Rijhulpsystemen uitgevallen

snorlax

Hoort erbij
30 mrt 2024
36
40
18
Afgelopen donderdag reed ik rustig over de A50 en plotseling vielen alle rijhulpsystemen uit. De cruise control, BSM, RCTA en alle afkortingen die er zijn. Eigenlijk alle functies die niet in mijn vorige auto zaten, een Kia Opirus. Sinds ik de RX heb gekocht, in maart vorig jaar, heeft het allemaal altijd perfect gefunctioneerd, maar nu dus niet meer.
Af en toe werken sommige functies weer, voor een paar seconden of ook minuten, om daarna weer in storing te vallen.
Even snel langs Lexus Eindhoven en daar hebben ze de codes uitgelezen en gereset maar de storingen kwamen meteen weer terug. De garage gaat er over een week goed naar kijken. Gelukkig is er met het starten en het rijden niets mis en ik komt nog uit de tijd dat de enige electronica de autoradio was, dus ik kan ermee rijden. Al mis ik de parkeercamera's wel.

Wordt vervolgd...

Fijn dat er naar gekeken wordt. Je raakt zo gewend aan al die ‘hulp’middelen dat je ze mis als ze niet meer werken.
Ik kan nu ook niet meer zonder achteruitrijcamera, vooral als het donker is, ook omdat de achterruit geblindeerd is.
Veel succes (y)

• Leuk
Waarderingen: snorlax
En dan heeft de RX twee dagen buiten stil gestaan, ga ik 's avonds een stukje rijden en alles werkt perfect!
Ik kan niets beters verzinnen als dat er ergens een connectorverbinding geoxideerd is.
Ik heb nog heel even een kans op garantie (kilometerstand nog net geen 200k) dus ik doe er zelf nog even niets aan maar daarna ben ik van plan alle connectors die ik kan vinden een keer los te maken, schoon te maken en dan ook weer vast te maken.

Wordt vervolgd...

In mijn ervaring zijn de sensoren en camera's bij Lexus een tikkie overgevoelig.
Ik heb tijdens 2j bezit al meerdere malen meegemaakt dat parkeersensor systeem fout (ik meen PKSA ofzo) werd aangegeven: sensoren reinigen.. terwijl er niets op zat, was soms daarna gewoon weer weg, andere keer dat bleef: doek er overheen gehaald en deed het weer. Ook is 1x een parkeersensor onder garantie vervangen waar vocht in zat.
Kreeg toevallig vorige week enkele malen uitval ACC en noodstop systeem, wegdrukken hielp niet, toen ineens bedacht dat daarvoor vermoedelijk ook sensor/camera achter de binnenspiegel zit. Ruit daar gewist en met doek over de ruit en probleem was weg, terwijl er amper vervuiling op de ruit zat, volgende keer gebeurde weer, ruitenwisser en sproeier gebruikt en fout was weer weg, niet meer gekomen..

• Leuk
Waarderingen: snorlax
Waar zijn de tijden gebleven dat de enige storing “het dichtvallen van het asbakklepje” was.
Het is bijna een wonder dat alle systemen van tegenwoordig blijven werken van -20C en dik ijs tot 40C en bakkende zon (temperaturen achter glas oplopend tot 70C of zo).

Waar zijn de tijden gebleven dat de enige storing “het dichtvallen van het asbakklepje” was.
Het is bijna een wonder dat alle systemen van tegenwoordig blijven werken van -20C en dik ijs tot 40C en bakkende zon (temperaturen achter glas oplopend tot 70C of zo).
Klopt, maar lijkt bij Lexus wel erg gevoelig voor vervuiling oid.
Andere auto van mij, inmiddels 10J oud die ook al deze systemen heeft (heeft alles wat de RX heeft en zelfs meer) heeft alleen bij zeer zware hoosregen of flink sneeuw wel eens uitval ACC gehad omdat sensor achter het embleem in de grill het dan niet meer aan kon, in 7 j bezit misschien 5x gehad bij extreem weer

Er zit ook een ingebouwde veiligheid in, bij extreme regen of sneeuwval schakelt de ACC uit en krijg je daar een melding van in het dashboard. Iets als "Due to adverse weather conditions ACC is not available".......

