Ruitenwisser gaat niet meer helemaal terug (GS450h)

Oop

Hoort erbij
21 okt 2012
34
29
18
Bij 't remmen kwam er sneeuw van m'n dak op de voorruit. Dus de ruitenwisser ging aan. één harde kloenk bij terugwissen. En sindsdien gaat m'n rechter ruitenwisser niet meer helemaal terug. Ik kreeg het natuurlijk spaans benauwd: mechaniek beschadigd? Tandje versprongen? De boel verbogen?

Maar volgens de interwebs blijkt het een "feature" te zijn: de onderhouds- of sneeuw-stand.

Straks met knikkende knietjes maar eens proberen of ik 'm terug kan duwen naar de goede stand...

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en Lexus4me
Dus een tip voor iedereen: maak je hele auto sneeuwvrij voordat je gaat rijden❗
Sowieso is het niet fijn als je op de (snel)weg achter iemand rijdt met een besneeuwd dak, je krijgt de hele tijd een lading stuifsneeuw op je voorruit 😖
Volgens mij kan je zelfs een boete krijgen als je met sneeuw op je dak rijdt.

Buiten dat, ik hoop dat je ze weer in het gelid krijgt.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Kijk eens of je hier wat aan hebt.

AI-overzicht

Om Lexus ruitenwissers uit de onderhoudsstand (servicestand) te halen, activeer je meestal de normale ruitenwisserfunctie via de hendel rechts van het stuur, waarna ze terugkeren naar hun rustpositie; dit is een standaard procedure die je vindt in de handleiding van je specifieke Lexus, en het werkt vaak door de hendel even kort omhoog te doen (interval of 'one-wipe')
.
Algemene Stappen (Controleer altijd je handleiding):
  1. Zet de motor aan (of op contact) en zorg dat de ruitenwissers uitstaan.
  2. Activeer de wissers kort: Duw de ruitenwisserhendel rechts van het stuur één keer kort omhoog (de 'one-wipe' functie), zoals je normaal zou doen als de ruit nat is.
  3. Wacht tot ze stoppen: De wissers zullen nu één keer vegen en stoppen in de servicestand (omhoogstaand).
  4. Activeer de normale modus: Duw de hendel nogmaals kort omhoog. De wissers zullen nu een volledige cyclus maken en terugkeren naar hun normale rustpositie onderaan de voorruit.
Waarom werkt dit?
  • De servicestand is bedoeld om de ruitenwissers omhoog te zetten zodat je de ruit kunt schoonmaken of een antivriesdeken kunt plaatsen zonder de wisserbladen te beschadigen.
  • Door de normale wisserfunctie kort te activeren, 'reset' je het systeem, waardoor ze terugkeren naar de standaardpositie.
Als dit niet werkt:
  • Raadpleeg de handleiding van je specifieke Lexus model, aangezien de procedure licht kan variëren per bouwjaar en model.
  • Zoek online naar "[Jouw Lexus Model] wiper service mode" of "[Jouw Lexus Model] ruitenwissers servicestand".

Dus een tip voor iedereen: maak je hele auto sneeuwvrij voordat je gaat rijden❗
Sowieso is het niet fijn als je op de (snel)weg achter iemand rijdt met een besneeuwd dak, je krijgt de hele tijd een lading stuifsneeuw op je voorruit 😖
Volgens mij kan je zelfs een boete krijgen als je met sneeuw op je dak rijdt.

Buiten dat, ik hoop dat je ze weer in het gelid krijgt.
En je automatische wisserstand deactiveren 😁

• Leuk
Waarderingen: dileepcm en Bobusa
Bij 't remmen kwam er sneeuw van m'n dak op de voorruit. Dus de ruitenwisser ging aan. één harde kloenk bij terugwissen. En sindsdien gaat m'n rechter ruitenwisser niet meer helemaal terug. Ik kreeg het natuurlijk spaans benauwd: mechaniek beschadigd? Tandje versprongen? De boel verbogen?

Maar volgens de interwebs blijkt het een "feature" te zijn: de onderhouds- of sneeuw-stand.

Straks met knikkende knietjes maar eens proberen of ik 'm terug kan duwen naar de goede stand...
Als die op de een of andere manieren in de onderhoudstand staat lijkt mij dat terugduwen niet de oplossing is. Misschien kun je kijken om hem in de onderhoudstand te zetten en dan weer normaal, kijken wat er gebeurd

Kwam het laatst nog tegen toen ik even wat wilde lezen over rijden in de winter (Ik las ergens dat je de koppeling moet intrappen als je in de slip raakt. Heel mooi, maar die heb ik niet...) en ik kwam het volgende tegen:

1767873786062.png

• Leuk
Waarderingen: Johno
Kwam het laatst nog tegen toen ik even wat wilde lezen over rijden in de winter (Ik las ergens dat je de koppeling moet intrappen als je in de slip raakt. Heel mooi, maar die heb ik niet...) en ik kwam het volgende tegen:

Bekijk bijlage 184914
Op zich is dit interessant! Dit wist ik nog niet (met al mijn Lexus ervaring🙈). Ik kan er niets over vinden in mijn LS handleiding. Dus wellicht alleen voor nieuwe modellen?

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Ik had het al eens eerder opgezocht toen ik de auto wilde wassen en de ruitenwissers niet van het raam kon halen (motorkap zat in de weg).

Once winter is nearby I always turn off automatic wipers and auto folding mirrors just to be on safer side. A few years ago, I had a broken wiper because of frozen snow around it.

...and driving with snow in your car can invite fines :) - Summary by ChatGPT.

Common fines for snow on your car

• Insufficient visibility through the front windscreen / front side windows (due to snow/ice): ~ €300–€320 . ANWB+1
  • Poor visibility via mirrors (snow/ice covering mirrors): ~ €180–€190 . ANWB+1
  • Combination of poor visibility forward and via mirrors : up to €500 . BD
  • License plates not clearly visible (covered by snow): ~ €180–€190 . ANWB+1
  • Lights / reflectors > 25% covered : €120–€130 . ANWB+1
  • Snow on the roof counted as “loose load / unsecured load”up to €490–€500 if it could fall off and create danger or nuisance for others.

• Leuk
Waarderingen: Johno
Op zich is dit interessant! Dit wist ik nog niet (met al mijn Lexus ervaring🙈). Ik kan er niets over vinden in mijn LS handleiding. Dus wellicht alleen voor nieuwe modellen?
Die langdradige Car care nut heeft dat ook eens laten zien.
De sneeuwstand van de ruitenwissers.
Ik heb er bij de RC nog niet flink aan getrokken, dus weet ook niet of dat daar op zit.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa

Bekijk bijlage 184914
Dit is simpel wat er gebeurd is alleen hebben de wissers dit zelf gedaan toen ze weer richting rustpositie gingen en de sneeuw ze een klik verzet hebben.
Heel simpel, de wisser aan de passagierskant kan je nu zo naar beneden duwen, wisser blijft gewoon op je raam.
Hierna werkt alles en staat alles weer goed.
Bij wisselen van wissers of ramen lappen kan je de wisser aan passagierskant een klik richting 'dak"geven en dan komen ze meer onder de motorkap vandaan en kan je de wisserstang zo van het raam nemen. NOOIT dit proberen met de wisser aan bestuurderskant.

• Leuk
Waarderingen: Johno en Bobusa
Zou ook bij mij LS 600h uit 2011 moeten werken. Ga ik dit weekend proberen. Ik zat er al mee te hannessen 🙈 (schaam, schaam)

Dan gaat het in 2026 toch gebeuren dat ik iets weet van de LS dat Bobusa niet weet; klein tikkie naar boven en de wissers gaan een stukje omhoog en blijven in die stand staan.

Ik dacht altijd dat het aan mij lag dat wanneer ik de ruitenwissers één keer wilde laten vegen ik dan te kort de hendel bewoog.
Maar blijkbaar is dat een dikke vette feature :cool:

Dan gaat het in 2026 toch gebeuren dat ik iets weet van de LS dat Bobusa niet weet; klein tikkie naar boven en de wissers gaan een stukje omhoog en blijven in die stand staan.

Ik dacht altijd dat het aan mij lag dat wanneer ik de ruitenwissers één keer wilde laten vegen ik dan te kort de hendel bewoog.
Maar blijkbaar is dat een dikke vette feature :cool:
Nu je dat zegt is mij precies hetzelfde gebeurd, ik dacht dat de wissers happerden, dus te kort de handel bediend en inderdaad dus een feature... Ik heel erg trouw de RTFM regel volgen en dan staat het dus niet in de handleiding! 😂

Ik ga nog wel het wat langer vasthouden proberen voor de onderhoud stand want dat lijkt me ook erg handig.

• Leuk
Waarderingen: Lexpeter
Ging bij mij woensdag dus ook mis; flink pak sneeuw schuift naar voren vanaf het dak (nog voordat ik ook maar 5 meter had gereden), sensor activeert de wissers en ik hoor de linker wisser breken. gelukkig niets ergers dan dat dus rap naar de automaterialenboer voor een set nieuwe wissers, lesson learned, point taken....;)