Tegen de lente

Tjoljok

Actief
7 dec 2010
100
0
0
Heb eindelijk mijn vrouw zover gekregen :worship: dat er wat dingetjes mochten en moesten veranderen aan mijn IS. Man man was dat een moeilijke bevalling. Maar wonder boven wonder :O heeft ze toegestemd dat ik het een en ander nog mag doen :rulez: ma NIET overdrijven, goed schat maar wat is niet overdrijven? :D . :neutral: ge weet wel wat ik bedoel was het antwoord :neutral: ;) . Tja mensen wa nu? Zoals men zegt ge moet uw soep warm drinken en niet laten koud worden. Dus ikke heel :mrgreen: en direct gaan neuzen. Wat heb ik al : velgjes (binnen zijde word wel nog in het zwart gezet), megan racing line. Veerpootbrug maar hier twijfel ik tussen 2 merken het een is een megan (http://www.showoffimports.nl/product.ph ... ctid=36488) en de andere is ( http://www.showoffimports.nl/product.ph ... ctid=26920) maar daar wacht ik nog achter een antwoord wat het verschil is tussen de 2, behalve de prijs natuurlijk :roll: . De booskijkers hier ook weer twijfel tussen 2 soorten, de ene is carbon en de andere (denk ik ) moet je nog in een kleur zetten. Het gaat over deze 2 : http://www.showoffimports.nl/product.ph ... ctid=34221 of deze http://www.showoffimports.nl/product.ph ... ctid=31569 .
 

Bijlagen

  • Afbldng461_ir_0.jpg
    Afbldng461_ir_0.jpg
    42,4 KB · Weergaven: 44
  • Afbldng466_ir_0.jpg
    Afbldng466_ir_0.jpg
    34,3 KB · Weergaven: 49
  • Afbldng436_ir_0.jpg
    Afbldng436_ir_0.jpg
    43,7 KB · Weergaven: 44

Tjoljok

Actief
7 dec 2010
100
0
0
Hier fotokes van de exhaust. Het enige 2 zaken waar ik nog wat mee zit is dat ik die kl... senor niet los krijg. Maar heb mij een sleutel besteld om deze over de draad te krijgen en deze dan zo los te krijgen. En dan als die los is wat moet er dan mee doen? Er is geen opening voorzien in de nieuwe. Volgens de ene kan het geen kwaad om deze in te pakken en deze tussen de plastiek cover en bodem plaat te steken. En in de garage zeggen ze dat ik fout meldingen ga krijgen en de wagen niet lekker gaat lopen. Ma moet ge nu geloven?
 

Bijlagen

  • Afbldng471_ir_0.jpg
    Afbldng471_ir_0.jpg
    56 KB · Weergaven: 47
  • Afbldng472_ir_0.jpg
    Afbldng472_ir_0.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 48
  • Afbldng473_ir_0.jpg
    Afbldng473_ir_0.jpg
    52,1 KB · Weergaven: 48

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Hey,

Mooie velgen en strakke uitlaat :rulez: . Wat voor banden ga je laten monteren?

Wat betreft de lambdasensor die moet echt in de uitlaat komen anders krijg je echt een foutcode.
Hij meet namelijk het zuurstofgehalte veer en na de katelysator, als de waarde na de kat niet hetzelfde als die in de kenveld van de computer staat krijg je problemen. De auto kan eventueel in de noodloop schieten, en dan heb je onderanderen vermogensverlies en een lampje dat constant blijft branden.

theoretisch is het wel mogelijk om een sensor NA de katelysator te verwijderen en te verpakken, alleen moet je weten hoeveel zuurstof er in moet zitten. en over het algemeen zit er in uitlaatgas nog maar weinig zuurstof.

