Ik heb gisteren en vandaag gezocht en veel gevonden. In de handleiding van mijn IS staat:
■ Registreren van identificatiecodes
De identificatiecodes van de bandenspanningssensoren en -zenders van twee sets banden kunnen worden geregistreerd.
Als de identificatiecodes voor zowel de normale banden als de winterbanden vooraf zijn geregistreerd, is het niet nodig om de identificatiecodes te registreren wanneer de normale banden worden vervangen door winterbanden.
Neem voor meer informatie over het wijzigen van identificatiecodes contact op met een erkende Lexus-dealer of hersteller/reparateur of een andere naar behoren gekwalificeerde en uitgeruste deskundige.
Voor de volledigheid, toen ik bovenstaande las, heb ik mijn dealer gevraagd om vooraf die extra set TPMS-ID's te registeren. Ik heb ze een lijstje op papier meegegeven met de ID's van de zomerset die ik een keer met Carista heb uitgelezen en ik heb van de winterset op elke TPMS-sensor het ID zelf af kunnen lezen voordat ik de velgen naar de lokale bandenboer bracht om daar vierseizoenenbanden (voor de winter) op te laten leggen. De dealer heeft dit als service uitgevoerd toen mijn auto daar een nieuwe voorruit kreeg in juni dit jaar.
Ik ging er dus min of meer vanuit op basis van bovenstaande tekst in de handleiding van m'n auto dat ik de zomerset kon wisselen met de winterset en dat ik alleen een paar seconden de reset knop hiervoor in moest drukken, volgens diezelfde handleiding:
Het bovenstaande heb ik dus gedaan, ik zag dat lampje ook drie keer knipperen en daarna ging het uit. Mooi, klaar voor de winter. Maar niet dus, want tijdens een ritje ging dat lampje weer aan en bleef aan. Ik heb met Carista en met de app Tire Assistant (2nd opinion) via de OBD2-dongle de ID's en spanning uitgelezen en ik zag de zomerset actief. Ik stond toen stil op de oprit en die zomerset lag iets verderop te drogen in de zon. Ik heb die zomerset toch maar in de garage gelegd (12 meter verderop) en las nog steeds 2 van de ID's van de zomerset uit. Nou, die dingen hebben een best bereik dacht ik nog. Dus ik ben wat verder de wijk ingereden (300m verder) en las nog steeds de ID's van de zomerset uit. Euh... cache? Dat zal toch niet? Toen dacht ik aan Techstream en/of een kastje dat TPMS-ID's kan uitlezen/programmeren als manieren om uit te sluiten wat hier nu gaande is.
Ik begon te twijfelen of mijn auto misschien toch maar een set wielen (max 5?) TPMS-ID's kon monitoren, want ik las op menig site dat Toyota/Lexus een knop heeft om TPMS te resetten bij wisselen van wielen, maar ook een knop zou hebben om de tweede set te activeren. Zo'n knop heb ik niet. Ik las dat "zelfs" een Auris dit kon. Maar van zo'n knop wordt niet gesproken in mijn handleiding. De GS3 zou zo'n knop wel hebben. De truc bij een GS3 of Auris was om 3x die wisselknop in te drukken om van de set te wisselen. Euh... niet geschoten is altijd mis. Dus ik druk 3x op die reset-knop voor TPMS. En ik zie dat dit een ander knippergedrag oplevert van dat lampje op m'n dashboard. Hmmm, opnieuw met Carista via de OBD2-dongle even uitlezen dan. En wat zie ik? Volgens Carista is de "Active tire set" niet "Main", maar "Secondary"!
Zie hier "Main" en "Secondary":
En zie de verschillen met de TPMS-ID's. En die ID's bij de Secondary set kloppen met de set die ik aan mijn dealer heb doorgegeven. Nadat ik met 3x de TPMS-reset knop in te drukken de set gewisseld heb (wat niet in het boekje staat uitgelegd!) knipperde dat lampje langer dan ik dacht. Daarna heb ik die TPMS-reset knop langer ingedrukt zoals uitgelegd in het plaatje hierboven uit de handleiding en daarna stopte dat lampje met knipperen. Omdat Carista bij die Secondary set ook andere drukwaarden laat zien denk ik dat ze alle vier ook al gemonitord kunnen worden door mijn auto. Dus met een beetje mazzel, krijg ik morgen geen melding te zien van het TPMS.
—update— ik heb een dag later inderdaad geen melding gekregen van het TPMS. Dus dit is kennelijk de truc bij een (facelift) 3e generatie IS.
Gek dat ik wisselen van set in de handleiding niet teruglees, maar dat het wel blijkt te werken door die reset knop 3x in te drukken. Dus, als je auto volgens het boekje TPMS-sensoren van twee sets wielen kan monitoren en er is geen aparte knop omschreven in dat boekje om de set te wisselen, probeer dan eens 3x de reset knop in te drukken. Druk daarna dan langer de reset knop in om die reset-procedure uit te voeren. Het zal mij niet verbazen dat een LS ook twee sets kan monitoren.