Hey,
Mooie velgen en strakke uitlaat :rulez: . Wat voor banden ga je laten monteren?
Wat betreft de lambdasensor die moet echt in de uitlaat komen anders krijg je echt een foutcode.
Hij meet namelijk het zuurstofgehalte veer en na de katelysator, als de waarde na de kat niet hetzelfde als die in de kenveld van de computer staat krijg je problemen. De auto kan eventueel in de noodloop schieten, en dan heb je onderanderen vermogensverlies en een lampje dat constant blijft branden.
theoretisch is het wel mogelijk om een sensor NA de katelysator te verwijderen en te verpakken, alleen moet je weten hoeveel zuurstof er in moet zitten. en over het algemeen zit er in uitlaatgas nog maar weinig zuurstof.
Het signaal voor de kat is niet van een constante waarde deze gaat op en neer, lang verhaal maar het komt er op neer dat het ene moment (is aantal omwentelingen) zal rijk worden ingespoten met b.v een lambda waarde van 0.8(Lambda is de waarde van de verhouding tussen de meest ideale brandstof-lucht (eigenlijk) zuurstof vehouding, dit moet 1 kilo brandstof mits deze de normale waarde van zoveel joule per kg heeft en 14.7 kilo lucht (dat is heel veel lucht) nu is lambda is 1 is perfect (verhouding is 1:14.7) alles er onder is rijker (b.v. 1:13.5) alles erboven is armer (b.v. 1:17) Rijk is meer brandstof als nodig en arm is nu wel duidelijk.
Het niet constant zijn is nodig om de zogenaamde 3 weg katelysator goed te laten werken. Er zijn veel molecuul verbindingen in de uitlaatgassen, maar er zijn er 3 die echt echt gevaarlijk zijn. Het woord katelysator betekent een bepaald verbindingsproces versnellen zonder zelf de structuur van de katelysator (het materiaal dat de verbinding bevordert) te veranderen. Voor 2 van de 3 stoffen is een tekort aan zuurstof nodig en voor de andere (3e stof) een overschot aan zuurstof nodig, daarom het arm en rijk draaien van de motor, dit merk je niet omdat het zo snel gebeurd en het om een minimale hoeveelheid gaat.
zie hier het signaal van de lambdasensor voor de kat.
En dit is na de katelysator
zie je het verschil? ik hoop dat je nu een beetje begrijpt waarom het best moeilijk is de sonsor gewoon los (verpakt) onder de auto te laten zitten.
btw: de sensor reageert op het verschil aan zuurstof tussen de opening in de uitlaat en aan de buitenlucht zijde.
De sensor:
De opening boven (luchtopening) dat is aan de kant van de buitenlucht en dus niet in de uitlaat, de kant van uitlaatgas zit wel in de uitlaat. Het verschil van zuurstofgehalte in de lucht tussen de opening boven en de opening in de uitlaat zorgt ervoor dat het sonde keramiek een bepaalde spanning im mv afgeeft hier werkt de computer weer me. Signaal moet wel worden omgezet in digitaal maar dat is weer een ander verhaal.
Als het goed is, en ik het enigszins redelijk heb uitgelegd zie je dat het best moeilijk is om een storing te voorkomen. Naar mijn menig is het beste gewoon een lambda draadstuk aan de uitlaat te lassen, geen storing en controle van je katelysator, gewoon alles zoals het hoort. En volgens mij mag je voor de apk geen losse lambda sensoren hebben, en daarbij is voor het milieu belangrijker om te weten als je kat het nog doet dan als de verbranding voor de kat wel helemaal perfect is.
Voor het verwijderen van de sensor: Dit kun je ook proberen als de uitlaat wam/heet is, zoals je vast wel weet zet alles dan uit. en de uitlaat zet altijd meer dan de sensor uit, en komt bijna altijd los.
Suc6 met de vervanging :baseball: