Ik denk dat je je TPS gewoon moet vervangen.
Ook wat je vertelt over het niet geleidelijk oplopen van de spanning geeft aan dat hij versleten is.
In prinicipe kan je een TPS zien als een potmeter (variabele weerstand) en dat is een mechanisch ding met ??n of meerdere sleepcontact(en). Het meest eenvoudige model ziet er als volgt uit:
Deze contacten zijn van koper en zullen na verloop van tijd invreten of afslijten.
Omdat het een weerstand is gebaseerd op bijv. een hoeveelheid koperwindingen (hierboven "resistive strip") kan de weerstand eenvoudig gemanipuleerd worden door oxidatie of slijtage van dit koper, wat beide meer weerstand cree?rt.
Als je dus bijv. bij de gasklep 10% open een weerstandswaarde van 200 Ohm moet hebben, maar er zit net op dat punt oxidatie of slijtage op ??n van de contacten van de potmeter dan kan het zijn dan je een willekeurige hogere waarde krijgt, bijvoorbeeld 300 Ohm, waardoor de ECU het signaal krijgt dat de klep geen 10% open staat, maar bijvoorbeeld 15%.
In het voorbeeld is de afwijking 50%, wat inhoudt dat de motor met diezelfde afwijking gaat regelen.
De overige feedback signalen van de motor (bijv. MAF, Lambda) zullen een vertekend beeld geven.
De ECU verwacht immers de feedback die hoort bij een gasklep die 15% open staat, maar door de foute TPS is dit verreweg geen weerspiegeling van de werkelijkheid, want de klep staat werkelijk maar 10% open.
Dit probeert de ECU weg te regelen en dat zorgt er uiteindelijk voor dat je motor slechter loopt.
Ik heb dit zelfde probleem met de volumeknop van mijn radio, die reageert ook niet meer lekker (is ook een potmeter).
Heb je trouwens het originele onderdeelnummer van de TPS?
Ik zag namelijk dat ze niet duur zijn en ik ga de mijne gewoon preventief vervangen om te kijken of het bokken dan weggaat.