- 10 apr 2012
- 47
- 3
- 8
Ik heb een probleem met m'n IS200. Bij lage toeren stottert hij nogal, en bij stevig optrekken houdt hij zeer merkbaar erg in, bij aanhoudend optrekken begint het engine management lampje te knipperen. Als ik vervolgens stop met accelereren stopt het lampje met knipperen.
Als ik via OBDII dan de foutcodes uitlees, geeft hij misfires aan in diverse cilinders, nooit steeds dezelfde ze zijn alle 6 weleens voorbij gekomen.
Het lijkt me dus niet dat de bobines het probleem zijn, maar eerder de brandstoftoevoer of het brandstofmengsel wat de misfires veroorzaakt.
Als de motor net gestart is (koude motor) lijkt het probleem een paar minuten/kilometers niet aanwezig.
Ik begon daarom aan de lambdasensor te denken omdat de motor bij een koude start niet meteen de waardes van de lambdasonde gebruikt om z'n mengsel op af te stemmen.
Daarnaast heb ik net geconstateerd dat de uitlaat een enorm lek heeft op de aansluiten van de katalysator (vlak vóór de lambdasonde), wat me dus eigenlijk nog meer doet vermoeden dat die de boosdoener is.
Om dit te testen wilde ik deze loskoppelen. Heb ik het goed dat de stekker hiervoor onder de bestuurdersstoel zit en bereikbaar is via de opening in het tapijt voor de luchttoevoer onder de stoel?
Deze had ik iig losgekoppeld, maar vreemd genoeg veroorzaakte dit geen foutmelding?.... Als de ECU geen lambdasensor registreert moet dit toch een foutcode geven?
Is er iemand die een vermoeden heeft wat hier aan de hand is?
Alvast bedankt!
Als ik via OBDII dan de foutcodes uitlees, geeft hij misfires aan in diverse cilinders, nooit steeds dezelfde ze zijn alle 6 weleens voorbij gekomen.
Het lijkt me dus niet dat de bobines het probleem zijn, maar eerder de brandstoftoevoer of het brandstofmengsel wat de misfires veroorzaakt.
Als de motor net gestart is (koude motor) lijkt het probleem een paar minuten/kilometers niet aanwezig.
Ik begon daarom aan de lambdasensor te denken omdat de motor bij een koude start niet meteen de waardes van de lambdasonde gebruikt om z'n mengsel op af te stemmen.
Daarnaast heb ik net geconstateerd dat de uitlaat een enorm lek heeft op de aansluiten van de katalysator (vlak vóór de lambdasonde), wat me dus eigenlijk nog meer doet vermoeden dat die de boosdoener is.
Om dit te testen wilde ik deze loskoppelen. Heb ik het goed dat de stekker hiervoor onder de bestuurdersstoel zit en bereikbaar is via de opening in het tapijt voor de luchttoevoer onder de stoel?
Deze had ik iig losgekoppeld, maar vreemd genoeg veroorzaakte dit geen foutmelding?.... Als de ECU geen lambdasensor registreert moet dit toch een foutcode geven?
Is er iemand die een vermoeden heeft wat hier aan de hand is?
Alvast bedankt!