Tips bij aanschaf GS450h 2007

ChrisLas

Hoort erbij
12 jan 2024
83
93
18
Dag collega Lexus rijders,

In de zoektocht om de grote RX op te splitsen in twee kleinere (een andere Lexus en een kleinere auto ernaast), ben ik aan het oriënteren op een GS450h uit 2007 met 208k KM. Een paar dingen vielen me op waarbij ik hoop dat jullie tips hebben op producten/aanbieders/bedrijven in omgeving Utrecht om dat te fixen. Als je iets van onderstaande herkent of je hebt een tip, veel dank!

Ik kom op:
  1. Een van de achterveren zweet lichtjes. Lexus Utrecht bood preventief vervangen aan. Andere garage zei 'kom over een jaar terug'.
  2. Plekje corrosie op de motorkap
  3. Deukje in plaatwerk van de deur rechts achter
  4. Bubbeltjes in het leer rechts naast de bestuurdersstoel
  5. Winkelhaakje in de bijrijdersstoel
  6. Doffe koplamp
  7. Lexus logo verweerd
  8. Auto trekt naar rechts (hopelijk afstelling en geen aanlopende remmen)
De koper is alleszins bereid om er rekening mee te houden in de prijs. Ik hoop met jullie tips op een win-win uit te komen. En ja, de RX komt dus binnenkort te koop...

Mooi weekend allemaal,

Chris


Scherm­afbeelding 2025-10-31 om 22.17.46.png
Scherm­afbeelding 2025-10-31 om 22.17.46.png
mp-yams-a1bcd788aa974a9581a5b21a9e480ab1-20251029_142757.jpg
 
Het eerste wat er in me opkomt is: Een GS is toch helemaal niet kleiner? Weliswaar lager, maar lengte en breedte zal niet heel veel maken.

Wat betreft je puntjes:

  • Zwetende schokdemper betekent versleten: beide vervangen.
  • Roest komt hoogstwaarschijnlijk van binnenuit, vraagt wel wat aandacht als je het opgelost wilt hebben.
  • Deukje is vaak nog wel simpel te herstellen.
  • Stoel valt qua winkelhaakje door een stoffeerder vaak nog wel te redden.
  • Koplampen polijsten en in een coating laten zetten.
  • Logo zit vaak de ACC-radar achter, dat maakt het een dure qua vervanging. Wellicht valt er nog wat aan te polijsten.
  • Vermoedelijk eens uitlijnen.
Gezien je spreekt over Lexus Utrecht en een andere garage, heb je dus (her en der) een aankoopkeuring laten doen?

Het zijn geen heel spannende zaken, maar wel een aantal achterstallige. Houd ook rekening met het feit dat andere delen van het onderstel binnenkort aan de beurt kunnen komen.

Persoonlijk zou ik (omdat de GS niet merkbaar kleiner is) overwegen om naast de RX een kleine auto te kopen. De GS zal wellicht een mooie deal lijken, vooral als de verkoper mee wil bewegen. Maar het is wel een 10 jaar oudere auto, met nu al zaken die aandacht en kosten vragen. Of gewoon direct een frissere GS of daadwerkelijk kleinere Lexus (CT of IS) op de kop tikken.
 
grote RX op te splitsen in twee kleinere (een andere Lexus en een kleinere auto ernaast), ben ik aan het oriënteren op een GS450h

Het eerste wat er in me opkomt is: Een GS is toch helemaal niet kleiner? Weliswaar lager, maar lengte en breedte zal niet heel veel maken.
Dat is ook het eerste wat mij te binnen schiet 👆

Heb je twee kleinere auto’s nodig vanwege (parkeer)ruimte en een verandering in mobiliteitsbehoefte?

Als ik de foto’s van die GS zie en je beschrijving zou ik verder zoeken naar een exemplaar dat wat netter is. Deze komt op mij wat meer verwaarloosd over. Er zullen ongetwijfeld nettere exemplaren rond rijden maar die staan (nog) niet te koop. Maar heb je de tijd om rustig rond te kijken bijvoorbeeld? Je zou ook een blik over de grens kunnen werpen of er daar een net exemplaar wordt aangeboden? Die RX wordt je wel kwijt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Helemaal eens met @Sam_IS300h, vooral zaken van achterstallig onderhoud wat in de toekomst vaker naar de portemonnee vraagt.

Overigens is mijn motorkap van aluminium, de roest op deze lijkt meer op staalcorrosie, maar kan ook aluminium oxidatie van binnenuit zijn.

Als je in de running bent voor het splitsen van 1 RX naar 2 kleinere Lexi dan zijn er wel meer mogelijkheden die nog best interessant kunnen zijn. GS450h is best stevig in wegenbelasting door z’n gewicht (1840kg leeg). Tov een RX valt dit misschien nog mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Dank mannen voor de snelle reacties! Fijn om te sparren. Ik zeg ‘kleiner’ inderdaad maar dat is relatief.

De RX met z’n gezellige 2075kg vraagt 136 euro per maand. Ik rijd nu 1:13,5 gemiddeld want veel snelweg voor werk. We hebben idd twee auto’s nodig ivm m’n werk en het veranderde werk van mijn vrouw.

Mijn inschatting nu: een GS300h met z’n 100 euro MRB pm (1710 kg) en 1:17 of een GS450h met z’n 109 euro pm (1840kg) en 1:14,5 gaan dus 50-150 euro per maand besparen.

