Ruitewisser verwarming

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 3984
  • Startdatum
V

Verwijderd lid 3984

Guest
Links van het stuur zit een knopje ruitenwisser verwarming, IS250 uit 2007. Nou vraag ik mij af hoe dat werkt. Zit er een element in die arm of verwarmt het voorruit de ruitenwissers? Al kan ik in het voorruit ook geen element vinden. Hebben jullie enig idee?
 
V

Verwijderd lid 3984

Guest
Thanks, dat is wel handig om te weten in geval van voorruit vernieuwen. Ik had ooit een Ford Focus en daar zat een gloeidraad in het gehele voorruit, was ook duidelijk zichtbaar.
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Alleen het onderste deel van de ruit word ontdooid.
Beetje raar het werkt alleen als het contact aanstaat , dus eigenlijk als je de motor start.en das niet goed in de winter.
je moet gelijk wegrijden anders blijft de olie te lang dik en je staat te stinken in de straat.
Als je ijs op de voorruit hebt dan moet je met een ijskrabber aan de gang beetje goedkoop van lexus vind ik.
Bij ford is in ieder geval heel de voorruit verwarmd ik heb daar jaren mee gereden en zag daar alleen maar de
voordelen van, was de ruit beslagen even de verwarming aan en weg was het, en natuurlijk zag je de draadjes maar dan
moest je echt goed kijken.
vr gr magnepan
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3984

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Alleen het onderste deel van de ruit word ontdooid.
Beetje raar het werkt alleen als het contact aanstaat , dus eigenlijk als je de motor start.en das niet goed in de winter.
je moet gelijk wegrijden anders blijft de olie te lang dik en je staat te stinken in de straat.
Als je ijs op de voorruit hebt dan moet je met een ijskrabber aan de gang beetje goedkoop van lexus vind ik.
Bij ford is in ieder geval heel de voorruit verwarmd ik heb daar jaren mee gereden en zag daar alleen maar de
voordelen van, was de ruit beslagen even de verwarming aan en weg was het, en natuurlijk zag je de draadjes maar dan
moest je echt goed kijken.
vr gr magnepan
Staat me iets van bij dat Ford een patent heeft op hun ruitverwarming, maar wel balen dat er geen standkachel oid aanwezig is. Maar als het contact aan staat, dan is de motor toch niet per se gestart?
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3984

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Nee daar heb je gelijk in maar dan moet je er wel rekening mee houden dat de accu flink gebruikt word.
Ik neem aan dat het flink wat stroom verbruikt zowel de voor als de achterruitverwarming en de kachel en de stoelverwarming dat staat in ieder geval bij mij aan in de winter,dus wat doe je dan ik start de motor en ga mijn ramen schoonmaken,het hoort niet maar ik doe het wel.
Dan zijn de stoelen alvast warm en voor de rest is het nog een hele tijd koud voordat een 6 cilinder opgewarmd is.
en de kachel een beetje warmte gaat geven.
vr gr magnepan
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3984

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Nee daar heb je gelijk in maar dan moet je er wel rekening mee houden dat de accu flink gebruikt word.
Ik neem aan dat het flink wat stroom verbruikt zowel de voor als de achterruitverwarming en de kachel en de stoelverwarming dat staat in ieder geval bij mij aan in de winter,dus wat doe je dan ik start de motor en ga mijn ramen schoonmaken,het hoort niet maar ik doe het wel.
Dan zijn de stoelen alvast warm en voor de rest is het nog een hele tijd koud voordat een 6 cilinder opgewarmd is.
en de kachel een beetje warmte gaat geven.
vr gr magnepan
Herkenbaar, in mijn situatie staat mn auto voor de deur (niet overdekt).
Mijn oplossing is een buitenkabel door het kattenluikje de auto in. In de auto heb ik een blaaskacheltje op de middenarmsteun staan. Sochtends doe ik in de gang de stekker in het stopcontact en na ongeveer 15 minuten staat de auto te dampen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
696
620
93
Alleen het onderste deel van de ruit word ontdooid.
Beetje raar het werkt alleen als het contact aanstaat , dus eigenlijk als je de motor start.en das niet goed in de winter.
je moet gelijk wegrijden anders blijft de olie te lang dik en je staat te stinken in de straat.
Als je ijs op de voorruit hebt dan moet je met een ijskrabber aan de gang beetje goedkoop van lexus vind ik.
Bij ford is in ieder geval heel de voorruit verwarmd ik heb daar jaren mee gereden en zag daar alleen maar de
voordelen van, was de ruit beslagen even de verwarming aan en weg was het, en natuurlijk zag je de draadjes maar dan
moest je echt goed kijken.
vr gr magnepan
Dat die voorziening alleen werkt met het contact in de accessoirestand (de motor behoeft nog niet te draaien) is niet zo gek. Stroomlevering aan verbruikers in de accessoirestand is meestal bewust beperkt tot een relatief korte tijdsduur. Als dat niet het geval zou zijn zou je na verloop van tijd weliswaar door onoplettendheid een ontdooide voorruit hebben, maar tevens een lege startaccu...

