trilling in auto Is250

Brytje008

Hoort erbij
29 apr 2023
32
12
8
Goede nacht :ROFLMAO:

Ik heb sinds bijna 2 maanden een Lexus Is250. Helaas had ik de pech dat ik er nog maar 4k mee kon rijden voordat hij een grote beurt nodig had. Ook de banden achter waren volledig op, voorbanden gingen ook al hard maar dat kon nog wel even. ( ik heb de auto trouwens zo meegenomen van de occasion dealer dus zonder afleverpakket. ) Echter zit er na deze onderhoudsbeurt een trilling in mijn auto die ik vooral in mijn stoel voel (dus wss vanaf de achteras athans dat zeggen ze toch altijd?) Ik krijg hier ondertussen een beetje de zenuwen van aangezien we de banden al 3 keer hebben gebalanceerd. Ook is de auto voor de zekerheid recent uitgelijnd, maar dit was al voor de beurt gebeurd. De onderhoudsbeurt is 10 dagen geleden gebeurt en de laatste keer balanceren afgelopen maandag.

De eerste keer was tijdens de beurt uiteraard, de dag erna weer na gebalanceerd omdat ik gelijk maar weer even terug ging. Gelukkig is de monteur een kennis van mij met een eensmans zaak dus vandaar ik snel weer terecht kon. Ook dit hielp niet. Toen voor de zekerheid ook maar de voorbanden vernieuwd, toen heeft de monteur ze gebalanceerd bij een bevriende garage waar hij soms ook apk's laat uitvoeren. Toen ik in de avond ging rijden leek het in eerste instantie goed te zijn. Ik heb toen de afspraak bij profiel tyrecenter afgezegt, want we wilde bij hun het ook nog maar is proberen. Helaas was de trlling na 2 dagen alweer terug.

Het is een beetje een vreemde trilling, hij komt en verdwijnt dan weer en komt direct weer terug en zo gaat dat continu en soms voel je de trilling heel even niet meer. Dit doet mij denken dat het niet de banden zijn? Want dan lijkt het me dat het een constante trilling hoort te zijn.

De auto is naar mijn mening niet goed onderhouden door de vorige eigenaar. Zoals al genoemd de banden waren niet lekker meer. Maar ook de pinnnen van de remklauwen achter zaten volledig vast. Daar was best wat geweld voor nodig om los te krijgen. Lijkt mij ook niet zo goed voor het onderstel.. De schijven waren trouwens ook behoorlijk dun net aan nog het minimale, maar de monteur heeft ze wel ff gedaan mer de beurt. Maar zei, we doen de schijven wel even als de blokken op zijn. Die gaan ook al hard. Om de kosten enigzins binnen de perken te houden.

Sowieso valt mij ook het wegwerken van de oneffenheden mij tegen, het voelt net alsof ieder wegdek hobbelt. Je voelt alles best wel goed in de auto/stuur, lijkt mij bij een Lexus niet oke? Ook de banden hoor je best wel goed, met name de voorbanden als ik bijvoorbeeld door een rotonde ga. Het geeft mij gewoon echt geen lekker gevoel en baal hier echt van. Ik heb lang uitgekeken om een Lexus te rijden en dan heb ik er 1 maand lekker mee gereden.

Weet iemand wat het kan zijn? Is dit een bekende kwaal? Is het verstandig om toch nog even de banden opnieuw te laten balanceren bij die profiel tyrecenter? Is het misschien iets anders?

Wat verdere info:

Lexus is250
Bouwjaar: 2009
Km stand: 183.175
Banden: michelin primacy 4 voor: 225 45 17 achter: 245 45 17 bandenspanning voor : 2.6 bandenspanning achter 2.8
 
Laatst bewerkt:
Dat er nieuwe schijven en blokjes op zitten wil niet zeggen dat de klauwe gangbaar gemaakt zijn. Ik heb precies het zelfde gehad met een Honda. Uiteindelijk na eindeloos zoeken net als jij de remklauw vervangen ( bij mij links achter) en probleem was opgelost.
velg was soms warm na een langere rit.
 
@UsedLexus Kunnen jullie iets uit mijn verhaal maken? Kan het
Effe kijken...homokineet hoor je over een klinkerpad rammelen...een wiellager hoor je als je even scherp de bocht gaat naar links of rechts..dan hoor je de hoelen..de versnellingsbak voel je op een bepaalde snelheid dwars door de auto...hoor je de bak ook geluid maken? Ik zat meet te denken aan een centreerring in de velg of een kromme velg..laat ook de hoogteslag even controleren van de banden t.o.v de velg.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt...ik blijf voor je zoeken.mocht je meer info hebben rond welke snelheid bij optrekken afremmen gelijkmatige snelheid dan graag.zijn alle banden vernieuwd?.de hoogteslag uit de banden halen doe je door ze te laten trimmen...dan worden ze weer perfect rond..door hoogteslag gaan ze cuppen en hobbel en bobbel je over de weg...succes
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Brytje008
Effe kijken...homokineet hoor je over een klinkerpad rammelen...een wiellager hoor je als je even scherp de bocht gaat naar links of rechts..dan hoor je de hoelen..de versnellingsbak voel je op een bepaalde snelheid dwars door de auto...hoor je de bak ook geluid maken? Ik zat meet te denken aan een centreerring in de velg of een kromme velg..laat ook de hoogteslag even controleren van de banden t.o.v de velg.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt...ik blijf voor je zoeken.mocht je meer info hebben rond welke snelheid bij optrekken afremmen gelijkmatige snelheid dan graag.zijn alle banden vernieuwd?.de hoogteslag uit de banden halen doe je door ze te laten trimmen...dan worden ze weer perfect rond..door hoogteslag gaan ze cuppen en hobbel en bobbel je over de weg...succes
Ik ga dat als ik terug ben van vakantie even laten checken. Want ik ga naar Zwitserland. Dat moet dan maar even op deze onconfortabele manier, maar is niet anders. Heb je ook centreerringen bij je orginele velgen? Het begint ongeveer bij 80 km/ph soms wel nog eerder. en gaat gewoon door naar 130 en daar boven. Het blijft gewoon continu door gaan. Wel lijkt het iets minder te worden (met nadruk op 'iets') zodra ik langer onderweg ben.

Bak hoor je voor de rest niet zoemen ofzo. Hij is soms wel bonkerig. Als je hem in d of r of wat dan ook zet. Hij kan naar mijn inziens ook beter schakelen. Maar dit was al voor de onderhouds beurt. Ik kan mij niet voorstellen dat dit er dan ineens in schiet. Enige wat gedaan is is grote beurt, de remmen en nieuwe banden achter. Alleen de remmen achter zaten flink vast (de glijpennen) die moesten wel ff me geweld los gemaakt worden. Maar ik zou niet weten wat daar dan kapot mee moet zijn gegaan. Dus dan ga je toch denken aan banden...? Alleen gezien de trilling kan ik het me haast niet voorstellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga dat als ik terug ben van vakantie even laten checken. Want ik ga naar Zwitserland. Dat moet dan maar even op deze onconfortabele manier, maar is niet anders. Heb je ook centreerringen bij je orginele velgen? Het begint ongeveer bij 80 km/ph soms wel nog eerder. en gaat gewoon door naar 130 en daar boven. Het blijft gewoon continu door gaan. Wel lijkt het iets minder te worden (met nadruk op 'iets') zodra ik langer onderweg ben.

Bak hoor je voor de rest niet zoemen ofzo. Hij is soms wel bonkerig. Als je hem in d of r of wat dan ook zet. Hij kan naar mijn inziens ook beter schakelen. Maar dit was al voor de onderhouds beurt. Ik kan mij niet voorstellen dat dit er dan ineens in schiet. Enige wat gedaan is is grote beurt, de remmen en nieuwe banden achter. Alleen de remmen achter zaten flink vast (de glijpennen) die moesten wel ff me geweld los gemaakt worden. Maar ik zou niet weten wat daar dan kapot mee moet zijn gegaan. Dus dan ga je toch denken aan banden...? Alleen gezien de trilling kan ik het me haast niet voorstellen.
He, denk ook niet dat er iets stuk is lijkt mij...banden zijn niet altijd rond...dit haal je er ook niet altijd uit met balanseren.als je dit laat nakijken ga naar een specialist in banden aub..effe niet naar de kwikfit of profile of zulke zaken...en centeerring...zit er normaal gesproken bij een orginale niet in.. maar als de wielen er toch af moeten ...inderdaad ook de naaf en aansluiting even schoon laten maken van de wielen..een kromme velg ontdenken ze ook niet altijd direct zeker als er maar een tikkie inzit.
Maar een goede vakantie gewenst
 
  • Leuk
Waarderingen: Brytje008
Heb je er eens aan gedacht om schadeverleden van de auto op te vragen? Mocht die er ooit geweest zijn. Om een aantal dingen uit te sluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brytje008
Dat gaat idd via een betaalde kentekencheck. Er zijn diverse sites. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Het is even zoeken en een keuze maken obv reviews.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brytje008
Bespaar je de moeite (en geld)! Heb nog nooit zo'n rapport gezien waarin schades vermeld werden. Terwijl het vaak overduidelijk is dat een auto eens in de poeiers heeft gelegen. Er is ook niet echt een officieel meldpunt meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brytje008
Waar kom je vandaan? Ik wil eventueel wel een keer samen een stukje rijden en onder de auto doorlopen? Ik weet niet of ik iets voor je kan betekenen maar een verse blik kan nooit kwaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brytje008 en Bobusa