TPMS sensor defect

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Ik heb een interessante kwestie met een TPMS sensor. Het verhaal is als volgt:

In mijn zomerwielen zitten aftermarket sensoren (kloon van de originele). Deze sensoren zitten er zo'n 5 jaar in, maar na ongeveer 1,5 jaar was opeens de sensor linksachter defect, kan gebeuren, netjes vervangen onder garantie. Maar nu het vreemde, nu is opnieuw de (nieuwe) sensor linksachter defect.
Dit doet vermoeden dat er linksachter iets aan de hand zou zijn dat de sensor beïnvloed. Iemand een theorie wat dit zou kunnen zijn?
(Mijn winterwielen met OEM sensoren hebben dus geen last van dit euvel)

Ja, ik weet dat mijn auto 2 sets kan onthouden, maar de expert waar ik altijd kom voor wielen/banden/onderstel vind ik een fijn adres die vaker de sensoren levert die er nu in zitten. En dit was een stuk gemakkelijker dan een (duurdere) OEM set regelen en die inprogrammeren.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Kan het niet zijn dat de ontvanger in de auto de sensor in het linker achterwiel gewoon niet ontvangt? Wissel de wielen voor <> achter eens.
Wat ook kan zijn is dat de intervaltijd van het zenden van de sensoren tegelijk met een andere sensor is, dan "wint" het sterkste signaal en dat is dus niet je linker achterwiel.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM en RoelVB

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
698
623
93
Ik zie niet zo snel waarom een sensor kapot kan gaan. Het is een beperkte hoeveelheid electronica die veilig zit opgeborgen in de ruimte tussen velg en band. Het gangbare idee is dat een sensor zo ongeveer 6 jaar mee kan gaan - waarna hij niet meer werkt omdat het batterijtje er in leeg is. Dat batterijtje is niet te vervangen, en daarom is de sensor "kapot". De levensduur van een batterijtje is uiteraard een gemiddelde - er gaan er sneller kapot en sommige leven langer. Dat het euvel nu optreedt bij hetzelfde wiel kan ook gewoon toeval zijn.

Het tegelijk "zenden" van de verschillende sensoren zou in principe wel eens kunnen gebeuren. Dat zou het geval kunnen zijn als alle verntielen zich op dezelfde plaats van de "klok" bevinden op het moment van meten. Die situatie zal zich echter niet snel voordoen en zal zeker niet constant aanwezig zijn - de ventielen bevinden zich doorgaans niet allemaal tegelijk op laten we zeggen 6 uur.

De vroegere Fiat Ritmo had vroeger een paar wielen met een aantal rechthoekige evenwijdige vlakken. Alle fotografen van autobladen vervloekten die wielen, omdat ze nooit allemaal precies in dezelfde stand op de foto stonden.

320px-Fiat_Strada_Blue_81_to_82_X_reg_%28front_right%29.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Het tegelijk "zenden" van de verschillende sensoren zou in principe wel eens kunnen gebeuren. Dat zou het geval kunnen zijn als alle verntielen zich op dezelfde plaats van de "klok" bevinden op het moment van meten. Die situatie zal zich echter niet snel voordoen en zal zeker niet constant aanwezig zijn - de ventielen bevinden zich doorgaans niet allemaal tegelijk op laten we zeggen 6 uur.
Dit klopt niet, de sensoren zenden op tijdsinterval, niet op waar ze zich bevinden. Die interval is ca. één minuut.
Ook als de auto stil staat zal je dus de bandenspanning zien, dit duurt maximaal ca. een minuut.
(Er zijn sensoren die pas beginnen te zenden als ze beweging detecteren, deze doen het dus niet bij stilstand. Dit is om de batterij te sparen.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Romke

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Kan het niet zijn dat de ontvanger in de auto de sensor in het linker achterwiel gewoon niet ontvangt? Wissel de wielen voor <> achter eens.
Wat ook kan zijn is dat de intervaltijd van het zenden van de sensoren tegelijk met een andere sensor is, dan "wint" het sterkste signaal en dat is dus niet je linker achterwiel.
Ik had erbij moeten vermelden dat de sensoren te programmeren en uit te lezen zijn door er een apparaat naast te houden (op ca. 1cm). Dit werkt bij alle wielen behalve die ene.
Wanneer die ene sensor een zwakker signaal zou geven zou dat geen probleem moeten zijn.