schuren remschijf langs remblok

jpsystem

Actief
14 mrt 2012
135
1
18
Ik heb mijn winterbanden gemonteerd, maar nu hoor ik linksvoor mijn schijf schuren langs de remblok.
wat me tevens opviel is dat de schijf eigenlijk niet vastzit als je het wiel eraf haalt.
Is de schijf nu ineens krom of kan ik het anders oplossen.

bvd Jps
 

chrissie

Nieuw hier
8 nov 2012
10
0
0
Als de schijf krom is geraakt kan er een beetje speling opgetreden zijn waardoor de schijf los zit. Is het banden verwisselen probleemloos verlopen, of had je daar al problemen mee waardoor dit misschien verklaard kan worden?
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Schijven zitten inderdaad los op de naaf!
Als je het wiel erop zet klemt deze het geheel vast op de naaf.
Toyota doet dit al jaren bij de meeste modellen.
Wel kan het zo zijn dat door roestvorming de schijf vast komt te zitten op de naaf.

Wat betreft het schuurgeluid, hoe hard schuurt ie?
Hoor je het bijvoorbeeld tijdens het rijden met het raam open?
Als je de auto duwt en hij sleept ligt dan is dat geen probleem.
Schuren daarintegen wel.
Slingering van de schijf kan inderdaad een oorzaak zijn.
 

jpsystem

Actief
14 mrt 2012
135
1
18
patriekske zei:
Schijven zitten inderdaad los op de naaf!
Als je het wiel erop zet klemt deze het geheel vast op de naaf.
Toyota doet dit al jaren bij de meeste modellen.
Wel kan het zo zijn dat door roestvorming de schijf vast komt te zitten op de naaf.

Wat betreft het schuurgeluid, hoe hard schuurt ie?
Hoor je het bijvoorbeeld tijdens het rijden met het raam open?
Als je de auto duwt en hij sleept ligt dan is dat geen probleem.
Schuren daarintegen wel.
Slingering van de schijf kan inderdaad een oorzaak zijn.

Ik hoor het schuren tijdens het rijden, ik vind het maar vreemd dat men voor dit systeem kiest.
De schijf kan ik wel verdraaien de gaten zijn namelijk groter dan de draadeinden.
Met de Zomer velgen heb ik het nog nooit gehoord.
Eens kijken of ik in het weekeind tijd vind om te controleren of ik wat kan ontdekken.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
patriekske zei:
Schijven zitten inderdaad los op de naaf!
Als je het wiel erop zet klemt deze het geheel vast op de naaf.
Toyota doet dit al jaren bij de meeste modellen.
Wel kan het zo zijn dat door roestvorming de schijf vast komt te zitten op de naaf.

Wat betreft het schuurgeluid, hoe hard schuurt ie?
Hoor je het bijvoorbeeld tijdens het rijden met het raam open?
Als je de auto duwt en hij sleept ligt dan is dat geen probleem.
Schuren daarintegen wel.
Slingering van de schijf kan inderdaad een oorzaak zijn.

idd toyota past dit al jaren toe op de meeste modellen en het is ook vrij normaal dat je de schijven hoort die net langs de remblokken lopen. je moet ze nog wel aan kunnen slingeren met de hand als deze opgekrikt is, als deze amper aangeslingerd kan worden dan zit deze wel een beetjeteveel tegen de blokken aan.
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
Da's idd heel normaal dat de remschijf los zit als het wiel niet gemonteerd is.

Het schuren kan zijn dat de schijf wat ingelopen is en dat de remblokjes nu tegen de randen aanlopen. Ik heb dat nu ook met m'n IS.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Als je het alleen in de bochten hoort kan je er van uitgaan dat de schijf tegen de stofplaat komt. Door buiging komt de onderkant van de schijf iets naar binnen in een bocht naar rechts.
Bij het verwijderen van het wiel kan je die plaat raken waardoor deze net iets dichter bij de schijf komt en dan is er contact. Simpel even de stofplaat van de schijf weg duwen en het zou over moeten zijn
 

jpsystem

Actief
14 mrt 2012
135
1
18
jpsystem zei:
patriekske zei:
Schijven zitten inderdaad los op de naaf!
Als je het wiel erop zet klemt deze het geheel vast op de naaf.
Toyota doet dit al jaren bij de meeste modellen.
Wel kan het zo zijn dat door roestvorming de schijf vast komt te zitten op de naaf.

Wat betreft het schuurgeluid, hoe hard schuurt ie?
Hoor je het bijvoorbeeld tijdens het rijden met het raam open?
Als je de auto duwt en hij sleept ligt dan is dat geen probleem.
Schuren daarintegen wel.
Slingering van de schijf kan inderdaad een oorzaak zijn.

Ik hoor het schuren tijdens het rijden, ik vind het maar vreemd dat men voor dit systeem kiest.
De schijf kan ik wel verdraaien de gaten zijn namelijk groter dan de draadeinden.
Met de Zomer velgen heb ik het nog nooit gehoord.
Eens kijken of ik in het weekeind tijd vind om te controleren of ik wat kan ontdekken.
Gisteren de zomerbanden weer opgezet, afhankelijk van hoevast ik elke afzonderlijke bout vastzet krijg ik het schuren weg.
Koste een kwartier werk niet echt prettig moet ik zeggen.
Dit moet toch anders kunnen.
 

jpsystem

Actief
14 mrt 2012
135
1
18
Het is het schuren langs de remblokken.

Na veel proberen was het geluid weg, ik dacht eerst dat de schijven krom waren. :X

Dus niet.? wel een paar schijven als reserve liggen. :O
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dus niet.? wel een paar schijven als reserve liggen.
Ik heb onlangs ook een piep en schuur gehad. Dat bleek veroorzaakt te worden door de remklauw die iets scheef aantrok en zo bleef hangen, waarbij 1 slidepin nogal vast zat. Misschien die ook even controleren.

Btw, wielbouten in volgorde vastdraaien met 103Nm: 1-3-5-2-4
 

jpsystem

Actief
14 mrt 2012
135
1
18
Ik heb laatst de schijven vervangen maar dit lost het problem niet op, toen de achterplaat roestvrij gemaakt.
maar ook dat hielp niet, in voorjaar de klauw maar eens uit elkaar halen.