resonantie bij 1300rpm / 90kmph

kinkhau

Hoort erbij
24 feb 2015
41
4
8
Begin dit jaar had ik van de dealer begrepen dat er rond juli een update zou zijn voor de IS300h, om de resonantie (gebrom) op te lossen. Deze brom ontstaat bij mij rond de 1300 rpm en ik heb er het meest last van als ik op een constante snelheid van 80-90 kmph rijd.

Afgelopen vrijdag was het tijd voor een grote beurt. Ik heb natuurlijk ook direct de update laten doen.

Ik moet zeggen dat ik nu wel duidelijk verschil merk met voorheen. De brom is er nog wel, maar is niet meer constant aanwezig. Ook niet als ik 80-90kmph rijd of als ik expres de 1300rpm probeer op te zoeken. Voor mijn gevoel wordt het toerental nu expres vermeden. Het is een kleine update, maar de resonantie is nu meer op de achtergrond. Ik stoor me er niet meer aan.

Ik hoop nog wel dat ze later het geluid op een een of andere manier nog iets meer kunnen dempen :)

Misschien een heel oud topic even afstoffen. Maar mijn vraag is of deze demper ook nodig is bij de face-lift modellen (na 2017). Ik kom nu van een GS300 welke heerlijk stil is. Bij aankoop van een IS300H prefacelift probeer ik uiteraard die resonantie te mijden; dus of het zit er al op, of nog monteren, of een facelift-model.
Wat waren jullie overigens kwijt voor de demper?

Zover ik weet was de demper en ECU-update enkel een fix voor de pre-facelifts. Vanaf de facelift, kwam de demper en juiste software direct mee vanuit de fabriek.
Huidige prijs durf ik je niet te noemen. Maar ik vermoed zomaar eens dat vrijwel alle auto's de update inmiddels wel hebben. Vaak vulde de dealer ook in het onderhoudsboekje in dat dit gedaan is. Iets van ''modificatie xxxxx'' met datum en dealer stempel.

• Leuk
Waarderingen: ThinlaneT
Zover ik weet was de demper en ECU-update enkel een fix voor de pre-facelifts. Vanaf de facelift, kwam de demper en juiste software direct mee vanuit de fabriek.
Huidige prijs durf ik je niet te noemen. Maar ik vermoed zomaar eens dat vrijwel alle auto's de update inmiddels wel hebben. Vaak vulde de dealer ook in het onderhoudsboekje in dat dit gedaan is. Iets van ''modificatie xxxxx'' met datum en dealer stempel.
Hoewel er natuurlijk meer zaken geupdate zijn, was dit even voor kort een no-brainer om enkel naar de facelift modellen te kijken. Ik zal bij bezichtiging even fysiek vaststellen of de demper erop zit. Maar dat maakt heet zoekgebied gelukkig wat breder/ruimer, gezien ik mij nu nog focus op de F-Sport en Luxury Line uitvoeringen.

De meeste facelifts (bijna allemaal) hebben Lexus Safety Sense erop zitten. Adaptieve Cruise Control zit er dan dus ook op. De Road Sign Assist is ook bij Lexus een lachertje want bij een veelvoud aan borden pikt ie vaak de verkeerde om je te waarschuwen. De Lane Keep Assist is dan wel goed te doen op lange provinciale wegen en snelwegen. Daarbuiten zet ik ‘t juist uit. En deze systemen zet je uit en blijven uit (of andersom).

De meeste facelifts (bijna allemaal) hebben Lexus Safety Sense erop zitten. Adaptieve Cruise Control zit er dan dus ook op. De Road Sign Assist is ook bij Lexus een lachertje want bij een veelvoud aan borden pikt ie vaak de verkeerde om je te waarschuwen. De Lane Keep Assist is dan wel goed te doen op lange provinciale wegen en snelwegen. Daarbuiten zet ik ‘t juist uit. En deze systemen zet je uit en blijven uit (of andersom).
In m'n GS gebruik ik Radar-cruise ook nauwelijks, welke de auto is die ik vooral voor de lange ritten pak. Simpele praktische zaken als key-less entry$start, mirror-fold en mirror-drop, parkeersensoren zijn voor mij wel de belangrijkste features. Road Sign Assist lijkt mij handig, echter navigatie heeft ook al een dergelijke functie (alleen dan misschien niet helemaal up to date). Ik heb ooit eens in een Tesla model 3 gezeten met dezelfde functies. Toen wij voorbij werden gereden door een pickup van de wegwerker met een stuk of 30 borden er in, ging de Adaptieve Cruise Control+Road Sign assist helemaal loco!

• Haha
Waarderingen: Paniekje en D43m0n
Aanstaande maandag een proefrit met een pre-facelift F-Sport gepland. Ik ben benieuwd! Ik zal een visuele en auditieve check doen of de brom daar nog aanwezig is.
Proefrit van de F-Sport Edition uit 2014 viel wat tegen. Het sportonderstel maar zonder ADS (het was even puzzelen met verkooplijst), was erg strak. Soms wat bonkig over richels (maar ik ben een 3GS gewend). De meeste teleurstelling kwam echter van de sportuilaat. De vorige eigenaar had er voor het oog iets moois op gezet maar komt door de CVT en 4 cycl beroerd over. Gebrul in het interieur bij elke aanraking van het gaspedaal. Ook het interieur had best wel wat gebruiksporen waar ikzelf best allergisch voor ben. De auto stond al enige tijd bij de dealer waardoor de accu wat leeg was. Ik mocht de auto dan ook niet afzetten en waren de bandjes wat aan de slappe kant (TMPS lampje brandde). Niet helemaal de ervaring die ik van de stealer zou verwachten.
De auto had wel de demper-upgrade tav de resonatie gekregen, maar het effect totaal te niet gedaan door een fart-can.

Proefrit van de F-Sport Edition uit 2014 viel wat tegen. Het sportonderstel maar zonder ADS (het was even puzzelen met verkooplijst), was erg strak. Soms wat bonkig over richels (maar ik ben een 3GS gewend).
Wat mij bijstaat van een pre-facelift Sport Edition is dat deze ook een sportonderstel heeft dat niet instelbaar is. Vergelijkbare ervaring/mening. Ik heb een keer in een post-facelift F-Sport Line gereden met AVS en deze was in de normale stand vergelijkbaar comfortabel als mijn huidige Luxury Line (beiden 18" velgen). In de S+ stand werd die F-Sport Line niet zozeer bonkiger, maar wel strakker in bochten. Een IS met AVS lijkt mij wel 't overwegen waard.
De meeste teleurstelling kwam echter van de sportuilaat. De vorige eigenaar had er voor het oog iets moois op gezet maar komt door de CVT en 4 cycl beroerd over. Gebrul in het interieur bij elke aanraking van het gaspedaal.
Dan had ie toch ook die ASC knop aan kunnen zetten? Had waarschijnlijk een vergelijkbare ervaring binnenin opgeleverd zonder kosten te maken.

De auto had wel de demper-upgrade tav de resonatie gekregen, maar het effect totaal te niet gedaan door een fart-can.

Maar dit is wel een goeie om te weten dan, met zo'n uitlaat is het waarschijnlijk niet goed te beoordelen of die resonantie überhaupt aanwezig is en afdoende verholpen is met die demper.

• Leuk
Line gereden met AVS en deze was in de normale stand vergelijkbaar comfortabel als mijn huidige Luxury Line (beiden 18" velgen)
Jij hebt een pre-facelift Luxury line?
Qua onderstel viel het mij best mee, misschien wat verkeerd verwoord. Ik jankte bij Vinkeveen de A2 op, maar ik had niet het gevoel dat het onderstel überhaupt werd uitgedaagd. Niet dynamisch maar wel strak. Het effect op richels is ook een beetje van auto’s van deze generatie, m’n 3GS komt nog uit een tijd dat je een beetje kon wegdwijlen. M’n 1IS is geen referentie gezien deze al 25 jaar oude rubbers en bussen heeft.

