Toyota is lang met de waterstofhype bezig geweest. Nu moet ze een inhaalslag maken en dat lijkt niet erg voorspoedig te verlopen vooralsnog. Louwman ziet de bui al hangen: als ze wil voorkomen dat haar dealernetwerk strakjes alleen nog maar occasies mag verkopen dan is diversificatie kennelijk vereist.
Kom, niet zo somber. Die waterstofhype moet nog pas beginnen. Een aantal bedrijven is bezig om in Europa een groot aantal waterstoftankstations langs de internationale routes aan te leggen - bedoeld voor het vrachtverkeer, maar met een personenauto zul je daar ook kunnen tanken. In Nederland gaat bij VDL een aantal trucks worden omgebouwd voor het rijden op waterstof om vervolgens de Toyota onderdelendistributie in Europa te gaan verzorgen. zie:
VDL Groep to convert existing heavy-duty trucks into zero-emission carriers using Toyota fuel cell modulesLogistic partners to use the new fuel cell trucks within Toyota Motor Europe's logistics networkDecarbonising the Toyota logistics network marks yet another step toward reducing the...
newsroom.toyota.eu
Daarnaast worden door Toyota in Brussel FCEV krachtbronnen ontworpen en gemaakt en geleverd voor allerlei toepassingen. Inmiddels worden die ingebouwd in Caetana bussen in Portugal, een deel daarvan gaat als stadsbus rijden in Duitse steden. Kortom volop activiteit die pas in het beginstadium verkeert. Ook bedrijven als TotalEnergies en Shell zijn betrokken bij het zorgen voor een Europawijd tanknetwerk:
CaetanoBus is to provide 60 hydrogen-powered electric buses equipped with Toyota fuel cells to the Deutsche Bahn (DB) bus division DB Regio Bus.
www.toyota-europe.com
Dat Louwman via zijn dealerbedrijven ook andere merken dan Toyota/Lexus verkoopt is op zich een al veel langer aan de gang zijnde ontwikkeling. Bijvoorbeeld merken als Mercedes, Peugeot, Mitsubishi - als handelsfirma is het een van de grootste bedrijven op dat gebied in Nederland. Dat ze er dus ook een of ander Chinees merk aan toevoegen, is niet zo gek. Aan te nemen valt dat Chinese producten een interessant marktaandeel gaan krijgen in Europa, en dat wil je niet missen. De belangrijkste reden voor de aantrekkelijkheid van het Chinese aanbod is vooralsnog de prijs, of dat in de toekomst gaat voortduren is af te wachten. Die prijs zal waarschijnlijk binnen een aantal jaren omhoog gaan en dan is het de vraag of de Europese koper de auto's nog aantrekkelijk vindt.
Op dit moment is het aantal BEV's in Europa nog beperkt, muv van Noorwegen waar door een ruime subsidiepot het aantal sterk is opgelopen. Op den duur zal het verkopen van BEV's wel stijgen - maar of dat in landen buiten Europa ook zal gebeuren valt nog af te wachten. Voorlopig mis je nog niet zo veel als fabrikant als je maar een beperkt aantal BEV-modellen kunt leveren. Op het moment dat het aantal sterk toeneemt, zal een bedrijf als Toyota zeker in staat zijn BEV's te leveren. De techniek is daarbij geen probleem - en kan desnoods ook gewoon worden ingekocht.