Tankinhoud en waarschuwingslampje

Namssam

Actief
15 jan 2024
111
112
43
Hallo,

Forumlid meldde dit in het UX subforum:
Mooie UX hoor, veel plezier er mee.
De benzinetank is vol 43L slechts en bij verbruik van 36L gaat het reservelampje aan en geeft ie o km acceradius aan. Ondanks nog 7 liter over en zeker 100km te gaan.

De CT heeft een 45liter tank, weet er iemand bij hoeveel liter het lampje aan gaat?

Bij elke andere auto die ik ken gaat gewoon bij laag brandstof niveau de waarschuwing aan, maar blijft werkelijke bereik tot leeg aangegeven worden.
Lexus heeft om onduidelijke redenen er voor gekozen bereik op 0 te zetten, wanneer laag brandstof waarschuwing aan gaat.
In de praktijk zit er dan nog ca 15% van de tank inhoud in, bij mijn recent verkochte 2020 RX 450h was er bij bereik 0 nog ca 10L resterend.. dus nog bijna 90-100Km tot echt leeg.
Vermoedelijk zal die dan wel bij nog een liter of 3 resterend ermee stoppen, maar het is een zeer ongebruikelijke en vreemde manier van aangeving..

Lampje aan betekent +- 10L resterend. Feitelijk zou je dan dus nog zeker 150km kunnen rijden.
In de CT Sam?
Dat zou inderdaad wel heel overdreven zijn: Dat ze 45L inhoud hebben en dan na 35L verbruik al "alarmbellen" gaan laten rinkelen.

Ik ken rijders/sters die bij het zien van het lampje bang zijn over 3 km droog te komen staan op de snelweg.

Wij hebben ooit met de Prius in België, in het donker met het reserve lampje brandend rondgereden op zoek naar een tankstation, want we konden nog maar 0 km rijden.
80km verder vonden we er eindelijk een, en toen kon er maar 36 liter bij, blijkbaar vinden ze het bij Toyota/Lexus maar niks als hun auto's stil komen te staan langs de weg.:D:cool:

Wij hebben ooit met de Prius in België, in het donker met het reserve lampje brandend rondgereden op zoek naar een tankstation, want we konden nog maar 0 km rijden.
80km verder vonden we er eindelijk een, en toen kon er maar 36 liter bij, blijkbaar vinden ze het bij Toyota/Lexus maar niks als hun auto's stil komen te staan langs de weg.:D:cool:
Idem hier, ook met een Prius.
60km kon nog makkelijk en er kon toen bij het tanken zeker geen 45l in.
De marges zijn nogal hoog bij Toyota/Lexus.

Ik meen dat daar ook een verschil in zit tussen de vroege (2011-2013?) CT's en de nieuwere modellen. Mijn CT 200h uit 2011 heeft echt 10 liter over als het lampje gaat branden, ik kan dan met gemak nog 200km door als het moet en heb ook wel eens 185-190km doorgereden, dat had ik met 6.8L zeker weten niet gehaald.

Ja in het boekje (2011) staat dus 6.8L. Maar mijn ervaring is dus inderdaad, dat deze veel eerder ging branden.. Dat er bijvoorbeeld 'maar' 33L in ging, terwijl het lampje al wel een tijdje brande.

Die marges zijn inderdaad hoog bij zowel Toyota als Lexus. Al decennia.

Al bij de Prius 1 (2001) had ik zo'n enorme reserve, je kon nog wel 100 km met een tank zei men.

Ik ben niet iemand die die grens opzoekt, een lege tank kan teveel schade geven. Toch is het me een keer gebeurd. Met die 100 km in gedachten, en bijna te laat voor een afspraak, toch maar doorgereden en bij 70 km viel de motor stil op de snelweg. Toch een hoger verbruik met de wind tegen in het open landschap.

Gelukkig kon ik hem uit laten rollen de afrit af en was daar al snel een tankstation, wat ik elektrisch rijdend bereikte zonder te ver te ontladen.

Mijn Auris gaf ook al 0 km aan als je qua berekening nog 100 km moest kunnen.

Bij de Auris en nu ook bij UX hou ik 50 km aan, net de afstand tussen thuis en werk, zodat ik eigenlijk altijd kan tanken op een moment dat me uitkomt. Ik probeer eerder maar soms word ik toch nog verrast door het lampje.