Jij hebt een pre-facelift Luxury line?
Post-facelift (2018). Het onderstel is vanaf de facelift wat meer in balans gebracht als ik de autopers mag geloven. Pre-facelift had ook wat meer last van afwijkende bandenslijtage zegt men. Maar het is altijd goed om de uitlijning te laten controleren.

T.a.v. die resonantie, ik weet niet of dit inherent aan de hybride aandrijflijn ligt, al dan niet i.c.m. een bandenmaat (breedset) of juist niet. Naast de demper zou er ook een software update mee gepaard gaan. Maar in hoeverre dat effect heeft op een non-hybride weet ik niet. Er is wel een sticky topic op ClubLexus over die overmatige bandenslijtage, maar niet over dit resoneren wat met die demper en software update verholpen is. De hybride is volgens mij amper verkocht in de VS (zouden we de Amerikaanse neef van @Arbitrator kunnen vragen). Amper verkopen, amper klachten? Ik heb nog niet eerder iets gelezen of zo over vergelijkbare resonantieklachten bij andere hybride aandrijflijnen van Lexus. Wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn overigens.

Hmm die overmatige bandenslijtage komt mij persoonlijk eerlijk gezegd niet bekend voor. De vorige set banden kwam er na tienduizenden kilometers met een normaal slijtagebeeld onderuit. De huidige banden zitten er ook al richting de 50dkm onder. Maar ook daar zie ik het ClubLexus beeld niet in terug.

Die resonantie kwam voor bij de GS300h en de IS300h. Beide kregen bij klachten een ECU update en alleen de IS300h daarnaast ook nog een massademper aan het differentieel. Ik denk dat IS3 zonder hybridesysteem hier geen last van hebben, omdat de toerenopbouw heel anders ligt.

• Leuk
Waarderingen: ThinlaneT en D43m0n
Hmm die overmatige bandenslijtage komt mij persoonlijk eerlijk gezegd niet bekend voor. De vorige set banden kwam er na tienduizenden kilometers met een normaal slijtagebeeld onderuit. De huidige banden zitten er ook al richting de 50dkm onder. Maar ook daar zie ik het ClubLexus beeld niet in terug.

Die resonantie kwam voor bij de GS300h en de IS300h. Beide kregen bij klachten een ECU update en alleen de IS300h daarnaast ook nog een massademper aan het differentieel. Ik denk dat IS3 zonder hybridesysteem hier geen last van hebben, omdat de toerenopbouw heel anders ligt.
Ik was inderdaad benieuwd of ik deze resonantie evt bij een GS300h ook ga ervaren. A.s. donderdag een proefrit met een facelift IS300h hier in de buurt. In Businessline is deze wat karig zo lijkt, maar de verkoper kon er niet heel vele over vertellen anders dan het standaard autohandelaren-praatje. Ik wil daarnaast ook nog een 4e gen GS300h en GS450h proberen, maar dat zou dan onze allebei de Lexi doen vervangen. Toekomst lijkt dat we prima toe kunnen met 1 auto.

Dat klinkt als leuke vooruitzichten! Business-line is over het algemeen erg kaal qua opties inderdaad...
Anderzijds: mijn grootvader zei altijd ''Ik wil een auto die rijdt''. Daar zat altijd ook wat in. :)

• Leuk
Ergens rond de 80 kmph doet zich dit voor, de enige reden dat het zich manifesteert en u het hoort is omdat de auto verder zo stil is.
De aandrijfas resoneert licht, zet de radio wat harder en je merkt er niets meer van, er is verder ook gewoon helemaal niets aan de hand tenslotte.