Schokdempers achter LS400

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Schokdempers vervangen bij een schroef geveerde LS400 van 1992 is niet bepaald makkelijk. Heb ik me even op verkeken. Ik hoopte het te kunnen doen zonder de aandrijfas te verwijderen maar helaas. De bevestiging van de demper steekt door de bovenste draagarm heen maar als je de complete unit wilt verwijderen zit deze as heerlijk in de weg. Nou goed volgende keer maar even op de brug ipv de oprit, komt wel goed. Maar er zijn auto's waarbij het een makkelijke klus is. De demper had ook eenvoudig aan de achterkant van de ophanging kunnen zitten dan was het een klus van een half uur. Eerst maar weer in de zon zitten vandaag, minder vermoeiend.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Ja zeker een echte auto maar ook echte auto's worden soms ontworpen met constructies wat anders had gekund. Mijn oude Honda Legend had dempers die je met twee bouten van het ashuis kon halen, ook een hele moderne multi-link ophanging maar iets beter uitgedacht. Het gaat wel lukken maar ik zou het op de oprit doen maar hier moet ik even een brug voor hebben. De aandrijfas haal je zo los en dan is er ruimte voor de hele veerpoot. Verder moet in nieuwe stofkappen kopen want die zijn opgelost in de afgelopen 18 jaar.
 

Bijlagen

  • HPIM1575.JPG
    HPIM1575.JPG
    306,3 KB · Weergaven: 58

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
geen idee of het anders kan hoor, ik heb het hele achter subframe er onder vandaan bij 1 van de LS-en, gaat best makkelijk dan ;-)
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Dat kan ook maar ook dat moet veilig op een brug. Het probleem is als je de as ontlast de schokdemper bijna twee keer zo lang wordt. Het is ook een zware wagen. Ik ben 15 jaar automonteur geweest du enige ervaring heb ik maar er is geen andere manier. Maar je kunt de aandrijfas makkelijk losschroeven bij het differentieel (6 x imbus bout), dan de as los vanuit het ashuis en je kunt de complete as eruit halen. Dat staat ook in de werkplaats-handleiding maar als echte knutselaar dacht ik: er is vast een manier om het anders te doen maar er is gewoon geen ruimte dus dan houd het op. We gaan het een andere keer doen op de brug, komt allemaal goed. (het is altijd weer een genot dat alle bouten en moeren losgaan an 18 jaar bij die Japanners.)
 

Bijlagen

  • HPIM1577a.JPG
    HPIM1577a.JPG
    178,5 KB · Weergaven: 51

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
ik heb die bouten van de reserve LS allemaal los gemaakt en wonderwel zonder echte problemen. dsu ook die van het hele multi-link gedoe, allemaal zo los! geen probleem..
sterkte er mee
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Inderdaad, de luchtgeveerde versie is heel makkelijk. alleen maar dempers los maken. Aan de voorkant hoef je ook niets anders los te maken dan in het boek staat, gewoon de hoogte sensor even weg halen, druk uit de demper, indrukken, en je kan hem er zo uit manoeuvreren.

...eentje met spiraal veren is andere koek :wink:

Het valt mij ook op dat alles netjes los gaat bij deze auto's. Daar kunnen die Amerikanen wel wat van leren waar ik meer aan heb gesleuteld :lol:
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Nou morgen zal het wezen, alles gereed en ga ik de 4 dempers rondom vervangen van mijn LS 400. Ik heb ook vier nieuwe rubber beschermhoezen in Breukelen gekocht, dit zijn de hoezen om de bovenkant van de dempers. Na 18 jaar zijn deze een beetje gaar geworden. Wel 200 euro voor alle vier, besteld en de volgende dag in huis. Ik sta elke keer weer versteld van de service in Breukelen. Vriendelijk personeel en meteen de onderdelen op de stoep. Ik heb nu een brug en begin aan de achterkant. Eerst beide aandrijfassen er onderuit want dan kan de veerpoot door de draagarm zakken. Ik denk dat ik een nieuwe LS op de weg krijg, net weer op en neer naar Zuid-Frankrijk geweest maar met redelijke belading toch vaak door geveerd tot op de bump stops. Zal weer goed rijden met 4 nieuwe Monroe Sensatracs. Ik zal jullie op de hoogte houden.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Bedankt heb ik nodig, net de hele zondag zo ziek als een hond geweest. Iets verkeerd gegeten dus foute boel. Gaat nu weer want ik wil morgen sleutelen. Anders zit ik weer 3-4 week op een boortoren in Duitsland.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Mission Impossible accomplished! De LS staat rondom op nieuwe Monroe Sensa-Tracs en het resultaat is verbluffend. Een van de meest dankbare reparaties die je aan een auto kan doen. Van het weekend goed ziek geweest maar gister op therapeutische basis toch maar aan de achterste schokdempers begonnen. Nou dat raad ik elke sleutelaar aan maar doe het niet op een crick en op de oprit. Het was me het dagje sleutelen wel. Om 08:30 begonnen en om 16:00 zaten de achterste dempers er weer onder inclusief de achterbank op zijn plaats. Ik had de beschikking over een enkel koloms brug en al het nodige gereedschap. Maar zo makkelijk als het in de originele werkplaats handleiding staat is het niet. Het beste is de gehele uitlaat te demonteren want dan kan je eenvoudiger de aandrijfassen er onder uithalen. Maar dit kon bij mij niet aangezien ik een enkel koloms brug had waarvan het kruis precies onder de uitlaat/midden van de auto zat. Links begonnen, hele achterbank eruit, veerpoten boven los incl deksels. Dan aandrijfas los bij het differentieel, 6 x imbusbout. Dikke moer op as eraf en dan de achterste draagarm loshalen. Dan kun je de gehele arm met fuseehuis naar voren trekken en dit geeft net 2 mm speling om de aandrijfas er uit te trekken. Het ken net op z'n fries. Dan de hele poot er onder weg en demper vervangen met veercompressoren. Daarna het geheel weer monteren. Aan de rechter kant iets ander verhaal, er zit een groot oog aan het differentieel waardoor je niet kunt volstaan door alleen de achterste draagarm los te halen, ik heb alles waar maar een dikke bout inzat los geschroefd. Onvoorstelbaar, de auto is dik 18 jaar oud, elke bout zo los en overal zat nog origineel kopervet in zoals gemonteerd in de fabriek. Dat zijn nu de Lexus details. Probeer dat maar eens met een 4 jaar oude Renault, kun je een andere auto kopen. Toen ook hier alles eraf lag de poot eronder weg en alles vervangen en weer gemonteerd. Gisteravond nog een voorpoot gedemonteerd en de demper vervangen, dit is wat makkelijker aan de voorkant. Alleen de bovenste fusee kogel moet even los anders krijg je de veerpoot er niet onderweg. Deze kogel moest even een paar klappen hebben maar verder geen probleem. De bovenste rubbers tussen de veer en topschotel waren helemaal gaar, het veerstaal lag tegen de schotel aan dit verklaarde het klappen bij verkeersdrempels. Alles weer gemonteerd en voila. Vanochtend de laatste voorpoot gedaan, zelfde proces alleen kreeg ik de veer niet ver genoeg in met mijn eigen veercompressoren. Dan komt er zoveel spanning op de kleine voorveer te staan dat deze kromtrekt.En het nieuwe rubber is bijna 1.5 cm dikker natuurlijk. Dit zorgt vaak voor angstzweet tussen de billen. Als monteur heb ik een keer mogen beleven dat een voorveer van een Chevrolet Caprice uit de werkbank schoot en een collega monteur achterna vloog, geen gewonden maar bijzonder spectaculair om te zien. Toen maar even naar een collega gegaan die nog als monteur hier in het dorp werkt en alles met een hydraulische veercompressor samengedrukt. Heel veilig en in een minuut klaar. Nou ik moet zeggen dat ik een nieuw rijdende LS 400 heb, zeer comfortabel en geen klappen meer in het stuur en geen lawaai meer vanuit de wielkasten. Geen doorzakken meer dus al met al ben ik heel tevreden. Ik moet bekennen dat er eenvoudiger auto's zijn om dempers te vervangen maar het is weer gelukt. Deze Lexus kan er weer een tweede leven tegen.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Amen!

Klinkt alsof je de nodige momenten gehad hebt met de auto. Dan is het toch wel weer heel mooi dat de auto toch weer helemaal tiptop is. het lijkt mij dat je achteraf dan wel een lekker voldaan gevoel hebt. Klasse man!
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Dat zal wel weer lekker rijden, hoe lang had je die dempers al liggen? :llol: :mrgreen:

Ben op het moment ook een achtertrein aan het demonteren, maar bij die auto waren er wel een aantal uitlijn bouten vastgeroest. Alleen als je ze er uit heb is het verdekte gedeelte en zo nog wel gewoon zilver en zie je de loctite nog zittten :worship:
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Ja idd is mijn relatie tot de LS weer inniger geworden. Ik ben niet vies van sleutelen en aan een Japanse auto werken is altijd bevredigend. Nu moet ik zeggen dat de mijne nog maar net 111000 km gereden heeft vandaar dat alles wel los wou, ook altijd binnen gestaan bij die oude meneer in Duitsland en de tweede eigenaar in Nederland. Maar alles kan vast roesten natuurlijk maar mooi dat dit niet is gebeurd. Maar het is en blijft een hele operatie maar achteraf stap je nu weer met plezier in en weet je dat je weer jaren vooruit kan.