- 14 mrt 2015
- 63
- 27
- 18
?De afgelopen 15 jaar ben ik steeds meer fan geworden van het gebruiksgemak, techniek en kwaliteit van Toyota. Door ons gezin met 4 zonen steeds in modellen als Picnic 2*, Previa met dakkoffer etc. gereden. Toen het aantal rijbewijzen in het gezin toenam en niet iedereen altijd naar dezelfde bestemming hoefde heb ik een paar jaar geleden de Previa ingeruild op een Prius-2 uit 2008 en een leuke maar onbetrouwbare Lancia voor de jeugd.
Zoals door een andere voormalige Prius-rijder en nu Lexus bezitter al heeft gemeld is het door Toyota ontwikkelde hybride systeem met de CVT aandrijving een technisch hoogstandje dat voorlopig meer en meer wordt toegepast - ook in de aankomende waterstof brandstofcelmodellen van Toyota. Iedere keer geniet ik van het gemak waarmee een hybride zich laat sturen en manoeuvreren door steden, maar ook in de bergen, waar de electromotor de zeer bescheiden benzinemotor ondersteund, zodat deze laatste altijd op de meest effici?nte werklust draait en daarmee gewoon fantastische verbruikscijfers laat zien en een zeer lage motorslijtage heeft.
Door deze ervaring anderhalf jaar geleden een van de ruim 400 in Nederland ingevoerde eerste versie van de Prius uit 2001 overgenomen bij een km stand van 220 kkm. Inmiddels wordt deze door het hele gezin dagelijks gebruikt en staat de teller inmiddels op bijna 270 kkm.
Door deze ervaringen en door een bezoek aan Japan en de Toyotafabrieken verder verslingerd geraakt aan de Japanse ontwerpkunst me ook gaan verdiepen in het Lexus-merk. Hierbij bleek dat naast de eerste Prius van 1998-2001 er nog een andere auto zich een zeer speciale status kan aanmeten: de Lexus LS400. Vooral het model 1998-2000 wordt zeer hoog aangeschreven.
Toevallig zag ik op deze site de prijswinnende LS400 van Henny hier te koop staan en na zeer plezierig contact en een aankoopkeuring terwijl ik ook nog een weekje met voorjaarsvakantiereces was, tot overdracht besloten.
Met Henny's ondersteuning de LS400 samen nog een kleine beurt gegeven en inmiddels al met alle gezinsleden alweer 1500 km gereden en genoten - luxe, STILTE, Power, cruisen! Henny heeft deze legende prima verzorgd en ik ga proberen door selectief gebruik - de Prii zullen voor het wisselende werk worden ingezet, daar zijn ze uitermate geschikt voor - deze conditie zo lang mogelijk in stand te houden.
Inmiddels heb ik ook nieuwe zomerbanden gemonteerd - Toyo's zoals Henny die ook al eerder had.
Het lijkt een vreemde combinatie - Prius 1.5 4-pitter en LS400 4.0 V8 maar voor een liefhebber van Japans ontwerp en techniek voor de juiste toepassing en fantastische combi!
Ik ben zelf meer van het origineel houden dan het verlagen of visueel upgraden, dus daar heb ik geen plannen. Het display van de audio unit heeft een aantal missende streepjes, dus daar wil ik tzt wel wat aan doen. Verder: eerst genieten. Ik ga proberen op de komende meeting te verschijnen. Ben vanuit het prius-forum ook naar een tweetal meetings geweest: erg leuk en heel veel kennis over de werking van hybrides - zeker een aanrader voor de CT200h rijders. Komen hier vragen over werking van hybrides dan kan ik hier mogelijk ook assisteren.
Pieter
Zoals door een andere voormalige Prius-rijder en nu Lexus bezitter al heeft gemeld is het door Toyota ontwikkelde hybride systeem met de CVT aandrijving een technisch hoogstandje dat voorlopig meer en meer wordt toegepast - ook in de aankomende waterstof brandstofcelmodellen van Toyota. Iedere keer geniet ik van het gemak waarmee een hybride zich laat sturen en manoeuvreren door steden, maar ook in de bergen, waar de electromotor de zeer bescheiden benzinemotor ondersteund, zodat deze laatste altijd op de meest effici?nte werklust draait en daarmee gewoon fantastische verbruikscijfers laat zien en een zeer lage motorslijtage heeft.
Door deze ervaring anderhalf jaar geleden een van de ruim 400 in Nederland ingevoerde eerste versie van de Prius uit 2001 overgenomen bij een km stand van 220 kkm. Inmiddels wordt deze door het hele gezin dagelijks gebruikt en staat de teller inmiddels op bijna 270 kkm.
Door deze ervaringen en door een bezoek aan Japan en de Toyotafabrieken verder verslingerd geraakt aan de Japanse ontwerpkunst me ook gaan verdiepen in het Lexus-merk. Hierbij bleek dat naast de eerste Prius van 1998-2001 er nog een andere auto zich een zeer speciale status kan aanmeten: de Lexus LS400. Vooral het model 1998-2000 wordt zeer hoog aangeschreven.
Toevallig zag ik op deze site de prijswinnende LS400 van Henny hier te koop staan en na zeer plezierig contact en een aankoopkeuring terwijl ik ook nog een weekje met voorjaarsvakantiereces was, tot overdracht besloten.
Met Henny's ondersteuning de LS400 samen nog een kleine beurt gegeven en inmiddels al met alle gezinsleden alweer 1500 km gereden en genoten - luxe, STILTE, Power, cruisen! Henny heeft deze legende prima verzorgd en ik ga proberen door selectief gebruik - de Prii zullen voor het wisselende werk worden ingezet, daar zijn ze uitermate geschikt voor - deze conditie zo lang mogelijk in stand te houden.
Inmiddels heb ik ook nieuwe zomerbanden gemonteerd - Toyo's zoals Henny die ook al eerder had.
Het lijkt een vreemde combinatie - Prius 1.5 4-pitter en LS400 4.0 V8 maar voor een liefhebber van Japans ontwerp en techniek voor de juiste toepassing en fantastische combi!
Ik ben zelf meer van het origineel houden dan het verlagen of visueel upgraden, dus daar heb ik geen plannen. Het display van de audio unit heeft een aantal missende streepjes, dus daar wil ik tzt wel wat aan doen. Verder: eerst genieten. Ik ga proberen op de komende meeting te verschijnen. Ben vanuit het prius-forum ook naar een tweetal meetings geweest: erg leuk en heel veel kennis over de werking van hybrides - zeker een aanrader voor de CT200h rijders. Komen hier vragen over werking van hybrides dan kan ik hier mogelijk ook assisteren.
Pieter