Je hebt twee soorten afneembare trekhaken voor de 3GS, maar let op: de vrij verkrijgbare versie mag slechts 900kilo trekken en is dus ongeschikt voor ook maar iets wat je caravan mag noemen. Daarnaast ziet ie er ook niet uit (vind ik), want onder de bumper komt een zichtbare balk te hangen. Het is zoeken, maar ik ben ze tegen gekomen.
De andere versie is een originele haak van Lexus, waar je in afgekoppelde toestand amper iets van ziet aan de auto. Fabrikant van die haak is Brink (voorheen Thule). Brinkt levert 'm echter enkel uit aan Lexus-dealers. Dus voor een nieuw exemplaarje zul je dealer lief moeten aankijken om 'm voor je te bestellen. Zorg dat je iets hebt om op te steunen als hij je de prijs gaat noemen.... Ik reageerde op de genoemde prijs met de opmerking dat ik al een GS had en alleen de trekhaak ervoor wilde aanschaffen. Dus exclusief GS...
Het ligt er een beetje aan wat je ermee wil gaan sjouwen. De complete kit bestaat namelijk -behalve uit de trekhaak en elec-kit- ook nog uit een radiator, fan, fanmotor, ECU en nog wat goodies om te voorkomen dat je GS zich in het zweet gaat werken. In mijn optiek is die extra uitrusting een beetje overkill, want van de maximaal toegestane 2ton hang ik in mijn geval 'slechts' 1.6ton erachter en focus me erop om de techniek 'met gevoel' te belasten. Dus ik
heb me beperkt tot de aanschaf van all??n de trekhaak zelf. En zelfs dan kom je nog uit op vier cijfers v??r de komma? Sterkte!
En nu ga je ons vast vertellen dat je alleen een fietsendrager erop gaat zetten?