Stroringscode P2797 en P0868

RastaMc

Nieuw hier
28 jul 2015
16
12
3
Beste leden.
Gisteren voor het eerst een harde storing gekregen aan mijn Lexus GS450h 2008 met 232.xxxkm. Na starten zonder problemen kreeg ik na ongeveer 150m allerlei meldingen over het Hybride systeem. Ik dacht..Neeeee, niet mijn batterij!! Op deze 150m reed ik op de accu pakket en opeens was er geen kracht meer. auto was muisstil. Auto aan de kant gezet en meteen uitgezet. Daarna weer gestart en kreeg ik meteen de melding Check hybride systeem. De auto startte wel op de motor maar het Hybride systeem stond uit. Op deze manier terug naar huis gereden (van Amsterdam naar Purmerend) en de auto geparkeerd. ANWB gebeld en de auto uitgelezen. 2 storingscodes gevonden, namelijk P0868 (Transmissie olie druk laag) en de P2797 (Prestatie Circuit Vloeistofpomp). Als eerst geconcludeerd dat er 2 verschillende onderdelen kapot zijn. Echter, na een gesprek met een goede vriend van me bleek dat het om dezelfde storing gaat, namelijk dat de Auxiliary oil pump van de versnellingsbak (oftewel de elektrische pomp) het begaf. Volgens hem heeft de GS450h 2 recirculatiepompen voor de transmissieolie, eentje is mechanisch en de andere elektrisch. Als de motor aan gaat zal de mechanische pomp aangedreven worden en kan de versnellinsbak zijn werk doen. Als de Hybride systeem het over neemt dan zal de elekrtische pomp het overnemen. Echter, als deze niet werkt dan zegt het Hybride systeem "Sorry, ik kan niet de auto laten rijden zonder dat de transmissie zijn werk doet, en dus shut down". Dat is de reden waarom beide storingscodes naar voren komen. P0868 was een zachte storing welke gereset kon worden. De P2797 niet, deze was een Harde storing en kwam na elk reset actie weer naar boven.

Uit de Lexus forum van de UK blijkt dat in dit geval de lagers van de oliepompmotor het begeven hebben. Er is zogenaamnd teveel slijtage. Volgens de leden een min puntje voor Lexus, aangezien er minder kwalitatieve onderdelen juist hierin hebben gestopt. In ieder geval stuur ik hierbij de link voor degene die ge?ntereseerd is:

https://www.lexusownersclub.co.uk/forum/topic/91739-gs450h-loss-of-power/

Andere gerelateerde problemen uit USA:
https://www.clublexus.com/forums/hy...-driver-malfunction-vehicle-in-limp-mode.html

https://www.clublexus.com/forums/hy...1-p2797-with-subcode-865-on-2008-gs-450h.html

Ik heb de lagers besteld en ga deze komend weekend vervangen. Daarna de storingen resetten en kijken hoe de auto loopt. Momenteel rijd ik met haar op benzine motor. Ik was bang voor het verbruik maar ik merk heeeel weinig van. Vanochtend naar mijn werk gereden en netjes 8.2L/100Km bereikt, net als met het Hybride systeem. Wat ik wel merkte is dat bij gas geven, op de snelweg, de kracht op een bepaald moment helemaal verdwijnt, dus de schakeling van de versnellingsbak naar de 2e ratio (hoger) vind niet plaats. Misschien omdat het Hybride systeem uit staat.

Maar goed, als het de lagers zijn dan scheelt dit een hoop geld. Alleen 2 lagers en 6 liter ATF nodig (?80)
Een oliepompmotor, gebruikt, is minimaal ?600. Ik wil niet weten hoeveel deze bij de dealer kost.

Ik kom hierop terug.
 

Pleun

Hoort erbij
30 mei 2014
50
0
6
Dag Zjelko, allereerst dank voor je reactie en excuses voor mijn trage :) Ik check het forum niet vaak genoeg. Ik zou denk ik wel een garage hebben die bereid is hierbij te helpen, maar dan zou ik wel wat meer informatie kunnen gebruiken over de oplossing waarnaar je verwijst. Ben je bereid daar meer over te delen?