Er zit ook een ingebouwde veiligheid in, bij extreme regen of sneeuwval schakelt de ACC uit en krijg je daar een melding van in het dashboard. Iets als "Due to adverse weather conditions ACC is not available".......
Nog nooit gehad, kreeg gewoon mededeling dat acc en colision prevention uitviel

Niet zozeer voor dit model, maar bij mijn IS 300h (2017) toevallig zondag tijdens de winterse hoosbuien voor het eerst deze meldingen gekregen. Had dit al eens in USA meegemaakt maar nog niet bij m'n eigen bolide, het was wel even schrikken (overal piepjes, muziek uit, oranje waarschuwingslampjes inclusief uitroepteken, etc.) maar na een paar minuten alles weer werkzaam. Ging niet alleen om de ACC maar vrijwel alle hulpsystemen via de voorste sensoren.

Ik heb het heel lang geleden al eens met een Prius gehad en recent weer in een bizarre stortbui op de snelweg, en ja, je schrikt er van maar aan de andere kant was ik me bewust van de aanwezigheid van die beveiliging en stond ik ook zelf al op het punt de ACC uit te zetten.

En nu het vervolg... Na twee dagen de auto weer gestart en helemaal geen probleem meer! Alles werkt weer goed. Ik heb ongeveer nog tank leeggereden en het blijft nu allemaal werken. Het garagebezoek is afgemeld onder het motto " als er geen probleem is valt er ook niet naar te zoeken".
Zoals bekend vertrekt vertrouwen te paard en komt het te voet weer terug, maar ik begin nu toch te geloven dat het wel weer blijft werken.
Wat ik nog kan bedenken als mogelijke oorzaak is dat iik erg weinig gereden heb in de maand voor de storing. En de RX staat gewoon buiten in de kou en de regen dus het zou misschien iets van condens geweest kunnen zijn.
Maar zoals gezegd, alles doet het weer, de RX rijdt fantastisch lekker en we gaan gewoon nog heel wat kilometers maken!

Ik had dit recent ook in regen, maar niet echt extreem weer.
Deze systemen werken met radarunit achter grill embleem, in combinatie met camera achter de binnenspiegel.
Gebeurt idd wel dat bij extreem weer deze niet goed meer kunnen detecteren en fout / storing geven.

Auto stond toch al geboekt voor onderhoud, eergisteren is er tijdens het onderhoud naar gekeken.
Niet echt iets aan te vinden, maar wel bleek de voorruit aan de binnenkant achter de binnenspiegel kap bij de camera wat vervuild te zijn, is schoon gemaakt.
Mogelijk de oorzaak omdat door de vervuiling al een lichte waas voor de camera zat en dus samen met regen/ misschien wat condens niet meer genoeg zag

Laatst bewerkt:
Ik had dit recent ook in regen, maar niet echt extreem weer.
Deze systemen werken met radarunit achter grill embleem, in combinatie met camera achter de binnenspiegel.
Gebeurt idd wel dat bij extreem weer deze niet goed meer kunnen detecteren en fout / storing geven.

Auto stond toch al geboekt voor onderhoud, eergisteren is er tijdens het onderhoud naar gekeken.
Niet echt iets aan te vinden, maar wel bleek de voorruit aan de binnenkant achter de binnenspiegel kap bij de camera wat vervuild te zijn, is schoon gemaakt.
Mogelijk de oorzaak omdat door de vervuiling al een lichte waas voor de camera zat en dus samen met regen/ misschien wat condens niet meer genoeg zag
Ja die camera kan best een oorzaak zijn. Ik heb uit een Youtube filmpje begrepen dat die camera gebruikt wordt voor veel van de rijhulpfuncties dus als die camera stopt dan stopt er heel veel. Het ontgaat me dan weer wel waarom de BSM (blind spot monitoring) er dan ook mee stopt want die kijkt toch alleen maar achteruit.... Maar ik ga wel de voorruit eens een keer goed schoonmaken. Dank!