Trillen / dreunen op zomerwielen. 18 ind

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Zijn er mensen hier op het forum welke ook problemen hebben om hun IS300h trillings vrij te krijgen? Ik heb op mijn zomerwielen constante trillingen lijkt meer op dreunen bij ongeveer 85 km/u en bij 120-140 km/u
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Als ik het goed begrijp, geen problemen met je winterbanden en wel met je zomerbanden,
dan denk ik toch aan een slecht uitgebalanceerd wiel of meerdere wielen.
Hoe lang is het geleden dat dit gecontroleerd is ?
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Dank voor de reactie. De auto is afgelopen week bij de dealer geweest en opnieuw gebalanceerd. Nu ben ik niet onbekend in de banden wereld en heb de wielen persoonlijk ook eens op het balanceer apparaat gezet. conclusie is dat de velegne echt kaarssrecht zijn en dat er inderdaad hoogteslag in de banden zit. Nadat de dealer er acties op heeft ondernomen is er niets veranderd. Trilt en dreunt nog steeds helaas. Op de winterbanden merk ik dit niet. Als jullie geen problemen ondervinden dan gaat de auto maar weer terug naar de dealer want hij moet goed. Ik had nog even het idee dat het in de aandrijflijn zou kunnen zitten? Maar als niemand hier op het forum dit probleem kent dan zal het wel aan de banden liggen. Zijn trouwens Bridgestone banden type ER33 in 18 inch trim.
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Aan de ene kant vind ik het prettig om te lezen dat ik niet de enige ben aan de andere kant ben ik er niet echt blij mee.
Rijd ik eindelijk in een auto waar ik jaren naar op zoek was (echt niets op aan te merken) en dan trilt de auto op een
vreselijk irritante manier. Baal ik natuurlijk vreselijk van.

Ik krijg trouwens net het bericht binnen van de dealer. Ze gaan 4 nieuwe banden monteren van Michelin
zal toch niet toevallig ook nog de PS2 zijn...................

Wordt vervolgd
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Dit doet me denken aan een megatopic op het Audiforum. Daar zijn nogal wat pagina's gewijd aan het trillen van de Audi A4 B8 (2007-). Vanaf de eerste facelift (week 22 in 2009, modeljaar 2010) is dat probleem door de fabriek opgelost. De oplossing voor auto's voor die datum is het gebruik van originele velgen (zeker geen imitatie!), Michelin banden en balanceren op een Hunter GSP9700 (superbalanceren). Niet elke garage of bandenboer heeft zo'n balanceermachine staan, maar als je een mailtje stuurt naar info@explora.nl (distributeur in NL), kunnen zij je zeggen welk bedrijf bij jou in de buurt zo'n apparaat heeft staan. Ik had destijds niet zo'n A4, maar wel imitatievelgen met Conti SportContact 3. Die zijn nooit helemaal trillingvrij geweest. Dat was de reden dat ik voor m'n IS nu alleen nog maar originele velgen heb.
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Mijn zomerbanden zitten op originele Lexus velgen met alles wat daar bij hoort dus daar kan het niet aan liggen. Ik wacht nu eerst maar eens af. Ik ga er van uit dat de Michelins het probleem zullen oplossen.
 

Twan1970

Nieuw hier
30 jul 2013
10
0
1
Het probleem wat hierboven beschreven wordt lijkt wel heel veel op het probleem van ik ondervind en vele met mij op UK lexusforum.
Dat is het gebrom/gedreun/getril van de benzine motor tussen de 70-100km/h . Het lijkt er op dat de CVT in een te hoge versnelling staat waardoor de benzine motor een te laag toerental draait en dat doet hij ook 1100-1300 tpm. Als je met de flipper terug gaat van 6-5 draait de motor 2000tpm en is het gebrom/gedreun/getril duidelijk verminderd.
Dit effect treedt in alle modi (eco normal sport) op. Op het moment dat je een constante snelheid hebt bereikt (cruis control) tussen 70-100 schakelt de CVT naar zijn hoogste versnelling om brandstof te sparen, wat resulteert in een extreem laag motor toerental.
Op buitenlandse fora wordt hier veel gesproken.
http://www.lexusownersclub.co.uk/for...on-rough-spot/
http://www.lexusownersclub.co.uk/for...turing-defect/
Inmiddels heeft Lexus/ Toyota gereageerd op dit probleem, wordt daar gezien als ?normal?, het wordt verder uitgezocht door Toyota Japan.
Mijn Lexus first edition is voorzien van de factory fit 17 inch Bridgestone Turanza?s T001 zomerbanden.
 

sot

Hoort erbij
1 nov 2013
77
2
0
Ik heb dat dreunen ook, maar dan pas bij 170 km/u, dreunen komt van de achterkant.
Ik weet dat 1 velg een kleine hoogte slag heeft, maar volgens de bandenboer kon het daar niet aan liggen, en waren de wielen 100% goed gebalanceerd.
Ik mag over een week terug komen voor nogmaals te laten balanceren, ook banden moeten zich soms zetten, zeker de stugge Bridgestone RE002 adrenalin.(215-45-17 91W)
bij koud weer en koude banden kan ik elke boomwortel volen die ik paseer.
we zullen zien.
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Als ik bovenstaande allemaal lees dan ben ik er nog niet gerust op dat het probleem zo 123 opgelost is maar goed ik had het naar mijn idee met de winterbanden niet dus banden cq rubber compound is wel degelijk van invloed. Als de nieuwe banden op de auto zitten dan meld ik mij weer met de resultaten.
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
@ armetak, ik heb net nieuwe velgen + banden laten leggen (zomersetje) en de wagen rijdt nog steeds zoals er voor. ik heb de michelin primacy 3 laten leggen. geluid en grip zijn ok en ook de levensduur zou meevallen. de sportbanden zijn nog net iets zachter, betere grip maar kortere levensduur.
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Nee, de nieuwe banden zijn nog niet binnen. zal wel volgende week worden denk ik. Als ze eronder zitten dan laat ik jullie direct weten wat de bevindingen zijn.
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Eindelijk zitten de Michelins eronder. Het zijn Pilot Sport 3 geworden afgekort de PS3. Gelukkig is het probleem nu weg en kan ik heerlijk gaan toeren. Echt een heel groot verschil
met de Bridgestones. Dus is het ene rubbercompound het andere niet............ maar ik ben nu :D
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n