Mission Impossible accomplished! De LS staat rondom op nieuwe Monroe Sensa-Tracs en het resultaat is verbluffend. Een van de meest dankbare reparaties die je aan een auto kan doen. Van het weekend goed ziek geweest maar gister op therapeutische basis toch maar aan de achterste schokdempers begonnen. Nou dat raad ik elke sleutelaar aan maar doe het niet op een crick en op de oprit. Het was me het dagje sleutelen wel. Om 08:30 begonnen en om 16:00 zaten de achterste dempers er weer onder inclusief de achterbank op zijn plaats. Ik had de beschikking over een enkel koloms brug en al het nodige gereedschap. Maar zo makkelijk als het in de originele werkplaats handleiding staat is het niet. Het beste is de gehele uitlaat te demonteren want dan kan je eenvoudiger de aandrijfassen er onder uithalen. Maar dit kon bij mij niet aangezien ik een enkel koloms brug had waarvan het kruis precies onder de uitlaat/midden van de auto zat. Links begonnen, hele achterbank eruit, veerpoten boven los incl deksels. Dan aandrijfas los bij het differentieel, 6 x imbusbout. Dikke moer op as eraf en dan de achterste draagarm loshalen. Dan kun je de gehele arm met fuseehuis naar voren trekken en dit geeft net 2 mm speling om de aandrijfas er uit te trekken. Het ken net op z'n fries. Dan de hele poot er onder weg en demper vervangen met veercompressoren. Daarna het geheel weer monteren. Aan de rechter kant iets ander verhaal, er zit een groot oog aan het differentieel waardoor je niet kunt volstaan door alleen de achterste draagarm los te halen, ik heb alles waar maar een dikke bout inzat los geschroefd. Onvoorstelbaar, de auto is dik 18 jaar oud, elke bout zo los en overal zat nog origineel kopervet in zoals gemonteerd in de fabriek. Dat zijn nu de Lexus details. Probeer dat maar eens met een 4 jaar oude Renault, kun je een andere auto kopen. Toen ook hier alles eraf lag de poot eronder weg en alles vervangen en weer gemonteerd. Gisteravond nog een voorpoot gedemonteerd en de demper vervangen, dit is wat makkelijker aan de voorkant. Alleen de bovenste fusee kogel moet even los anders krijg je de veerpoot er niet onderweg. Deze kogel moest even een paar klappen hebben maar verder geen probleem. De bovenste rubbers tussen de veer en topschotel waren helemaal gaar, het veerstaal lag tegen de schotel aan dit verklaarde het klappen bij verkeersdrempels. Alles weer gemonteerd en voila. Vanochtend de laatste voorpoot gedaan, zelfde proces alleen kreeg ik de veer niet ver genoeg in met mijn eigen veercompressoren. Dan komt er zoveel spanning op de kleine voorveer te staan dat deze kromtrekt.En het nieuwe rubber is bijna 1.5 cm dikker natuurlijk. Dit zorgt vaak voor angstzweet tussen de billen. Als monteur heb ik een keer mogen beleven dat een voorveer van een Chevrolet Caprice uit de werkbank schoot en een collega monteur achterna vloog, geen gewonden maar bijzonder spectaculair om te zien. Toen maar even naar een collega gegaan die nog als monteur hier in het dorp werkt en alles met een hydraulische veercompressor samengedrukt. Heel veilig en in een minuut klaar. Nou ik moet zeggen dat ik een nieuw rijdende LS 400 heb, zeer comfortabel en geen klappen meer in het stuur en geen lawaai meer vanuit de wielkasten. Geen doorzakken meer dus al met al ben ik heel tevreden. Ik moet bekennen dat er eenvoudiger auto's zijn om dempers te vervangen maar het is weer gelukt. Deze Lexus kan er weer een tweede leven tegen.