Toyota / Lexus en BEV - waar gaat het heen...

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
We hebben het allemaal gehoord; de automobilist moet weer eens verder uitgeknepen worden. Door al deze klimaatdrammerij van onze roverheid begin ik nu toch te overwegen om een BEV te kopen. Jammer genoeg kan ik van het huidige aanbod van Toyota / Lexus niet warm of koud worden: bereik en laadsnelheid zijn niet bepaald overtuigend ten opzichte van de concurrentie en zeker niet voor de prijs die Toyota ervoor vraagt. Een Kia EV6 is zeer interessant, maar heeft nieuw een hele lange levertijd en occasions zijn zelfs voor de huidige tijd stevig aan de prijs. Een NX 450h+ is een andere interessant optie, maar tweedehands nauwelijks beschikbaar (in heel Europa welgeteld 35 stuks volgens Autoscout) en zowel nieuw als occasion eveneens te duur voor mij. Ik begin er dus toch een beetje naar te neigen om eens naar een Tesla te gaan kijken, ondanks de grote stap achteruit qua kwaliteit...

Wat is jullie mening: is het BEV aanbod van Toyota "too little, too late"? En is een gebruikte Model X zelfs maar het overwegen waard?

Jarno
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
Toyota gelooft niet in EV's en dat merk je.
Onlangs 'wezen kijken' bij de EV6 en alsjeblieft wat een plastic fantastic rammelbak is dat.

Eerste impressie 80! k model met 500+pk
- panal gabs van hier to Tokio
- raamomlijstingen die je hoort klikken bij indrukken (wanneer je de deur dicht doet bijvoorbeeld)
- sportstoelen zo hard als een plankie zonder electrische verstelling
- interieur ziet er mooi uit op eerste indruk, maar alles is plastic en voelt rammelig aan.

Dan heb je het 70k 'luxe' model. Stoelen zijn te kort en zitten voor mij niet lekker.

Ik ben flink uit de droom geholpen door KIA en ik ben blij dat mijn GS van 86k uit 2017 in alle opzichten de betere auto is.

Dramatisering: de Hyundai Ionic zuster-auto is een stuk soberder, maar voelt een stuk degelijker aan.
Echter, als nog veels te veel geld wat je betaalt voor een auto waarbij belangrijke toeters en bellen dan toch missen.
dingen als: fatsoenlijk achterin kunnen zitten, memory seats op de bijrijder, een fatsoenlijke kofferklep met praktische dimensies enz enz.

Ik ben weer even genezen zoals je kunt lezen. Porsche Taycan dan maar?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
701
627
93
Naar mijn gevoel staan BEV's allemaal nog behoorlijk in de kinderschoenen. De elektrische aandrijflijn is daarbij nog niet eens het probleem. Die hadden we ook al in 1926 en die werden verdrongen door auto's met een Ottomotor omdat de batterijen in die tijd geen behoorlijke actieradius mogelijk maakten. In dat stadium zitten we eigenlijk nog steeds en de verbeteringen gaan langzamer dan af en toe in persberichten wordt beloofd. In Nederland is het aantal laadpalen inmiddels redelijk, maar er is eigenlijk nog geen sprake van een markt van aanbieders van electriciteit. Je weet vooraf nooit wat je gaat betalen, de prijs is afhankelijk met welk tankpasje je langs komt, en de laadsnelheid wordt bepaald door het aantal "tankgenoten" dat op dezelfde plaats electriciteit staat te slobberen. Dat gaat allemaal nog wel verbeteren, maar de infrastructuur en de batterijcapaciteit is er nog niet. Als je met een rijbereik van 300 km uit komt gaat het allemaal wel, maar daarboven moet je leven met beperkingen. Het Toyota/Lexus aanbod is ook zeker nog bescheiden. Ook niet zo gek: BEV worden op bescheiden schaal in relatief weinig landen verkocht en voor een volumemerk als Toyota dus niet al zeer interessant. Bij Lexus mag je verwachten dat het als nichemerk mogelijk wat sneller zal gaan - zodra batterijen die veel lichter zijn en niet zomaar ineens in brand kunnen vliegen beschikbaar komen.

