Reflector achterbumper met barst: vervangen voor APK?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Oop
  • Startdatum Startdatum
  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Oop

Nieuw hier
21 okt 2012
12
14
3
Hoi!
Al ruim 2 jaar heb ik een gebarsten reflector in de achterbumper van mijn GS450h. Nauwelijks zichtbaar, zo gekocht, al 2x zo door de APK gekomen.
Echter nu wil de Lexus dealer (andere Lexus dealer dan de voorgaande 2 jaren) 'm niet goedkeuren en moet 't vervangen worden.

Mijn vraag: moet nu echt de hele bumper eraf om een reflector te vervangen? Of weet iemand hier misschien een mooie lifehack hiervoor?
Of gewoon weer even bij de andere dealer proberen?

Groeten,
Patrick
 
De dealer heeft inderdaad gelijk - als de reflector een barst heeft, hoort de auto niet door de apk te komen (zucht). Ik heb het ook gehad met mijn GS gen 4, wist voorheen niet eens dat die dingen er op zaten, want je moet zo ongeveer op je knieen gaan om ze te kunnen zien.

Inderdaad moest de achterbumper er af om de reflector te vervangen - kosten bedroegen in 2021 137.38 ex BTW (arbeidsloon reflector de- en monteren 93.56, reflector 43.82).

Het schijnt ongeveer 1,5 uur te vragen en daarmee is het arbeidsloon niet excessief, de reflector zelf is wel behoorlijk aan de prijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
  • Leuk
Waarderingen: sanookh
En wat als je nu voor de APK even twee van zulke el-cheapo reflectors monteert (L+R in elk geval gelijk):

Fluitend door APK (ongebarsten reflector is toch de eis, niet welk type??), weghalen, doorrijden?
Ik denk dat je met een oplettende keurmeester daar niet mee weg komt. Op de reflectoren staat in zeer klein schrift een voor mij zonder leesbril niet te ontcijferen combinatie van letters cijfers en tekens die waarschijnlijk uitsluitsel geven of de betreffende reflector aan de heersende EU regelgeving voldoet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Higgie
Iedere keurmeester oordeelt weer anders. Net zoals overmatige vloeistof lekkage: De ene vinkt het bij een druppel aan, de ander pas als het tot aan de achteras hangt. Ook vermoed ik dat de dealer uit procedure de reflector wil vervangen.

Wellicht kun je een onafhankelijk keuringsstation de keuring laten doen. Die kijken puur naar de APK-eisen en daar voldoet het volgens jouw beschrijving aan. En als hij al 2 jaar (en wellicht voor jouw bezit al langer) goedgekeurd wordt..
 
Keuren blijft mensenwerk. Mijn vader had in het verleden een caravan die destijds vanwege het gewicht een keuring diende te ondergaan. Die werd nieuw meteen afgekeurd bij de RDW, want de achterlichten reflecteerden onvoldoende. Na 14 dagen volgde herkeuring. De vooraf met slaolie ingewreven reflectoren blonken in de zon en de keurmeester zei "ja nu zijn ze prima".
 
Heb 't geprobeerd netjes te lijmen. Bij de lokale garage gebracht ipv bij Louwman: probleemloos door de APK!
Overigens worden er geen Louwman service cards meer verstrekt, dus het is sowieso over met de gratis APK, winter-/zomer-check, bandenreparatie, etc. :(
Zie foto: afgeknipte tyraps hielden alles netjes op z'n plek tijdens het drogen.
 

Bijlagen

  • PXL_20240625_185830888.jpg
    PXL_20240625_185830888.jpg
    337 KB · Weergaven: 32
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Higgie
Overigens worden er geen Louwman service cards meer verstrekt, dus het is sowieso over met de gratis APK, winter-/zomer-check, bandenreparatie, etc. :(
Vreemd, ik heb vorige week nog een Lexus-kaart gehad na een beurt en wat extra dingetjes, geldig tot 17-6-2025
 
Waarschijnlijk is dat de pas met pechhulp en red carpet service. De eerder uitgegeven Louwman service card, met bijv. gratis APK, vloeistoffen bijvullen en bandreparatie, komt inderdaad binnenkort tot een eind.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Oop
Er is een verschil tussen de Lexus card en de Louwman card. De Lexus card is exclusief voor Lexus berijders en krijg je met een geldigheid voor een jaar, na iedere onderhoudsbeurt krijg je een nieuwe. De Louwman card is voor klanten van al hun bedrijven en dus zijn er ook Toyota, Mercedes, Peugeot, Suzuki en inmiddels mogelijk BYD berijders die zo'n ding hebben. Ik heb ooit zo'n ding gekregen, maar als ik het goed is het ding alleen bedoeld om te kunnen profiteren van allerlei "interessante" aanbiedingen. Ik heb daar in de vijf jaar dat ik die kaart inmiddels heb, nog nooit enigerlei aanbieding voor gezien.
 
Ik heb nooit een Louwman kaart gehad, alleen maar Lexus, ook van Louwman uiteraard.
 
Ik gebruikte de Louwman card wel degelijk: onlangs een lekke band gratis laten repareren (bij de lokale Peugeot, want Louwman). Af en toe een gratis zomer/wintercheck (voordat ik op vakantie ging). Ruitensproeier en olie bijvullen als ik toch in de buurt was., gratis APK. Ik ga die extra service missen hoor!

Overigens kreeg ik al een tijdje die card niet meer, maar wel de service... Geen idee dus eigenlijk wanneer de service dan ook gaat stoppen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h