Bij de meeste auto's is de ontdooiing van de ruitewissers slechts bedoeld om stuktrekken bij inschakelen van vastgevroren ruitewissers te voorkomen en niet voor de ontdooiing van de gehele voorruit. De eerste uitvoering was bedacht door Ford en vervolgens gepatenteerd. Inmiddels wordt deze technologie via een licentie ook gebruikt door andere merken en zijn er alternatieve mogelijkheden. De uitvoering verschilt van de normale manier waarop een verwarmde achterruit of verwarmde spiegels werken. Daar zitten de verwarmingsdraden op het glas, bij de Ford technologie zitten ze tussen twee glaslagen. Dat is niet eenvoudig goed voor elkaar te krijgen: de bedoeling is dat binnen zeer korte tijd de ruit ontdooit zonder dat dit tot spanningen in de ruit leidt die mogelijk tot beschadiging van het glas kunnen leiden. Bij achterruit en spiegels is voor ontdooien meer tijd nodig, maar de kans op beschadiging min of meer afwezig.

Het nut van een verwarmde voorruit is beperkt - alle andere ruiten zullen ook ijsvrij moeten worden gemaakt. Dat zal doorgaans toch handmatig met een "deicing fluid" en/of een goede ijskrabber moeten gebeuren.

Dat tijdens die periode de olie te dik is en de motor stinkt, valt tegenwoordig wel mee. Inmiddels is voor de nieuwste Lexus modellen een olieviscositeit SAE 0W-16 aanbevolen , bij oudere modellen al meer dan 10 jaar 0W-20. Dat is voldoende dun om snel overal toe te vloeien en het getik van leeggelopen hydraulische klepstoters binnen zeer korte tijd te stoppen. Ook het "stinken" is door de moderne inspuitsystemen geen groot probleem meer: de eerste seconden wordt temperatuursafhankelijk bewust iets te veel brandstof ingespoten wat ervor zorgt dat de katalysator zeer snel de goede werktemperatuur bereikt en vervolgens zijn werk kan doen. Daarnaast zijn er andere voorzieningen (warmteafgifte vanuit het "brein" dat de samenwerking tussen verbrandingsmotor en elektromotor(en) regelt aan het motorkoelsysteem) die er voor zorgen dat de motor zeer snel opwarmt waardoor de invloed van tijdelijk te koud draaien veel kleiner is dan vroeger gebruikelijk.
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Als ik in de winter in mijn auto stap dan zorgt mijn warmte ervoor dat de ramen beslaan in de ford die ik gehad heb deed ik de voorruit verwarming aan en je zag zo de condens wegtrekken.
Bij mijn lexus zet ik de blazer op mijn voorruit en dat is koud en een herrie en dus je zet hem snel weer uit en dat moet je een paar keer herhalen want de ruit beslaat elke keer en dan heb ik het raam aan de passagierskant een stukje openstaan.
Neem van mij aan voorruitverwarming is een pracht uitvinding beslagen ruit verwarming aan en weg is het.
gr magnepan
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3984

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Herkenbaar, in mijn situatie staat mn auto voor de deur (niet overdekt).
Mijn oplossing is een buitenkabel door het kattenluikje de auto in. In de auto heb ik een blaaskacheltje op de middenarmsteun staan. Sochtends doe ik in de gang de stekker in het stopcontact en na ongeveer 15 minuten staat de auto te dampen.
heerlijk, dat heb ik ook wel eens gedaan toen ik een pak sneeuw verwachtte, klein kacheltje in de auto, snoer door de brievenbus naar buiten.
lag wel wat sneeuw op de ruit, maar t vroor niet vast, dus was in 1 seconde schoon met de ruitenwisser, en de auto (behalve de motor) was al lekker opgewarmd.
Heerlijk!


Sinds m'n Corolla plaats heeft gemaakt voor de IS250 heb ik m'n garage opgeruimd en mag de auto binnen slapen.
geen last meer van sneeuw of dichtgevroren ruiten, maar bij afwezigheid van verwarming in de garage nog steeds wel héél koude billen op dat leer in de winter.
en dan is het toch fijn dat de stoelverwarming is uitgevonden.
 
V

Verwijderd lid 3984

Guest
Eigenlijk heb ik een hekel aan kou en de winter, daar kunnen we nou eenmaal niet omheen in NL maar nu ben ik toch wel heel benieuwd hoe mijn ruitenwissers ontdooit gaan worden. Natuurlijk zoals @magnepan zegt alleen is het maar te hopen dat het werkt want ik heb de auto pas een paar maanden en het nog niet werkend kunnen zien. Maar bij de Ford moest je inderdaad goed kijken.
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
heerlijk, dat heb ik ook wel eens gedaan toen ik een pak sneeuw verwachtte, klein kacheltje in de auto, snoer door de brievenbus naar buiten.
lag wel wat sneeuw op de ruit, maar t vroor niet vast, dus was in 1 seconde schoon met de ruitenwisser, en de auto (behalve de motor) was al lekker opgewarmd.
Heerlijk!
Ik gebruik al vele jaren een klein DEFA warme lucht kacheltje. Bij mij loopt er een plat verlengsnoer vanuit de garagedeur via de oprit naar de auto. Vervolgens wordt dit snoer simpelweg tussen een rubber afdichting van de achterklep of portier geklemd en in de auto gekoppeld aan het kacheltje. Absoluut veilig, want het kacheltje wordt niet heet, maar blaast lauwwarme lucht. Evt. aan te zetten via een schakelklok in de garage. Na ca, 30 - 45 minuten (afhankelijk van de grootte van de auto) zijn alle ruiten sneeuw- en ijsvrij en is het in de auto behaaglijk warm. Even het snoer loskoppelen en in de garage leggen, daarna meteen wegrijden. Geen belasting van de accu. Een echte aanrader (mits je natuurlijk een stopcontact in de buurt hebt).