Een gebruikte model X? Als je die mooi vindt, zat je niet op dit forum. Leerzaam is ook eens kennis te nemen van de ervaringen van de taxichauffeurs die verplicht met een BEV moeten rijden en die langzamerhand hun Tesla's vervangen door een BEV uit Duitsland, Korea of Japan onder de verzuchting "alles is beter dan een "cost optimised American car".

De nieuwe plannen brengen hogere kosten met zich mee voor de fossielchauffeur. Logisch, daarvan zijn er meer en er is dus meer te halen. Zodra de meerderheid in een BEV gaat rijden, zal dat waarschijnlijk veranderen omdat de inkomensstroom voor de overheid op peil moet blijven.

Ik ben overigens geen fervente tegenstander van BEV's. Maar de kwaliteit ervan laat nog te wensen over en de prijs is nog te hoog. Dat zal in een jaar of 5 - 10 beide zijn verbeterd. Al die tijd door blijven rijden in een "ouderwetse" Lexus zal in de meeste gevallen met behoorlijk onderhoud voor velen van ons prima mogelijk zijn :cool:
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
Al die tijd door blijven rijden in een "ouderwetse" Lexus zal in de meeste gevallen met behoorlijk onderhoud voor velen van ons prima mogelijk zijn
Amen!

Ik ben ook benieuwd hoe een 2e hands markt voor BEV's zich gaat ontwikkelen.
Hoe goed is een bijvoorbeeld 8 jarige occasion de komende jaren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bassj en Arbitrator

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Ik laat mij vooralsnog niet uit mijn huidige auto jagen en verwacht dat de transitie naar EV door deze strapatsen van de overheid enkel juist langer gaat duren daar men er voor zal gaan kiezen om langer in zijn/haar ICE door te blijven rijden.
Ze weten gewoon van gekkigheid niet meer waar ze het geld vandaan moeten halen. Het wordt tijd dat heel Nederland eens een keer de auto laat staan om eens een week niet meer naar het werk te gaan omdat het onbetaalbaar wordt:mad:.
Gewoon als protest;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Wow
Waarderingen: Rudolf en Higgie

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
458
63
Ik ben weer even genezen zoals je kunt lezen. Porsche Taycan dan maar?
Zo denk ik er ook over. En met het huidige EV-aanbod zou dat model het enige zijn wat de beleving van een GS kan benaderen. Porsche’s schrijven doorgaans niet veel af (behalve de diesels, 4-cilinders en de 996). Ben benieuwd hoe dat voor de Taycan zal verlopen.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Toch moeten ook Toyota/Lexus as de sodemieter aan de EV anders kan haar dealernetwerk alleen nog maar occasions verkopen over een paar jaar ....
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik laat mij vooralsnog niet uit mijn huidige auto jagen en verwacht dat de transitie naar EV door deze strapatsen van de overheid enkel juist langer gaat duren daar men er voor zal gaan kiezen om langer in zijn/haar ICE door te blijven rijden.
Ze weten gewoon van gekkigheid niet meer waar ze het geld vandaan moeten halen. Het wordt tijd dat heel Nederland eens een keer de auto laat staan om eens een week niet meer naar het werk te gaan omdat het onbetaalbaar wordt:mad:.
Gewoon als protest;)
Komende week voeg ik de daad bij het woord. Dat zal ze leren! :LOL:
 

napoleon

Nieuw hier
13 nov 2020
21
5
3
We hebben het allemaal gehoord; de automobilist moet weer eens verder uitgeknepen worden. Door al deze klimaatdrammerij van onze roverheid begin ik nu toch te overwegen om een BEV te kopen. Jammer genoeg kan ik van het huidige aanbod van Toyota / Lexus niet warm of koud worden: bereik en laadsnelheid zijn niet bepaald overtuigend ten opzichte van de concurrentie en zeker niet voor de prijs die Toyota ervoor vraagt. Een Kia EV6 is zeer interessant, maar heeft nieuw een hele lange levertijd en occasions zijn zelfs voor de huidige tijd stevig aan de prijs. Een NX 450h+ is een andere interessant optie, maar tweedehands nauwelijks beschikbaar (in heel Europa welgeteld 35 stuks volgens Autoscout) en zowel nieuw als occasion eveneens te duur voor mij. Ik begin er dus toch een beetje naar te neigen om eens naar een Tesla te gaan kijken, ondanks de grote stap achteruit qua kwaliteit...

Wat is jullie mening: is het BEV aanbod van Toyota "too little, too late"? En is een gebruikte Model X zelfs maar het overwegen waard?

Jarno
toch geen Tessla zeker ? mss beteraf met BYD ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank2b

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Ik ben weer even genezen zoals je kunt lezen. Porsche Taycan dan maar?
Qua kwaliteit misschien wel, maar wat betreft bagageruimte is een Taycan vergelijkbaar met een Ford Fiesta en dan is de vorm van de bagageruimte ook nog eens onhandig. Daarnaast is er ook nog de kwestie van prijs... Als ik zoveel geld te besteden had voor een auto, zou de aankomende stijging van de benzineprijs me ook niet zoveel interesseren.

toch geen Tessla zeker ? mss beteraf met BYD ?
Nou dat betwijfel ik. Van Tesla weet je in elk geval dat de aandrijflijn goed is, de rest van de auto eromheen is idd een gokje maar inmiddels is voor de meeste modellen wel bekend waar je op moet letten. Het supercharger netwerk van Tesla is een ander groot voordeel. Van een Merk als BYD staat nog te bezien wat je precies zult krijgen.

Jarno
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
De betrouwbaarheidsstatistieken spreken niet in het voordeel van Tesla.
Als ik die wagen zou moeten kiezen als leaseauto zou dat me een zorg zijn, maar wanneer ik mijn eigen hardverdiende centjes er in zou gaan investeren dan zou ik dát element ook even in de besluitvorming meenemen.... Even los nog van de kwaliteit van de afwerking dan.

De BZ misschien dan? (Ik ben de rest van de code ff vergeten .... :unsure: )
 

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
Voor woon werk verkeer met een niet al te grote afstand is een accubak een optie. Als je echter de ervaringen gaat vragen aan gebruikers die er de hele dag mee op pad zijn is het allemaal niet zo leuk meer.

Daarnaast krijgen we in de toekomst met volgende vraagstukken te maken waar gemakshalve nu niet aan gedacht wordt. Hoe blijven we aan grondstoffen komen en wat als straks miljoenen accus niet meer bruikbaar zijn

Een betere maatregel van de overheid zou zijn om als doel emissieloos te worden en niet het doel om iedereen aan de accubak te helpen.

Toyota/Lexus liepen natuurlijk ver op de troepen vooruit met de hybride technologie. De beperkte actieradius en daarmee het ongemak wat gebruikers ervaren heeft er voor gezorgd dat ze nog een relatief weinig aanbod hebben van accubakken. Maar met de huidige regelgeving komen ze er niet onderuit.

De NX 450+ zie ik zelf als serieuze optie, voor woon werk verkeer voldoende om op de accu te rijden maar familiebezoekjes of vakanties of andere uitjes gaan dan ook zonder zorgen. Het nadeel is dat er geen ML in de plugin hybride zit. Dus toch nog enige twijfel.

