Trackdays RCF Ascaricircuit

johanm

Heel actief
13 apr 2011
609
29
28
00.jpg



Als introductie van de nieuwe Lexus RCF heeft de importeur Louwman en Parqui B.V. ge?nteresseerden uitgenodigd om 2 dagen hun gast te zijn en tijdens deze twee dagen op het Ascari-circuit in Ronda (Spanje) achter het stuur te kruipen van de nieuwe RCF! Ik mocht een van de 10 gelukkigen zijn en stond dan ook op 18 december om 06.15u klaar op het vliegveld Rotterdam om via Malaga naar Ronda te vetrekken. Ik werd opgewacht door Geordy Bloem, general manager van de Lexus divisie samen met nog twaalf anderen.

Na een voorspoedige vlucht waren we al om 12.00u in ons hotel. Prachtig gelegen in Marbella. Even lunchen en op het programma van deze eerste dag stond het genieten van de spaanse cultuur en het prachtige (het was 30 graden en zonnig) weer. ?s Avonds voorafgaand aan het diner werden wij samen met ge?nteresseerden uit Europa, zoals Noorwegen, Finland en Portugal uitgenodigd om een offici?le onthulling van de RCF mee te maken. In bijgaand filmpje de onthulling! Wat een fantastische auto en prachtig afgewerkt zoals we dat van Lexus kennen en gewend zijn! Maar hoe rijdt hij??



Eindelijk, het is 08.00u en we vertrekken met de bus naar het Ascari-circuit. Een rit van ongeveer een uur.



Daar aangekomen vallen onmiddellijk de vele aanwezige RCF wagend op. Werkelijk in alle kleuren zijn ze aanwezig. Ik denk bij mezelf: Snel filmen, want zo veel zie ik er nooit meer bij elkaar!! Was ik vooraf nog bang of er wel genoeg RCF wagens aanwezig zouden zijn: Ha, 20 stuks, meer da genoeg dus.


Tja en dan is het zo ver. We krijgen allemaal een (test)coureur toegewezen die ons eerst een rondje mee neemt over het circuit en ons vervolgens plaats laat nemen achter het stuur en daar gaan we!!!! Als eerste bemerk ik hoe fijn de stoelen zitten. Ze zijn op alle denkbare manieren verstelbaar en hebben ook goede lendenondersteuning. Ook zie ik meteen het dashboard wat aangeeft dat ik in de circuitmodus ga rijden. Het Torque Vectoring Systeem kent namelijk een slalom, normaal en circuitmodus! De eerste ronde gaat voorzichtig , maar dan krijg ik het sein om later te remmen, en sneller het gas er op te gooien. Het wordt gooi en smijtwerk waarbij mij opvalt hoe goed de auto de informatie door geeft aan mij als berijder. Ik voel gewoon dat hij over de voorwielen gaat schuiven en kan snel bijsturen en evenzo voel ik als hij achter dreigt uit te breken. Met een big smile op mijn gezicht ga ik ronde voor ronde sneller. Harder van 182 red ik niet. Het parcours is bochtig met korte rechte stukken. Het accelereren met de daarbij behorende V8 brul is echt ?kicken?. Hij blijft gaan! De remmen zijn te vergelijken met het anker wat je uitgooit van een boot en dan op het laatst vrijwel direct stil staat. Je kunt er zo laat en hard mee remmen dat na 7 ronden ik het verzoek kreeg om de remmen af te laten koelen. Ze waren warm en moesten even bijkomen. Haha, dan had ik hem tenminste goed op zijn staart getrapt!! Zwetend en nog steeds met een big smile stap ik na een half uur uit. Ik krijg compliment van de coureur over mijn rijkwaliteiten en ik begeef mij naar Geordy om hem te laten delen in mijn enthousiast verhaal en ervaring.



Hierna neem ik de tijd om de auto nog eens even goed te bekijken. De vormgeving is prachtig, mooie lijnen, de grote ?spindle grill? en de twee dubbele uitlaten markeren het model. In de motorkap is een extra luchtinlaat voor koeling. Samen met Niek, mijn begeleider vanuit Lexus, onderzoeken we of het ook echt een functie heeft. Zeker weten doen we het niet, maar het misstaat de auto zeker niet. De ruimte achterin is beperkt, maar ja daar ga je deze auto ook niet voor kopen denk ik, toch?

Het programma gaat door: we rijden op de openbare weg met een van de hybride Lexusmodellen, we karten en rijden mee in een Radical, een open tweezitter. Na de lunch hadden we het genoegen mee te rijden met Of Isolde, oud kampieon vrouwen rallyrijden of Stephane Sarazin, oud formule1rijder. Het rondje met hen was ontluisterend: Ik dacht goed gereden te hebben maar wat zij uit de auto weten te halen is onbeschrijflijk. Ik dacht dat ik hard remde! Niet dus, het kan nog later en nog harder! Een geweldig gevoel was dat. Daardoor kan men ook eerder op het gas en harder doortrekken. Ze haalden de 195, 13 km harder dan ik! Het bochtenwerk was fenomenaal, van het caliber gooien en smijten voor experts. Ook nu kon ik voelen wat de auto deed. Heel bijzonder want een dergelijke ervaring had ik nog nooit opgedaan bij een auto. Had ik een big smile na mijn rit, na deze rit kon ik niet anders dan blijven grijnzen van genot. Resultaat van deze manier van rijden was wel dat ze regelmatig van auto moesten wisselen omdat de gaten in de banden vielen en tot op het karkas versleten waren.



Al snel is het 16.00u: Tijd om afscheid te nemen en richting vliegveld te gaan. Daar aangekomen nog een laatste verrassing: Men had een gesigneerde helm, voor elk land 1, voor de rijder die het meest progressie had gemaakt tijdens het rijden en uitverkozen was door de begeleidende coureurs. En de winnaar was?..IK!!


In het vliegtuig droom ik dat ik rijd in mijn oranje RCF op weg naar Zandvoort om weer eens even de sporen te kunnen geven????..

Mijn dank aan mijn Lexusdealer van Dorst Breda voor de mogelijkheid en de begeleiding van Niek Meerman en natuurlijk Geordy Bloem als vertegenwoordiger vanLouwman en Parqui B.V.

Johan Manders

23.jpg



































 
Laatst bewerkt door een moderator:

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Johan ik denk dat er nog wat ontbreekt...we wachten in spanning af:)
 

johanm

Heel actief
13 apr 2011
609
29
28
Hube heeft het stuk. Ik zit nu grrrrr te kloten met foto's en video's!!:mad:
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
wat gaaf en een unieke kans heb jij gekregen
ene ...hoe rijdt mijn volgende Lexus ? can't have more then 2 doors ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: johanm

jwvdw

Hoort erbij
14 dec 2014
43
2
0
Wat een leuk verhaal en war een coole bak, vooral de oranje uitvoering. Schitterend!
 
  • Leuk
Waarderingen: johanm

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Prachtig stuk Johan. Sincere congrats ! Dat je uitverkoren werd als meest progressie makende coureur zegt toch meer dan genoeg... Minder leuk dat er gaten in de banden vielen...het is duidelijk geen M4 kwaliteit en dat zal het ook nooit worden. Een faal qua prijsstelling (let wel waar Lexus NL weinig aan kan doen dank zij ons wonderschoon kabinetsbeleid !) en dus voor velen alleen een droom die alleen te verwezenlijken valt als je van niks en niemand wat aantrekt. Nogmaals chapeau:rulez:
 
  • Leuk
Waarderingen: johanm

johanm

Heel actief
13 apr 2011
609
29
28
.het is duidelijk geen M4 kwaliteit en dat zal het ook nooit worden. :
Tja GWS, dat zou toch het proberen waard zijn. Als je had gezien met welk geweld er rondgereden werd durf ik de stelling aan dat elke andere auto dergelijke problemen zou hebben. Wat denk je overigens van de remmen. Ik heb er niet 1 op die dag gezien die naar binnen moest omdat er problemen waren met de remmen. En die kregen toch ook een flinke opdonder elke ronde. enneh, thx voor het compliment!
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Geweldig wat een ervaring, ik ben eigenlijk wel stilletjes een beetje jaloers :grin:
 
  • Leuk
Waarderingen: johanm

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Johan,

Netals Henny ben ik ook stilletjes jaloers!! maar wanneer komt JOUW RCF dan op de oprit? :) want dan kunnen wij hem op de meet eens goed bekijken en TESTEN of je nu de waarheid spreekt :) haha
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
waow leuk verhaal hoor! En zeker zou ik ook jaloers zijn en gefeliciteerd met je helm! Is je oranje rc-f al in bestelling? :)
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Zo wat een mooi verhaal en ervaring! :D Wil nu nog meer ooit nog eens naar Ascari, haha.
Maar mis ik nou de foto van de gesigneerde helm? :p