Sneeuw en ijs

Ok, het is niet in een Lexus, maar deze content wil ik jullie toch niet onthouden. Een legendarisch filmpje met Rob Slotenmaker op Zandvoort in fantastische omstandigheden 😁

Ach, Henk Terlingen. Hij ging toch op een gegeven moment de Apollo volgen na Chriet?
Ja als je dat hebt meegemaakt ben je officieel oud.😂

• Haha
Waarderingen: Bobusa en Johno
Ik heb Apollo Henkie nog meegemaakt. Ben ik echt officieel oud? Of heb ik meer verleden dan toekomst!? ;)

Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Raymond Schrave
ik heb nieuwe zomerbanden onder mijn gs300..na dinsdag met moeite te zijn thuisgekomen staat ie nu stil ..niet mee te rijden ook niet in de snowstand. gelukkig beschik ik nog over een daihatsu cuore , voorwiel aangedreven en op zomerbanden...geen centje pijn :-) ik denk dat het dus vooral de achterwiel aandrijving is die in combinatie met zwaar en veel vermogen dwars ligt :)

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
ik heb nieuwe zomerbanden onder mijn gs300..na dinsdag met moeite te zijn thuisgekomen staat ie nu stil ..niet mee te rijden ook niet in de snowstand. gelukkig beschik ik nog over een daihatsu cuore , voorwiel aangedreven en op zomerbanden...geen centje pijn :-) ik denk dat het dus vooral de achterwiel aandrijving is die in combinatie met zwaar en veel vermogen dwars ligt :)
AWD helpt zeker maar ook dan is het nu niet aan te bevelen om op zomerbanden de weg op te gaan. Sturen blijft een uitdaging en de remweg is ook significant langer dan op winterbanden. Daar doet een AWD niets aan. Het enige voordeel is dat je tractie hebt op vier wielen en dat je daarmee makkelijker wegkomt en wellicht iets beter in het spoor blijft.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
cuore heeft alleen voorwielaandrijving...is erg licht en geen centje pijn...net een test gezien met een vergelijking tussen zomer , all weather en winterbanden...het verschil was niet erg schokkend...en...veel mensen rijden bovendien nog op oude afgesleten winterbanden...ik ben 1 van die mensen die zeggen...voor die evt paar slechte dagen in het jaar ....in de test werd ook gezegt..winterbanden zijn voor koud weer niet perse voor sneeuw ontworpen .

Mijn IS staat ook op zomerbanden maar er is idd niet mee te rijden. Dat heb ik afgelopen zaterdag noodgedwongen nog moeten doen (we moesten toch op de een of andere manier thuis komen) maar nu staat de auto echt wel voorlopig stil.
Gelukkig kan dat qua werk e.d.

Wel ga ik vanmiddag preventief de accu even een uurtje aan de lader hangen. Wil geen risico lopen dat door de kou en de lange stilstand (kan zomaar 2 weken gaan worden) de accu het begeeft.

• Leuk
Waarderingen: wilcom2005 en Bobusa
Leuk de slipschool , als 14 jarig jongetje die elke zomer in Zandvoort zat *(1972) daar een beetje leren auto rijden van Jantje Lammer en Tonnie Zwanenburg en van mijnheer Rob zelf. Waren toen Simca 1000 die er op de slipschool reden.
Leuk om het terug te zien. :sneaky: ;) :cool:
O ja ik rijdt op All weather net terug van 2 weken vakantie en vooral in Duitsland veel door de sneeuw, ging prima op

Vredestein QUATRAC PRO+

• Leuk
Waarderingen: Johno
Hier de GS ook nog op zomerbanden. Terwijl de winterbanden in de garage liggen. Ik heb het allemaal weer prima gepland....😂
Moeten nog op de velg. En de garagehouder was afgelopen 2 weken op wintersport. En toen ging het sneeuwen, en nog meer sneeuwen en kwam ik er niet meer op tijd tussen om de winterset voor elkaar te krijgen
Heb vervolgens maar gegokt......en verloren.
Nu staat de GS er al even zo bij, want er is niet mee te rijden:

IMG-20260107-WA0004.jpg

Mijn IS staat ook op zomerbanden maar er is idd niet mee te rijden. Dat heb ik afgelopen zaterdag noodgedwongen nog moeten doen (we moesten toch op de een of andere manier thuis komen) maar nu staat de auto echt wel voorlopig stil.
Gelukkig kan dat qua werk e.d.

Wel ga ik vanmiddag preventief de accu even een uurtje aan de lader hangen. Wil geen risico lopen dat door de kou en de lange stilstand (kan zomaar 2 weken gaan worden) de accu het begeeft.
Thuiswerken kon niet helaas🚂:ROFLMAO: vanmorgen moest ik uitwijken voor een opgefokte tegenligger, rechterachterwiel in de berm.
Beetje schommelen, 'snow-modus', object onder de band, "TRC off", duwen, niets hielp. ANWB gebeld, komt hier niet voor en moet via verzekering (daar ben je dan 'gouden lid' voor met hun 'mobiliteitsgarantie':unsure:). Verzekering gebeld en berger binnen 30 minuten aanwezig, zelfs met ketting slepen nog moeite maar binnen 5 minuten eruit. Verder geen schade alleen een vieze auto en pak en wellicht de factuur/schadevrije jaren maar dat komt wel goed.

