Tips betreft aanschaf

Arween

Hoort erbij
28 okt 2020
25
2
3
Hallo iedereen,

Ik ven een CT200h rijder die op zoek is naar een grotere auto en zag een Lexus GS staan, die direct om te ruilen is voor de CT..

CT 2017 (facelift 2018) Business Launch:
36000KM
Inruil: 19900
Kan er nog 2 jaar garantie bij kopen
1e eigenaar. (Ik)
Opmerkingen:
1. Morgen de auto ophalen bij de schade hersteller (deukjes uit de deuren door mensen die geen respect hebben voor
andermans spullen)
2. voor de rest strak

GS 2015 25th edition
146000KM
Prijs: 19750
Lexus Select garantie
1e eigenaar
Opmerkingen:
1. Roestplekje motorkap (steenslag, dus heel klein en oppervlakkig)
2. Twee deukjes op motorkap
3. Schade op de bovenkant achterzijde (links van kofferklep)
4. Deukje kofferklep
5. op de punten waar de ophanging bevestigd is in het motorruim (cirkelvormig ding met drie bouten erin, links en rechts) heeft oppervlakkig roest.
6. Interieur was netjes en volgens mij was er niet in gerookt
7. navigatie muis leek het niet goed te doen.

Ik snap dat ik qua kilometers erop achteruit ga en qua bouwjaar ook, maar ik vroeg mij af of het waard is om zo een auto te kopen met deze kilometer stand en waar ik nog meer op moet letten.

De auto reed heerlijk, ik heb een proefrit van 500km erop zitten, 160km per uit aangetikt en het voelde alsof ik 120 reed, de auto was vlot (voor formaat) reageerde goed. Had wel dat ik het weggevoel vreemd vond, na het oppompen van de banden was dit beter.

Ik heb de auto ook even getest door met 40km te rijden en te remmen en de auto bleef recht staan.

Voor de rest geen rammeltjes piepjes of wat dan ook, ik vond het een heerlijke ruime auto.. ben zelf 1.89m en zit altijd zo ?krap? in de CT en passagiers meenemen is een ramp! Vooral met mij dochter achterin, in haar kinderzitje laat niet al teveel ruimte over.

Logischerwijs wil ik de punten laten opknappen/aanpakken voor zover mogelijk of de prijs laten aanpassen, zodat ik de ?schade? kan herstellen!

Advies wordt gewaardeerd
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
De GS is de beste Lexus die je kan kopen: dikke sedan, maar niet zo duur als de machtige LS. (er is een topic over waar de GS eigenaren dat haarfijn uitleggen.) Die moet ik even zoeken.
ik heb 2 kleine kids. En voor het gezin is hij ook uitstekend. In DE een paar keer 240+ gereden. Merk je niks van, is zo?n auto voor gemaakt.
 

Bijlagen

  • 82C59C25-DF7D-4F7B-A060-311E70BE4455.jpeg
    82C59C25-DF7D-4F7B-A060-311E70BE4455.jpeg
    299,7 KB · Weergaven: 55
  • EA0FB4AF-2E16-41EB-8914-D89C45DBB8CD.jpeg
    EA0FB4AF-2E16-41EB-8914-D89C45DBB8CD.jpeg
    326,3 KB · Weergaven: 58
  • CD1905F7-470E-4B2C-A761-3A05D26EBFB6.jpeg
    CD1905F7-470E-4B2C-A761-3A05D26EBFB6.jpeg
    295,9 KB · Weergaven: 63
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Arween

Hoort erbij
28 okt 2020
25
2
3
De GS is de beste Lexus die je kan kopen: dikke sedan, maar niet zo duur als de machtige LS. (er is een topic over waar de GS eigenaren dat haarfijn uitleggen.) Die moet ik even zoeken.
ik heb 2 kleine kids. En voor het gezin is hij ook uitstekend. In DE een paar keer 240+ gereden. Merk je niks van, is zo?n auto voor gemaakt.

Dat ziet er inderdaad prima uit! Hoe zit het bij jou met kosten? Ik wil het liefst geen auto met extreem hoge kosten. Denk bijv aan (en ik praat nu over andere merken, geen idee of dit voor Lexus ook geld): vervangen van remklauwen, schijven, etc. Het wat grotere onderhoud zeg maar.

Moet er vaak wat vervangen worden aan het onderstel? Rubbers, etc?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Dat ziet er inderdaad prima uit! Hoe zit het bij jou met kosten? Ik wil het liefst geen auto met extreem hoge kosten. Denk bijv aan (en ik praat nu over andere merken, geen idee of dit voor Lexus ook geld): vervangen van remklauwen, schijven, etc. Het wat grotere onderhoud zeg maar.

Moet er vaak wat vervangen worden aan het onderstel? Rubbers, etc?

Onderstel en niet slijtageonderdelen zijn allemaal prima, dat is gewoon Toyota/Lexus betrouwbaarheid. Afhankelijke van de uitvoering en motorisering en de bijbehorende reminstallatie en wielgrootte zullen de onderhoudskosten hoger of lager zijn. Je kunt op de website van Lexus gewoon het reguliere onderhoudsplan vinden met de standaard prijzen voor de diverse beurten.

Je kunt ook gewoon bij de dealer een prijsopgaaf doen voor de slijtageonderdelen zoals de remmerij en wat de toekomstige beurten gaan kosten ivm je KM-stand.
Ik heb een 450h president met 2-delige remschijven, ja die zijn wel aan de prijs als die vervangen moeten worden. Echter, als je het hybriderijden goed toepast dan doe je ook lekker lang met je schijven/blokken.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Het lijkt me dat je je met een auto die altijd zijn normale onderhoud heeft gehad weinig builen kunt vallen. De prijs is gezien het bouwjaar door de hoge kmstand en de deukjes prettig "laag" - ik krijg bijna spijt dat ik destijds een model met een geringer aantal km maar ouder in jaren heb gekocht.

Daarnaast heb je de Lexus Select garantie voor onvoorziene storingen. Bij mijn weten duurt die twee jaar of tot 160000 km - afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt. In jouw geval zou dat dus ongeveer 16000 km zijn - voldoende lang om echte niet meteen opgemerkte onvolkomenheden te ontdekken, maar waarschijnlijk dus aanzienlijk korter dan twee jaar. Op zich geen probleem, maar wel iets om in gedachten te houden.

Het weggevoel zal inderdaad anders zijn dan bij een CT. Het is een best grote bak met een behoorlijke massa en dat voelt anders aan. Mijn ervaring is ook dat de standaard gemonteerde Bridgestone Turanza ER zomerbanden meer op comfort dan precisie zijn getuned. Een wat hogere bandenspanning (2,7 ipv 2,4) helpt een beetje, maar het blijft een beetje "sponzig" en de auto kan ook behoorlijk gevoelig zijn voor spoorvorming. Op dit moment heb ik er inmiddels al weer de winterbanden op (Bridgestone Blizzak LM005) en dat stuurt een stuk strakker en stiller zijn ze ook. Zodra de zomerbanden aan vervanging toe zijn, zullen er dus andere banden worden gemonteerd. Het blijft natuurlijk een "comfortlimousine" en geen "gooi en smijt" auto.

Het punt 5 dat je noemt (roestvorming op het punt waar de schokdempers vastzitten) is iets dat aandacht verdient. Je moet dat niet zo ver laten komen dat het geheel doorgeroest is. Waarschijnlijk is het in dit stadium overigens goed te herstellen zonder al te hoge kosten.

Het niet goed functioneren van de muis kan een kwestie van instelling of van bediening zijn. Of de cursor naar een bepaalde plaats wordt toegetrokken en de snelheid waarmee dat gebeurt is instelbaar. Daarnaast is het een bediening waar iedereen in het begin over klaagt - wanneer je eenmaal door hebt dat de steun voor de palm van je hand er niet voor niets zit, is subtiel manoevreren geen probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Arween

Hoort erbij
28 okt 2020
25
2
3
Het lijkt me dat je je met een auto die altijd zijn normale onderhoud heeft gehad weinig builen kunt vallen. De prijs is gezien het bouwjaar door de hoge kmstand en de deukjes prettig "laag" - ik krijg bijna spijt dat ik destijds een model met een geringer aantal km maar ouder in jaren heb gekocht.

Daarnaast heb je de Lexus Select garantie voor onvoorziene storingen. Bij mijn weten duurt die twee jaar of tot 160000 km - afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt. In jouw geval zou dat dus ongeveer 16000 km zijn - voldoende lang om echte niet meteen opgemerkte onvolkomenheden te ontdekken, maar waarschijnlijk dus aanzienlijk korter dan twee jaar. Op zich geen probleem, maar wel iets om in gedachten te houden.

Het weggevoel zal inderdaad anders zijn dan bij een CT. Het is een best grote bak met een behoorlijke massa en dat voelt anders aan. Mijn ervaring is ook dat de standaard gemonteerde Bridgestone Turanza ER zomerbanden meer op comfort dan precisie zijn getuned. Een wat hogere bandenspanning (2,7 ipv 2,4) helpt een beetje, maar het blijft een beetje "sponzig" en de auto kan ook behoorlijk gevoelig zijn voor spoorvorming. Op dit moment heb ik er inmiddels al weer de winterbanden op (Bridgestone Blizzak LM005) en dat stuurt een stuk strakker en stiller zijn ze ook. Zodra de zomerbanden aan vervanging toe zijn, zullen er dus andere banden worden gemonteerd. Het blijft natuurlijk een "comfortlimousine" en geen "gooi en smijt" auto.

