Start accu Lexus ct200h 2012

sweels

Nieuw hier
16 apr 2023
1
0
1
Goedeavond,

Mijn startaccu van mijn Lexus ct200h 2012 heeft de geest gegeven.
Heeft iemand een goed en betaalbaar alternatief om deze te vervangen voor de standaard startaccu?

Met vriendelijke groet,
Niels
 
Goedeavond,

Mijn startaccu van mijn Lexus ct200h 2012 heeft de geest gegeven.
Heeft iemand een goed en betaalbaar alternatief om deze te vervangen voor de standaard startaccu?

Met vriendelijke groet,
Niels
ik zou de standaard, een originele accu nemen, ze gaan toch voor jaren lang mee, niet?
Luc
 
Ik zit met hetzelfde. De auto staat al een tijdje stil en is helemaal leeg. Ik heb een 5A lader (van de Lidl ofzo) die normaal perfect werkt, maar die geeft ook al een foutmelding (accu met een streepje erdoorheen) als ik dat lipje in de zekeringhouder gebruik om em proberen op te laden. Doel van dit 'proberen op te laden' is om slechts de achterklep te kunnen openen.
Ik had nog even geen zin om dit te proberen:

Maar mijn vraag aan jullie is. Als ik een accu wil bestellen bij de gebruikelijke webshops komt altijd die dure Yuasa accu van EUR 250 tevoorschijn.
Ik heb in een verleden deze accu ook als eens vervangen met een alternatief (gebruikelijk merk) maatr alle webshops komen dan met een model waarbij de polen omgedraaid zijn. Uiteindelijk heb ik dat destijds ook erin gekregen.

Dit keer wil ik graag een accu voor een normale prijs (onder of rond de EUR 100) die gewoon goed past. Ik kan het maar slecht vinden. Iemand een idee?
 
Zoek eens op “accu met omgekeerde polen” , ik zie dan verschillende types tevoorschijn komen.
Bel anders eens even met een specialist op accu-gebied, van al die webshops wordt je vaak niet veel wijzer.
 
Laatst bewerkt:
En er is oud draadje met info op deze site (tik op de header die als link werkt) :
 
De 12V accu in een hybride heeft een andere functie dan in een "normale" auto. Hij wordt niet gebruikt om te starten en is ook niet in staat een zeer hoge startstroom te leveren zoals vereist bij een conventionele auto. Daarentegen kan hij wel goed tegen een continue relatief lage belasting, mits de spanning nog voldoende hoog is. Als die spanning te laag is, zal de auto niet via het hybride gedeelte worden gestart omdat voorafgaand aan het starten wordt nagegaan of de 12V accu nog voldoende spanning heeft.

Vanwege de volledig andere ontlaad- en laadcyclus wordt daarom bij hybride auto's een 12V accu toegepast met een andere inwendige constructie. Het verdient daarom de voorkeur om bij een kapotte 12V accu deze te vervangen door een vergelijkbaar type. Een "normale" 12V startaccu zal in de praktijk mogelijk problemen geven.
 
Een standaard accu is prima, gaat misschien een fractie korter mee maar kost maar een derde van het origineel.
In mijn LS 600h heb ik ook de dure Panasonic (€450.-- bij de dealer toen) laten vervangen door een Bosch accu, deze was ca. €150.--
De dealer zegt het niet graag maar wist precies welk alternatief ik nodig had.
Ik zou er nooit zo'n duur origineel in laten zetten.
 
De 12V accu in een hybride heeft een andere functie dan in een "normale" auto. Hij wordt niet gebruikt om te starten en is ook niet in staat een zeer hoge startstroom te leveren zoals vereist bij een conventionele auto. Daarentegen kan hij wel goed tegen een continue relatief lage belasting, mits de spanning nog voldoende hoog is. Als die spanning te laag is, zal de auto niet via het hybride gedeelte worden gestart omdat voorafgaand aan het starten wordt nagegaan of de 12V accu nog voldoende spanning heeft.

Vanwege de volledig andere ontlaad- en laadcyclus wordt daarom bij hybride auto's een 12V accu toegepast met een andere inwendige constructie. Het verdient daarom de voorkeur om bij een kapotte 12V accu deze te vervangen door een vergelijkbaar type. Een "normale" 12V startaccu zal in de praktijk mogelijk problemen geven.
Ikzelf neig vrijwel altijd naar OEM onderdelen maar wellicht goed om hieraan dan extra uitleg te geven? Waarom die goedkope accu niet? Werkt deze dan niet goed? Gaat hij veel minder lang mee? 12V is toch 12V?
 
Er kan qua techniek prima een loodaccu in. De reden dat Toyota origineel AGM monteert, heeft vooral te maken met het gevaar van gassen in het interieur, bij een botsing, wanneer de auto aan de rechter achterkant geraakt wordt (accu zit in de achterbak van een CT). Zit de accu bij een Toyota/Lexus hybride niet in het interieur, is het ook geen AGM. Het is dus de keuze uit een goedkope accu of toch wat meer uitgeven voor het geval dat.

Oa. de Varta B33 is zover ik weet een goedkoper passend alternatief.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa, Rogier en D43m0n
Top!. Ik heb die B33 besteld. Ik zal hier nog bevestigen of het past.

Gegevens van de accu: 45Ah, breedte 238, diepte 129, hoogte 227, pluspool zit links voor. Pluspool diameter ca 14 (+/-1), minpool ca 12 (+/-1).

>> Ja! Die past perfect! Kostte EUR 75 INC BTW en verzenden (bij mapp.nl)
Ik moest alleen het gat voor de gasafvoer ietsje opboren om de originele plug erin te laten passen.
Bij elkaar kwartiertje werk.
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf neig vrijwel altijd naar OEM onderdelen maar wellicht goed om hieraan dan extra uitleg te geven? Waarom die goedkope accu niet? Werkt deze dan niet goed? Gaat hij veel minder lang mee? 12V is toch 12V?
Ik ga hier toch gewoon voor een (goedkopere) "traditionele" loodaccu. In mijn vorige GS450h zat al een accu van Bosch toen ik die auto kocht, na iets meer dan 5 jaar in mijn bezit was die accu klaar. Is dit geval gaat de goedkopere optie dus iig 5+ jaar mee, lijkt mij prima.

Daarna is er dus weer zo'n Bosch ingegaan van onder de 150 euro.