Reeks Klik/Tik-Geluiden Rijden Op Hobbelige Wegen & In Bochten

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

JSJK

Nieuw hier
27 mei 2024
3
0
1
Beste CT-Forum-Leden,

Graag leg ik het volgende aan jullie voor, met de hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. :) Ik heb een Lexus CT200h Luxury Line uit 2012. Tijdens het rijden ervaar ik, rechts- en linksvoor, een snelle reeks metaalachtige klik/tik-geluiden (tiktiktiktiktik) bij het rijden over hobbelige wegen (bijvoorbeeld een weg met keien) alsook bij het rijden in bochten (bijvoorbeeld een scherpe bocht of rotonde). Het klik/tik-geluid stopt vaak weer na de hobbelweg / na de bocht. Bij een combinatie van een drempel en een bocht en hobbelweg is het praktisch altijd raak. Detail. Een eenmalige korte klik/tik doet zich ook voor bij stevig/abrupt remmen (je hoort een eenmalige klik/tik dan vlak voor de stilstand). Het merkwaardige is verder dat het zich alleen voordoet op droge dagen. Bij regenachtige dagen is het er niet (ik hoor het dan i.i.g. niet).

De Lexus-dealer heeft het probleem helaas niet kunnen vaststellen en dus niet kunnen oplossen. Het dashboard is helemaal uit elkaar gehaald en weer opnieuw ingezet met nieuwe schroeven. Het onderstel mankeert ook niets en alle rubbers zijn opnieuw ingesmeerd. Alles door dealer gedaan. Onderhoud ook. Ik vermoed echter wel dat het te maken heeft met het onderstel, omdat het een metaalachtige klik/tik is. Als ik het stuur links of rechts beweeg, dan hoor je het. Het lijkt via de metalen koets en de deuren door te komen naar de binnenkant van de auto (links en rechts onderin nabij de wielen). Bijgevoegd een filmpje waarop het te horen is. Zie vooral de laatste 5 seconden (op je mobiele telefoon is het goed hoorbaar, via de standaard computerspeaker niet).

Ik ben erg benieuwd of jullie enig idee hebben wat het zou kunnen zijn (of zelfs ook hebben gehad en weten wat de oplossing is). :) Ik hoop het en hoor het graag. Veel dank alvast.
 

Bijlagen

  • VID-20240415-WA0002.zip
    4,8 MB · Weergaven: 23
  • IMG_3062.zip
    9,4 MB · Weergaven: 18

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
390
260
63
Ik denk dat de video niet goed meegekomen is. Zie namelijk geen video.

Persoonlijk doet het me aan het beschreven probleem in dit topic denken:


In veel gevallen een asje vervangen, draaien of boutje vastzetten. In zeldzame gevallen het stuurhuis: been there, done that.
 

JSJK

Nieuw hier
27 mei 2024
3
0
1
Beste Sam,

Dank voor je snelle reactie. De video is nu bijgevoegd (+ nog een extra). Ik dacht ook aan de door jou aangewezen topic. Maar het geluid komt bij de wielen links- en rechtsvoor vandaan (niet echt onder het stuur)... Kijk maar even of je wat aan de video hebt. Veel dank alvast.
 

Bijlagen

  • VID-20240415-WA0002.zip
    4,8 MB · Weergaven: 36
  • IMG_3062.zip
    9,4 MB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
390
260
63
Nee dat geluid klinkt niet direct zoals ik mijn stuurhuis herinner! De omschrijving weer wel. Drempels, oneffenheden in de weg en klinkerwegen was het meteen raak. Hoor je het ook van buiten komen, als je over een klinkerweg rijdt met het raam open? Wat me wel bevreemd is dat de dealer niets kon vinden onder de auto. Dus in die zin lijkt het me niet meteen plausibel.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
949
1
581
93
Ik vind het lastig te oordelen met een filmpje want ik hoor ook de rijgeluiden. Dat gezegd hebbende denk ik aan een krakend stoelframe dat niet vastzit. Het klinkt alsof iets niet helemaal vastzit.

Checkvraag, omdat het een dealer betreft: heeft de monteur voor- en achteraf samen met jou in de auto gereden en geluisterd? Ik vraag het omdat om onduidelijke reden dealers klant en monteur gescheiden wil houden of zo. Klant komt naar de balie/belt, legt de klacht uit. Receptionist noteert dat op de werkorder. Chef werkplaats verzorgt de indeling van werkorders met monteurs en kan eventueel toelichting geven, maar hoeft niet. Monteur pakt werkorder, constateert zelf niet iets maar gaat toch kijken naar de usual suspects en vind geen afwijkingen. Klant wordt gebeld dat de auto klaar is, alles lijkt in orde. Klant vertrekt en komt erachter dat het niet opgelost is. En zo herhaalt zich dat wel vaker.

