Scheurtjes in kleppendeksel

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Afgelopen zaterdag was ik weer getroffen door een bekend IS200 kwaaltje, een bobine hield er mee op. Gelukkig trof ik iemand op marktplaats aan die een bobine nieuw had gekocht maar bleek deze niet meer nodig te hebben (gezien het defect bij de injectoren ipv bobine lag). Voor een mooi prijsje (helaas niet zulke mooie prijzen als op toyotaonderdelen.nl) kon ik deze overnemen. Na een korte check met een OBD2-scanner, bleek bobine 3 de boosdoener. Na een halfuurtje sleutelen de bobine gewisseld en deed de IS200 het weer als vanouds.

Bij het demonteren viel mij op dat er wat olie zat t.h.v. de pakking van het kleppendeksel. Ik dacht wellicht ooit iets gemorst met bijvullen. Kijkende naar de linker kant trof ik echter wat anders aan (zie foto). Het lijkt alsof er scheurtjes zitten in het aluminium klepdeksel, ten hoogte van de afvoer (beetje tussen cilinder 3 en 4).

Er staat natuurlijk niet echt druk op het kleppendeksel, dus zal het waarschijnlijk bij wat 'zweten' blijven. Maargoed, ik kan nu niet meer zeggen dat m?n IS (zoals vele Lexi/Toyota?s) geen druppel olie verbruikt.

Hebben jullie enig idee of dit problemen op kan leveren?
 

Bijlagen

  • photo1807.jpg
    photo1807.jpg
    275,5 KB · Weergaven: 55

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Lijkt inderdaad vanuit het rubbertje te lekken. Probeer alles eens schoon te maken met remmereiniger ofzo kijken of je de scheurtjes dan nog ziet.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Nog geen tijd gehad om de boel te demonteren. Morgen maar even checken wanneer ik ook m'n rem rechtsvoor aanpak. Wordt vervolgd...
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Bijna een jaar na dato even een reactie. Scheurtje blijkt geen scheurtje maar inderdaad een rubbertje wat niet goed meer afdicht. Binnenkort even een nieuwe bestellen en vervangen. Iemand die het onderdeelnummer toevallig weet.

SC400nl Met Grommet bedoel je het rubber neem ik aan. Bedoel je met "beide" ook de PVC klep te vervangen?
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Bijna een jaar na dato even een reactie. Scheurtje blijkt geen scheurtje maar inderdaad een rubbertje wat niet goed meer afdicht. Binnenkort even een nieuwe bestellen en vervangen. Iemand die het onderdeelnummer toevallig weet.

SC400nl Met Grommet bedoel je het rubber neem ik aan. Bedoel je met "beide" ook de PVC klep te vervangen?


ja inderdaad die bedoel ik
het is een rubberen ring die in het klepdeksel zit en daarin word de PCV (positive crank ventilation) gestoken
die kan met de jaren gaan scheuren en door de druk in de motor wat olie gaan lekken
ik heb bij mij wel de ring en de pcv vervangen uit voorzorg
onderdeel nummer zou ik niet weten

Micoolj bedoeld de kleppendeksel pakking