RZ 450e bereik getest - OEF!!!!

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Ik meen laatst ergens een verhaal gelezen te hebben dat de RZ300e vele malen efficiënter zou zijn dan de 450e. Maar echt fors efficiënter. Ik weet alleen niet meer waar…
 
Het is inderdaad tamelijk onbegrijpelijk. Wil je op dit moment ook maar enig succes boeken met een EV, dan zul je moeten zorgen voor een behoorlijke actieradius en laadsnelheid. Beide zijn in vergelijking met concurrenten zeer matig aanwezig. De meeste concurrenten maken deze componenten (nog) niet zelf, maar kopen ze ergens in. Het moet toch mogelijk zijn om ergens een behoorlijke leverancier te vinden? BYD bijvoorbeeld? :cool:
 
Ik weet niet of je bewust BYD noemt.
Maar Louwman is dus importeur van BYD. Lexus EV moeten daar ruimte maken voor BYD.
Het is inderdaad bewust. Maar niet om de reden die je noemt - al denk ik dat er mogelijk wel een verband bestaat tussen de relatie van Louwman met Toyota en de relatie tussen Toyota en BYD.

De reden is dat BYD oorspronkelijk is begonnen als accufabrikant en daarmee inmiddels een uitstekende reputatie heeft opgebouwd. Ze leveren die inmiddels voor allerlei voertuigen en zelf zijn ze op een gegeven moment ook zelf auto's gaan bouwen. Naar mijn inschatting zijn ze inmiddels toonaangevend op het gebied van electrische tractie (accu, elektronische besturing en motoren). Zie voor wat ze zoal doen: https://www.bydeurope.com/

Daarnaast bestaat er een samenwerkingsovereenkomst tussen Hino in Japan en BYD voor verdere ontwikkeling van EV-bedrijfswagens - en Hino is zo ongeveer geheel in bezit van Toyota.

Er zijn dus tussen beide bedrijven meerdere vormen van samenwerking.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel en RoelVB
Toegegeven, wij zullen wellicht door een iets anders gekleurde bril kijken. Maar wij begrijpen al dat EV bereik 'bashen' eigenlijk nooit zo goed.

Voordat we, zeg 2 maanden geleden, voor het eerst echt kennis maakten met Lexus hadden we 2 jaar – 20K km electrisch rijden met een Hyundai Kona [64kWh – effectief bereik 450 km] achter de rug. Deze ervaring leerde ons dat in onze situatie [pensionado's in het Limburgse deel van Nederland; dak vol zonnepanelen + eigen oprit] het effectieve bereik van onze UX300 E [300 km met airco uit] 96% van de tijd ruimschoots voldoende is en dat in de andere gevallen tussentijds opladen middels een publieke laadpaal in een woonwijk adequaat is om weer thuis te geraken.

Daarom vullen wij die 'OEF' ervaring geheel anders in.

Vergeleken met een EV als de Kona en bijv. een SAAB 9-5 3.0 V6 T Griffin [31 maanden – 120K km]:
OEF, echt next level: wat een kwaliteit kwa afwerking, comfort & rij ervaring.

Daarnaast zijn we nog geen andere autofabrikant tegengekomen die, zoals LEXUS, naast de 10 jaar algehele garantie ook nog eens 15 jaar garantie op het accupakket geeft.

Of we ooit naar een elektrieken RZ zullen overstappen? Dat is een andere vraag: zoals we er nu in staan niet. Voor ons tweetjes voldoet onze huidige ruime tweezitter meer dan goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09
Voor iedereen is zo'n situatie natuurlijk anders @levensnevel . De insteek is op het moment EV's aanprijzen om van de benzine- en dieselmotoren af te komen, dat ga je met zo'n range niet bewerkstelligen. Het neigt eerlijk gezegd zelfs naar verspilling van grondstoffen; er worden nu auto's op de weg gezet, die van laadpaal naar laadpaal moeten rijden. In de jaren 70 was dat leuk met V8 blokken, in de USA, beetje gassen en weer voor 'n paar cent een tank volgooien. Maar dat kun je in 2024 niet verkopen. Ik rij nu met de IS zo 1100km op een tank, zelfs de meest slurpende auto die ik in de laatste jaren gehad heb, deed 650km. Met een IS rijd ik dus zonder tanken en zorgen even heen en weer naar Parijs. Dan ga ik geen auto kopen die ik na een dagje werken meteen op moet laden, en dan is dit nog niet eens de range in winterse omstandigheden. Ik snap natuurlijk dat laden erbij hoort. Maar er bestaan tegenwoordig EV met een dubbele range, als ik dan een EV moet, sorry, maar dan laat ik de kwaliteit en garantie van Lexus gewoon vallen en koop ik een ander merk. We zijn daarnaast ook niet allemaal gezegend met een huis met laadpaal en een werkgever met een rijtje laadpalen. Ik heb in de wijk 1 laadpaal staan, waar iedere (PH)EV aan moet en op het werk staat zelfs niets. Dan zijn er tegenwoordig ook nog regeltjes omtrent openbaar laden..
 
Ik rij met regelmaat in een elektrische deel auto via m’n werkgever. Dat begon met BMW i3’s. Daarna kregen we een tijdje VW ID.3’s, qua rijden oké, qua ergonomie een ramp. Binnenkort worden die ID.3’s vervangen door Renault Zoë’s. Af en toe zat er ook een DS3 e-tense tussen of een MG4. Als leenauto heb ik van Lexus ook wel eens een UX300e meegehad. Het reed allemaal prima. De achterwielaangedreven EV’s hebben wel mijn sterke voorkeur.

De vakanties met ons gezin zijn vrijwel altijd autovakanties. We rijden in een paar dagen naar het zuiden van Europa, soms naar het noorden of aankomend jaar eens naar het oosten. Dat hebben we gedaan met vier- en zes-cilinder diesels, daarna met een fantastische V6 die helaas alleen E5 lust en sinds kort met een hybride viercilinder die gelukkig ook E10 mag hebben. Ik heb regelmatig lopen rekenen of het financieel voordeliger zou zijn om een auto via private lease te rijden. Het klinkt aantrekkelijk natuurlijk een poepie nieuwe auto met zeer lage variabele kosten als het een EV zou zijn (heb een eigen oprit en sinds een jaar zonnepanelen). Het gaat mij om de total cost of ownership.

En bij die TCO komt een component bij kijken die voor iedereen anders is: het verkrijgen van de zaak. Ofwel de aanschaf/private lease. Als er iets is wat ik geleerd heb door ervaring is dat aanschaf van een auto een grotere aanslag op je portemonnee doet dan de variabele kosten voor brandstof/energie (excessen als een Amerikaanse V8 en (super)sportwagens even daargelaten). Ik ben van mening dat wanneer ik een EV zou kopen om daarmee “goedkoper” die variabele kosten voor stroom te hebben er per saldo niet financieel voordeliger op uitkom, omdat ik dermate veel geld kwijt zou zijn voor de aanschaf/private lease van een (gezins-)EV. En natuurlijk kan ik inmiddels een gebruikte EV kopen voor minder geld maar ik vraag me af of ik daar plezier uit haal of zelfs me ga storen aan de auto als geheel. Als ik namelijk de media mag geloven is een Model 3 een goede EV en binnenkort voor een relatief gunstig bedrag te koop. Maar wat koop ik dan? Een EV waarvan het accupakket op 80% zit door snelladers? Een keer een reparatie aan een accupakket en mijn financiële “voordeel” is weg. Natuurlijk kan ik ook pech hebben met een verbrandingsmotor maar hey, ik heb nog vier jaar garantie daarop, en nog negen jaar op de hybride accu. Kost me dan niet zoveel.