De tijd zal het leren.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
705
142
43
Tja, het huidige aanbod van Lexus in Nederland/Europa vind ik sowieso al niet interessant meer. Er zit een focus op die ellendig grote SUV's, maar dat trekt me totaal niet. De sportieve sedans hebben ze voor hier al gedag gezegd, terwijl er bijvoorbeeld in de VS een prachtige IS is geïntroduceerd.

In mijn geval zou overigens een elektrische auto prima voldoen. Ik zou een laadpaal prima kunnen plaatsen, heb een oprit, kan normaal met de fiets naar het werk en ritjes van langer dan 300km komen bij mij eigenlijk niet voor (daar zijn andere vervoersmiddelen voor). Maar ik zie ook gewoon geen aantrekkelijke elektrische auto's de markt op komen, het zijn vrijwel allemaal rijdende zeecontainers (ik heb echt een sterke haat richting de "alles moet een SUV of crossover zijn" hype van tegenwoordig) zonder enig gevoel met de weg. Laat staan de prijzen die voor normale stervelingen in loondienst, zoals ik, gewoon niet haalbaar zijn.

Persoonlijk denk ik ook dat je beter nog even kunt wachten met particulier elektrisch rijden totdat de markt wat gestabiliseerd is. Veel merken (zoals Toyota en Lexus) beginnen net pas aan de inhaalslag op dit gebied, maar nieuwe merken komen ook als paddenstoelen uit de grond. Tesla is al een tijd bezig en was op zich een pionier, maar wordt momenteel aan alle kanten ingehaald. En als je vandaag een Tesla koopt, kan 'ie morgen ineens 10k minder waard zijn dankzij de prijsdalingen van meneer Musk. Ik heb al van iemand gehoord dat dat zijn hele plannen in de war had geschopt omdat hij met zijn Model X even in één nacht enkele duizenden euro's extra mocht afschrijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKA_Q

AKA_Q

Hoort erbij
17 nov 2022
31
20
8
Tja, het huidige aanbod van Lexus in Nederland/Europa vind ik sowieso al niet interessant meer. Er zit een focus op die ellendig grote SUV's, maar dat trekt me totaal niet. De sportieve sedans hebben ze voor hier al gedag gezegd, terwijl er bijvoorbeeld in de VS een prachtige IS is geïntroduceerd.

In mijn geval zou overigens een elektrische auto prima voldoen. Ik zou een laadpaal prima kunnen plaatsen, heb een oprit, kan normaal met de fiets naar het werk en ritjes van langer dan 300km komen bij mij eigenlijk niet voor (daar zijn andere vervoersmiddelen voor). Maar ik zie ook gewoon geen aantrekkelijke elektrische auto's de markt op komen, het zijn vrijwel allemaal rijdende zeecontainers (ik heb echt een sterke haat richting de "alles moet een SUV of crossover zijn" hype van tegenwoordig) zonder enig gevoel met de weg. Laat staan de prijzen die voor normale stervelingen in loondienst, zoals ik, gewoon niet haalbaar zijn.

Persoonlijk denk ik ook dat je beter nog even kunt wachten met particulier elektrisch rijden totdat de markt wat gestabiliseerd is. Veel merken (zoals Toyota en Lexus) beginnen net pas aan de inhaalslag op dit gebied, maar nieuwe merken komen ook als paddenstoelen uit de grond. Tesla is al een tijd bezig en was op zich een pionier, maar wordt momenteel aan alle kanten ingehaald. En als je vandaag een Tesla koopt, kan 'ie morgen ineens 10k minder waard zijn dankzij de prijsdalingen van meneer Musk. Ik heb al van iemand gehoord dat dat zijn hele plannen in de war had geschopt omdat hij met zijn Model X even in één nacht enkele duizenden euro's extra mocht afschrijven.
Ben het helemaal eens met je wat betreft Suv en crossover massa wat op de markt is en komt. (Niet mij ding) Dit is echter, makkelijk te verklaren wie geld heeft kan nieuw kopen. Dat is over het geheel oudere personen. En die willen een hoge instap.

Maar terug op EV keuze.
Zou zelf nu echter een paar jaar wachten zodra de Waterstof markt groter word (daar light de focus van Toyota nu ook op)
Met alleen Batterijen gaan we het niet redden. (Zowel grondstoffen als Energienetwerk)
 
  • Leuk
Waarderingen: Metalfreak

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Ik geloof niet in waterstof als energiebron voor personenvoertuigen, de energie per kg is simpelweg veel te laag. De tank die je ervoor nodig hebt neemt teveel ruimte in en de vorm is ook nog eens onhandig: als je het gewicht binnen de perken wilt houden moet de tank cilindrisch zijn. Bij de Mirai zie je dan ook dat er amper bagageruimte overblijft, slechts 320 liter en de achterbank kan niet neergeklapt worden voor meer ruimte. Een sedan met het formaat van een Lexus GS maar met de bagageruimte van een Yaris... Voor een bus of een vrachtwagen is waterstof prima maar in een personenauto zie ik het geen succes worden.

Daarnaast vraag ik me ook af hoe betrouwbaar alle afdichtingen na langere tijd zullen zijn. Waterstof is een uitermate lastig goedje om veilig op te slaan en als een enkel onderdeel maar een klein beetje krimpt, uitzet of uitdroogt dan heb je al een groot risico op lekkage.

Jarno
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
701
627
93
Ik geloof niet in waterstof als energiebron voor personenvoertuigen, de energie per kg is simpelweg veel te laag. De tank die je ervoor nodig hebt neemt teveel ruimte in en de vorm is ook nog eens onhandig: als je het gewicht binnen de perken wilt houden moet de tank cilindrisch zijn. Bij de Mirai zie je dan ook dat er amper bagageruimte overblijft, slechts 320 liter en de achterbank kan niet neergeklapt worden voor meer ruimte. Een sedan met het formaat van een Lexus GS maar met de bagageruimte van een Yaris... Voor een bus of een vrachtwagen is waterstof prima maar in een personenauto zie ik het geen succes worden.

Daarnaast vraag ik me ook af hoe betrouwbaar alle afdichtingen na langere tijd zullen zijn. Waterstof is een uitermate lastig goedje om veilig op te slaan en als een enkel onderdeel maar een klein beetje krimpt, uitzet of uitdroogt dan heb je al een groot risico op lekkage.
Bovengenoemde bezwaren zijn uiteraard allemaal waar. Toch denk ik dat waterstof ook voor personenauto's in de toekomst onder bepaalde omstandigheden een rol kan spelen. Het onderbrengen van de cilindrische tanks op de manier waarop men nu het accupakket bij een BEV verstopt is in principe mogelijk, waardoor een normale bagageruimte, een neerklapbare achterbank en een skiluik mogelijk wordt.

Groene waterstof zal in de toekomst vrij eenvoudig beschikbaar kunnen komen - een hele Noordzee vol windturbines levert electriciteit die niet altijd op dat moment nodig is, en je kunt die "overtollige" electriciteit gebruiken voor het maken van waterstof. Dat is geen erg efficient proces, maar je electriciteit levert in ieder geval nog iets op. Als er geen vraag naar electriciteit is zul je anders de turbines moeten stopzetten of de opgewekte electriciteit moeten opslaan in een of andere batterij en deze later weer moeten omzetten in electriciteit - ook niet echt een efficient proces dat bovendien veel infrastructuur vergt.

Wereldwijde electrificatie van voertuigen is niet goed voorstelbaar. In grote delen van Europa is het denkbaar dat het electriciteitsnet wel kan worden aangepast aan het toenemende verbruik en dat in dicht bewoonde streken voldoende laadpalen worden opgesteld. In veel landen in Azie, in Australie, Noord- en Zuid Amerika met gebieden met zeer geringe bevolkingsdichtheid is dat een illusie. Om dan toch niet-fossiel te kunnen rijden, kan waterstof een oplossing bieden. Opvallend is dat de interesse voor waterstof de laatste jaren weer toeneemt bij zowel autofabrikanten als energieleveranciers.

