Sorry maar dat klinkt voor mij toch als achteraf goedpraten. Deze auto is te groot om als stadsauto te gebruiken en heeft te weinig bereik (en is te langzaam met opladen) om regelmatig grote afstanden te rijden. Ik vraag me dan ook af waar hij wél voor bedoeld is. Lexus kennende zal hij ongetwijfeld uitstekend rijden, goed in elkaar zitten en uitermate betrouwbaar zijn maar op het gebied van praktische bruikbaarheid doet hij het beduidend slechter dan de concurrentie, bijvoorbeeld het-merk-wat-niet-genoemd-mag-worden uit de USA. Als het daadwerkelijke bereik nou 450-500km was geweest met een 10-80% laadtijd van 30 minuten was het een ander verhaal geworden, maar nu valt de RZ voor mij in de categorie "net niet".Het eerste waar men naar kijkt is de actieradius, terwijl Lexus aangeeft dat dit in het ontwerp van de auto niet het belangrijkste is geweest.
) maar oh man wat zijn die andere kwaliteiten fantastisch.
Health check kunnen ze niet meer doen
Bij de awd versie wordt elk wiel individueel aangestuurd dus kan hij in een zuinigere stand rijden met alleen voorwiel aandrijving. Weliswaar minder vermogen maar wel een stuk zuiniger. Al die praktijk testen op YouTube pakken meest van tijd het worst case scenario.300 km bereik is niet veel.
Maar zal ook liggen aan je rijstijl en/of rijden op de snelweg?
Vind het altijd moeilijk in te schatten welke afstand in mijn situatie van toepassing zou zijn.
Heb je de kosten al eens vergeleken met een vergelijkbare benzine auto?Ik rij voor m’n werk een Kia EV. Zomers (als ik rustig rijd) 400Km, en ‘s winters als het koud is nog maar 300Km bereik.
Maar het laden gaat thuis met 11KWh, en dat is heerlijk snel in vergelijking met de NX.
) om in de LS te blijven rijden. Maar goed, met pensioen in zicht wil ik ook naar de centjes kijken. En ik heb zonnepanelen dus kan ik "gratis" laden overdag. Dat maak het dan wel weer interessant. En die actieradius is met het nieuwe model straks grotendeels opgelost zou je denken.Als je thuis kunt laden wel ja, voor wie gedwongen is openbare laadpalen te gebruiken scheelt het maar weinig. Ik heb het even uitgerekend en voor mij is het effectieve verbruik in EV-stand 85 - 90% van het benzineverbruik. Dat komt vooral doordat de stroomprijs aan een laadpaal 1.5x zo hoog is als gewone netstroom, en het wordt hoog tijd dat de overheid daar wat aan doet als ze echt willen dat elektrisch rijden een succes wordt.Als ik alleen naar het verbruik kijk zit je met EV op zo’n 40% in vergelijking met benzine.