Ik denk dat je bovenal een auto koopt naar je gebruiksomstandigheden. En dan daarna kijk je naar wat past binnen je financiële draagkracht. Voor mijn gebruiksomstandigheden zou ik, met eigen oprit en zonnepanelen en laadpaal bij m’n werkgever prima met een EV uit de voeten kunnen. Ik had in april misschien ook wel een gebruikte Model 3 kunnen kopen. Maar bij mijn gebruiksomstandigheden “hoort” ook een fijn rijdende auto die verdomd goed in elkaar steekt, die past bij mijn smaak qua uiterlijk en gevoel en een service-organisatie die het bovengemiddeld goed met de klant voor heeft. Want als die auto dat niet is/heeft dan krijg ik er de balen van en gaat ie er simpelweg uit. En dan komt de financiële klap als ik ‘m na een of twee jaar weer inruil want de afschrijving is dan verhoudingsgewijs het hoogst. Ongeacht of ik die een of twee jaar met stroom, benzine, diesel of zelfs LPG had gereden, die afschrijving doet mij het meest pijn in m’n portemonnee.

Als je het je financieel kunt veroorloven: hartstikke mooi, gefeliciteerd en veel plezier. Het delen van je ervaringen wordt altijd op prijs gesteld. We zijn allemaal verschillend als mens en zo ook onze voorkeuren en financiële draagkracht. En deze kunnen met het verstrijken van de tijd ook veranderen. Ik ben van “stevig geveerd en veel vermogen” naar “rust en veel comfort met luxe gegaan”. Ik heb gekscherend gezegd bij het ophalen van de huidige IS dat de volgende auto waarschijnlijk een hoger model wordt, maar dan zijn we wel 10 jaar verder denk ik. En voor ontwikkelingen bij EV’s is dat veel tijd. Misschien wel de benodigde tijd waarin veelbelovende accutechnieken daadwerkelijk verkocht worden tegen lagere prijzen. En dan ga ik, voor mijn gebruiksomstandigheden wel eens kijken wat op dat moment past naar mijn financiële draagkracht op dat moment. Tot die tijd, ben ik meer dan tevreden met mijn IS-je en heb ik zin om de eerste zomervakantierit met dat karretje binnenkort te gaan starten. :cool::giggle:
 
De RZ zal voor een heleboel mensen ongetwijfeld voldoen aan hun behoeften, mijn punt is echter dat je voor een vanaf-prijs van 55.000 euro eigenlijk wel wat meer mag verwachten. Een Hyundai Ioniq 6 bijvoorbeeld is ook heel erg betrouwbaar, maar heeft een bijna 3x zo groot bereik en is sneller met opladen. Daarom vind ik de RZ behoorlijk teleurstellend en ik zou gedacht hebben dat een bedrijf wat al decennia ervaring heeft met deels elektrische aandrijflijnen wel een beter product in de markt zou zetten.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Ik was vorig jaar in Noorwegen op vakantie. Daar heb ik veel Tesla’s gezien. Model 3 en Y, S een stuk minder. Wat ik er ook regelmatig zag was de Toyota bZ4X. Een RZ heb ik volgens mij niet gezien, wel regelmatig een RX450h of een NX. Maar waar Noren helemaal gek op zijn, is de huidige RAV4. In een markt die nog meer op EV’s is gericht verkoopt de RZ ook niet. Ik denk dat het product inderdaad tegenvalt vergeleken met het aanbod op de markt voor die prijs…
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Het is fantastisch zoals de RZ 450e rijdt, zeker op de sportstand is het fenomenaal zoveel power. Maar dat doe je maar een enkele keer voor de fun. Mocht ik overstappen van de UX 300e naar de RZ dan zeker niet naar de 450e, maar wel de 300e, uiteindelijk gaat het om de actieradius en is de 4wiel aandrijving overbodig(in Nederland). Maar laten we eerst wachten op de 300e. Maar overstappen op een ander merk, oeps, ik ga er bijna slecht van slapen, brrrrrr
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel