ik denk dat ik euvel heb gevonden. Denk dat het optie 4 is van de DAB instellingen….
Zou zomaar kunnen, hoop dat het is opgelost (y)
Ikzelf zie ook wel eens de balk verschijnen, volgens mij na een korte onderbreking van het DAB-signaal óf na het (ont-)koppelen van de telefoonverbinding.

Moet het nog even testen maar die optie laat de songteksten zien op het grote scherm. En bij elk nieuw liedje veranderd dat en wordt volgens mij die balk weergegeven.

Opzich weer jammer want vind het wel handig om te kunnen zien.

Ga het van de week even aankijken.
Dank allen zover voor meedenken