sensoren in de Winter (banden) velgen

Droe

Nieuw hier
13 dec 2013
2
0
0
Ik ben in het proces van aankoop van een is300h F sport. De standaard velgen vindt ik geweldig. Echter voor mij is het belangrijk om ook winterbanden en velgen te hebben. De voorgestelde velgen van de dealer vind ik niet mooi, zeker in vergelijking tot de standaard velgen.

Mijn vraag: als ik velgen in de markt koop dan moeten er wel censoren geplaatst worden anders blijft er een melding op mn dashboard komen. Weet iemand of deze melding uitgeschakeld kan worden? als ik via de dealer de censoren wil laten plaatsten dan kost mij dit ? 125,- per velg. hier moet toch iets op te verzinnen zijn?
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Leeuws,

Toch weer apart. Bij mij hebben ze gemeld dat er echt niet meer als 4 codes in de auto ingelezen kunnen worden.
Ik heb het nu opgelost door de codes van de orginele TMP sensoren te copieren en deze in te laten lezen
bij de aftermarket sensoren voor mijn winterwielen. Nu denkt de auto dus gewoon dat hij steeds op dezelfde set wielen rijd
omdat hij dezelfde codes ziet in zowel de zomer als de winter set.
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
raar hoe verschillende dealers verschillende info kunnen geven. :ik heb de info gehad van Olivier uit de garage Segers (Lexus Hasselt). binnenkort gaan de zomerbanden er op, waarschijnlijk weet ik dan meer. Ik had eerst voorgesteld om net zoals bij jou de codes te kopi?ren en eigenlijk 2 setjes met dezelfde codes te gebruiken, maar de dealer zei me dat dit niet nodig was? "er kunnen 2 setjes in het geheugen, zonder probleem" was het antwoord. Nu ben ik wel benieuwd welke dealer gelijk heeft, want ik begin als maar minder vertrouwen te krijgen in de mijne!

Armetak, bij welke dealer ga jij?
 
Laatst bewerkt:

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Leeuws, Ik zit bij Lexus Amsterdam maar dat is heel ver weg van Hasselt........ Ben wel benieuwd hoe dat dan zit bij jouw zomerbanden. Ik neem aan dat je net als ik 2 sets velgen hebt net als ik.
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
Armetak, klopt Amsterdam is niet zo kort bij Hasselt. Ik heb net als jij 2 setjes velgen. Ik bedoel, ik heb net een 2e setje met zomerbanden besteld. normaal zijn ze er eind volgende week. Dan gooi ik ze binnen bij de dealer in Hasselt en gaan ze alles prepareren zodat ik als ik langs kom voor de wissel niet moet wachtten, behalve op het inlezen van het tweede setje.
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
de dealer gaat die plaatsen, ik heb de velgen en banden bij de bandencentrale gekocht, ongemonteerd en de dealer zet de sensoren er in (zit in het ventiel) en leest ze in. ik hoef alleen de werkuren en sensoren te betalen.
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
Speciaal voor jou gaan vragen. Vanmiddag een ommetje gemaakt langs de dealer omdat ik het zelf ook niet wist en ze kosten per stuk ?45 ex btw. Dus net geen ?55 per stuk incl btw. Dan moeten ze nog wel geplaatst en ingelezen worden, maar dat is aan uurloon en duurt ook niet zo lang. Ik vermoed dat ?250 het zaakje wel dekt.
 

Lexxie

Hoort erbij
13 okt 2013
31
0
0
Oke dat valt dan nog wel te overzien. Ik ga nu zomerbanden met velgen kopen en daar zitten de sensoren niet in. De dealer hier wilde ca. 700 euro voor de sensoren incl. montage.
 

Vsk996

Hoort erbij
25 feb 2014
94
1
0
Ben leek. Ik was ook van plan een 2de set velgen te bestellen met winterbanden en had er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat er sensoren nodig waren. De auto's welke ik tot heden heb gehad werkte de bandenspanningscontrole via het ABS. Een verschil in draaisnelheid op rechte stukken geeft aanleiding tot een melding. Niet bij Lexus dus ? Hier wordt echt de spanning gemeten dan ?
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
No Title

@vsk996 : klopt, lexus gebruikt een sensor die in het ventiel zit. het systeem dat de draaisnelheid meet wordt door bv bmw gebruikt (als ik me niet vergis)

hierbij ook nog een fototje van de zomervelgen (net toegekomen)
 

Bijlagen

  • photo1710.jpg
    photo1710.jpg
    271,2 KB · Weergaven: 34

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Leeuws, klopt van BMW is inderdaad via draai snelheid wat middels de ABS sensoren gedetecteerd word. Heb ik 5 jaar ervaring mee en werkte heel goed. Is een stuk eenvoudiger met een extra set velgen om de auto in te stellen kwa bandenspannings controle dan die sensoren in de wielen.
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
hoi heren,
eindelijk staan de zomersloffen er onder en hierbij de faktuur om dit verwezelijkt te krijgen (velgen en banden zijn niet bij de garage gekocht)
handwerk (uurloon) ? 90 (1.5 uur), fitting kit 4 x ? 2.96, ventiel 4x ? 45, monteren en balanceren 4x ? 9.26 en klein materiaal 1x ? 20. deze prijzen zijn ex BTW, dus zoals jullie zien niet echt goedkoop, maar nog steeds goedkoper dan de ? 700 die de dealer van Lexxie wilde (incl BTW betaal ik ? 410.04).
Nogmaals heb ik gevraagd hoe het nu zit met de sensoren. nogmaals is me bevestigd dat de wagen 8 codes kan onthouden, dus 2 setjes banden. de winterbanden moeten er dus gewoon op kunnen zonder ik langs de garage moet.
terwijl de wagen toch in de garage was heb ik het navisysteem ook nog laten updaten. maar daar heb ik een extra topic over lopen en dat zal ik daar aanvullen.
groetjes
 

Lexxie

Hoort erbij
13 okt 2013
31
0
0
Heb vandaag velgen en zomerbanden laten monteren bij een lokale velgenwinkel. Ik had nog geen sensoren aangeschaft, maar dat hoeft nu ook niet meer, want zonder de sensoren gebeurt er niks op het dashboard er gaat dus geen waarschuwingslampje branden als de auto zonder sensoren rijdt.
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
Voor zij die het nog zouden zoeken, maar er staat een knopje onder de stuurkolom. als je er 3x kort na elkaar op drukt, switcht het systeem van sensoren. dwz dat je 8 sensoren kan inlezen, 1 setje zomer en 1 setje winterbanden bv. dan hoeft hij niet telkens aan de computer zoals sommige dealers beweren.
 

Bas Timmermans

Hoort erbij
24 nov 2013
78
0
0
Verrek, ff naar buiten gegaan en idd onder de stuurkolom, of eigenlijk onder het dashboard paneel onder de stuurkolom. Er staat "set" en een bandenlogo bij.
 

Vsk996

Hoort erbij
25 feb 2014
94
1
0
Heb net (gezien het weer !) wintervelgen en banden laten monteren. Foto's staan ondersteboven en ik krijg het niet goed. Daarnaast zo'n zat verkeerd en was te lui om auto te verzetten...
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    302,7 KB · Weergaven: 53
  • image.jpg
    image.jpg
    286,5 KB · Weergaven: 54
  • image.jpg
    image.jpg
    234,7 KB · Weergaven: 44