Stoelverwarming hapert (knopjes)

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dag Lexus vrienden.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.


De stoelverwarming, (of de knopjes) werken opeens niet meer (goed).

Ik heb de "optionele" stoelverwarming met 3 standen knopjes.

Soms gaat het lampje wel branden, soms ook niet. Dan doet links het niet, nu doet rechts het niet, op moment van schrijven doet alleen links stand 1 het...(zie foto) Zal toch geen zekering zijn als t af en toe wel werkt.

(Ik had dit kort na aanschaf ook al een keer gezien, maar daarna werkte het altijd, dus dacht zal wel aan mij liggen) maar nu opeens allebei de kanten weer moeilijkheden.

Iemand enig idee waar dit mee te maken kan hebben/ hetzelfde ervaren?

(Edit) 2 minuten later werkt rechts volledig, en links alleen stand 1.
(Rechts is spontaan mee gaan branden terwijl de knop nog aan stond en is nu ook in te schakelen op de hoge stand)
 

Bijlagen

  • 16210644129823933196109700446320.jpg
    16210644129823933196109700446320.jpg
    6,6 MB · Weergaven: 58
Laatst bewerkt:

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.118
4
827
113
Omdat beide stoelen irrationeel werken vermoed ik het massacontact van de ECU (controller) of de ECU zelf is defect. Een keer met de connectoren "wiebelen" of de ECU doorsolderen zou kunnen helpen.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.726
467
83
Wat @Higgie zegt. Vermoedelijk een slecht contact.

Deze schakelaars zijn trouwens niet af fabriek, maar achteraf ingebouwd. (Maar waarschijnlijk wel door de dealer)
Als fabrieksoptie heb je draaiwieltjes ipv schakelaars.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Wat @Higgie zegt. Vermoedelijk een slecht contact.

Deze schakelaars zijn trouwens niet af fabriek, maar achteraf ingebouwd. (Maar waarschijnlijk wel door de dealer)
Als fabrieksoptie heb je draaiwieltjes ipv schakelaars.
Ja, daarom heb ik maar "optioneel" genoemd, omdat ik wist dat het niet af fabriek was :)
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Omdat beide stoelen irrationeel werken vermoed ik het massacontact van de ECU (controller) of de ECU zelf is defect. Een keer met de connectoren "wiebelen" of de ECU doorsolderen zou kunnen helpen.
Dank jullie wel voor het meedenken.
Slecht contact in de schakelaar dacht ik eerst ook aan. (En is ook niet uitgesloten) maar dat beide op 1 dag plotseling dienst weigeren doet mij idd vermoeden dat de kans groter is dat dat andere, of een combinatie van beiden het geval is.

Dan het doorsolderen,
Waar zit deze ECU?

En wàt soldeer ik dan precies?
(Heb namelijk nog geen idee hoe het er uit ziet, en wat er evt te solderen is)

Of is het een kwestie van een paar draden terug op de contacten solderen wat je bedoelt?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.726
467
83
Ik weet bijna zeker dat de schakelaars niet via een ECU gaan.
Ik zou beginnen met de stekkers op de schakelaars, gezien dat het makkelijkste is. Gewoon een keer eraf en er weer op (daarbij doen ik de aanname dat het met AMP stekkers zit).
Ik vermoed dat er draden vanaf de schakelaars in één keer naar de stoelen lopen en dat de rest van de elektronica dus onder de stoelen zit.
Dit zou natuurlijk ook in de middenconsole kunnen zitten, maar lijkt mij minder waarschijnlijk.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik weet bijna zeker dat de schakelaars niet via een ECU gaan.
Ik zou beginnen met de stekkers op de schakelaars, gezien dat het makkelijkste is. Gewoon een keer eraf en er weer op (daarbij doen ik de aanname dat het met AMP stekkers zit).
Ik vermoed dat er draden vanaf de schakelaars in één keer naar de stoelen lopen en dat de rest van de elektronica dus onder de stoelen zit.
Dit zou natuurlijk ook in de middenconsole kunnen zitten, maar lijkt mij minder waarschijnlijk.
Ik heb net een filmpje gezien op jouwbuis:
daar heb ik een aardig idee gekregen van de vermoedelijke eenvoud van het systeem.

met jullie tips en dit filmpje vermoed ik dat ik er wel uit ga komen!

Bedankt!

als het opgelost is laat ik wel wat horen.. (maar nu eerst maar weer eens voor de baas aan het werk) ;)
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.118
4
827
113
Als je voor een baas werkt kun je wel twee katten onderhouden plús je houdt geld over voor een LS...
Maar alle gekheid op een stokje, @Henri27 : Haal je midden console er eens uit en kijk of de connectoren allemaal goed vast zitten, gewoon even losklikken en weer vastklikken. Het is aftermarket dus misschien geen Lexuskwaliteit.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Als je voor een baas werkt kun je wel twee katten onderhouden plús je houdt geld over voor een LS...
Maar alle gekheid op een stokje, @Henri27 : Haal je midden console er eens uit en kijk of de connectoren allemaal goed vast zitten, gewoon even losklikken en weer vastklikken. Het is aftermarket dus misschien geen Lexuskwaliteit.
Kennelijk heb jij mijn baas nog nooit ontmoet :p

Ik zal eens voorzichtig proberen de boel los te halen.

Het wordt mijn eerste DIY bij de Lexus, dus de bedoeling is natuurlijk wel dat je daar achteraf niks van ziet. Maar ik hoop dat het zo simpel is en snel opgelost
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik heb het even los gehad, toen de middenconsole open was, deden beide knopjes het op beide standen, maar ik zag wel dat het lampje af en toe uit ging als ik een beetje aan het draadje wiebelde. stekkers en connectoren zien er allemaal zeer degelijk uit. (als nieuw, niet aan geknutseld of plat geknepen)
ik heb ook even de knopjes gewiebeld zoals Higgie adviseerde.

Als ik het zo zie is het niet meer dan even wat slecht contact. for the time being laat ik het even zo, (het werkt nu immers weer) maar als het probleem terugkomt kan ik altijd even nieuwe knopjes/connectoren/stekkers proberen. (of schoonmaken en opnieuw aansluiten)

Wat me overigens wel opviel is de hoeveelheid snoepjes en snoeppapiertjes die er onder de middenconsole lag. de monteur die daar onder heeft gezeten was kennelijk verslaafd aan anti flu, het was allemaal brandschoon, geen stofje te bekennen, maar wel stuk of 5 van die papiertjes :p


@Higgie en @RoelVB bedankt voor de bijdrage aan de oplossing!
@Frank2b thanks dat je me eraan herinnert dat werken voor een baas eigenlijk verleden tijd is, toch eens gaan nadenken hoe ik daar iets aan kan doen 😅
@Lexpeter als ik ooit een koud achterwerk krijg weet ik waar ik terecht kan :cool: