(Sub ) throttle sensor vragen ..

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Beste Lexus rijders,


Ik zit vast met de wederopbouw van de LS400 ik kan nergens duidelijk terug lezen wat ik moet doen met de sub throttle sensor. Ik weet hoe je de main throttle stelt maar er wordt nergens over het afstellen van de sub throttle geschreven.

En is de sub throttle met een gele connector ?
Want de sensoren zijn niet gelijk.

Groet


Lexter
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Re: Sub throttle sensor vragen ..

Thanks GPS,
misschien een later model maar dit is exact wat ik zocht, en dit staat misschien wel ergens in mijn boek maar ik kan het nergens vinden.

En de waarden komen niet overeen en volgens dit document moet ik allerlei andere handelingen uitvoeren.
Nou dat gaan we proberen.

groet

Lexter
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Re: Sub throttle sensor vragen ..

De waardes komen terug onder de TR sectie, ik zocht onder BR en FI.
Daar staat ook wel wat maar niet de ohm waardes ik zal ze is opzoeken en hier neerzetten wel zo makkelijk.

:worship:
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Nou terug bij af met de throttle ellende, maar toch als beloning eindelijk een fatsoenlijke melding van het gebeuren.
Als ik met de hand gas geef en ik nader de 2500 rpm dan en ik houd hem daar vast dan gaat ie vreemd doen.
Bedrading en stekkertjes gecontroleerd en een nieuwe TPS sensor geplaatst de bedrading laat te wensen over en is niet stabiel.

MAAR EINDELIJK DIE HEERLIJKE FOUT CODE ....

Misschien dat een van jullie ooit de beide sensoren heeft verwijdert of de moeilijkste de main throttle.
Je moet de sensor opwinden maar die slag kun je niet maken vanwege de waterpijp van ijzer die vast zit.
Iemand die dit heeft overwonnen ?

Groet

Lexter
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik denk dat je je TPS gewoon moet vervangen.
Ook wat je vertelt over het niet geleidelijk oplopen van de spanning geeft aan dat hij versleten is.
In prinicipe kan je een TPS zien als een potmeter (variabele weerstand) en dat is een mechanisch ding met ??n of meerdere sleepcontact(en). Het meest eenvoudige model ziet er als volgt uit:

05112.png


Deze contacten zijn van koper en zullen na verloop van tijd invreten of afslijten.
Omdat het een weerstand is gebaseerd op bijv. een hoeveelheid koperwindingen (hierboven "resistive strip") kan de weerstand eenvoudig gemanipuleerd worden door oxidatie of slijtage van dit koper, wat beide meer weerstand cree?rt.

Als je dus bijv. bij de gasklep 10% open een weerstandswaarde van 200 Ohm moet hebben, maar er zit net op dat punt oxidatie of slijtage op ??n van de contacten van de potmeter dan kan het zijn dan je een willekeurige hogere waarde krijgt, bijvoorbeeld 300 Ohm, waardoor de ECU het signaal krijgt dat de klep geen 10% open staat, maar bijvoorbeeld 15%.
In het voorbeeld is de afwijking 50%, wat inhoudt dat de motor met diezelfde afwijking gaat regelen.
De overige feedback signalen van de motor (bijv. MAF, Lambda) zullen een vertekend beeld geven.
De ECU verwacht immers de feedback die hoort bij een gasklep die 15% open staat, maar door de foute TPS is dit verreweg geen weerspiegeling van de werkelijkheid, want de klep staat werkelijk maar 10% open.
Dit probeert de ECU weg te regelen en dat zorgt er uiteindelijk voor dat je motor slechter loopt.

Ik heb dit zelfde probleem met de volumeknop van mijn radio, die reageert ook niet meer lekker (is ook een potmeter).

Heb je trouwens het originele onderdeelnummer van de TPS?
Ik zag namelijk dat ze niet duur zijn en ik ga de mijne gewoon preventief vervangen om te kijken of het bokken dan weggaat.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Beste Niels,

Beide TPS 'sen vertonen dit beeld, de draadjes aan de stekker van de draadboom zijn net achter hun rubberen dichtring geknakt en je kan de geoxideerde draad zien. Ze raken elkaar niet maar kennelijk willen ze ok niet bewogen worden. Ik heb zo hard gehoopt dat alles op gelost zou zijn na het plaatsen van een nieuwe TPS.

Maar nee het zit hem of in het opwinden wat ik niet goed doe of de kabelboom is verrot
Of de ECU is niet goed meer, daarom is openmaken en gewoon alleen inspecteren wel van belang voordat je net zoals mij een TPS koopt.

Groet

Lexter
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Oh, ik wist niet dat je hem al vervangen had.
Maar hetzelfde verhaal als met de TPS geldt ook voor de bekabeling daarvan.

Als de kabel sluiting heeft wordt de weerstand minder en als hij beschadigd is (mechanisch/corrosie) dan wordt de weerstand meer.
Dit kan je dan zien als een standaard "offset" op de waarde van je TPS.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Als ik mijn TPS tegen de klok in draai dan stijgt mijn RPM .... dat is dus het tegenovergesteld van wat het zou moeten zijn.

qoute:

And now for the Lexls.com method...

My method relies on knowing the correct idle speed and doing a little trial and error. It may not be as elegant as the official method, but it does work.

When the TPS is turned as far clockwise as it will go the idle speed will be at its highest.
When the TPS is turned as far counter-clockwise as it will go the idle speed will be at its lowest.
Normal idle speed is 650 RPM, plus or minus 50 RPM.

So by turning the TPS clockwise, which puts more tension on the sensor, the idle speed is raised. It's the same as when you put your foot on the gas and the throttle opens, doing this puts tension on the TPS. Since the sensor doesn't rotate much you can tell that small movements yield big changes in the idle speed. The range between highest and lowest settings on my LS was about 600-1300 RPM. My first test drive the sensor was set too low and it caused very jumpy highway performance. I then adjusted it a little higher and it was much better. Basically I fine-tuned the TPS until my idle was about 650 RPM and it drove smooth, both on the highway and in the city. Since it only takes a few seconds and a screwdriver to adjust the TPS doing it this way is easier.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
na 20 jaar gaat koper en het contact wat het moet maken en het vuil ertussen gaat het er niet beter op worden.
Ze werken wel maar incorrect ...
Uiteindelijk kiest de ECU voor een inspuiting die niet klopt.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Ok dit is de stekker van de gasklep sensor zoals jullie kunnen zien kan tijdens het buigen losmaken en monteren de draad barsten. De sensor zit ook erg krap op een klote plek.

pb260129.jpg


Ik kan niet met zekerheid zeggen of de stekker het probleem is of dat er een draadbreuk iets terug richting de draadboom zit. Wat ik wel kan zeggen met zekerheid dat wanneer ik frommel aan de blauwe draad de motor ernstig misleidt word hetgeen leidt tot sputterende motor het wegvallen als ik vol gas geef, een uitslaande motor ( 1 x gebeurt) en een automaat die niet wou schakelen.


pb260127.jpg


Aangezien iedere oude LS leidt aan deze draadproblematiek hoop ik dat jullie er ook iets aan hebben.
Ik ga de stekker proberen los te knippen en een nieuwe stuk draad tussen te maken.

Had ik maar een mooie blauwe sloper voor de deur staan, voor 1100 eu.

:rulez:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Aangezien iedere oude LS leidt aan deze draadproblematiek hoop ik dat jullie er ook iets aan hebben.
Ik ga de stekker proberen los te knippen en een nieuwe stuk draad tussen te maken.

Had ik maar een mooie blauwe sloper voor de deur staan, voor 1100 eu.
Als ik dan je eerste zin lees...zou je daar ook niet veel aan hebben, zelfde problematiek :p
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Dat is geheel waar maar het ging mij nu over de stekker want die clip die de stekker moet vastklikken is afgebroken.
Het zou fijn zijn als ik een assortiment doosje had en de juiste krimptang om de stekkers opnieuw te kunnen maken.

Sommige rijders duwen er dunne naalden om de breuk te overbruggen.

:rulez:

Stap voor stap kom de LS er wel ...

Groet

Lexter
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Het ziet er wel erg netjes uit die draadbreuk.
Kan zijn dat iemand dat met opzet heeft gedaan om bijv. meetpennen op aan te sluiten.

Vast staat wel dat je dit echt moet fixen ivm. de invloed die dit heeft op je TPS, maar daar was je zelf ook al achter gekomen.

:mrgreen:
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Ik heb idd wel een paar plekken gevonden waar hevig in geprikt is maar dat geldt niet voor deze stekker de andere stekker ( TRAC klep) heeft ook dezelfde geknakte draden.

Maar als ik het goed begrijp is de draad zelf door die breuk dus bloot gelegd aan zuurstof en water waardoor de draad is gaan oxideren hetgeen alleen al leidt tot een andere offset.
Dan de stekker van de nog nieuwe imitatie TPS dunnere pootjes dus die sluiten niet helemaal strak aan met de oude stekker.
Dan kan er ook nog een draadbreuk 10 cm terug zitten op de splitsing naar de hoofddraadboom.

Ik heb de monteur van LExus amsterdam nog is aangesproken maar die gaf weer typisch zo'n fout antwoord:
Daar moet je nooit aanzitten .....

:rulez:

goed advies of niet !!!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het kan een goed advies zijn, afhankelijk van wie het vraagt en wat... :p

Wat Niels ook aangeeft, je zal die mantel van de kabel echt een flink stuk open moeten snijden ter controle van kruipende corrosie (tenzij je over een half jaar e.e.a. weer opnieuw wilt doen of erger). Je hebt ook grote kans dat de naastgelegen kabeltjes ook einde latijn zijn.. Maar goed, das een overweging.

Dat van die te dunne pennetjes en stekker is idd wel een vervelend probleem... Valt daar nog iets aan te (ver)buigen of wordt het flink crea opvullen? Nu is het niet iets wat dagelijks losgaat, dus daar moet wel een mouw aan te passen zijn.. Met zuurvrije siliconenkit kun je trouwens aardig blootliggende of beschadigde kabels isoleren.