Alleen het onderste deel van de ruit word ontdooid.
Beetje raar het werkt alleen als het contact aanstaat , dus eigenlijk als je de motor start.en das niet goed in de winter.
je moet gelijk wegrijden anders blijft de olie te lang dik en je staat te stinken in de straat.
Als je ijs op de voorruit hebt dan moet je met een ijskrabber aan de gang beetje goedkoop van lexus vind ik.
Bij ford is in ieder geval heel de voorruit verwarmd ik heb daar jaren mee gereden en zag daar alleen maar de
voordelen van, was de ruit beslagen even de verwarming aan en weg was het, en natuurlijk zag je de draadjes maar dan
moest je echt goed kijken.
vr gr magnepan
Dat die voorziening alleen werkt met het contact in de accessoirestand (de motor behoeft nog niet te draaien) is niet zo gek. Stroomlevering aan verbruikers in de accessoirestand is meestal bewust beperkt tot een relatief korte tijdsduur. Als dat niet het geval zou zijn zou je na verloop van tijd weliswaar door onoplettendheid een ontdooide voorruit hebben, maar tevens een lege startaccu...
Bij de meeste auto's is de ontdooiing van de ruitewissers slechts bedoeld om stuktrekken bij inschakelen van vastgevroren ruitewissers te voorkomen en niet voor de ontdooiing van de gehele voorruit. De eerste uitvoering was bedacht door Ford en vervolgens gepatenteerd. Inmiddels wordt deze technologie via een licentie ook gebruikt door andere merken en zijn er alternatieve mogelijkheden. De uitvoering verschilt van de normale manier waarop een verwarmde achterruit of verwarmde spiegels werken. Daar zitten de verwarmingsdraden op het glas, bij de Ford technologie zitten ze tussen twee glaslagen. Dat is niet eenvoudig goed voor elkaar te krijgen: de bedoeling is dat binnen zeer korte tijd de ruit ontdooit zonder dat dit tot spanningen in de ruit leidt die mogelijk tot beschadiging van het glas kunnen leiden. Bij achterruit en spiegels is voor ontdooien meer tijd nodig, maar de kans op beschadiging min of meer afwezig.
Het nut van een verwarmde voorruit is beperkt - alle andere ruiten zullen ook ijsvrij moeten worden gemaakt. Dat zal doorgaans toch handmatig met een "deicing fluid" en/of een goede ijskrabber moeten gebeuren.
Dat tijdens die periode de olie te dik is en de motor stinkt, valt tegenwoordig wel mee. Inmiddels is voor de nieuwste Lexus modellen een olieviscositeit SAE 0W-16 aanbevolen , bij oudere modellen al meer dan 10 jaar 0W-20. Dat is voldoende dun om snel overal toe te vloeien en het getik van leeggelopen hydraulische klepstoters binnen zeer korte tijd te stoppen. Ook het "stinken" is door de moderne inspuitsystemen geen groot probleem meer: de eerste seconden wordt temperatuursafhankelijk bewust iets te veel brandstof ingespoten wat ervor zorgt dat de katalysator zeer snel de goede werktemperatuur bereikt en vervolgens zijn werk kan doen. Daarnaast zijn er andere voorzieningen (warmteafgifte vanuit het "brein" dat de samenwerking tussen verbrandingsmotor en elektromotor(en) regelt aan het motorkoelsysteem) die er voor zorgen dat de motor zeer snel opwarmt waardoor de invloed van tijdelijk te koud draaien veel kleiner is dan vroeger gebruikelijk.