Rammel onderstel terhoogte van de moterkap/voorwielen

Jvrr

Actief
30 sep 2014
102
7
18
Hoi Forumleden,

Maanden lang komt er een zwaar gerammel van het onderstel vandaan ter hoogte van de moterkap/voorwielen als ik over klinkers rij en andere onregelmatige wegdelen.
Al 2x naar de Lexus dealer geweest en die zegt dat het los liggende spullen zijn. Ik en bijrijders zeggen dat het onzin is en na het verwijderen van alle losliggende spullen is het geluid er nog.

Ik blijf erbij dat het rubbers zijn van de stuur stangen.
Iemand anders nog een idee wat ik kan checken?

THANKS!!
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Speling op de fuseekogel(s)? Al geeft dat eigenlijk meer een dieper, bonkend geluid. Maar komt juist op klinkerwegen/oneffenheden ten gehore. Moet je toch wel fikse speling voor hebben opgebouwd (>1mm). Begint altijd heel stiekempjes, maar eenmaal begonnen wordt 't in relatief rap tempo steeds erger. Misschien herken je 't?
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Idd: remklauwen, fuseekogels en/of schokbrekers. Been there, done that. Vervangen en en nu zo stil als een nieuwe Lexus!
 

Jvrr

Actief
30 sep 2014
102
7
18
Het probleem is opgelost: Er zat speling op de stuurstang.(kniekoppeling als ik goed begreep) Deze hebben ze 180 gedraaid en het probleem is weg. Weer lekker stil toeren!
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Gekend probleem,de as tussen het stuurhuis en de stuurkolom,dacht 300?+btw voor een nieuwe.
Is veranderd design om dit te voorkomen
 

Dkawa

Hoort erbij
18 feb 2017
35
3
8
Ik ondervind dit nu ook met mijn CT200.. maar ik merk ook een speling bij stilstand. Als ik dan aan mijn stuur draai dan heb ik speling en een soort tikkend geluid..

heb ik hetzelfde probleem als hierboven?
 

cabct200h

Hoort erbij
18 nov 2015
30
8
0
Bij gerammel en getik rondom het stuurhuis (bijv. rijden op slechte wegen) kwam ik het volgende tegen.
Er zijn 2 bouten onder je stuur, bij de stuurstang, die beetje los kunnen zitten na verloop van tijd. Het aandraaien van deze bouten kan dit probleem oplossen.
1. Onder het stuurhuis zit een kapje met 2 schroeven. Verwijder de 2 schroeven en verwijder het kapje. Onder het stuur zie je een bout met daarnaast een paarse streep. Draai deze bout aan (niet teveel en niet te hard, kijk ook uit voor de airbag). Bij getik rondom het stuurhuis kun je deze bout vaak nog 90 tot 180 graden aandraaien.
2. De andere bout zit achter het rempedaal. Verwijder de zwarte kap en draai zonodig de 2e bout aan. Meestal zit deze wel vast en kun je niet verder vastdraaien.

https://youtu.be/5A--qkKscZA
 

Bijlagen

  • 44972118_10216867158541917_5119295502923333632_n.jpg
    44972118_10216867158541917_5119295502923333632_n.jpg
    115,9 KB · Weergaven: 98
  • 44942144_10216867157261885_5722749566336368640_n.jpg
    44942144_10216867157261885_5722749566336368640_n.jpg
    116,2 KB · Weergaven: 105

Paul Rush

Nieuw hier
11 apr 2021
24
7
3
Sinds 3 maanden in het bezit van een 2012 CT LL van Lexusdealer Arnhem.
Ik hoorde op slecht wegdek(straatstenen) een rammel/bonk uit de stuurinrichting en bij stilstand het stuur licht naar links en rechts draaien een kleine speling met tikje.
De dealer besloot daarop de stuuras te vervangen. Dat is ongeveer drie weken geleden gedaan, geen bijgeluiden meer, top.
Ook hebben ze direct bij alle velgen lichte parkeerschade bijgewerkt.
Echter, nu voelde ik bij 100kmh een lichte vibratie in de hele auto, op en af, 10 seconden glijden over het asfalt, 10 seconden vibratie. Ik dacht aan uitbalanceren.
Dat heeft de dealer gedaan en nu is het perfect.
Weer een tevreden en blije CT/rijder👍.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
18 mei 2020
141
61
28
Bij gerammel en getik rondom het stuurhuis (bijv. rijden op slechte wegen) kwam ik het volgende tegen.
Er zijn 2 bouten onder je stuur, bij de stuurstang, die beetje los kunnen zitten na verloop van tijd. Het aandraaien van deze bouten kan dit probleem oplossen.
1. Onder het stuurhuis zit een kapje met 2 schroeven. Verwijder de 2 schroeven en verwijder het kapje. Onder het stuur zie je een bout met daarnaast een paarse streep. Draai deze bout aan (niet teveel en niet te hard, kijk ook uit voor de airbag). Bij getik rondom het stuurhuis kun je deze bout vaak nog 90 tot 180 graden aandraaien.
2. De andere bout zit achter het rempedaal. Verwijder de zwarte kap en draai zonodig de 2e bout aan. Meestal zit deze wel vast en kun je niet verder vastdraaien.

