nou, fotootjes:
Hierboven is de boel net aangesloten, even testen of alles werkt voordat ik de boel weer dicht ging bouwen. Want dit moest er dus ook uit:
En het is dus echt hetzelfde kastje als dat andere filmpje wat ik
eerder gelinkt heb. Het opstartlogo is uiteraard anders en ik kan Nederlands als taal kiezen. De vertaling in de software lijkt door een computer gedaan, die heb ik weer op Engels gezet
Ik heb er wel wat langer over gedaan dan in menig filmpje. Achter het scherm zit een extra kastje met stekker en stugge kabel gemonteerd wat ik in filmpjes nog niet gezien heb. En de beoogde ruimte achter het dashboardkastje zit bij mij al vol met extra Denso en Panasonic kastjes. Ik dacht eerst het kastje onderaan een ander kastje te plakken, naast de luchtuitstroom voor de voeten van de passagier, maar dan past de afdekkap er niet meer op. Het CarPlay kastje past net tussen die anderen. Ik heb met klittenband dat vastgemaakt en losliggende kabels ingepakt met stoffen tape tegen rammelen.
Maar… hoe werkt het nu? Nou, ik was er al achter dat de handleiding niet klopte met het aansluitschema, maar dankzij dat ene filmpje wist ik genoeg hoe het zat met alle stekkers en kabels. Maar in de uitleg zit ook een filmpje wat je in moet stellen om via bluetooth van de fabrieksradio te verbinden. Jullie raden het al, ook dat filmpje klopte niet met wat ik gekregen heb. Maar goed, veel wijst zichzelf als je een beetje gevoel hebt voor techniek. Waar het mij om te doen was, is de kwaliteit van het geluid via Bluetooth en kort gezegd: dat is top! Draadloos verbinden werkt ook vanzelf na starten van de auto. Ik weet nog niet wat er gebeurt als ik de auto uitzet met de fabrieksradio als geselecteerde bron, maar dat ga ik wel ontdekken.
Waar ik nog aan zal moeten wennen vrees ik is de bediening met de Remote Touch Interface (RTI). Bij de ene CarPlaybox krijg je een muiscursor te zien alsof dat je vinger is. Bij deze niet, je moet zachte tikjes tegen de knop geven. En zo blader je van app naar app of knop naar knop binnen een app. De ene app lijkt er beter mee te bedienen dan de andere app. Soms is het gewoon even ruk. Dit zal oefening vergen denk ik.
Wat ook nog niet lekker werkt is het geluid van Siri. Als ik een berichtje krijg via WhatsApp kan Siri dat voorlezen. Dat gaat goed en is prima verstaanbaar. Maar als Siri dan vraagt wat ik wil doen, klinkt het zachter en terwijl ik dan praat voor de opdracht speelt de muziek weer verder en lijkt Siri me niet goed te kunnen horen. Tijdens een telefoongesprek zei m’n partner dat ik ver weg klonk, terwijl ik stilstond op de oprit. Eerder heb ik met haar gebeld terwijl ik op de snelweg reed en dat klonk toen heel luid en duidelijk alsof ik stil stond.
Kortom, handleiding voor video instructie wijkt net als aansluitschema af van de praktijk, bediening met RTI vergt gewenning/oefening, spraakopdrachten voor Siri lopen nog niet zo soepel en telefoongesprekken lijken ook anders te klinken. Het zal me niet verbazen dat deze laatste twee verband houden met elkaar want Siri gebruikt de microfoon van de auto.
Maar verder is het gewoon proberen hoe het zich houdt. Bekabeld aansluiten werkt niet vanzelf, enkel als lader voor de telefoon. Dit kastje zou ook Android Auto moeten ondersteunen zo te zien, al maken ze daar geen reclame mee volgens mij. Dat probeer ik wel een keer.