TIP: TPMS sensoren ipv duur nieuwe kopen en aanleren, mogelijk batterijen vervangen

Nu het al 10 jaar verplicht is zou je denken dat elke bandenverkoper hiermee om zou moeten kunnen gaan. Helaas is dat niet het geval. Zelfs peterman in Enschede had moeite om ze te programmeren. Heb daarom vorig jaar een TPMS tool gekocht (Autel MaxiTPMS TS501) en sindsdien kan ik het ook zelf controleren en programmeren. Dat heeft me al 3 sensoren bespaart omdat Peterman aangaf dat ze bijna lege batterijen hadden terwijl na eigen controle met de Autel bleek dat maar 1 TPMS sensor bijna leeg was. Dus deze tool al terug verdiend en kan zo alle sensoren van beide auto's controleren en evt. programmeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Metalfreak
Denk je dat jouw tool ook bij mijn auto het probleem zou kunnen oplossen Bobusa? Dan kom ik wel even langs in Enschede :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Denk je dat jouw tool ook bij mijn auto het probleem zou kunnen oplossen Bobusa? Dan kom ik wel even langs in Enschede :)
Mogelijk, afhankelijk van het probleem; te lage spanning in één of meer van de 5 banden, lage TPMS batterij spanning, defecte TPMS of een combinatie. Geen garantie dus :geek: . Je weet in ieder geval minimaal wat er aan de hand is. Heb je recent TPMS laten vervangen of zijn ze nog origineel (wat ik me niet kan voorstellen)?
Dus nog een aanmelding voor de minimeet in Enschede! Nu alleen nog even afstemmen wanneer voordat het weer slechter wordt.
 
Bij de garage waar ik kom kunnen ze met een apparaatje alle sensoren vinden dus die zouden goed moeten zijn. Zijn ook allemaal maximaal 2,5 jaar oud; vernieuwd toen ik de auto kocht.

Wanneer vervolgens de storing gewist wordt zie je dat de auto alle vijf banden zoekt, "checkt", dat zie ik in het jou vast ook bekende dashboard scherm.

Vervolgens vindt de auto er vier en de 5e blijft op "checking" staan. Nadat dit een keer of wat gebeurd is gaat het storingslampje branden en geeft het scherm helemaal geen info meer aan.

Is dat dan mogelijk met zo'n tool te verhelpen? Die zou dan als het ware de software in de auto zelf aansturen/wijzigen als ik dat zo goed zie.
 
Dat heb ik ook gehad. Maar mits de TPMS sensoren allemaal "compatibel" zijn kan de Autel tool ze via de OBD2 programmeren, naast de volgende functies:
20241027_153540.jpg
 
Klinkt wel als mogelijk. Moet je het wel trekken om even een Groninger over de vloer te hebben (van origine Nijmeegs overigens en opgegroeid in het mooie Hengelo :cautious:).
 
Heb Drenthse collega's, geldt dat ook?
Even kijken of die meeting lukt, anders ben je ook welkom in het mooie Twente.
 
lage TPMS batterij spanning, defecte TPMS of een combinatie
Ik sluit niet uit dat of het bovenstaande bij mij aan de hand is, maar dan bij alle vier de TPMS-sensoren van de winterset, terwijl een paar maanden geleden de verkoper deze nog prima kon uitlezen met een tool.

Ik heb zojuist een Techstream kabel besteld. Het grote wachten tot ie binnen is is daarmee begonnen en dan kijken of ik dat spul aan de praat krijg. Mocht ik hier niet uit komen, mag ik dan (ook) gebruik maken van je kennis, kunde en kastje? Neem ik koeken mee :giggle:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik heb gisteren en vandaag gezocht en veel gevonden. In de handleiding van mijn IS staat:

■ Registreren van identificatiecodes
De identificatiecodes van de bandenspanningssensoren en -zenders van twee sets banden kunnen worden geregistreerd.

Als de identificatiecodes voor zowel de normale banden als de winterbanden vooraf zijn geregistreerd, is het niet nodig om de identificatiecodes te registreren wanneer de normale banden worden vervangen door winterbanden.

Neem voor meer informatie over het wijzigen van identificatiecodes contact op met een erkende Lexus-dealer of hersteller/reparateur of een andere naar behoren gekwalificeerde en uitgeruste deskundige.
Voor de volledigheid, toen ik bovenstaande las, heb ik mijn dealer gevraagd om vooraf die extra set TPMS-ID's te registeren. Ik heb ze een lijstje op papier meegegeven met de ID's van de zomerset die ik een keer met Carista heb uitgelezen en ik heb van de winterset op elke TPMS-sensor het ID zelf af kunnen lezen voordat ik de velgen naar de lokale bandenboer bracht om daar vierseizoenenbanden (voor de winter) op te laten leggen. De dealer heeft dit als service uitgevoerd toen mijn auto daar een nieuwe voorruit kreeg in juni dit jaar.

