RZ, een weinig voorkomend automobiel op dit forum?

PJL

Actief
29 jun 2015
180
74
28
Ik vind hier vrijwel geen informatie van gebruikers van een Lexus RZ. Onbemind? Hier in Frankrijk worden 1 jaar oude, vrijwel nieuwe exemplaren, bijna weggegeven. Natuurlijk komt de tweede fase eraan. Maar zijn de RZetten zo slecht of ongewild?

De RZ is een fraaie wagen en fijn om in te rijden (done that!) maar in EV-land niet per sé de meest vooruitstrevende wagen in de zin van range en laadsnelheden.
Van het Toyota-zusje van de RZ, de BZ4X, komt naar verluidt een nieuwe versie die wat dat betreft wat meer bij de tijd is, mogelijk -hopelijk- komt er daarmee ook een wat concurrerender versie van de RZ.

• Leuk
Waarderingen: Lexus_Dennis
Ik heb zojuist een uurtje gestuurd in een RZ, de simpele variant. Vooral veel plastic fantastic. Deze variant rook als een auto 40 jaar geleden. Reed wel erg fijn, bloedstollende acceleratie, terwijl ik toch veel gewend ben in de RX.
Minder deinerig dan de RX, die soms als een cruiseschip beweegt.
Ik ben er nog niet uit. De fraai fluitende V6, met veel electrovermogen ernaast en vooral een flinke actieradius zijn grote pluspunten.
On verra zeggen we hier.
Prijsvoorbeeld: de basisversie 450e, 11 maanden oud en 2200km gereden: 43000€. Voor een paar duizend meer staat er een koperkleurige executive (president).

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Vorig jaar eens meegekregen tijdens een beurt. Een zeer mooie, fijne en rappe wagen! Maar de actieradius was wel een dingetje.. Ik had er geen last van hoor, maar ik meen dat er op het relatief kleine stukje naar huis (+-25km) al (richting de) 20% verdwenen was... Als je met die auto dus serieus woon/werk gaat rijden of een vakantie, ja dan kan ik me voorstellen dat het een circus wordt.

De RZ heeft het bereik van een EV van 10 jaar geleden en combineert dat met een bepaald niet indrukwekkende laadsnelheid. Deze review zegt eigenlijk alles:
Nog geen 300 km bereik in de praktijk! Het is duidelijk te merken dat men in Japan nog niet erg geloofde in elektrisch rijden en dat dit een "moetje" is, maar ondertussen is dat denk ik wel veranderd.

Jarno

Er zijn allerlei reviews te vinden, negatief en positief. Deze President line ziet er prachtig uit.
Het eerste waar men naar kijkt is de actieradius, terwijl Lexus aangeeft dat dit in het ontwerp van de auto niet het belangrijkste is geweest. Hij heeft ook andere vrij unieke designelementen die andere merken zeker niet hebben en 15 jaar garantie op het accupakket. Mocht ik ooit een elektrische auto overwegen is dit een mooie optie.

Meeste elektrische auto's rijden zo lomp.
Met meer elektrisch vermogen denken veel fabrikanten een betere rij beleving te geven. Doe mij maar de souplesse van Lexus ipv wannabe sport wagen voor mijn daily. Een RZ komt hierbij al aardig in de buurt. Zelf erg benieuwd naar de vol elektrische ES.
Sportief of circuit wagen ga ik liever voor een rasechte sportwagen zoals een Mclaren.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Het eerste waar men naar kijkt is de actieradius, terwijl Lexus aangeeft dat dit in het ontwerp van de auto niet het belangrijkste is geweest.
Sorry maar dat klinkt voor mij toch als achteraf goedpraten. Deze auto is te groot om als stadsauto te gebruiken en heeft te weinig bereik (en is te langzaam met opladen) om regelmatig grote afstanden te rijden. Ik vraag me dan ook af waar hij wél voor bedoeld is. Lexus kennende zal hij ongetwijfeld uitstekend rijden, goed in elkaar zitten en uitermate betrouwbaar zijn maar op het gebied van praktische bruikbaarheid doet hij het beduidend slechter dan de concurrentie, bijvoorbeeld het-merk-wat-niet-genoemd-mag-worden uit de USA. Als het daadwerkelijke bereik nou 450-500km was geweest met een 10-80% laadtijd van 30 minuten was het een ander verhaal geworden, maar nu valt de RZ voor mij in de categorie "net niet".

Jarno

Lexus heeft wat mij betreft geen concurrentie en kun je dus alleen op actieradius niet vergelijken. Dat is mijn strekking van deze auto. Ik koop een lexus vamwege de kwaliteit en dan is een redelijke actieradius mooi meegenomen. Mijn LS heeft een slechte actieradius (nou ja, 850 km op een volle tank ;)) maar oh man wat zijn die andere kwaliteiten fantastisch.
Maar een proefrit (met de president line vanwege akoestisch glas) zal meer aan het licht brengen.
Maar Lexus erkend die beperking en heeft al een update einde dit jaar met 100km extra bereik 👍

• Leuk
300 km bereik is niet veel.
Maar zal ook liggen aan je rijstijl en/of rijden op de snelweg?
Vind het altijd moeilijk in te schatten welke afstand in mijn situatie van toepassing zou zijn.
De meeste dagen rij ik minder dan 300 km op een dag.
Misschien maar eens een RZ lenen voor een weekend!!!
(En toen was ik op zoek naar een watertandende emoticon, maar kon die niet vinden….)
;-)

Edit: heb ik goed begrepen dat snelladen binnen 15 minuten klaar is?
150 kWh in een half uur, batterij is 71,4 (?) kWh?

Snelladen, waarom? Over een half jaartje met pensioen en dan heb ik alle tijd! (hoop ik).
Maar maximaal thuis opladen en die maar keer per jaar dat de afstand meer is dan 300km, dat zien we dan wel weer...

• Leuk
Health check kunnen ze niet meer doen

300 km bereik is niet veel.
Maar zal ook liggen aan je rijstijl en/of rijden op de snelweg?
Vind het altijd moeilijk in te schatten welke afstand in mijn situatie van toepassing zou zijn.
Bij de awd versie wordt elk wiel individueel aangestuurd dus kan hij in een zuinigere stand rijden met alleen achterwiel aandrijving. Welliswaar minder vermogen maar wel een stuk zuiniger. Al die praktijk testen op YouTube pakken meest van tijd het worst case scenario.

• Leuk
mmmm

@Bobusa
qte..
Maar maximaal thuis opladen en die maar keer per jaar dat de afstand meer is dan 300km, , dat zien we dan wel weer...
...unqte
Was ruim een jaar geleden ook onze insteek, daarom....
Na 2 jaar / 20K km Hyundai Kona 64kWh begin Mei 2024 vol enthousiasme en vertrouwen een 1st gen. UX 300E aangeschaft [kleine zusje van de RZ].
We namen toen de ChaDeMo laadtechniek [super traag vergeleken met de CCS laadtechniek] voor lief.
4 maanden later, toen de temperaturen zakten, zakte de actieradius [positief bekeken] dienovereenkomstig mee.
Doch naar een nivo wat voor ons niet acceptabel was. Want familie woonachtig in de Randstad, met een Moeder die slecht lag en een schoondochter op die op alledag liep. Er was desgevraagd geen enkel zicht op een upgrade van het 'BMS' battery management system [wat Hyundai/KIA stukken beter voor elkaar heeft].
Toen onze knopen geteld en de knoop snel doorgehakt: de electrieken UX de deur uit, het EV rijden vaarwel gezegd.
Want eenmaal Lexus altijd Lexus
Overgestapt naar een 1st gen. NX hybride. De rest is geschiedenis.
Blijft de vraag over: gaan we ooit weer terug naar een EV uit de stallen van Lexus cq Toyota?
Zoals de kaarten nu geschud liggen: nee.

Laatst bewerkt:
Ik rij voor m’n werk een Kia EV. Zomers (als ik rustig rijd) 400Km, en ‘s winters als het koud is nog maar 300Km bereik.
Maar het laden gaat thuis met 11KWh, en dat is heerlijk snel in vergelijking met de NX.

• Leuk
Waarderingen: levensnevel
Ik rij voor m’n werk een Kia EV. Zomers (als ik rustig rijd) 400Km, en ‘s winters als het koud is nog maar 300Km bereik.
Maar het laden gaat thuis met 11KWh, en dat is heerlijk snel in vergelijking met de NX.
Heb je de kosten al eens vergeleken met een vergelijkbare benzine auto?

Als ik alleen naar het verbruik kijk zit je met EV op zo’n 40% in vergelijking met benzine.
Dat is gemiddeld, ‘s winters is het minder gunstig.

De RZ450e laadt ook met 11 kW thuis aan de AC en 147 kW snelladen. Dat lijkt me snel genoeg. Het blijft echter een lastige vergelijking vanuit een LS 600h. Als ik ze probeer te vergelijken dan is een minimale eigendom van 10 jaar aan te raden. Rekening houdend met aanschaf en inruil is de LS 600h dan nog steeds iets goedkoper per km. Volgens mijn berekeningen is het dus nog steeds goedkoper (en fijner ;) ) om in de LS te blijven rijden. Maar goed, met pensioen in zicht wil ik ook naar de centjes kijken. En ik heb zonnepanelen dus kan ik "gratis" laden overdag. Dat maak het dan wel weer interessant. En die actieradius is met het nieuwe model straks grotendeels opgelost zou je denken.

Als ik alleen naar het verbruik kijk zit je met EV op zo’n 40% in vergelijking met benzine.
Als je thuis kunt laden wel ja, voor wie gedwongen is openbare laadpalen te gebruiken scheelt het maar weinig. Ik heb het even uitgerekend en voor mij is het effectieve verbruik in EV-stand 85 - 90% van het benzineverbruik. Dat komt vooral doordat de stroomprijs aan een laadpaal 1.5x zo hoog is als gewone netstroom, en het wordt hoog tijd dat de overheid daar wat aan doet als ze echt willen dat elektrisch rijden een succes wordt.

Jarno

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Jarno klopt, ik betaal thuis € 0,25 voor een KWh.

Maar Bob wat ook mee telt is hoe fijn het is om elektrisch te rijden.
Ik vond mijn Z4 3,0 6 cylinder destijds ook geweldig, maar (ik ga binnenkort ook met pensioen) elektrisch rijden is wat mij betreft top. Super stil en veel power.
Vandaar de keuze voor een PHEV NX. Veel elektrisch rijden en geen laadpaal stress.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bobusa