Ik rij met regelmaat in een elektrische deel auto via m’n werkgever. Dat begon met BMW i3’s. Daarna kregen we een tijdje VW ID.3’s, qua rijden oké, qua ergonomie een ramp. Binnenkort worden die ID.3’s vervangen door Renault Zoë’s. Af en toe zat er ook een DS3 e-tense tussen of een MG4. Als leenauto heb ik van Lexus ook wel eens een UX300e meegehad. Het reed allemaal prima. De achterwielaangedreven EV’s hebben wel mijn sterke voorkeur.
De vakanties met ons gezin zijn vrijwel altijd autovakanties. We rijden in een paar dagen naar het zuiden van Europa, soms naar het noorden of aankomend jaar eens naar het oosten. Dat hebben we gedaan met vier- en zes-cilinder diesels, daarna met een fantastische V6 die helaas alleen E5 lust en sinds kort met een hybride viercilinder die gelukkig ook E10 mag hebben. Ik heb regelmatig lopen rekenen of het financieel voordeliger zou zijn om een auto via private lease te rijden. Het klinkt aantrekkelijk natuurlijk een poepie nieuwe auto met zeer lage variabele kosten als het een EV zou zijn (heb een eigen oprit en sinds een jaar zonnepanelen). Het gaat mij om de total cost of ownership.
En bij die TCO komt een component bij kijken die voor iedereen anders is: het verkrijgen van de zaak. Ofwel de aanschaf/private lease. Als er iets is wat ik geleerd heb door ervaring is dat aanschaf van een auto een grotere aanslag op je portemonnee doet dan de variabele kosten voor brandstof/energie (excessen als een Amerikaanse V8 en (super)sportwagens even daargelaten). Ik ben van mening dat wanneer ik een EV zou kopen om daarmee “goedkoper” die variabele kosten voor stroom te hebben er per saldo niet financieel voordeliger op uitkom, omdat ik dermate veel geld kwijt zou zijn voor de aanschaf/private lease van een (gezins-)EV. En natuurlijk kan ik inmiddels een gebruikte EV kopen voor minder geld maar ik vraag me af of ik daar plezier uit haal of zelfs me ga storen aan de auto als geheel. Als ik namelijk de media mag geloven is een Model 3 een goede EV en binnenkort voor een relatief gunstig bedrag te koop. Maar wat koop ik dan? Een EV waarvan het accupakket op 80% zit door snelladers? Een keer een reparatie aan een accupakket en mijn financiële “voordeel” is weg. Natuurlijk kan ik ook pech hebben met een verbrandingsmotor maar hey, ik heb nog vier jaar garantie daarop, en nog negen jaar op de hybride accu. Kost me dan niet zoveel.
Ik denk dat je bovenal een auto koopt naar je gebruiksomstandigheden. En dan daarna kijk je naar wat past binnen je financiële draagkracht. Voor mijn gebruiksomstandigheden zou ik, met eigen oprit en zonnepanelen en laadpaal bij m’n werkgever prima met een EV uit de voeten kunnen. Ik had in april misschien ook wel een gebruikte Model 3 kunnen kopen. Maar bij
mijn gebruiksomstandigheden “hoort” ook een fijn rijdende auto die verdomd goed in elkaar steekt, die past bij mijn smaak qua uiterlijk en gevoel en een service-organisatie die het bovengemiddeld goed met de klant voor heeft. Want als die auto dat niet is/heeft dan krijg ik er de balen van en gaat ie er simpelweg uit. En
dan komt de financiële klap als ik ‘m na een of twee jaar weer inruil want de afschrijving is dan verhoudingsgewijs het hoogst. Ongeacht of ik die een of twee jaar met stroom, benzine, diesel of zelfs LPG had gereden, die afschrijving doet mij het meest pijn in m’n portemonnee.
Als je het je financieel kunt veroorloven: hartstikke mooi, gefeliciteerd en veel plezier. Het delen van je ervaringen wordt altijd op prijs gesteld. We zijn allemaal verschillend als mens en zo ook onze voorkeuren en financiële draagkracht. En deze kunnen met het verstrijken van de tijd ook veranderen. Ik ben van “stevig geveerd en veel vermogen” naar “rust en veel comfort met luxe gegaan”. Ik heb gekscherend gezegd bij het ophalen van de huidige IS dat de volgende auto waarschijnlijk een hoger model wordt, maar dan zijn we wel 10 jaar verder denk ik. En voor ontwikkelingen bij EV’s is dat veel tijd. Misschien wel de benodigde tijd waarin veelbelovende accutechnieken daadwerkelijk verkocht worden tegen lagere prijzen. En dan ga ik, voor mijn gebruiksomstandigheden wel eens kijken wat op dat moment past naar mijn financiële draagkracht op dat moment. Tot die tijd, ben ik meer dan tevreden met mijn IS-je en heb ik zin om de eerste zomervakantierit met dat karretje binnenkort te gaan starten.