Als ik er dan een Honda Jazz naast haal, heb ik een heerlijke Lexus om m’n werk kilometers mee te maken en een praktische auto voor m’n vrouw haar werk en voor als we een keer de bank plat etc nodig hebben.

Met de GS gen 3 die ik noemde zou ik de twee auto’s kunnen kopen van de verkoop opbrengst van de RX. Als geld geen beperking zou zijn zou ik wel een Gen 4 GS450h met 100k km willen.

Volgende week zaterdag staat de aankoop keuring gepland. Lexus Utrecht kan pas halverwege december…

Keep you posted. Nogmaals dank voor het meedenken.
 
GS300h met z’n 100 euro MRB pm (1710 kg) en 1:17 of een GS450h met z’n 109 euro pm (1840kg) en 1:14,5 gaan dus 50-150 euro per maand besparen
Hoe ziet het plaatje eruit als je dit verbruik wat ongunstiger zet? Zeg 1:15 voor de GS300h en 1:13,5 voor de GS450h?

Direct een disclaimer: gemiddeld verbruik bij een hybride is sterk afhankelijk van de route en de rijstijl. Ik haal met een IS300h (in feite dezelfde aandrijflijn als de GS300h) geen 1:17. En ik begin al een beetje als m’n vader te rijden 😇.
 
Wat leuk, dank voor je bericht. Het is hem niet geworden helaas. Het zat hem voor mij met name in de te kleine binnenruimte. Ondanks de stoel in de laagste stand zat ik met mn haar tegen het dak. De stoel moest een stuk meer achterover om dat te compenseren. Iets waarvan ik na de eerste proefrit dacht 'dat komt wel goed' maar ik merkte dat het me te krap bleef. De snelheid en het kwalitatieve en solide 'Lexus gevoel' van de wagen was verder wel goed. Misschien een les om voortaan een betere/tweede proefrit te doen.
De aankoopkeuring was tof om te doen. Leuk om een keer onder de brug door te lopen en vragen te kunnen tellen. Het voelde wat te kort en willekeurig voor de 200 euro die het kostte. Er kwam wel een mooi rapport in de mail maar daar stond een verkeerde kilometerstand in. Prima kerel die de test uitvoerde verder. Hij adviseert altijd om nieuwer te kopen, maar gaf aan dat deze auto er voor zijn leeftijd goed bij stond. Hij gaf wat prijs inschattingen van de reparaties en kon ze zelf of bij de buren (industrieterrein) uitvoeren. Ik kan me voorstellen dat dat handig is voor anderen.
Een paar dagen later bij een wat jongere GS450h gaan rijden maar kon nog niet wennen aan de kleurstelling van het donkere interieur. De stoel met al die instellingen was fantastisch! En de rit was alleen in Sport+ zo strak als ik gehoopt had, dus was niet helemaal zo overtuigd als ik gehoopt had. Positieve kant is dat ik weer heel blij in mijn RX naar huis reed.
Vervolgstappen zijn 1. bij facelift (2015-2017?) gaan kijken of die dezelfde rijdynamiek heeft. En 2. een F Sport zal in de basis wat strakker afgeveerd zijn dus dat ook verkennen. en 3. Ik ben bij een IS met licht leren interieur wezen kijken en was positief verrast. Gaat dan wel ten koste van die fantastische stoelen... Keuzes.
Maar de RX is ook nog niet verkocht (een bezichtiging pas en los daarvan een hoop shady biedingen gehad) dus ik heb besloten het nu even los te laten en zodra daar vaart in komt weer naar GS'en/IS'en te kijken. We hebben inmiddels ook een Honda Jazz voor erbij gehaald dus dat geeft een fijne flexibiliteit.
Fijne dag!
 
Een IS300h is ook geen straf!
Let op: de GS450h F-Sport heeft meesturende achterwielen maar dat wil nog wel eens een bron van trillingen zijn. Een aandachtspuntje bij een proefrit!
Echt hè! Lekker sturen doet zo’n IS ook. Lekker stil aan boord. Zou ook tof zijn. Dank voor de tip over de F sport achterwielen 🙏🏽
 
Oei. Wat zeg je dan tegen dat bedrijf? Aankoopkeuring was prima, maar ik koop hem toch niet vanwege de zit? Lijkt me voor een bedrijf wel vervelend, ik zou me enigszins bezwaard voelen. Maar jij hebt er blijkbaar geen moeite mee.

Wellicht eerst de eigen auto opruimen, handiger. Of ergens kijken waar je hem in kan ruilen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ChrisLas
Oei. Wat zeg je dan tegen dat bedrijf? Aankoopkeuring was prima, maar ik koop hem toch niet vanwege de zit? Lijkt me voor een bedrijf wel vervelend, ik zou me enigszins bezwaard voelen. Maar jij hebt er blijkbaar geen moeite mee.

Wellicht eerst de eigen auto opruimen, handiger. Of ergens kijken waar je hem in kan ruilen.

@BraboLexusRX450h Je hoeft je echt niet bezwaard te voelen na een aankoopkeuring en ook niet na een proefrit.
Bevalt iets je niet, dan geef JIJ er je zuur verdiende €'s niet aan uit. De verkopende partij heeft daar simpelweg maar rekening mee te houden.
Deze medeBrabo heeft daar geen moeite mee hoor :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h