Het punt 5 dat je noemt (roestvorming op het punt waar de schokdempers vastzitten) is iets dat aandacht verdient. Je moet dat niet zo ver laten komen dat het geheel doorgeroest is. Waarschijnlijk is het in dit stadium overigens goed te herstellen zonder al te hoge kosten.

Het niet goed functioneren van de muis kan een kwestie van instelling of van bediening zijn. Of de cursor naar een bepaalde plaats wordt toegetrokken en de snelheid waarmee dat gebeurt is instelbaar. Daarnaast is het een bediening waar iedereen in het begin over klaagt - wanneer je eenmaal door hebt dat de steun voor de palm van je hand er niet voor niets zit, is subtiel manoevreren geen probleem.

Bedankt voor de reactie, ben niet echt op zoek naar een smijt bak, na de Polo GTI ben ik meer van het luxe ?ik hou van mijn ruggengraat?-gevoel. Neemt niet weg dat ik toen een stuk jonger was en het stiekem toch leuk vond.

Voorbeeldje, net de Lexus opgehaald na een aantal dagen in een Polo leen auto.. nou blij dat ?zwaardere? stuurgevoel, het zitten, gewoon alles eigenlijk haha

Dat de GS anders rijd ben ik helemaal met je eens, vind het allemaal wat rustiger en zachter dan de CT (terwijl ik deze overigens NIET afkraak).

De minpunten wil ik eigenlijk door Lexus laten aanpakken of korting afdingen, wil er zelf (naast regulier onderhoud) weinig aandoen. Behalve mogelijk een GROM VLINE 2 kastje in proppen!
 

Arween

Hoort erbij
28 okt 2020
25
2
3
Is er trouwens iemand die iets concreets kan zeggen over een hoge KM stand en onderhoudskosten per jaar ongeveer? Ik rij zelf ongeveer 12-15000 per jaar, dus een grote beurt (krijg
ik bij aflevering) gaat voor mij ongeveer om de twee jaar gebeuren.
 

principaal

Hoort erbij
21 jan 2020
47
17
8
Zelf ook drie jaar geleden de overstap gedaan van CT naar GS450h. Niet met elkaar te vergelijken. CT veel wendbaarder, zuiniger, maar ook minder snel. GS is een behoorlijk grote auto. Zeer snel en comfortabel. Verbruik gem 1:12 Een GS300h is natuurlijk minder snel. Verbruik naar 1;15.
Ben zelf ook lang 1.93 Doordat de stoel (president line) goed verstelbaar is, gaat dit goed. Al kan ik me voorstellen dat bij andere uitvoeringen dit minder goed in te stellen is. De ruimte op achterbank is matig. Ik kan eigenlijk niet fatsoenlijk achterin zitten! skiluik is afwezig. Trekhaak zeer duur. Tussen beurten in geen mankementen. Uiterst betrouwbaar, goed lakwerk.

Onderhoud is behoorlijk duurder dan een CT. Ik denk voor een 6 cilinder wel tot 2x zo duur. Een 4 cilinder zal wel wel tussen CT en GS 450H inzitten. Op de site van Lexus zijn de onderhoudsprijzen inderdaad terug te vinden.
Bedenk wel dat de auto 110.000 km meer heeft gelopen en wat ouder is. Slijtage delen zullen dus eerder aan de beurt zijn dan wanneer je door rijdt met de CT.
Verzekering en wegenbelasting ook flink hoger. Auto's zijn eigenlijk niet te vergelijken. Een GS is duurder, maar je krijgt er dan ook heel wat voor terug. Een miskoop zal het niet zijn.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
GS is een behoorlijk grote auto. Zeer snel en comfortabel. Verbruik gem 1:12 Een GS300h is natuurlijk minder snel. Verbruik naar 1;15..

Wauw, als ik alleen snelwegkilometers rijd dan zit ik dik op 1L/16km met mijn GS450h (aldus de boordcomputer)
 

principaal

Hoort erbij
21 jan 2020
47
17
8
Klopt, maar het is ook een gemiddelde. Dus ook korte ritjes in de winter. Overigens vind ik boordcomputers van toyota-lexus niet altijd even correct. Moet je met een schep zout nemen.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Klopt, maar het is ook een gemiddelde. Dus ook korte ritjes in de winter. Overigens vind ik boordcomputers van toyota-lexus niet altijd even correct. Moet je met een schep zout nemen.

Het verbruik van de boordcomputer wijkt bij mij keurig af tov de realiteit van rond de 6% net als m'n tellersnelheid tov de GPS.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Klopt, maar het is ook een gemiddelde. Dus ook korte ritjes in de winter. Overigens vind ik boordcomputers van toyota-lexus niet altijd even correct. Moet je met een schep zout nemen.

Schep zout ben ik ook niet eens hoor.
een heel klein korreltje misschien.

Al 14 jaar een 100 procent kloppende boordcomputer met de pomp bij Toyota.

Nu bij de Lexus lijkt het ongeveer 4 tot 5 procent in het nadeel af te wijken
 

principaal

Hoort erbij
21 jan 2020
47
17
8
Rij al 15 jaar ook Toyota Landcruisers. Ook hier steeds een behoorlijke afwijking. Wanneer ik de tank steeds volgooi tot de vulpijp en de kilometers er op loslaat is dit goed te zien.
Beide auto's zitten er een kilometer per liter naast. Structureel.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Mja dat kan natuurlijk. Niet iedere Toyota of Lexus zal het zelfde zijn.

Maar ik heb ik ieder geval goede ervaringen met de boordcomputer. (Was overigens wel allemaal Corolla 1.6 4 cilinder)
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Ga maar eens 100kmu rijden op de GPS en vergelijk dat met je teller. Dit is (als het goed is) dezelfde procentuele afwijking die je boordcomputer ook geeft in verbruik.
 

principaal

Hoort erbij
21 jan 2020
47
17
8
Maar dan is de vraag; Heeft de kilometerteller dezelfde afwijking dan de snelheidsmeter.. het gaat immers niet om de snelheid welke je rijdt, maar om de afgelegde afstand.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Maar dan is de vraag; Heeft de kilometerteller dezelfde afwijking dan de snelheidsmeter.. het gaat immers niet om de snelheid welke je rijdt, maar om de afgelegde afstand.

Lijkt me wel, maar Romke kan ons dit waarschijnlijk haarfijn uitleggen.

Mijn n = 1 steekproef zegt van wel als ik m'n boordcomputerverbruik vergelijk met werkelijk verbruik en dat naast m'n GPS/teller-afwijking leg. Maar wie ben ik.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Ga maar eens 100kmu rijden op de GPS en vergelijk dat met je teller. Dit is (als het goed is) dezelfde procentuele afwijking die je boordcomputer ook geeft in verbruik.

Ik vraag me af of dat waar is. De brandstofmeting wordt bepaald door de verbruikte hoeveelheid benzine te registreren, Het nauwkeurig meten van een kleine hoeveelheid doorstromende vloeistof is tamelijk moeilijk en het zal dus geen precisiemeting zijn. Daarnaast wordt het aantal afgelegde km geregistreerd, waarschijnlijk door het aantal omwentelingen van een of andere band te registreren, ook met een meetnauwkeurigheid die bepaald niet perfect is. Het aantal bandomwentelingen is ook de basis voor de snelheidsmeter. Die mag officieel iets te veel aanwijzen, maar niet te laag. Bij mijn eigen auto heb ik het idee dat de snelheidsmeter een km of 5 te veel aangeeft. De GPS meting voor de navigatie is betrekkelijk nauwkeurig - al is voor civiele toepassingen de precisie lager dan voor militaire doeleinden. Als je de GPS informatie zou koppelen aan de snelheidsmeter zou het systeem nauwkeuriger kunnen worden qua snelheidsaanduiding, maar het meten van de hoeveelheid doorgestroomde vloeistof is het zwakke punt van het systeem. Bij mijn eigen auto (GS 450h) merk ik dat het brandstofverbruik doorgaans 0,1 tot 0,3 liter/100 km hoger uitvalt als ik het aantal getankte liters en de afgelegde afstand in km op elkaar deel in vergelijking met wat de auto aangeeft. Professionele autotests worden doorgaans uitgevoerd met een geijkte doorstroommeter met een nauwkeurigheid van +/-2% en een zogenaamd vijfde wiel waarmee met ongeveer dezelfde nauwkeurigheid de afgelegde afstand wordt gemeten. Het eindresultaat kan dus daarbij tot ongeveer 4% afwijken als alles "de verkeerde kant opvalt". Bij auto's zou je het systeem mogelijk wel kunnen verbeteren. De electronica van het inspuitsysteem is zeer nauwkeurig en de informatie daarvan zou je kunnen gebruiken om het gebruikte volume te bepalen. Dat, samen met de eveneens beschikbare GPS info, zou een aanzienlijk betere nauwkeurigheid moeten opleveren. Een dergelijke aanpak zal waarschijnlijk te duur zijn voor een consumentartikel als een auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator