trilling in auto Is250

Brytje008

Hoort erbij
29 apr 2023
32
12
8
Goede nacht :ROFLMAO:

Ik heb sinds bijna 2 maanden een Lexus Is250. Helaas had ik de pech dat ik er nog maar 4k mee kon rijden voordat hij een grote beurt nodig had. Ook de banden achter waren volledig op, voorbanden gingen ook al hard maar dat kon nog wel even. ( ik heb de auto trouwens zo meegenomen van de occasion dealer dus zonder afleverpakket. ) Echter zit er na deze onderhoudsbeurt een trilling in mijn auto die ik vooral in mijn stoel voel (dus wss vanaf de achteras athans dat zeggen ze toch altijd?) Ik krijg hier ondertussen een beetje de zenuwen van aangezien we de banden al 3 keer hebben gebalanceerd. Ook is de auto voor de zekerheid recent uitgelijnd, maar dit was al voor de beurt gebeurd. De onderhoudsbeurt is 10 dagen geleden gebeurt en de laatste keer balanceren afgelopen maandag.

De eerste keer was tijdens de beurt uiteraard, de dag erna weer na gebalanceerd omdat ik gelijk maar weer even terug ging. Gelukkig is de monteur een kennis van mij met een eensmans zaak dus vandaar ik snel weer terecht kon. Ook dit hielp niet. Toen voor de zekerheid ook maar de voorbanden vernieuwd, toen heeft de monteur ze gebalanceerd bij een bevriende garage waar hij soms ook apk's laat uitvoeren. Toen ik in de avond ging rijden leek het in eerste instantie goed te zijn. Ik heb toen de afspraak bij profiel tyrecenter afgezegt, want we wilde bij hun het ook nog maar is proberen. Helaas was de trlling na 2 dagen alweer terug.

Het is een beetje een vreemde trilling, hij komt en verdwijnt dan weer en komt direct weer terug en zo gaat dat continu en soms voel je de trilling heel even niet meer. Dit doet mij denken dat het niet de banden zijn? Want dan lijkt het me dat het een constante trilling hoort te zijn.

De auto is naar mijn mening niet goed onderhouden door de vorige eigenaar. Zoals al genoemd de banden waren niet lekker meer. Maar ook de pinnnen van de remklauwen achter zaten volledig vast. Daar was best wat geweld voor nodig om los te krijgen. Lijkt mij ook niet zo goed voor het onderstel.. De schijven waren trouwens ook behoorlijk dun net aan nog het minimale, maar de monteur heeft ze wel ff gedaan mer de beurt. Maar zei, we doen de schijven wel even als de blokken op zijn. Die gaan ook al hard. Om de kosten enigzins binnen de perken te houden.

Sowieso valt mij ook het wegwerken van de oneffenheden mij tegen, het voelt net alsof ieder wegdek hobbelt. Je voelt alles best wel goed in de auto/stuur, lijkt mij bij een Lexus niet oke? Ook de banden hoor je best wel goed, met name de voorbanden als ik bijvoorbeeld door een rotonde ga. Het geeft mij gewoon echt geen lekker gevoel en baal hier echt van. Ik heb lang uitgekeken om een Lexus te rijden en dan heb ik er 1 maand lekker mee gereden.

Weet iemand wat het kan zijn? Is dit een bekende kwaal? Is het verstandig om toch nog even de banden opnieuw te laten balanceren bij die profiel tyrecenter? Is het misschien iets anders?

Wat verdere info:

Lexus is250
Bouwjaar: 2009
Km stand: 183.175
Banden: michelin primacy 4 voor: 225 45 17 achter: 245 45 17 bandenspanning voor : 2.6 bandenspanning achter 2.8
 
Laatst bewerkt:

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
Dat is wel veel pech. Laten we voorop stellen dat een Lexus lekker en goed hoort te rijden. Hier is duidelijk iets aan de hand.

Het maakt mij enigszins nieuwsgierig of de auto strak rechtuit blijft rijden wanneer je je handen loslaat. En blijft de auto netjes rechtuit rijden wanneer je stevig op de rem trapt (handen losjes van het stuur)?

Het is lastig te bepalen waar het vandaan komt maar het hoort beslist niet. De IS is één van de best strak sturende auto's op de markt.

Heb je enig idee van de verdere geschiedenis van de auto? Is er wellicht schade geweest of zijn er modificaties uitgevoerd?

Of een profile tyre centre de expertise in huis heeft dit goed te onderzoeken heb ik mijn twijfels over.

Hopelijk komt er een oplossing. Succes
 
Laatst bewerkt:

Steve070

Hoort erbij
18 feb 2017
47
12
8
Ik heb ooit indertijd zoiets soortgelijks gehad met een prius. Bleek dat mijn rechter achterrem vast gelopen was. voel even, voorzichtig, na een rit of de velgen erg warm zijn aangelopen. of krik, zoals in mijn geval de auto achter even op om te voelen of ze vrij lopen.
 

Brytje008

Hoort erbij
29 apr 2023
32
12
8
Dat is wel veel pech. Laten we voorop stellen dat een Lexus lekker en goed hoort te rijden. Hier is duidelijk iets aan de hand.

Het maakt mij enigszins nieuwsgierig of de auto strak rechtuit blijft rijden wanneer je je handen loslaat. En blijft de auto netjes rechtuit rijden wanneer je stevig op de rem trapt (handen losjes van het stuur)?

Het is lastig te bepalen waar het vandaan komt maar het hoort beslist niet. De IS is één van de best strak sturende auto's op de markt.

Heb je enig idee van de verdere geschiedenis van de auto? Is er wellicht schade geweest of zijn er modificaties uitgevoerd?

Of een profile tyre centre de expertise in huis heeft dit goed te onderzoeken heb ik mijn twijfels over.

Hopelijk komt er een oplossing. Succes
Ik heb wel het idee dat als ik rem dat de auto dan inderdaad niet helemaal rechtuit blijft rijden. Maar dit zal ik dan toch nog een keer moeten testen. Ik vind die trilling gewoon vreemd en ook nog is irritant. Het al gehele gevoel bij de auto is gewoon dat dit veel beter moet kunnen.

Van de geschiedenis weet ik dat het een ex lease auto is en daarna volgens mij nog 2 andere eigenaren gehad heeft. Voor zover ik weet geen schade gehad of modificaties uitgevoert.

En wat betreft profile tyre center, dat gaat meer over het balanceren van de wielen. Want de monteur dacht dat zijn balanceer apparaat niet meer helemaal goed was, dus vandaar.

Misschien weet @Romke wat er aan de hand kan zijn?
 

Pipin

Nieuw hier
22 sep 2022
3
16
3
Ik heb ooit indertijd zoiets soortgelijks gehad met een prius. Bleek dat mijn rechter achterrem vast gelopen was. voel even, voorzichtig, na een rit of de velgen erg warm zijn aangelopen. of krik, zoals in mijn geval de auto achter even op om te voelen of ze vrij lopen.
Het is een bekend kwaaltje van de IS dat de glijpennen van de achter remklauwen vast kunnen gaan zitten. Bij mijn auto heb ik de remklauwen laten reviseren. Sindsdien laat ik bij elke beurt de glijpennen controleren en eventueel invetten.

Soms komt het voor dat er een afgeplat vlak op een band zit (auto heeft lang stil gestaan) en zal het trillen verdwijnen als de band warmer wordt. Zelf was ik geen fan van de Michelin Primacy onder de IS. Maar had daarmee geen last van trillingen.

Ik hoop dat de oorzaak snel te achterhalen is, het blijft nog steeds een super fijne stuurmansauto.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brytje008

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Het is een bekend kwaaltje van de IS dat de glijpennen van de achter remklauwen vast kunnen gaan zitten. Bij mijn auto heb ik de remklauwen laten reviseren. Sindsdien laat ik bij elke beurt de glijpennen controleren en eventueel invetten.

Soms komt het voor dat er een afgeplat vlak op een band zit (auto heeft lang stil gestaan) en zal het trillen verdwijnen als de band warmer wordt. Zelf was ik geen fan van de Michelin Primacy onder de IS. Maar had daarmee geen last van trillingen.

Ik hoop dat de oorzaak snel te achterhalen is, het blijft nog steeds een super fijne stuurmansauto.
Ik heb de Primacy er ook onder zitten en ben er ook geen fan van. Cuppen als een malle waardoor steeds gezoem. Lijkt of er soms een wiellager kapot is.
Maar ook hier geen last van trillingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brytje008

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
440
63
Als ik, toetsenbord ridder aan de andere kant van Internet, jouw bericht lees, dan reed je “slecht onderhouden auto” met slechte/versleten banden beter dan voor de onderhoudsbeurt. Meestal is de ervaring andersom, dit geeft een beetje te denken. Zijn de wielnaven goed schoongemaakt na een aantal keer banden balanceren en de remmen gangbaar maken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Brytje008

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Hele stomme inbreng. Heb je originele velgen? Ik denk ook aan wielnaven waarbij wiel net effe niet centraal staat. Trekken bij remmen mag de auto nooit doen. Dat moet er zeker uit. Ik kan zeker beamen dat en Lexus lekker en goed hoort te rijden. Die van mij is van 2002 en doet dat nog steeds.
 

