Tankinhoud en waarschuwingslampje

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Namssam

Actief
15 jan 2024
122
137
43
Hallo,

Forumlid meldde dit in het UX subforum:
Mooie UX hoor, veel plezier er mee.
De benzinetank is vol 43L slechts en bij verbruik van 36L gaat het reservelampje aan en geeft ie o km acceradius aan. Ondanks nog 7 liter over en zeker 100km te gaan.

De CT heeft een 45liter tank, weet er iemand bij hoeveel liter het lampje aan gaat?

Met mijn IS300h rijdt ik makkelijk 1 op 17 (boordcomputer geeft vrolijk 1 op 18,6 aan)
Heb 66 liter aan boord.
Voor mijn gemoedsrust reken ik 16,5 x 66 = 1089 km.
Odo op nul bij iedere tankbeurt.
Nooit meer paniek bij aangaan lampje.

• Leuk
Waarderingen: Dirk_S en quattrootje
Ik rijd meestal nog 100km door als lampje aan gaat. “Record” is 135 km. Maar toen kneep ik hem wel en was ik blij dat er een tankstation in zicht kwam. Als lampje brand zet ik odo op 0 en dan bij rond de 100 ga ik tanken. Dan gaat er meestal 41-42 liter in.

Ik rijd meestal nog 100km door als lampje aan gaat. “Record” is 135 km. Maar toen kneep ik hem wel en was ik blij dat er een tankstation in zicht kwam. Als lampje brand zet ik odo op 0 en dan bij rond de 100 ga ik tanken. Dan gaat er meestal 41-42 liter in.
Ik heb me steeds laten vertellen dat je beter je tank niet te laag laat komen ( tot max 1 kwart ) omdat je dan met al het bezinksel zit dat er onderaan in ligt.

Precies dat. Waarom zou je ook op de laatste druppels willen rijden? Helaas gaat 'van uitstel komt afstel' toch niet op in dit geval. (Tenzij je mijn vrouw bent, die komt er altijd wel mee weg)

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Wij rijden tijdens onze vakanties dus veel in Europa rond, en dat doen we al jaren.

Je kent dat wel, we pakken een mooi dorpje in een hotel voor de nacht in Duitsland of Frankrijk, zorgen dat we er op tijd zijn, banjeren wat door dat dorp, gaan ergens een hapje eten en gaan naar een lokale kroeg voor een afzakkertje en even kletsen met de locals.

Daarna gaan we naar een mooi plekje in Oostenrijk of Zwitserland, en dan naar het zuiden, Italië, Slovenië, Kroatië enz.
Bij een overnachting tanken we de volgende ochtend de auto weer vol, voordat we de snelweg weer op rijden richting de volgende bestemming.

Een keer, en dat was nog met de Prius, hebben we in Kroatië per abuis blijkbaar de allerduurste benzine variant van het tankstation in de bijna lege tank gepompt.

Of dat qua prijs slim was weet ik niet meer, maar er kwam richting huiswaarts maar geen einde aan het lage verbruik, mijn vrouw sloeg er zelfs op aan, zo van "moeten we niet eens tanken" na bijna 800km.

Pas ergens in Duitsland was dat het geval, na meer dan 1200km, en ook toen ging er nog maar 38 liter en een beetje in.

Ik heb me steeds laten vertellen dat je beter je tank niet te laag laat komen ( tot max 1 kwart ) omdat je dan met al het bezinksel zit dat er onderaan in ligt.
En dan gooi je de tank vol en ga je rijden. Al dat bezinksel wat eerst op de bodem lag, dwarrelt nu door je tank en komt alsnog in je filter terecht. Goed, niet alles tegelijk, maar toch. Ik zou me er niet zo druk om maken. Bovendien vraag ik me af in hoeverre benzine tegenwoordig nog bezinksel bevat.

Jarno

Een keer, en dat was nog met de Prius, hebben we in Kroatië per abuis blijkbaar de allerduurste benzine variant van het tankstation in de bijna lege tank gepompt.

Of dat qua prijs slim was weet ik niet meer, maar er kwam richting huiswaarts maar geen einde aan het lage verbruik
Volgens durf je nauwelijks gas te geven met dure benzine in de tank…..
;-)
Maar goed, het helpt wel!

Haha, nee, wij rijden gewoon met het verkeer mee, ook in de bergen.
Tja, dat kan ook achter de campers en caravans zijn op de rechter baan... (heb je nog voordeel van de slipstream ook!)

Afgelopen maand in Zuid-Italie overal E5 getankt, E10 hebben ze niet eens. Wagenpark nog te ouderwets denk ik.

Tja, dat kan ook achter de campers en caravans zijn op de rechter baan... (heb je nog voordeel van de slipstream ook!)

Afgelopen maand in Zuid-Italie overal E5 getankt, E10 hebben ze niet eens. Wagenpark nog te ouderwets denk ik.
Dat kan ook nog, of achter vrachtwagens blijven hangen zoals je veel E-auto's ziet doen.;)