Temperatuur verwarming Lexus CT200h klopt niet !

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Nu de dagen toch wat kouder beginnen worden, heb ik precies het gevoel dat er niets klopt met de verwarming van mijn Lexus CT200h. Als de buitentemperatuur rond de 12 ? 13 graden is en ik de verwarming in de auto op 22 graden zet, blijft hij precies lauwe tot koude lucht blazen in de auto, hetgeen me een onaangenaam gevoel geeft. Pas als ik de temperatuur op 25 graden zet, blaast hij warme lucht. Eerlijk gezegd vind ik het niet normaal dat je de temperatuur zo hoog moet zetten om warmte in de auto te krijgen met bovenvermelde buitentemperatuur. Als ik met de Toyota Auris van mijn vader rijd en de temperatuur op 22 graden zet, blaast hij toch warme lucht als de motor op bedrijfstemperatuur is en moet je de temperatuur helemaal niet zo hoog zetten. Zijn er nog mensen die dit hebben opgemerkt en kan dit eventueel door de dealer worden aangepast ?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Hebben jullie er al in thermometer in gehad? Tot nog toe lees ik alleen over gevoelstemperatuur.
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Hube zei:
Hebben jullie er al in thermometer in gehad? Tot nog toe lees ik alleen over gevoelstemperatuur.
Afgelopen week thermometer naast het versnellingspookje gelegd en temperatuur klopte ongeveer na 20 km te hebben gereden, dus vermoed ik dat alles wel ok is. :)
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Skid zei:
Jullie hebben hem niet in "eco" staan neem ik aan?
De airco/verwarming werkt dan namelijk wat minder agressief.
ik rijd bijna nooit in eco stand, vind die auto niet zo lekker rijden in eco stand en het verbruik daalt in mijn ogen niet spectaculair genoeg vergeleken met de normale stand.
 

postbuz

Actief
18 mrt 2011
161
0
0
Skid zei:
Jullie hebben hem niet in "eco" staan neem ik aan?
De airco/verwarming werkt dan namelijk wat minder agressief.

Ik begrijp de relatie Eco/Airco. Maar wat is de relatie Eco/Verwarming (warmte wordt, na opwarming, immers aan het koelwater ontrokken? Of werkt het zo niet meer?)
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Ik heb dit zelfde 'probleem' gemerkt bij een aantal Toyota's. 20 graden en minder voelt het alsof je in een vrieskist zit :D En 20,5 graden is opeens aangenaam. Heb ermee leren leven.
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Maistah zei:
Ik heb dit zelfde 'probleem' gemerkt bij een aantal Toyota's. 20 graden en minder voelt het alsof je in een vrieskist zit :D En 20,5 graden is opeens aangenaam. Heb ermee leren leven.

Heb hem vaak op 24 graden staan ;) Als ik hem op 22 graden zet, blaast hij wel warme lucht als de motor warm is, maar na een 15 tal kilometer, wordt het terug kouder in de auto en moet ik hem hoger zetten om hetzelfde gevoel te behouden. Op 24 graden wordt het lekker warm in de auto en wordt het ook terug wat kouder nadien, maar het is niet onaangenaam. Het valt me wel op als de auto een lange tijd heeft buiten gestaan en het zodoende kouder is in de auto er langer warmere lucht wordt geblazen tegenover als ik hem 's morgens uit de garage rijd en het interieur niet echt is afgekoeld. Enkele maanden geleden alles laten nakijken in de garage en volgens hen is er niets mis mee, maar ik blijf het een raar systeem vinden. :roll: We zullen er maar mee moeten leven zeker ? ;)
 

vogelkijker

Nieuw hier
24 jan 2012
6
0
0
Hier ook een soort van koukleum. Ben wel gewend om in stilstaande auto met verrekijker naar vogeltjes te kijken en dan wordt het na een half uurtje behoorlijk fris in de winter in de lelijke eend. Trui, moonboots en zo. Maar in de CT200h voelt het bijna altijd koud aan. Het wordt niet warm, vandaag all the way up tot 30 en dan zelfs op HI. Ben altijd blij als ik thuis haal. Wat een stom ding zeg.

Voorjaar/herfst natuurlijk minder last maar het voelt normaal als het op 23-24 is ingesteld en dat klopt niet.

Los van dat - ook in de zomer - heb ik altijd het gevoel dat er een soort van geinoniseerde lucht in de auto waait. Hyper-schone gefilterde lucht of zo. Naar, het slaat op mijn keel. Net zoiets als in een vliegtuig maar dan tig keer zo erg. Ik heb al gezocht naar de bron van deze ellende maar nog niet gevonden. Iemand?
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Voor mij(in hemd) vind ik de temperatuur heel normaal Op 20?C voor mij, mijn vrouwtje zet het bij haar op 22?C.Ieder heeft een eigen metabolisme, lang geleden sliepen we bij de Reccons zonder tent en slaapzak ook in de winter buiten.Ja toen waren d'er nog echte mannen :p
In de Willys steeds zonder deuren en dak moeten rijden.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
@vogelkijker; welkom op het forum, eventueel kun je je nog even introduceren bij het voorstel topic.