Vaak wordt opgemerkt dat Toyota/Lexus achter loopt op het gebied van BEV's. Gemeten aan het aantal beschikbare modellen is dat terecht. Maar hoeveel BEV's worden er op dit moment verkocht en waar? Uiteindelijk stelt het wereldwijd nog niet veel voor, afgezien van West Europa. En waar is de Japanse en Koreaanse autoindustrie het meest succesvol? Azie, Zuid Amerika en Afrika....

Technisch gezien is het maken van een BEV niet zo moeilijk - voordat er auto's op fossiele brandstof gingen rijden waren electrische voertuigen dominant en het betere alternatief voor stoomauto's. Het probleem toen was de accu - en op dat gebied zijn we weliswaar slimmer geworden, maar het is nog lang niet toereikend. Pas op het moment dat een accupakket kleiner, lichter en goedkoper wordt en de laadtijden sterk teruggebracht kunnen worden, zullen BEV's een grotere plaats gaan innemen. Voor een volumefabrikant is de markt voor BEV's voorlopig nog te klein.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
705
142
43
Ik geloof niet in waterstof als energiebron voor personenvoertuigen, de energie per kg is simpelweg veel te laag. De tank die je ervoor nodig hebt neemt teveel ruimte in en de vorm is ook nog eens onhandig: als je het gewicht binnen de perken wilt houden moet de tank cilindrisch zijn. Bij de Mirai zie je dan ook dat er amper bagageruimte overblijft, slechts 320 liter en de achterbank kan niet neergeklapt worden voor meer ruimte. Een sedan met het formaat van een Lexus GS maar met de bagageruimte van een Yaris... Voor een bus of een vrachtwagen is waterstof prima maar in een personenauto zie ik het geen succes worden.

Daarnaast vraag ik me ook af hoe betrouwbaar alle afdichtingen na langere tijd zullen zijn. Waterstof is een uitermate lastig goedje om veilig op te slaan en als een enkel onderdeel maar een klein beetje krimpt, uitzet of uitdroogt dan heb je al een groot risico op lekkage.

Jarno
Waterstof zie ik wel als een waardevolle energiebron voor personenvoertuigen MAAR..... niet voor landen als Nederland of andere landen in West-Europa waar het relatief eenvoudig is om een fatsoenlijk laadnetwerk voor elektrische voertuigen aan te leggen en waar onderlinge afstanden relatief kort zijn. Zoals Romke ook zegt dus. Ik zie voor waterstof vooral use cases in de niet-Westerse wereld.

Waterstof zie ik eerder als een vervanging van aardgas voor de verwarming van woonhuizen gebruikt worden. Warmtepompen zijn daar ook niet in alle gevallen geweldig voor en je zou met weinig aanpassingen zelfs het bestaande leidingnet voor gas kunnen gebruiken.

Er wordt vaak als argument gegeven dat je geen 1000km achter elkaar kunt rijden met een elektrische auto, maar hoeveel mensen doen dit nu en hoe vaak per jaar? Daar zijn ook wel andere oplossingen voor te vinden. (Persoonlijk hou ik zelf ook niet van die lange afstanden rijden) Ook wordt een caravan vaak als argument gebruikt, maar als je het heel sec gaat bekijken is het eigenlijk ook een vrij absurd idee dat je een half huis gaat verslepen naar de andere kant van Europa voor een weekje of twee. Ook daar bestaan andere oplossingen voor ;)
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
458
63
De ervaring die ik heb met BEV is met zakelijke deelauto’s; je werkgever heeft een contract met een aanbieder en via een app reserveer je zelf een auto (BEV). Je hebt geen keuze in de auto, maar tot op heden was het vooral BMW i3, Volkswagen ID.3 en soms een Kia e-Niro. Meestal kreeg ik een i3, soms een ID.3. De i3 heeft nog immer mijn voorkeur boven de veel jongere ID.3 qua bediening en hoe dat apparaat zich nog niet teveel bemoeit met je rijstijl.

Ik kan daar echt wel aan wennen en zodra het financieel kan, stap ik voor het noodzakelijke vervoer direct over naar een BEV. De life cycle om energie voor vervoer te maken is voor BEV het kortst en heeft het hoogste rendement. En voor mij niet onbelangrijk; het draagt niet (zozeer) bij aan die miljardenwinsten die oliemaatschappijen maken in tijden van crises. Als het even kan, wil ik (op betaalbare wijze) af van die afhankelijkheid. Hoe die brandstofprijzen wereldwijd, nationaal en zelfs lokaal kunnen verschillen vind ik bijzonder. Ik woon vlak bij de Duitse grens en tank al jaren daar, omdat het goedkoper is. Tenzij het verschil tussen de prijzen in Nederland zo klein is dat het niet opweegt tegen de rit ernaartoe. Nu tank ik nog steeds in Duitsland omdat twee van onze auto’s de vermaarde E10 brandstof niet kunnen verdragen. Het “beste” superplus/ultimate/premium alternatief is in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Dat vind ik bijzonder, ondanks de accijnskorting die in Nederland tot juli dit jaar nog geldt. Vanaf juli zal ik het tanken in Duitsland qua tijdstip ook weer uit moeten kienen om niet te lang in de rij te staan wachten tussen de andere Nederlanders.

Zo ben ik afgelopen weekend met de IS naar de Duitse Eifel geweest. Op de terugweg moest ik ook een keer tanken. Ik stop bij een Shell tankstation aan de A3 en pak het vulpistool voor V-Power, kijk naar de prijs, knipper met m’n ogen en hang het vulpistool weer terug. €2,60. Het “beste” E5 alternatief was €2,30. Zo dan… Maar dan kom je bijna thuis, in Duitsland de snelweg af, dan rij je door een Duits dorp richting je huis en zie je de brandstofprijzen daar op het bord: €2,12 voor Aral Ultimate 102 en €1,86 voor Superplus bij het andere tankstation.

Nou gun ik iedereen zijn boterham, maar d’r blijft op een aantal plaatsen wel meer kleven dan bij anderen. Fors meer. En dat is de laatste tijd goed zichtbaar bij de kwartaalcijfers van de oliemaatschappijen. Maar ja… ik betaal er nog wel aan mee. Maar als ik een BEV kan betalen die enigzins past in het gebruikspatroon, dan komt die er wel. Mijn voorkeur is een Lexus, boven een Toyota. Maar zoals ik eerder zei, ik wacht wel totdat de beleidsmakers hun proefballonnetjes hebben opgelaten en er een keer uit zijn wat we met z’n allen moeten gaan betalen. Misschien wordt het wel zo duur dat ik voor lol m’n MX-5 aanhoud, voor het noodzakelijke verkeer in de buurt een Dacia Spring koop (maar dan nog liever een 10 jaar oude, lelijke BMW i3) en voor vakanties een auto huur die past bij de vervoersbeweging in de landen waar ik rij.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
@D43m0n Een heel herkenbaar verhaal inderdaad. Ik heb ook niets tegen BEV rijden an sich maar het moet wel een reëel alternatief zijn, zowel qua gebruiksgemak als qua kosten. In 2024 wordt de MRB vrijstelling voor BEV's afgeschaft (hoewel je dan nog steeds 75% korting krijgt) en wat er daarna gaat gebeuren is nog niet bekend, maar gezien het verleden van onze rupsje-nooit-genoeg overheid vrees ik het ergste. Dat stimuleert mensen natuurlijk niet om een BEV te gaan rijden.

Jarno