Snowmodus geeft ook een sterk gereduceerd en vloeiender vermogen richting de aangedreven wielen.
Je moet echt je gaspedaal dieper intrappen.
Inderdaad, dieper (tot de bodem) ingetrapt en dat ging wel prima(y)

Even my 2 cents: Ik vind het onverantwoord om tegenwoordig met sneeuw op zomerbanden de weg op te gaan. Bijna niemand heeft de ervaring van auto beheersing zoals Rob Slotemaker en je bent een gevaar voor jezelf, je passagiers en de medeweggebruikers. En ik denk dat de kosten van winterbanden niet opwegen tegen die risico's.
Afgelopen najaar de banden noodgedwongen laten repareren/vervangen, hierdoor wel gevraagd om all-season maar heeft de garage direct een nieuwe set originele/specifieke IS F-Sport banden eronder gezet. Al met al volgend jaar wel wisselen, al is nu ook wel de vraag bij mij opgesprongen of de IS (ook met andermans ervaringen) wel de juiste keuze is voor woon-werkverkeer tijdens sneeuw. De CT had geen snow-modus maar behalve de accu toch iets minder moeite ermee.
:coffee:

Leek nog wel mee te vallen. De accu was 11,9V.
Toch de lader er maar even preventief 3 kwartier aangehangen. Moet voorlopig wel weer goed zijn.
Eens zien ook wat volgende week de -10 voor effect heeft.

Mee eens!!

Kan iemand nog even uitleggen wat de voordelen zijn van achterwielaandrijving?
;-)

Met normaal weer voel ik geen verschil.
Maar als het glad is........
een wereld van verschil!!!

Mee eens!!

Kan iemand nog even uitleggen wat de voordelen zijn van achterwielaandrijving?
;-)

Met normaal weer voel ik geen verschil.
Maar als het glad is........
een wereld van verschil!!!
Rijplezier. Achterwielaandrijving is echt een andere ervaring dan voorwielaandrijving. Dat merk je vooral bij wat vlotter accelereren (zeker in bochten).

• Leuk
Waarderingen: quattrootje
Gisteren heel even met de NX AWD weggeweest. Wat vooral opvalt is dat er voldoende grip in verse sneeuw is met de Hankook all seasons. Aangereden sneeuw is gladder maar ook dan grip, ook met remmen, wel langere remweg maar dat is niet meer dan logisch. Verder viel het onderstuur op, de NX wil rechtdoor als ik dat niet wil, lagere snelheid in een bocht is dan wel nodig. Eigenlijk met wat aanpassing mooi probleemloos.

Morgen naar Zwolle voor APK en groot onderhoud, ben benieuwd hoe het er dan bij ligt buiten :unsure:

• Leuk
Waarderingen: Johno
Mijn ervaring van een jaar of 40 met winterbanden is dat ze steeds beter zijn geworden, met name op losse of vastgereden sneeuw. Bij "black ice" op de weg helpen echter alleen spijkerbanden. Daarnaast helpen alle moderne voorzieningen aan de auto ook, zoals de "snow" stand die het bruut gasgeven bewust enigszins beperkt. Het is niet zo dat het verkeer er veel veiliger door is geworden.

Ik krijg onderweg vaak het gevoel dat mensen denken "ik heb een auto met alles er op en aan" dus ik kan wat meer. Gisteren zag ik een Mercedes AMG vierwielaangedreven sedan bij mij in de straat. De chauffeur wekte niet de indruk de auto in 10 cm sneeuw volledig onder controle te hebben, hij had de volle breedte van de straat nodig.....

Een waarschijnlijk prima uitgeruste auto met iemand aan het stuur die wel over de financien beschikt om zo'n ding te rijden maar niet de rijvaardigheid om in dergelijke omstandigheden blijft een gevaar voor zichzelf en anderen.

Eigenlijk zou het rijden met zomerbanden onder dergelijke omstandigheden verboden moeten worden. Wanneer de ene auto nog redelijk te manoevreren is met en de auto achter je op bijna "slicks" rijdt, zul je bij afremmen waarschijnlijk niet kunnen vermijden.

Rijplezier. Achterwielaandrijving is echt een andere ervaring dan voorwielaandrijving. Dat merk je vooral bij wat vlotter accelereren (zeker in bochten).
Ja mee eens. En ook voel je bij voorwielaandrijving vaak wat aandrijfkrachten in 't stuur, dus bij achterwielaandrijving is het gevoel in het stuur zuiverder/cleaner.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en Johno