Storingslampje TPMS sensor uit programmeren.

Rico50

Hoort erbij
31 jan 2022
34
17
8
Ik heb sinds kort een knipperende bandenspanningssensor, da betekent volgens mij dat de batterij van 1 vd sensoren op is.
A: Ik weet natuurlijk niet welke het is.
B: Eigenlijk vindt ik die melding helemaal niet interessant en wil ik die melding uit geprogrammeerd hebben, is dit eigenlijk mogelijk en hebben wij mensen op het forum die dit kunnen?

Rico
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Ik heb deze vraag al vaker gezien op CL bij de 3GS én 4LS, het simpele antwoord was: Nee, kan niet.
Zelfs als je de ECU loshaalt krijg je een foutmelding.
De eerste batterij is leeg, omdat je een minimaal 11 jaar oude auto hebt zullen de andere 3 (of 4 als je reservewiel er een heeft) snel volgen. Zeker deze winter als de batterijen het moeilijk krijgen door de kou. Dus helaas allemaal vervangen.

Ik vind ze wel makkelijk, met een druk op de knop zie ik m'n bandenspanning per wiel. (Kan dacht ik niet bij de 3GS)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator en Johno

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Bekend euvel. Dit voorjaar was ik aan de beurt. Voor 100 euries per hoek all-in was ik er weer vanaf.
Was wel even opletten, Lexus heeft natuurlijk wel weer voor een speciale eigen versie van een sensor gekozen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Rico50

Hoort erbij
31 jan 2022
34
17
8
Ok duidelijk verhaal, voorlopig ga ik deze niet allemaal vervangen ik vindt de meerwaarde niet zo interessant, ik controleer de bandenspanning zowiezo al elke week na het handmatig wassen.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Afhankelijk van de typegoedkeuring en toelating is TPMS verplicht en kan het zelfs een afkeurpunt zijn voor de APK. Dat is ook de reden dat het niet uit te schakelen is.

Zie onderstaande link voor meer info.

 
  • Leuk
Waarderingen: kiwicupra en Higgie

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Afhankelijk van de typegoedkeuring en toelating is TPMS verplicht en kan het zelfs een afkeurpunt zijn voor de APK. Dat is ook de reden dat het niet uit te schakelen is.

Zie onderstaande link voor meer info.

Sinds 2012 moeten alle nieuw ontwikkelde auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen met een nieuwe typegoedkeuring verplicht zijn uitgerust met TPMS. Vanaf 2014 zijn autofabrikanten verplicht om nieuwe auto’s van het TPMS te voorzien. Vanaf 20 mei is dit bandenspanningscontrolesysteem officieel onderdeel van de APK. Wanneer het TPMS-controlelampje bij auto’s met een datum eerste toelating tot 1 januari 2018 niet dooft, zal de keurmeester adviseren dit te laten repareren. Voor auto’s met een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2018 geldt een brandend TPMS-controlelampje als afkeurpunt.

Bron: https://automotiveacademy.nl/nl/blogs/commercieel/alles-wat-je-moet-weten-over-tpms-en-apk
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank2b en Higgie

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Bedenk ook, al controleer je elke dag de bandenspanning, als je vijf minuten later over een spijker heen rijdt en de band loopt langzaam leeg krijg je een melding, dit zou je anders pas merken als je auto vreemd begint aan te voelen, sommige mensen merken helemaal niets.

Low tire.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

RémyK

Nieuw hier
22 sep 2022
20
10
3
hallo,

zijn de TPMS-sensoren blijkbaar niet universeel en dus overal te koop dan? Of op z'n minst after market te krijgen met een duidelijke type-specificatie?
 

wortelknager

Hoort erbij
28 sep 2013
65
34
18
Ik heb ergens het volgende gelezen, You can disable bad TPMS sensors simply by entering "0000000" or "FFFFFFF" for the ID code.
Met Techstream deze code invoeren voor de defecte opnemer.
Zelf niet getest.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
zijn de TPMS-sensoren blijkbaar niet universeel en dus overal te koop dan? Of op z'n minst after market te krijgen met een duidelijke type-specificatie?

De TPMS-sensoren zijn niet generiek. Maar de betere bandenboer weet welke sensor voor Lexus werkt.
 

Rico50

Hoort erbij
31 jan 2022
34
17
8
Ik heb ergens het volgende gelezen, You can disable bad TPMS sensors simply by entering "0000000" or "FFFFFFF" for the ID code.
Met Techstream deze code invoeren voor de defecte opnemer.
Zelf niet getest.
Als iemand zich geroepen voelt om dit op mijn auto te testen houd ik mij aanbevolen ;-)
We hebben toch wel mensen op dit forum die mede forummers helpen?
 
Laatst bewerkt:

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Als iemand zich geroepen voelt om dit op mijn auto te testen houd ik mij aanbevolen ;-)
We hebben toch wel mensen op dit forum die mede forummers helpen?
Ik woon in Den Bosch. Ik heb de benodigde apparatuur. De vraag is even of ik Techstream werkend krijg op mijn huidige laptop. Dan wil ik het zeker proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rico50

RémyK

Nieuw hier
22 sep 2022
20
10
3
heb Lexus gebeld voor 4 nieuwe sensoren: oude onderdeelnummer is vervangen door een ander en nu ineens kosten ze €200,- per stuk!!
Lexus Antwerpen gebeld en daar vragen ze € 77,- voor hetzelfde onderdeel....rara, hoe kan dat??
 

RémyK

Nieuw hier
22 sep 2022
20
10
3
ja, ze wisten me allebei te vertellen dat het onderdeel was omgenummerd en dat nieuwe nummer gaf dus deze 2 verschillende prijzen...

Eerst dacht is nog: 200,- voor de 4, maar dat zou voor Lexus-begrippen natuurlijk weer veel te goedkoop zijn.