Het signaal voor de kat is niet van een constante waarde deze gaat op en neer, lang verhaal maar het komt er op neer dat het ene moment (is aantal omwentelingen) zal rijk worden ingespoten met b.v een lambda waarde van 0.8(Lambda is de waarde van de verhouding tussen de meest ideale brandstof-lucht (eigenlijk) zuurstof vehouding, dit moet 1 kilo brandstof mits deze de normale waarde van zoveel joule per kg heeft en 14.7 kilo lucht (dat is heel veel lucht) nu is lambda is 1 is perfect (verhouding is 1:14.7) alles er onder is rijker (b.v. 1:13.5) alles erboven is armer (b.v. 1:17) Rijk is meer brandstof als nodig en arm is nu wel duidelijk.

Het niet constant zijn is nodig om de zogenaamde 3 weg katelysator goed te laten werken. Er zijn veel molecuul verbindingen in de uitlaatgassen, maar er zijn er 3 die echt echt gevaarlijk zijn. Het woord katelysator betekent een bepaald verbindingsproces versnellen zonder zelf de structuur van de katelysator (het materiaal dat de verbinding bevordert) te veranderen. Voor 2 van de 3 stoffen is een tekort aan zuurstof nodig en voor de andere (3e stof) een overschot aan zuurstof nodig, daarom het arm en rijk draaien van de motor, dit merk je niet omdat het zo snel gebeurd en het om een minimale hoeveelheid gaat.

zie hier het signaal van de lambdasensor voor de kat.
lambdavoorkatalysator13ka3.jpg


En dit is na de katelysator
lambdanakatalysator1351dd5.jpg


zie je het verschil? ik hoop dat je nu een beetje begrijpt waarom het best moeilijk is de sonsor gewoon los (verpakt) onder de auto te laten zitten.
btw: de sensor reageert op het verschil aan zuurstof tussen de opening in de uitlaat en aan de buitenlucht zijde.

De sensor:
Tech_lambdasondedoorsnede.jpg


De opening boven (luchtopening) dat is aan de kant van de buitenlucht en dus niet in de uitlaat, de kant van uitlaatgas zit wel in de uitlaat. Het verschil van zuurstofgehalte in de lucht tussen de opening boven en de opening in de uitlaat zorgt ervoor dat het sonde keramiek een bepaalde spanning im mv afgeeft hier werkt de computer weer me. Signaal moet wel worden omgezet in digitaal maar dat is weer een ander verhaal.

Als het goed is, en ik het enigszins redelijk heb uitgelegd zie je dat het best moeilijk is om een storing te voorkomen. Naar mijn menig is het beste gewoon een lambda draadstuk aan de uitlaat te lassen, geen storing en controle van je katelysator, gewoon alles zoals het hoort. En volgens mij mag je voor de apk geen losse lambda sensoren hebben, en daarbij is voor het milieu belangrijker om te weten als je kat het nog doet dan als de verbranding voor de kat wel helemaal perfect is.

Voor het verwijderen van de sensor: Dit kun je ook proberen als de uitlaat wam/heet is, zoals je vast wel weet zet alles dan uit. en de uitlaat zet altijd meer dan de sensor uit, en komt bijna altijd los.
Suc6 met de vervanging :baseball:
 

Joop

Heel actief
4 okt 2010
686
0
0
strakke wielen man hoeveel inch is dat volgens mij zijn er ook sport cats te koop , miskien dat je daar wat mee kan
 

Tjoljok

Actief
7 dec 2010
100
0
0
Nathanael zei:
Hey,

Mooie velgen en strakke uitlaat :rulez: . Wat voor banden ga je laten monteren?

De banden zullen, denk ik "Falken" zijn. Die zijn in mijn ogen en na het lezen van wat reviews te beste koop kwa prijs, kwaliteit. Natuurlijk dat is mijn mening, iedereen heeft zo zijn "merken" waar hij graag mee rijd.