DM gestuurd 😬👌
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
254
143
43
Iemand ervaring met zo'n rammeltje op overwegen/drempels/klinkerwegen en de oorzaak defect stuurhuis? Volgens de dealer is het bij mij het stuurhuis.
Maar ik lees vaker toch terug dat het door Covko genoemde asje het probleem is. Scheelt het tienvoudige.
Het stuurhuis zou ook speling moeten geven en een tik in het stuurwiel.. dit heb ik totaal niet! Enkel een rammel op slechte wegdekken.

Kan iemand mij vertellen of de dealer het bij het rechte eind kan hebben, of dat ik toch dit asje moet voorleggen als mogelijke oorzaak?
De dealer heeft 't over APK-afkeur maar de auto is net goedgekeurd mét dezelfde rammel, maar wel elders dan de dealer. Ik wantrouw de dealer niet, maar ik durf gewoon met mijn weinige kennis van Lexus geen uitspraak te doen wat verstandig is.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Iemand ervaring met zo'n rammeltje op overwegen/drempels/klinkerwegen en de oorzaak defect stuurhuis? Volgens de dealer is het bij mij het stuurhuis.
Maar ik lees vaker toch terug dat het door Covko genoemde asje het probleem is. Scheelt het tienvoudige.
Het stuurhuis zou ook speling moeten geven en een tik in het stuurwiel.. dit heb ik totaal niet! Enkel een rammel op slechte wegdekken.

Kan iemand mij vertellen of de dealer het bij het rechte eind kan hebben, of dat ik toch dit asje moet voorleggen als mogelijke oorzaak?
De dealer heeft 't over APK-afkeur maar de auto is net goedgekeurd mét dezelfde rammel, maar wel elders dan de dealer. Ik wantrouw de dealer niet, maar ik durf gewoon met mijn weinige kennis van Lexus geen uitspraak te doen wat verstandig is.
heb je nog garantie?
bijvoorbeeld 6 maanden garantie bij aankoop
of is je wagen jonger dan 10 jaar en onder de 200.000 km?

Dan gewoon door de dealer laten repareren.
Die hebben wel de kennis.

Maar zullen waarschijnlijk eerder een heel onderdeel vervangen dan een onderdeel van een onderdeel.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
254
143
43
De dealer mag de reparatie uiteraard doen! 🙂

Maar ik lees ook terug dat de dealer het betreffende asje vervangt. Dus vandaar mijn vraag.

Helaas valt de auto niet meer onder de uitgebreide Lexus garantie en is de garantie van de verkoper uitgesloten van slijtagedelen.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
254
143
43
Motor en bak zijn gedekt. Daarnaast nog wat andere dingen zoals nokkenassensoren of een EGR klep.

Voor zaken zoals het onderstel en de remmerij kun je niet aankloppen.

Ik waardeer uiteraard jullie reacties en ook belangstelling in de garantie! Maar als ik de auto 5 jaar in bezit zou hebben, was ik nu wellicht tegen hetzelfde defect aangelopen. Ik was en ben vooral benieuwd of er eventueel soortgelijke gevallen bekend zijn qua stuurhuizen die vervangen moe(s)ten worden. Ook het verhaal dat er een vernieuwde versie van een stuuras is, vind ik interessant in mijn situatie. Wellicht ziet Louwman deze reparatie over het hoofd en is het voor mij de oplossing! Ik hoop stiekem dat iemand mij nog wat meer inhoudelijk kan vertellen. Al is het maar het onderdeelnummer van het betreffende asje.

Verder wees gerust. Morgenochtend bel ik Louwman op voor een afspraak. Hiermee doorrijden is niet prettig en geeft ook geen veilig gevoel.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
254
143
43
Zoals beloofd:

De auto weer opgehaald en man wat een stilte! Voorheen was het in de woonwijk een hoop gerammel uit het vooronder.. Nu is het gewoon wennen dat het stil blijft.😅

De offerte was even slikken, factuur viel gelukkig nog wat lager uit, dus dat was een meevallertje. Maar als dit het enige is, heb ik er vrede mee.