Hyper-schone gefilterde lucht of zo. Naar, het slaat op mijn keel. Net zoiets als in een vliegtuig maar dan tig keer zo erg.
Is dat niet een redelijk normaal 'drogelucht' effect van een airco en actieve filtering? De 1 is daar kennelijk meer gevoelig voor...

Overigens lijkt het mij raadzaam, als reeds eerder voorgesteld, de temperatuur steeds (objectief) te controleren met een extra thermometer. Misschien kan experimenteren met de uitblaasroosters ook verschil geven (als test).
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
vogelkijker zei:
Hier ook een soort van koukleum. Ben wel gewend om in stilstaande auto met verrekijker naar vogeltjes te kijken en dan wordt het na een half uurtje behoorlijk fris in de winter in de lelijke eend. Trui, moonboots en zo. Maar in de CT200h voelt het bijna altijd koud aan. Het wordt niet warm, vandaag all the way up tot 30 en dan zelfs op HI. Ben altijd blij als ik thuis haal. Wat een stom ding zeg.

Voorjaar/herfst natuurlijk minder last maar het voelt normaal als het op 23-24 is ingesteld en dat klopt niet.

Los van dat - ook in de zomer - heb ik altijd het gevoel dat er een soort van geinoniseerde lucht in de auto waait. Hyper-schone gefilterde lucht of zo. Naar, het slaat op mijn keel. Net zoiets als in een vliegtuig maar dan tig keer zo erg. Ik heb al gezocht naar de bron van deze ellende maar nog niet gevonden. Iemand?
Blijf het toch ook maar een raar systeem vinden. Enkele weken geleden naar het autosalon in Brussel gereden, airco op 24 graden gezet op auto stand ( raam en voeten ), lekker warm de eerste twintig km en dan voel je het spontaan kouder en kouder worden. Had er achteraf spijt van dat ik geen thermometer mee had genomen om de werkelijke interieurtemperatuur te meten. Ben blij dat ik niet de enige ben die er last van heeft. Vraag me eerlijk gezegd af of er nog geen softwareupdate bestaat voor dit probleem ??? Iemand connecties met de Lexus importeur ??? ;) Ik moet wel toegeven dat dit mijn eerste auto is met automatische klimaatregeling. In mijn vorige auto had ik een manuele airco die ik nog met de draaiknop moest regelen, dus had ik totaal geen weet van het aantal graden in de auto. ;)
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
tri zei:
Voor mij(in hemd) vind ik de temperatuur heel normaal Op 20?C voor mij, mijn vrouwtje zet het bij haar op 22?C.Ieder heeft een eigen metabolisme, lang geleden sliepen we bij de Reccons zonder tent en slaapzak ook in de winter buiten.Ja toen waren d'er nog echte mannen :p
In de Willys steeds zonder deuren en dak moeten rijden.
Tja de ene heeft het al wat sneller koud dan de andere h? ;) Maar wordt het in jouw CT, ondanks de ingestelde temperatuur ook kouder naargelang je verder rijdt ???
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
vogelkijker zei:
Los van dat - ook in de zomer - heb ik altijd het gevoel dat er een soort van geinoniseerde lucht in de auto waait. Hyper-schone gefilterde lucht of zo. Naar, het slaat op mijn keel. Net zoiets als in een vliegtuig maar dan tig keer zo erg. Ik heb al gezocht naar de bron van deze ellende maar nog niet gevonden. Iemand?
Klinkt alsof de airco constant aanstaat. Airco droogt de lucht en hij hoeft niet altijd aan te staan, zeker niet in de winter. Als je airco aanstaat: schakel 'm es uit en kijk of dat beter gaat.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het blijkt dat velen dezelfde gevoelsproblematiek ervaren. Mij lijkt het zinvol om daarvoor enige 'harde' bewijzen te produceren. Dat moet, gezien de ervaringen, toch mogelijk zijn?

En in geval er flinke afwijkingen gevonden worden, kan men hiermee uiteindelijk verdere stappen ondernemen.

Iemand (liefst meer) met een thermometer en harde cijfers? (om maar even on-topic te blijven) ;)
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Volgens mijn vrouw wordt het inderdaad kouder na een tijdje, sorry ik voel niets(dat komt omdat ik volgens haar geen hart heb)
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Ik heb dezelfde ervaring. Pas bij 24 graden wordt het aangenaam en na een tijdje komt er koudere lucht uit en dan moet je weer de temperatuur bijstellen.
Wat ik overigens erg vervelend vindt, is dat als je de klimaatregeling op automatisch zet, de voeten en de voorruit worden verwarmd. Als je dat wil veranderen, bijvoorbeeld op de voeten en uit het dashboard, dan gaat de automatische stand uit. Het lijkt dus dat de automatische stand alleen maar mogelijk is op de voeten en de voorruit.
Misschien doe ik iets verkeerd (hoewel het op zich vrij simpel is), maar ik krijg een andere stand bij automatisch niet voor elkaar.
Is hier een oplossing voor?? (buiten de automatische stand uitzetten natuurlijk).

Robbert-Jan