En zeer bedankt voor jullie zeer uitgebreide uitleg omtrent die sensor. Ik had ook al het advies gekregen om hem eventueel met een spanring tegen de uitlaat te monteren zodat hij warm blijft en zo geen verkeerde info doorgeeft, maar of dit helpt... En zoals je reeds aanhaalt om eventueel de moer eraf te halen en zo op de nieuwe te zetten is niet echt een oplossing omdat als ik naar de keuring ga wil ik alles terug "normaal" zetten, heb ik mijn oude buis nodig. Wat ik wilde doen was een nieuwe moer er oplassen maar nu zit met het volgende probleem is dat het blijkbaar speciale schroefdraad is. Dus moet ik eerst op zoek gaan in de handel naar z'n moer. Of tenzij gij weet wat voor schroefdraad dit is?
 

Joop

Heel actief
4 okt 2010
686
0
0
dan zou ik showoff is bellen hun hebben vaker met dit bijltje gehakt denk ik toch
 

Tjoljok

Actief
7 dec 2010
100
0
0
Joop zei:
dan zou ik showoff is bellen hun hebben vaker met dit bijltje gehakt denk ik toch

heb ik gedaan en dat is het antwoord dat ze me geven : "Hoi, de catback is bolt-on, dus ook de uitsparing voor je lambda sonde is aanwezig, al toont de foto dit wellicht niet".
Tenzij we het over 2 verschillende zaken hebben, maar deze dat ik heb heeft dit dus duidelijk NIET, en wat zou hij bedoelen met bolt-on? En ik heb hun duidelijk gezegd dat het over deze opstelling gaat : http://www.showoffimports.nl/product.ph ... ctid=29128
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Tjoljok zei:
Nathanael zei:
Hey,

Mooie velgen en strakke uitlaat :rulez: . Wat voor banden ga je laten monteren?

De banden zullen, denk ik "Falken" zijn. Die zijn in mijn ogen en na het lezen van wat reviews te beste koop kwa prijs, kwaliteit. Natuurlijk dat is mijn mening, iedereen heeft zo zijn "merken" waar hij graag mee rijd.

En zeer bedankt voor jullie zeer uitgebreide uitleg omtrent die sensor. Ik had ook al het advies gekregen om hem eventueel met een spanring tegen de uitlaat te monteren zodat hij warm blijft en zo geen verkeerde info doorgeeft, maar of dit helpt... En zoals je reeds aanhaalt om eventueel de moer eraf te halen en zo op de nieuwe te zetten is niet echt een oplossing omdat als ik naar de keuring ga wil ik alles terug "normaal" zetten, heb ik mijn oude buis nodig. Wat ik wilde doen was een nieuwe moer er oplassen maar nu zit met het volgende probleem is dat het blijkbaar speciale schroefdraad is. Dus moet ik eerst op zoek gaan in de handel naar z'n moer. Of tenzij gij weet wat voor schroefdraad dit is?

Als het goed is kun je complete busjes met getapte draad kopen en deze in een willekeurige buis lassen.
als je zoiets niet kunt vinden kun je het volgende doen: Eerst koop je een revisie set voor het tappen van draad voor een lambda sensor kun je overal kopen (brezan of zo'n zelfde winkel) dan laat je een busje afdraaien die ongeveer een wanddikte van 0.5 cm heeft en een lengte van 2.5- 3 cm afhankelijk van de lengte van de draad die op de sensor zit. waarom je eerst de revisie set moet kopen is omdat het gat in de bus afhankelijk is van de diameter die nodig is om de draad te tappen. Een redelijke set kost ongeveer 30-45 euro en is meerdere keren te gebruiken, elk zichzelf respecterende garage heeft zo'n set in zijn bezit. als de draad is getapt kun je een gat in de uitlaat laten boren en de bus erin laten lassen. dit is ongeveer dezelfde manier als waarop de fabrikant het doet.

Net als op deze foto:
techtonics_audi_a4_race_pipe.jpg


tijdens het zoek naar de foto kwam ik dit tegen: http://www.jscspeed.com/catalog/Univers ... ounts.html

Weet niet of het ook echt goed werkt, het kan onder bepaalde omstandigheden moeilijk 100% dicht blijven, maar misschien is het wel makkelijk, kost in elk geval niet veel!!

De sensor warm houden heeft helemaal geen effect, daarbij wil ik ook ff zeggen dat de sensor gemaakt is om tussen de 350 en 500-600 graden te werken, daarboven kan gevaarlijk zijn. en daaronder werkt hij niet goed . en krijg je ook een foutcode: verwarming lambda sensor bank 2/Onderbreking lambda sensor bank 2/massa lambdasensor bank 2.

wat betreft de banden: Als ze erop zitten ben ik benieuwd naar jouw ervaring met deze banden.
zelf ben ik aanhanger van continental banden (sportcontact 3) maar die zijn best wel prijzig. Falkon hoor ik wel vaker voorbij komen, ook bij een aantal lichte tuners (kennissen). Hun ervaringen zijn over het algemeen wel goed, alleen onder een wat grotere en niet als kart bedoelde auto heb ik nog geen reactie van gezien.

Ik kan mij haast niet voorstellen dat showoff een uitlaat zonder Lambda gat levert, zij moeten ook echt wel weten dat dit noodzakelijk is voor de juiste werking van de motor. En het gaat hier niet om een golfje van een 18 jarige!!

veel suc6 met de uitlaat!! Ik weet niet hoeveel tijd of jij hebt, maar als ik de juiste boor en ruimer heb kan ik wel een busje voor jou maken (gratis), Ik heb 2 draaibanken dus draaien zal wel lukken en een tap gebruik ik wel ff op mijn werk, en volgens mij heb ik nog wel wat RVS liggen. Laat maar ff weten als je dit kunt gebruiken.
 

Tjoljok

Actief
7 dec 2010
100
0
0
Nathanael zei:
Tjoljok zei:
Nathanael zei:
Hey,






Net als op deze foto:
techtonics_audi_a4_race_pipe.jpg


tijdens het zoek naar de foto kwam ik dit tegen: http://www.jscspeed.com/catalog/Univers ... ounts.html

Ik kan mij haast niet voorstellen dat showoff een uitlaat zonder Lambda gat levert, zij moeten ook echt wel weten dat dit noodzakelijk is voor de juiste werking van de motor. En het gaat hier niet om een golfje van een 18 jarige
Laat maar ff weten als je dit kunt gebruiken.

Die menig deel ik ook. Sinds mijn laatste mail naar hen, heb ik geen antwoord meer gekregen wat ik eigenlijk jammer vind, had toch gehoopt op een iets professioneler antwoord.
Die andere oplossing ziet er ook goed uit maar heb er zo geen vertrouwen in omdat dit toch niet zo sterk is als lassen en de kans op lekken zal toch groter zijn, denk ik. Dat zou zeer fijn zijn mocht je dit voor mij kunnen maken. Weet je welke schroefdraad dat de sonde heeft?
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
De doorsnee is 18 mm en de spoed van de draad is 1.5.
Ik ga morgen gelijk ff kijken als ik op het werk een lambda setje heb liggen.
 

Tjoljok

Actief
7 dec 2010
100
0
0
Nathanael zei:
De doorsnee is 18 mm en de spoed van de draad is 1.5.
Ik ga morgen gelijk ff kijken als ik op het werk een lambda setje heb liggen.

ok bedankt. die 1.5 is dat wat men noemt fijne draad?
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Het is niet echt hele fijne draad, dat is meer 0.8. Een gewone bout in de autotechniek is tussen de 2.5 (grof) en 0.8(fijn), 1.5 is dus wel fijner als normaal. Maar het is voor 18 mm wel fijne draad in verhouding tot een motorsteun bout of iets dergelijks, volgens mij is het dezelfde draad als aandrijfas moeren, ook fijn voor de diameter van de moer. Morgen kijk ik gelijk als ik alles heb/kan krijgen.
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Volgens mij ook, is ook leuke draad om te herstellen.

Ik heb vandaag gekeken en ik kan een tap voor de juiste maat gebruiken. Ga hem morgen of vrijdag gelijk even maken. Foto's stuur ik direct op wanneer het klaar is.

Vraagje: uitlaat is van RVS ?
 

Tjoljok

Actief
7 dec 2010
100
0
0
Nathanael zei:
Volgens mij ook, is ook leuke draad om te herstellen.

Ik heb vandaag gekeken en ik kan een tap voor de juiste maat gebruiken. Ga hem morgen of vrijdag gelijk even maken. Foto's stuur ik direct op wanneer het klaar is.

Vraagje: uitlaat is van RVS ?


Volgens den uitleg op Showoff :photo:
One of Megan Racings strongest products, the Cat-Back System is made of SUS-304 Stainless Steel with a fully polished surface
? 100% stainless steel with polish finish
En nog eens bedankt m8.
 

Lrd

Hoort erbij
22 jul 2010
39
0
0
showoff imports verkoopt wel meer dingen waarvan ze niet weten of ze passen of niet. Had me zo een short ram air intake voor GS300 besteld. het gat voor de luchtmassameter was rond en die van mij moet rechthoekig zijn. Zij wisten van niks en konden enkel het terugnemen. Op de site verandert er dus ook niks nu ze dit weten.

Mijn mening h? :)
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Hallo,

Ik heb wat tegenslag gehad, zo had ik geen RVS meer, nu wel! En was ik vergeten dat ik de sleutel van de klauw was verloren (heb de draaibank ruim een jaar niet gebruikt) vandaag ff een nieuwe gemaakt.
zondag moet het klaar zijn, en maandag op de post.


Tot later.
 

Tjoljok

Actief
7 dec 2010
100
0
0
Nathanael zei:
Hallo,

Ik heb wat tegenslag gehad, zo had ik geen RVS meer, nu wel! En was ik vergeten dat ik de sleutel van de klauw was verloren (heb de draaibank ruim een jaar niet gebruikt) vandaag ff een nieuwe gemaakt.
zondag moet het klaar zijn, en maandag op de post.


Tot later.


Fantastisch gewoon.
Thx m8 :worship: :worship:
 

Tjoljok

Actief
7 dec 2010
100
0
0
Vermist de lente begonnen is heb ik wat verder gedaan aan mijn wagen. De rest van het project gaat er de 6 april op want dan ben ik naar de keuring geweest en hopelijk ben ik dan keuring vrij voor 2 jaar, dus fingers cross. :worship:
Nu wat ik wel al kon doen zonder keuring: boos kijkers van carbon, grille, strutbarr, velgjes eens gepast, uitlaat er eens op gezet, mistlichten achteraan in het wit, led voor plaat verlichting, stand lichten in led, binnen verlichting in een zachte blauwe led kleur. Na het zetten van de booskijkers (als er iemand interesse voor heeft over deze eventueel over te nemen?)was ik toch niet zo blij met het resultaat :( en daarmee heb ik zelf maar geprobeerd om zelf iets te maken en ik vind van mezelf dat het resultaat er mag zijn :rulez: . Mijn velgen raken iets de binnen zijde van de wagen (alleen geen probleem maar met 2 of meer: prijs niet veel maar toch genoeg om er ambetant van te worden :p ) maar dit krijg ik opgelost met een negatieve camber te laten doen en dat resulteert is een pracht zicht achteraan maar dat is iets voor de 06/4( dus foto's volgen hier van). :rulez: . Uitlaat is eentje van Megan racing (heb nog eentje liggen, als er iemand interesse voor heeft?). Bon hier zijn de fotoke's dus oordeel zelf maar.