Zorg dat de monteur die aan je auto gaat werken met je meerijdt en dat jij op het juiste moment kunt vertellen wat je bedoelt. Ik vrees dat je anders herhaaldelijk rekeningen betaalt zonder een oplossing.

Nog een tip:
Geluiden die je in de auto denkt te lokaliseren rechtsonder bij een deur, kunnen in werkelijkheid midden boven vandaan komen. Geluiden opsporen is echt een klus voor 2 mensen. Laat ook iemand buiten de auto luisteren wanneer jij binnen het geluid constateert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Bobusa

Actief
12 okt 2008
350
214
43
Filmpjes gezien en het geluid komt in de auto voor, niet van buiten lijkt me. Helemaal als ik zie dat bij het draaien aan het stuur het geluid zich herhaald.
Moet toch in het stuur zitten en mogelijk de sleep contacten onder de airbag. Ik zou navragen of deze auto schade heeft gehad. Het stuur mechanisme is best complex en als je dat niet goed monteert kan dit het resultaat zijn.
Is niet zoals het hoort en vaak onstaat dit door niet vakkundig werk.
 

JSJK

Nieuw hier
27 mei 2024
3
0
1
Beste allen,

Veel dank voor jullie reacties. De monteur is meegereden en heeft het geluid gehoord. Hij heeft de filmpjes ook. Hij dacht eerst ook dat het van binnenuit de auto kwam. Vandaar dat het hele dashboard opnieuw is gemonteerd. Maar dat heeft het niet verholpen.

Omdat het zowel links als rechts is vermoed ik dat het met het stuurhuis en de stuurinrichting te maken heeft. De reden dat ik denk dat het van buiten naar binnen komt is overigens het volgende. Als ik in stilstand het stuur naar rechts of links draai (zie tweede filmpje), dan wordt dat tikje/klikje via het frame en de deur doorgegeven. Als ik namelijk de deur open heb en met het stuur draai, dan hoor je het tikje/klikje niet. Ik las ergens dat het misschien de veerpoten zijn die klikken/tikken... wat denken jullie?

Verder nog het volgende. Ik heb ook nog een rammel onder het stuur bij de pedalen als ik op de snelweg rijd vanaf 100km/h en harder. Op de binnenwegen minder dan 80km/h heb ik het niet. Zie bijgevoegd het filmpje met mijn voet op het gaspedaal. Deze kwaal is minder storend, maar ja, ook dit kan de dealer niet traceren.

Ik vind het vervelend om jullie lastig te vallen met mijn vragen en filmpjes, maar ik weet anders ook niet wie ik nog kan raadplegen nu de Lexus-monteur het ook niet (meer) weet. Het rijplezier neemt wel erg af, dus als jullie nog meer tips hebben, dan neem ik dat mee naar de dealer. Veel dank.

Zie bijgevoegd nog een langer filmpje (vanaf 20 seconden). Via mobiele telefoon luisteren dan hoor je het echt heel goed. https://we.tl/t-4TkPdvqdw5
 

Bijlagen

  • Klapperend Geluid Snelweg.zip
    2,3 MB · Weergaven: 28

Lexy

Actief
17 mrt 2023
185
104
43
Zo maar even een gedachte spinsel.
Het geluid van het stuur lijkt op het geklik als de richting aanwijzer schakelaar terug klikt. Wellicht eens proberen aan het stuur te draaien als de richting aanwijzer hendel naar boven of beneden staat. Je zegt dat het echt van onder komt, maar het proberen toch.
Een andere optie is mss dat het van de ophanging van de uitlaat komt. Dat heb ik ooit gehad bij een Carina E.
 
Laatst bewerkt:

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
390
260
63
Filmpjes gezien en het geluid komt in de auto voor, niet van buiten lijkt me. Helemaal als ik zie dat bij het draaien aan het stuur het geluid zich herhaald.
Toch is dat een verraderlijke! Uit ervaring kan ik je vertellen dat de stuurkolom een perfecte klankkast is.

@JSJK Voor de bovenste veerpootbevestigingen hebben de vroege CT's in de USA wel een TSB gehad. Zie bijlage van dit bericht.
 

Bijlagen

  • MC-10109567-9999.pdf
    175,2 KB · Weergaven: 22
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n