Toyota / Lexus en BEV - waar gaat het heen...

joey_brasco

Nieuw hier
7 mei 2012
18
29
13
toch geen Tessla zeker ? mss beteraf met BYD ?
BYD wordt tegewoordig ook door Louwman aan de man gebracht. Ik zag dat ze de oude showroom van Lexus Amsterdam aan de A10 in een BYD showroom hebben omgetoverd. (Lexus zit nu bij Toyota in zuidoost)
Enigzins jammer dat Lexus daarvoor moet wijken, voelt een beetje alsof je favoriete tepanyaki restaurant in een "all you can eat" is veranderd.

Ik snap dat louwman moet uitbreiden om ook de BEV boot niet te missen, maar ik hoop dat Toyota/Lexus snel met meer (betaalbare) alternatieven komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: NX F-Sport Driver

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Toyota is lang met de waterstofhype bezig geweest. Nu moet ze een inhaalslag maken en dat lijkt niet erg voorspoedig te verlopen vooralsnog. Louwman ziet de bui al hangen: als ze wil voorkomen dat haar dealernetwerk strakjes alleen nog maar occasies mag verkopen dan is diversificatie kennelijk vereist.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Toyota is lang met de waterstofhype bezig geweest. Nu moet ze een inhaalslag maken en dat lijkt niet erg voorspoedig te verlopen vooralsnog. Louwman ziet de bui al hangen: als ze wil voorkomen dat haar dealernetwerk strakjes alleen nog maar occasies mag verkopen dan is diversificatie kennelijk vereist.

Kom, niet zo somber. Die waterstofhype moet nog pas beginnen. Een aantal bedrijven is bezig om in Europa een groot aantal waterstoftankstations langs de internationale routes aan te leggen - bedoeld voor het vrachtverkeer, maar met een personenauto zul je daar ook kunnen tanken. In Nederland gaat bij VDL een aantal trucks worden omgebouwd voor het rijden op waterstof om vervolgens de Toyota onderdelendistributie in Europa te gaan verzorgen. zie:


Daarnaast worden door Toyota in Brussel FCEV krachtbronnen ontworpen en gemaakt en geleverd voor allerlei toepassingen. Inmiddels worden die ingebouwd in Caetana bussen in Portugal, een deel daarvan gaat als stadsbus rijden in Duitse steden. Kortom volop activiteit die pas in het beginstadium verkeert. Ook bedrijven als TotalEnergies en Shell zijn betrokken bij het zorgen voor een Europawijd tanknetwerk:


Dat Louwman via zijn dealerbedrijven ook andere merken dan Toyota/Lexus verkoopt is op zich een al veel langer aan de gang zijnde ontwikkeling. Bijvoorbeeld merken als Mercedes, Peugeot, Mitsubishi - als handelsfirma is het een van de grootste bedrijven op dat gebied in Nederland. Dat ze er dus ook een of ander Chinees merk aan toevoegen, is niet zo gek. Aan te nemen valt dat Chinese producten een interessant marktaandeel gaan krijgen in Europa, en dat wil je niet missen. De belangrijkste reden voor de aantrekkelijkheid van het Chinese aanbod is vooralsnog de prijs, of dat in de toekomst gaat voortduren is af te wachten. Die prijs zal waarschijnlijk binnen een aantal jaren omhoog gaan en dan is het de vraag of de Europese koper de auto's nog aantrekkelijk vindt.

Op dit moment is het aantal BEV's in Europa nog beperkt, muv van Noorwegen waar door een ruime subsidiepot het aantal sterk is opgelopen. Op den duur zal het verkopen van BEV's wel stijgen - maar of dat in landen buiten Europa ook zal gebeuren valt nog af te wachten. Voorlopig mis je nog niet zo veel als fabrikant als je maar een beperkt aantal BEV-modellen kunt leveren. Op het moment dat het aantal sterk toeneemt, zal een bedrijf als Toyota zeker in staat zijn BEV's te leveren. De techniek is daarbij geen probleem - en kan desnoods ook gewoon worden ingekocht.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
De grootste automarkt ter wereld is China en ook die gaat vól voor BEV. De Europese markt is niet klein en over enkele jaren nog maar is in heel Europa de verkoop van auto's met een ICE ten einde. Misschien dat Toyota/Lexus wereldwijd nog wel wagens zullen wegzetten, maar haar Europees dealernetwerk gaat ten onder zonder actie.
Waterstof zie ik niet grootschalig voor personenvervoer gebruikt worden. Rekenkundig kan het in het personenvervoer als energiedrager gewoon niet uit.
 

Ik heb ook een Lexus

Hoort erbij
2 apr 2023
79
72
18
Een ontwikkelinng zijn motoren die op waterstof en “benzine” kunnen rijden. Die benzine wordt dan een e-fuel.
Dus ipv waterstof om te zetten in stroom, wordt het direct gebruikt in de motor.
Accu’s zijn niet houdbaar als iedere auto in de straat en vrachtwagens op een accu moeten rijden.
Ben benieuwd.
 

joey_brasco

Nieuw hier
7 mei 2012
18
29
13
Misschien nog ene leuke aanvulling op dit topic (Over BEV's gesproken)
Ik las dat Lexus binnenkort de LBX onthuld, een crossover o.b.v. de Yaris Cross die echter ook als BEV zal worden geleverd.

Zal dit dan het kantelpunt worden? gaat Lexus het CT success herleven? wie weet.
Het zal van de prijs afhangen.

Kon alleen een teaser vinden, dus dat word even wachten op de onthulling.
Weet iemand misschien meer over deze nieuweling?
 

Bijlagen

  • Screenshot 2023-05-30 145905.jpg
    Screenshot 2023-05-30 145905.jpg
    66,8 KB · Weergaven: 57

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
699
140
43
Misschien nog ene leuke aanvulling op dit topic (Over BEV's gesproken)
Ik las dat Lexus binnenkort de LBX onthuld, een crossover o.b.v. de Yaris Cross die echter ook als BEV zal worden geleverd.

Zal dit dan het kantelpunt worden? gaat Lexus het CT success herleven? wie weet.
Het zal van de prijs afhangen.
De CT was vooral (en ook vooral in Nederland meen ik) een succes omdat het nog een beetje betaalbare compacte en sportievere hybride was die gunstig was in leaseconstructies. Daardoor sloeg hij vooral ook bij de wat jongere (lease)rijder aan die het design van de Prius absoluut niet zag zitten. Een zoveelste 328 in een dozijn crossover gaat niet bepaald iets toevoegen aan de huidige automarkt, zeker niet als er een te hoog premiumprijsje aan vast hangt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator