Stotteren/misfires

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
Ik heb een probleem met m'n IS200. Bij lage toeren stottert hij nogal, en bij stevig optrekken houdt hij zeer merkbaar erg in, bij aanhoudend optrekken begint het engine management lampje te knipperen. Als ik vervolgens stop met accelereren stopt het lampje met knipperen.
Als ik via OBDII dan de foutcodes uitlees, geeft hij misfires aan in diverse cilinders, nooit steeds dezelfde ze zijn alle 6 weleens voorbij gekomen.
Het lijkt me dus niet dat de bobines het probleem zijn, maar eerder de brandstoftoevoer of het brandstofmengsel wat de misfires veroorzaakt.

Als de motor net gestart is (koude motor) lijkt het probleem een paar minuten/kilometers niet aanwezig.
Ik begon daarom aan de lambdasensor te denken omdat de motor bij een koude start niet meteen de waardes van de lambdasonde gebruikt om z'n mengsel op af te stemmen.

Daarnaast heb ik net geconstateerd dat de uitlaat een enorm lek heeft op de aansluiten van de katalysator (vlak vóór de lambdasonde), wat me dus eigenlijk nog meer doet vermoeden dat die de boosdoener is.

Om dit te testen wilde ik deze loskoppelen. Heb ik het goed dat de stekker hiervoor onder de bestuurdersstoel zit en bereikbaar is via de opening in het tapijt voor de luchttoevoer onder de stoel?

Deze had ik iig losgekoppeld, maar vreemd genoeg veroorzaakte dit geen foutmelding?.... Als de ECU geen lambdasensor registreert moet dit toch een foutcode geven?

Is er iemand die een vermoeden heeft wat hier aan de hand is?

Alvast bedankt!
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Op dat lek geeft ie sowieso valse uitlaatgassen wat een storing via de lambda kan geven, gelijk dichten dus.
Als er geen specifieke foutmeldingen zijn dat er per cilinder iets mis is dan lijken de bobines in orde en is waarschijnlijk het uitlaatlek via de lambda de oorzaak.
Aan de andere kant kan 1 kapotte bobine heel het motormanagement in de war gooien met het resultaat zoals je beschreef, kan geen kwaad om dit nogmaals te checken.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Interessant. Dus een kapotte bobine hoeft niet per definitie een motorstoring er in te gooien?
Sterker nog: Het kan de rest van de bobines/aansturing van ECU ook ontregelen?

Zonder mijn bedoeling om dit topic te kapen: Stel dat bobines vervangen moeten worden. Zijn er bepaalde merken die je specifiek wel of niet zou moeten nemen? Afgezien van OEM, want dat is uiteraard altijd het beste. Is er ergens een bepaalde goede 2e merk?
Ik zie bij mijn motor een mix van bobines tussen merkloos (wss origineel) en Hella. Geen idee of Hella een aanrader is.

@T-Jay Ben heel benieuwd of jouw probleem opgelost is als je uitlaat weer dicht is.
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Als een bobine nog nét op het randje werkt kan dat een tijdelijke storing geven , bijvoorbeeld bij het accelereren, om daarna nog een tijdje te werken zoals het hoort. Kort daarna zal ie toch de geest gaan geven en staat het blok op 5 poten te draaien wat je dan ook onmiddellijk merkt in power en de batterij aan waarschuwingslampen. Zelf diverse keren meegemaakt en zelfs bij cilinder no. 1 totale uitval wat als resultaat had dat de wagen aan de kant moest worden geduwd (betrof een IS 200 en dat voor een rood stoplicht...gevolg: file). Pas bij het ter plekke wisselen van de bobine (en een reset) startte het blok weer normaal op.
Een goed 2e merk...in principe altijd voor OEM gaan. Is duurder maar ook betrouwbaarder dan imitatie...been there, done that.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Kan veel verschillende oorzaken hebben.

Al dan wel ver gezocht, het kan in de ontsteking zitten. Ik zou het zeker niet uitsluiten.
Zelfde geld ook voor de injectoren.

Maar omdat het op alle cilinders voor komt, zou het voor de hand liggend zijn dat het met het brandstofmengsel te maken heeft. Als de auto helemaal terug regeld naar een arm mengsel, dan gaat ie ook gekke dingen. Máár, deze motoren hebben een 6-2-1 spruitstuk. 2 kats en 3 of 4 lambda's. Ik vraag me af hij alle cilinders corrigeert als 1 van beide pre-lambda's een foutieve waarde doorgeven.

Waar zit het uitlaat lek precies? Voor 1 van de pre-lambda's, of na de kat?
 

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
Het probleem is verholpen denk ik. Er zaten 2 lekken in de uitlaat, beide bij de flensen. De eerste zat bij de flens van het uitlaatspruitstuk naar de katalysator, en de tweede bij de flens van de katalysator naar de middenpijp. Wel apart dat dit niet is opgevallen bij de APK-keuring, ze waren toch vrij duidelijk waarneembaar, en ze vertelden me nog dat ze moeite hadden moeten doen voor de CO-meting....

Ik heb er nog niet mee gereden. Maar het stotteren bij het stationair lopen was in ieder geval weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623