De ervaring die ik heb met BEV is met zakelijke deelauto’s; je werkgever heeft een contract met een aanbieder en via een app reserveer je zelf een auto (BEV). Je hebt geen keuze in de auto, maar tot op heden was het vooral BMW i3, Volkswagen ID.3 en soms een Kia e-Niro. Meestal kreeg ik een i3, soms een ID.3. De i3 heeft nog immer mijn voorkeur boven de veel jongere ID.3 qua bediening en hoe dat apparaat zich nog niet teveel bemoeit met je rijstijl.
Ik kan daar echt wel aan wennen en zodra het financieel kan, stap ik voor het noodzakelijke vervoer direct over naar een BEV. De life cycle om energie voor vervoer te maken is voor BEV het kortst en heeft het hoogste rendement. En voor mij niet onbelangrijk; het draagt niet (zozeer) bij aan die miljardenwinsten die oliemaatschappijen maken in tijden van crises. Als het even kan, wil ik (op betaalbare wijze) af van die afhankelijkheid. Hoe die brandstofprijzen wereldwijd, nationaal en zelfs lokaal kunnen verschillen vind ik bijzonder. Ik woon vlak bij de Duitse grens en tank al jaren daar, omdat het goedkoper is. Tenzij het verschil tussen de prijzen in Nederland zo klein is dat het niet opweegt tegen de rit ernaartoe. Nu tank ik nog steeds in Duitsland omdat twee van onze auto’s de vermaarde E10 brandstof niet kunnen verdragen. Het “beste” superplus/ultimate/premium alternatief is in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Dat vind ik bijzonder, ondanks de accijnskorting die in Nederland tot juli dit jaar nog geldt. Vanaf juli zal ik het tanken in Duitsland qua tijdstip ook weer uit moeten kienen om niet te lang in de rij te staan wachten tussen de andere Nederlanders.
Zo ben ik afgelopen weekend met de IS naar de Duitse Eifel geweest. Op de terugweg moest ik ook een keer tanken. Ik stop bij een Shell tankstation aan de A3 en pak het vulpistool voor V-Power, kijk naar de prijs, knipper met m’n ogen en hang het vulpistool weer terug. €2,60. Het “beste” E5 alternatief was €2,30. Zo dan… Maar dan kom je bijna thuis, in Duitsland de snelweg af, dan rij je door een Duits dorp richting je huis en zie je de brandstofprijzen daar op het bord: €2,12 voor Aral Ultimate 102 en €1,86 voor Superplus bij het andere tankstation.
Nou gun ik iedereen zijn boterham, maar d’r blijft op een aantal plaatsen wel meer kleven dan bij anderen. Fors meer. En dat is de laatste tijd goed zichtbaar bij de kwartaalcijfers van de oliemaatschappijen. Maar ja… ik betaal er nog wel aan mee. Maar als ik een BEV kan betalen die enigzins past in het gebruikspatroon, dan komt die er wel. Mijn voorkeur is een Lexus, boven een Toyota. Maar zoals ik eerder zei, ik wacht wel totdat de beleidsmakers hun proefballonnetjes hebben opgelaten en er een keer uit zijn wat we met z’n allen moeten gaan betalen. Misschien wordt het wel zo duur dat ik voor lol m’n MX-5 aanhoud, voor het noodzakelijke verkeer in de buurt een Dacia Spring koop (maar dan nog liever een 10 jaar oude, lelijke BMW i3) en voor vakanties een auto huur die past bij de vervoersbeweging in de landen waar ik rij.