Ik ging er dus min of meer vanuit op basis van bovenstaande tekst in de handleiding van m'n auto dat ik de zomerset kon wisselen met de winterset en dat ik alleen een paar seconden de reset knop hiervoor in moest drukken, volgens diezelfde handleiding:

Schermafbeelding 2024-10-27 om 17.07.08.png


Het bovenstaande heb ik dus gedaan, ik zag dat lampje ook drie keer knipperen en daarna ging het uit. Mooi, klaar voor de winter. Maar niet dus, want tijdens een ritje ging dat lampje weer aan en bleef aan. Ik heb met Carista en met de app Tire Assistant (2nd opinion) via de OBD2-dongle de ID's en spanning uitgelezen en ik zag de zomerset actief. Ik stond toen stil op de oprit en die zomerset lag iets verderop te drogen in de zon. Ik heb die zomerset toch maar in de garage gelegd (12 meter verderop) en las nog steeds 2 van de ID's van de zomerset uit. Nou, die dingen hebben een best bereik dacht ik nog. Dus ik ben wat verder de wijk ingereden (300m verder) en las nog steeds de ID's van de zomerset uit. Euh... cache? Dat zal toch niet? Toen dacht ik aan Techstream en/of een kastje dat TPMS-ID's kan uitlezen/programmeren als manieren om uit te sluiten wat hier nu gaande is.

Ik begon te twijfelen of mijn auto misschien toch maar een set wielen (max 5?) TPMS-ID's kon monitoren, want ik las op menig site dat Toyota/Lexus een knop heeft om TPMS te resetten bij wisselen van wielen, maar ook een knop zou hebben om de tweede set te activeren. Zo'n knop heb ik niet. Ik las dat "zelfs" een Auris dit kon. Maar van zo'n knop wordt niet gesproken in mijn handleiding. De GS3 zou zo'n knop wel hebben. De truc bij een GS3 of Auris was om 3x die wisselknop in te drukken om van de set te wisselen. Euh... niet geschoten is altijd mis. Dus ik druk 3x op die reset-knop voor TPMS. En ik zie dat dit een ander knippergedrag oplevert van dat lampje op m'n dashboard. Hmmm, opnieuw met Carista via de OBD2-dongle even uitlezen dan. En wat zie ik? Volgens Carista is de "Active tire set" niet "Main", maar "Secondary"!

Zie hier "Main" en "Secondary":

WhatsApp Image 2024-10-27 at 16.59.56.jpeg
WhatsApp Image 2024-10-27 at 16.57.56.jpeg


En zie de verschillen met de TPMS-ID's. En die ID's bij de Secondary set kloppen met de set die ik aan mijn dealer heb doorgegeven. Nadat ik met 3x de TPMS-reset knop in te drukken de set gewisseld heb (wat niet in het boekje staat uitgelegd!) knipperde dat lampje langer dan ik dacht. Daarna heb ik die TPMS-reset knop langer ingedrukt zoals uitgelegd in het plaatje hierboven uit de handleiding en daarna stopte dat lampje met knipperen. Omdat Carista bij die Secondary set ook andere drukwaarden laat zien denk ik dat ze alle vier ook al gemonitord kunnen worden door mijn auto. Dus met een beetje mazzel, krijg ik morgen geen melding te zien van het TPMS.

—update— ik heb een dag later inderdaad geen melding gekregen van het TPMS. Dus dit is kennelijk de truc bij een (facelift) 3e generatie IS.

Gek dat ik wisselen van set in de handleiding niet teruglees, maar dat het wel blijkt te werken door die reset knop 3x in te drukken. Dus, als je auto volgens het boekje TPMS-sensoren van twee sets wielen kan monitoren en er is geen aparte knop omschreven in dat boekje om de set te wisselen, probeer dan eens 3x de reset knop in te drukken. Druk daarna dan langer de reset knop in om die reset-procedure uit te voeren. Het zal mij niet verbazen dat een LS ook twee sets kan monitoren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Interessant en vreemd tegelijk dat dit niet in the handleiding staat (!), echter lijkt het erop dat de LS geen 2de set kan registreren. De dealer bevestigde dit en is ook hier aangegeven.
 
De autel service tool word ook gebruikt bij de bandenboer waar ik laatst was, meet netjes bij elk wiel de sensor en linksvoor was degene die niks deed.
 
echter lijkt het erop dat de LS geen 2de set kan registreren.
Da’s jammer. T.a.v. TPMS verschillen de uitvoeringen van een model per continent volgens mij wel wat. Zo heeft een IS350 (2e gen) uit de VS wel TPMS, maar de 2e gen IS in Europa niet. Ik las dit weekend ook ergens dat sommige modellen GS in de VS maar 1 set kan registreren maar het EU model kan er 2 registreren. Als sommige features in een handleiding niet beschreven worden maar wel werken kan deze optelsom best verwarrend zijn wat nu wel of niet kan per model gebouwd voor een markt op een ander werelddeel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Gisteren bij dealer geweest, oliewissel en hhc. Tpms probleem konden ze niet oplossen en zo ook inleren ramen openen en sluiten op de sleutel. Bij aansluiten computer op de obd aansluiting gaat het fout, allerlei lampjes gaan branden op dashboard. Monteur kwam er niet uit. Chefwerkplaats Lexus vakantie(moet ook gebeuren) en nieuwe afspraak maken voor onderzoek.