Brytje008

Hoort erbij
29 apr 2023
32
12
8
Hele stomme inbreng. Heb je originele velgen? Ik denk ook aan wielnaven waarbij wiel net effe niet centraal staat. Trekken bij remmen mag de auto nooit doen. Dat moet er zeker uit. Ik kan zeker beamen dat en Lexus lekker en goed hoort te rijden. Die van mij is van 2002 en doet dat nog steeds.
Het zijn inderdaad orginele velgen. Maar ik zou zo gauw niet weten of de wielnaven niet goed zijn schoongemaakt of niet goed zijn.
 

Brytje008

Hoort erbij
29 apr 2023
32
12
8
Trillingen kunnen ook veroorzaakt worden door speling in de aandrijfas en homokineetkoppeling . :unsure:
Ja dat is dus mijn angst.. Maar dat zou wel vreemd zijn als dat er dan 'ineens' ingeschoten is na een onderhoudsbeurt. terwijl ik daarvoor geen last van die trilling had. Lijkt mij dat ik dat dan daarvoor al had moeten merken. Is er een manier om dit goed te kunnen checken tijdens het rijden"?

Verder zag ik hier meerdere keren remmen voorbij komen, die zijn laatst dus wel gedaan maar niks aan vervangen. De schijven zijn wel echt minimale dikte, maar de monteur zei die vervangen we als je remblokken op zijn (die gaan ook redelijk hard) , dus dat het nog wel even kan. Maar kunnen remmen ook trillingen geven zonder dat je remt? Want ik dacht altijd als ze vast zitten dat je dat vooral voelt als je remt, dit voel ik niet. Me velgen voelen wel warm aan, maar niet zo dat je ze niet meer kan aanraken. Lijkt mij nu ook door het weer te komen. Ik zou het ook raar vinden nu ze net gangbaar gemaakt zijn, dat ze dan nu weer vast zouden zitten na korte tijd..
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
134
69
28
Op het internet staan diverse truckjes beschreven hoe je kunt controleren of de homokineet ed versleten is. Maar een goede garagist kan je dat ook zo vertellen.

In de jaren 80 had bij de Toyota Corolla DX ook ineens last van trillingen. Met name bij het afremmen en optrekken en als de motor heet was. Zelfs de versnellingspook stond mooi mee te schudden. De oorzaak was een scheur in het inlaatspruitstuk, door iets te vastgedraaide bout van het kleppendeksel. En dat kan dus na een onderhoudsbeurt ontstaan zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brytje008

Brytje008

Hoort erbij
29 apr 2023
32
12
8
Ik laat binnenkort voor de zekerheid alle remschijven en blokken vervangen. Deze hadden toch dit jaar vervangen moeten gaan worden omdat ze al vrijwel op het minimale zitten. Maar kunnen remmen ook trillingen veroorzaken zonder dat je remt? Want ik heb het idee dat ze alleen maar trillingen (kunnen) veroozaken zodra je remt?
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
380
63
Een schijf die "krom" getrokken is en vrij rond kan draaien kan wel degelijk trillingen aan je auto veroorzaken, ook zonder dat je remt dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brytje008

Brytje008

Hoort erbij
29 apr 2023
32
12
8
Even een update. Vandaag nieuwe schijven en blokken eronder gezet en nog een keer de banden gebalanceerd. Dit heeft niks geholpen. :cry: Wordtnu wel wanhopig. Ik ga nu denken aan echt dure zaken. Zou het ook iets in de automaat kunnen zijn? Ik hoor deze soms bonken als ik hem in ze d of r zet. Ik heb al wel eens hier een topic overgestart dat ik de automaat niet super vind schakelen. Kan dit trillingen tijdens het rijden op de snelweg veroorzaken. Nog even als herhaling, de trilling voel ik in de stoel. En de trilling is niet constant, hij komt en gaat weer en komt direct weer terug.