Tips voor het kopen van een CT200h

napoleon

Nieuw hier
13 nov 2020
21
5
3
Dus als ik het goed begrijp is het verschil tussen de kleine en de grote (inspectie) beurt dat ze meer inspecteren. Kleine beurt is €200 grote beurt is €400. Maar dan is er nog geen onderhoud gepleegd? Los van wat olie ed verversen. Dus de kosten kunnen dan aanzienlijk oplopen. Maar ik mag er dan wel vanuit gaan dat niet bij elke grote (inspectie)beurt daadwerkelijk onderhoud nodig is.
ben benieuwd naar de prijs voor onderhoud 60000km van mijn CT200h .. dit in een Toyota garage...
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Ongeacht het merk dat je koopt bestaat "onderhoud" doorgaans uit twee onderdelen: controle op de goede werking van allerlei onderdelen (en bij niet goed werken daarvan onderdelen vervangen of repareren of vloeistof bijvullen) en het op een vastgelegd tijdstip vervangen van zaken waarvan frequent vervanging wordt aangeraden (olie, filters, koelvloeistof).

Omdat niet al die handelingen even vaak hoeven te worden gedaan onderscheiden fabrikanten meestal tussen een "kleine" en een "grote" beurt - bij de laatste worden meer handelingen en controles uitgevoerd waardoor ze duurder zijn, afhankelijk van de km stand.

Uiteindelijk is de bedoeling dat door het onderhoud de kans op storingen tussen beurten achterwege blijven en het komt ook zeker de levensduur van het vehikel ten goede. Los daarvan staat de APK waarbij alleen naar zaken wordt gekeken die een mogelijk gevaar kunnen opleveren. De daartoe noodzakelijke controles worden bij Lexus "meegenomen" in de normale onderhoudsbeurten en maken daarvan ook grotendeels deel van uit.

Los daarvan staat eventueel een "hybrid health check -een extra periodieke test die je voor een betrekkelijk gering bedrag vrijwaart van de kosten voor een eventueel eens noodzakelijke dure vervanging van (een deel van) het accupakket van het hydridesysteem.

Onderhoud kost uiteraard geld. En als dat wordt uitgevoerd door een bedrijf in een representatief pand met goed opgeleid personeel in een met allerlei speciale gereedschappen voorziene werkplaats zal dat duurder uitvallen dan in een achterafbedrijfje met relatief eenvoudige voorzieningen. Dat wil niet zeggen dat een eenvoudig uitgerust bedrijf geen goed werk kan leveren, uiteindelijk bepaald de kennis en zorgvuldigheid van de monteur hoe goed het onderhoud wordt uitgevoerd - alle daartoe benogde gespecialiseerde kennis is voor iedereen via de Toyota organisatie voor een beperkt bedrag beschikbaar.

Sparen op onderhoudskosten kun je op allerlei manieren. Naar een ander bedrijf, niet alles uitvoeren wat wordt aanbevolen, gebruik van andere en goedkopere materialen etc. Daar kun je jarenlang mogelijk eigenlijk weinig van merken....En als je de auto maar op tijd vervangt door een ander exemplaar mogelijk zelfs helemaal niets. De andere kant van die medaille is natuurlijk recht op garantie, pechhulp onderweg, een vervangende auto en een zekere mate van "gemoedsrust". Of je dat de extra kosten waard is, is voor iedereen verschillend.

Na 2,5 jaar Lexus rijden moet ik zeggen dat de onderhoudskosten mij meevallen. Bij mijn vorige auto die minder frequent onderhoud nodig had maar waar zo ongeveer hetzelfde aan gedaan moest worden, waren de kosten duidelijk hoger. Daarnaast was er over een vergelijkbare leeftijd en kmstand een grotere behoefte aan vervanging van onderdelen om het ding in goede staat rijdend te houden.

Uiteindelijk geldt het gezegde: als je de kosten van het onderhoud bezwaarlijk vind, dan heb je een voor jou te dure auto gekocht :) En natuurlijk zal de behoefte om bepaalde onderdelen te vervangen bij een auto met gevorderde kmstand toenemen. Daar staat tegenover dat de afschrijving aanzienlijk lager zal uitvallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erjee en kiwicupra